Springzadel of dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 21:30

Ik wil begin 2021 een nieuw zadel aanschaffen. Paard is nu net 5 en niet heel lang zadelmak. Uiteindelijk wil ik met hem zowel crossen, springen als dressuur rijden (ook wedstrijd)
Uiteindelijk wil ik zowel een springzadel en een dressuur zadel. Ik wil absoluut geen veelzijdigheids zadel meer. Deze heb ik nu (nog van mijn vorige paard) maar dat vind ik het net niet voor zowel dressuur en springen. Bij beide net niet de steun die ik wil hebben.
Is het verstandig om eerst een dressuurzadel aan te schaffen of eerst een springzadel?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:43

Ik persoonlijk zou dan eerst een springzadel aanschaffen. Springen in een dressuurzadel is eecht niet fijn, dressuur rijden in een springzadel kan dan weer wel. Ja je zit niet zo lang maar verder gaat het denk ik prima.. Als je dan het geld hebt kun je een dressuurzadel erbij kopen?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:50

Ik zou voor dressuur gaan. Eerst de basis lekker in orde en ik vind dat je niet fatsoenlijk dressuur kan rijden in een springzadel.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:50

Ik wilde voor mijn jonge paard een VZH en heb uiteindelijk een dressuurzadel gekocht omdat dat het mooist lag op mijn paard ivm zijn bestiering. Moraal van het verhaal; ik zou vooral gaan voor wat jouw paard het best past op dit moment :)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:51

Joliieeenn schreef:
Ik persoonlijk zou dan eerst een springzadel aanschaffen. Springen in een dressuurzadel is eecht niet fijn, dressuur rijden in een springzadel kan dan weer wel. Ja je zit niet zo lang maar verder gaat het denk ik prima.. Als je dan het geld hebt kun je een dressuurzadel erbij kopen?


Ik sluit me hierbij aan.
Crossen met een dressuuzadel is helemaal een drama.
Bij een vrij groen paard is een springzadel sowieso wel prettig. De lagere dressuurklasses zijn prima te doen met een springzadel.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:54

Joliieeenn schreef:
Ik persoonlijk zou dan eerst een springzadel aanschaffen. Springen in een dressuurzadel is eecht niet fijn, dressuur rijden in een springzadel kan dan weer wel. Ja je zit niet zo lang maar verder gaat het denk ik prima.. Als je dan het geld hebt kun je een dressuurzadel erbij kopen?

Zo zou ik het ook doen.
Heb ooit eens een crossles gereden met een dressuurzadel, met diepe zit dan nog. Comfortabel was anders.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:26

Als ik de wrongen van mijn dressuurzadel eraf haal scheelt het me wel een hoop.
Maar nu ik meer en fanatieker ga springen toch op zoek naar een springzadel.
Lastig dillema echter wil je denk ik eerst goed werken aan een basis dressuur vermoed ik voor je echt meer gaat springen ?

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:30

Sanniej_ schreef:
Als ik de wrongen van mijn dressuurzadel eraf haal scheelt het me wel een hoop.
Maar nu ik meer en fanatieker ga springen toch op zoek naar een springzadel.
Lastig dillema echter wil je denk ik eerst goed werken aan een basis dressuur vermoed ik voor je echt meer gaat springen ?


Ja, uiteraard, eerst wil ik dat hij normaal de bak door kan in stap, draf en galop en goed nageeft en reageert op de hulpen voordat ik ga springen, maar mij lijkt dat dit ook haalbaar is met een springzadel, want niet bij elk dressuurzadel kunnen natuurlijk de wrongen eraf als je gaat springen.
Ik vind het zelf ook best lastig om te kiezen welke ik eerst moet nemen. Aan bijde zitten natuurlijk voor en nadelen

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:33

Niet te vergeten dat springen met een dressuurzadel ook helemaal niet goed is voor je paard.

Ik zou ook voor een springzadel gaan. Ik rij al mijn paarden met springzadel en daar lopen ze prima dressuurmatig mee hoor!

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:51

Ik zou zeker voor een dressuurzadel gaan. Je hebt een stuk meer steun aan zo'n zadel op t moment dat je jonkie een gekke beweging maakt. Ik vraag me altijd af waar mijn stoel is gebleven als ik op een springzadel stap :D

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:54

pumpina schreef:
Ik zou zeker voor een dressuurzadel gaan. Je hebt een stuk meer steun aan zo'n zadel op t moment dat je jonkie een gekke beweging maakt. Ik vraag me altijd af waar mijn stoel is gebleven als ik op een springzadel stap :D


Ik denk dat dit erg persoonlijk is. Ik pak liever een springzadel bij gekke bewegingen. Je zit korter en niet alle springzadels zijn vlak dat je er voorover afglijd.

Ik zou gaan voor een springzadel. Juist omdat deze in de groei ook het beste aanpasbaar zijn.

