Ervaringen: Wintec modellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:37

San_ner schreef:
Mooi zadel Sanne! Mag ik vragen welke zadelmaker jij hebt? Ik woon sinds kort ook in dezelfde omgeving als jij en mijn jonge pony komt straks ook deze kant op, dus die moet er dan ook een keer aan geloven. :D

Voor mijn Fjord heb ik de Isabell Werth met cair. Super fijn zadel!
[ [url=m/6ZyRad.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohh, op een fjord staat dat bruin ook wel gaaf zeg! <3
(Ik heb ook de bruine Isabell , op een haflinger)


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:27

Kaatastrof schreef:
Omdat ik geen apart topic hierover wou openen, vraag ik het hier meer eens.

Ik heb eventueel interesse in een Wintec Pro Endurance, maar ik had het idee al wat van me af gezet omdat mijn paard een rechte, platte rug heeft en me gezegd is geweest door verschillende mensen dat de boom van Wintec hier niet lekker op ligt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Uiteraard zou ik een zadelpasser willen laten komen moest ik voor dit zadel gaan, maar wil er ook geen geld aan geven als het op voorhand eigenlijk al geen goed idee bleek te zijn.


Mijn paard heeft een hele rechte rug en wintec ligt juist goed. Veel andere niet.

bliksemflits schreef:
Vraagje :)

Ik heb een hele tijd met een Wintec Cair gesprongen. Een van de fijnere springzadels die ik heb gehad, echter heb ik hem moeten verkopen omdat de kamer de smal was voor mijn paard. Nu kan je van alles aanpassen aan een Wintec, maar zijn er ook verschillen in kamerbreette?
Gaat ook nog is om de cognac versie, maakt het ook ietsje moeilijker


Had je een wat ouder model? De nieuwe hebben namelijk juist best een brede kamer.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:12

nessinator schreef:
Santos_05 schreef:
Wij hebben een Wintec 500 gepast op onze pony, maar deze was niet op voorraad. Nu vroeg ik mij af wat het verschil is tussen de Wintec Liter Cair en de Wintec 500 (beiden vz)?

Ik zag dat er al meer vragen bij stonden, dus ik gebruik dit topic even ;)

Als ik het goed heb heeft de Lite een monoblad met dressuurstoten, de 500 een 'gewoon' vs-zadel met dubbel zweetblad en korte stoten.


Ze hebben beide volgens mij gewoon een dubbel zweetblad, zie website van Wintec. Lite is van een ander materiaal en inderdaad dressuurstoten ipv korte stoten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:19

Muze schreef:
Zijn ( eventueel de nieuwere) winters ook geschikt voor korte ruggen?
Koudbloed?( geen hele ronde rug..)

En goede passers ?


Er zijn kortere zadels op de markt, maar de vorm van de kussens maakt ze wel geschikter voor iets kortere ruggen dan oudere wintecs met die meer 'puntige' achterkant van de kussens.
Voor mijn haflingermerrie (tussen ouderwets en modern type in, 1,50m hoog ongeveer, geen extreem korte rug, maar ook geen langgelijnd type) is mijn wintec isabell (17,5") wel het maximale wat op haar rug past.
Bij mij is Kitty van Kifrahorse geweest om te passen, naar tevredenheid van paard en mij, maar er zijn meer goede passers natuurlijk :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:27

Vanillia schreef:
Vandaag heb ik Kitty weer op bezoek gehad voor mijn Wintec Isabell. Was blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en haar eerder heb laten komen. Hij is in 3 maanden flink bijgekomen in zijn bespiering achter zijn schoft, dus er mocht een breder kopijzer met wat extra inlage zodat hij rustig door kan groeien.

Tweedehands zal lastig zijn Robijntjah, maar nieuw is op dit moment ook niet een gevalletje vandaag bestellen morgen in huis. De levertijden lopen nog steeds op. Tenzij je net geluk hebt dat je een zadel wil wat je zadelmaker nog op voorraad heeft liggen.


Hier ook blij dat ze recent weer geweest is: wij hadden ook al een kopijzer groter nodig, én ze is na een dik half jaar onder haar wintec gelijkmatiger in de bespiering geworden :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:45

Vanillia schreef:
Ik heb een Wintec Isabell en heb daarbij de Wintec Webbers beugelriemen gekocht. Nu blijkt dat die dingen echt enorm kraken, dat had ik met mijn andere (normale) beugelriemen niet.. Ben ik de enige met dit probleem? Afgezien van het feit dat het kraken irritant is ben ik bang dat het lelijke slijtage plekken gaat geven op mijn zadel.


Ik heb soft leather monoriemen van kentaur aan mijn zadel. Een vriendin heeft de webbers wel op haar 500 dressuur, maar ik durfde het niet aan op de isabell. de soft leather riemen gaan prima en geven vooralsnog geen slijtage (zadel nu bijna een jaar in gebruik)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:37

Olina schreef:
Ik heb er vandaag nog een tweedehands gehaald voor 300 euro! Maar dan dus niet met HART badge maar wel met het systeem.


Ik denk dat je twee dingen verwart: Cair en HART

Cair is er al een paar jaar. Dat is het 'lucht systeem'. HART is nieuw. Dat is geen ander systeem, maar vooral meer ruitercomfort en andere materialen.

Beide hebben datzelfde Cair systeem, en beide hebben dezelfde verwisselbare kopijzers.
De verplaatsbare beugel ophanging is ook niet nieuw, en dus niet aan de HART modellen gekoppeld, maar puur aan een aantal modellen van wintec.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:34

@Olina ik weet dat de Wintec 500 toch echt een ander 'topmateriaal' gekregen heeft zeg maar. De zitting en wrongen zijn wel degelijk veranderd in het hart model, het materiaal dus, niet de opbouw. Vriendin heeft vorig jaar een wintec 500 gekocht en voor haar andere paard deze zomer een 500 hart model. Oprecht wel ander materiaal, lijkt meer op leer en minder op plastic, grof gezegd. Het is beide kunstleer natuurlijk, maar het is zachter en toont meer als leer.
Dus voor Wintec geldt dat niet helemáál hetzelfde. Maakt voor het gebruik verder niets uit natuurlijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:38

Olina schreef:
Zou natuurlijk kunnen hoor, dat het anders is bij Bates en Wintec!


Ja absoluut! :j
Bates heeft natuurlijk toch sowieso al een meer luxe uitstraling en materiaalkeuze.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:27

Saskia9 schreef:
Voor degene met een bruine wintec, welke beugelriemen hebben jullie?

En eventueel tips welke hoofstellen hier mooi bij passen qua kleur?


Softleder mono riemen van Kentaur en een kentaur singel.
Hoofdstel heb ik de hooks Fairfield Chester, die kleurt niet perfect, maar ziet er niet storend uit.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:25

Saskia9 schreef:
Kraken ja? Hmmm das niet echt fijn.
Vind her vooral zo fijn dat die knoop bij je benen weg is. Ooit met normale beugels ook gehad, met zo'n hoesje onderaan zegmaar, alleen geen idee of dat te doen is met bruin... Ga ik even voor zitten!


Daarom ben ik voor soft lederen mono riemen gegaan. Kraken had ik geen zin in en had ik al eerder gehoord. Mono riemen (wintec noemt ze webbers) zijn er gelukkig ook in soft leder met nylon kern. Geen gekraak en geen bult onder je been.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:37

Saskia9 schreef:
Skippy01 schreef:

Daarom ben ik voor soft lederen mono