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 23:32

Ik denk dat ik dan inderdaad ga voor een springzadel omdat in het persoonlijk wel fijner vind om kortere beugels te hebben mocht t paard een gekke beweging maken, en omdat ik springen met een dressuurzadel echt verschrikkelijk vind (maakt niet uit hoe hoog de sprong is en hoe weinig wrong en vlakke zit het zadel heeft)
En voordat ik l2 of m1 ben, waar we dressuurzadel mij wel weer fijner lijkt als een springzadel duurt toch nog wel even

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 00:22

Ik denk dat dat een verstandige keuze is. Ook ik kies voor mijn springzadel (heb niet eens een dressuurzadel :+ ) bij gekke paarden. In een dressuurzadel voel ik mij totaal niet veilig op een of andere manier.. Ik heb dan ook niet de ambitie om dressuurwedstrijden te rijden maar rij wel gewoon dressuur in mijn springzadel :9 stap, draf en galop bevestigen kan ook gewoon in een springzadel.. Succes TS met het vinden dan een fijn passend zadel!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 06:15

pumpina schreef:
Ik zou zeker voor een dressuurzadel gaan. Je hebt een stuk meer steun aan zo'n zadel op t moment dat je jonkie een gekke beweging maakt. Ik vraag me altijd af waar mijn stoel is gebleven als ik op een springzadel stap :D


Ik heb aan mijn springzadel veel meer steun en kan veel beter in balans blijven zitten op een springzadel als ik op een gek jong paard zit. Dat is dus echt een persoonlijk iets.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:04

Ik zou voor een dressuurzadel gaan omdat je hoogstwaarschijnlijk vaker dressuur rijdt dan springt en je in de opleiding toch nog niet erg hoge sprongen gaat maken. De basis er goed in rijden en bevestigen met een springzadel vind ik best een uitdaging qua balans.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:36

Dat is allemaal persoonlijk...

TS, kies het zadel waarop jij het fijnste kan zitten.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:17

Ik doe ook zowel springen, dressuur als Eventing, en ik heb eerst een goed dressuurzadel gekocht, dressuur op een springzadel vind ik vreselijk.

Heb je nu nog een veelzijdigheid? Dan zou ik sws eerst een goed dressuurzadel kopen, daar gaat je zit etc echt van vooruit.

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 16:58

DreamGuide schreef:
Ik doe ook zowel springen, dressuur als Eventing, en ik heb eerst een goed dressuurzadel gekocht, dressuur op een springzadel vind ik vreselijk.

Heb je nu nog een veelzijdigheid? Dan zou ik sws eerst een goed dressuurzadel kopen, daar gaat je zit etc echt van vooruit.


Ik heb mijn veelzijdigheid nog, deze gebruik ik nu op hem omdat ik nog geen zadel durf te kopen omdat hij nog niet echt bespiering heeft. Dit is een wintec 2000. Dese vind ik alleen vrij lang ogen op hem

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:19

Ik zeg een springzadel, ook daar kun je fatsoenlijk mee dressuur rijden.
Ik heb vroeger ook lange tijd dressuur gereden met een springzadel omdat ik het zonde vond er 2 in de kast te hebben hangen en mijn hart toch bij het springen lag. Pas toen ik wintpunten in het M2 had heb ik een dressuurzadel gekocht. En dat zadel lag er alleen op op wedstrijd en in de dresuurles. Voor de rest reed ik altijd met het springzadel.
Dressuur heb ik lange tijd ook alweer verkocht en komt er nooit meer in :)

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 16:26

Dankjulliewel voor jullie advies. Ik denk dan inderdaad dat ik voor een springzadel ga, omdat ik daar toch net iets meer voordelen in zie dan eerst een dressuurzadel aan schaffen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:32

Spuit 11 geeft ook nog eens aan dat ze eerst voor een springzadel zou gaan :-)

Inderdaad, op een springzadel zit je toch wat gemakkelijker een onverwachte beweging uit en als je ook wilt gaan crossen of op buitenrit gaat dan is een springzadel veel handiger.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:00

Ik zou zelf persoonlijk eerst een goed dressuurzadel kopen. Over het algemeen dressuur je toch het vaakst.

Je zou dan eventueel nog met je veelzijdigheidszadel kunnen springen tot je een springzadel koopt?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:30

Maar springen is dressuur met een sprongetje er tussen.
Als je op een springzadel niet kunt dressuren kun je ook niet netjes op een sprong aanrijden. Kun je ook niet fijn tempo controleren tussen de hindernissen.
Maar fijn springen op een dressurzadel is dan weer vrij moeilijk.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:29

Grappig, ik las dit topic uit nieuwsgierigheid.
Zelf rijd ik op een dressuurzadel maar zou eens vaker een sprongetje willen maken en rijd ook graag buiten.
Heb een pony die echt raar kan doen: opeens Stilstaan of zelfs omdraaien.

Zouden zulke fratsen wellicht beter op te vangen zijn met een spring of vzh zadel?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Springzadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:47

Goh ik vind het moeilijk.

Springen met mijn dressuurzadel lukt absoluut niet, zelfs op 50 cm sprongen kan ik totaal niet mee op de sprong en vlieg ik zowat over of uit mijn zadel. Dus als je met een dressuurzadel wil springen zou ik specifiek gaan voor geen diepe zit of noemenswaardige wrongen.

Voor buitenritten of dressuur vind ik mijn springzadel dan weer vreselijk, hard en vlak. Maar het gaat wel en het went wel. Mijn paard loopt met springzadel ook gewoon ‘goed’ als in de dressuurbasis, nageeflijk, eens wijken etc.

Dus ik zou het springzadel kiezen als je ook echt ambities hebt om meer dan 1x per maand te springen of crossen.
Maar zou er wel rekening mee houden dat je korter zit en je beenhulpen dan ‘anders’ zullen voelen voor een paard als je achteraf naar een dressuurzadel overstapt. Ook qua houding zal dit wennen zijn.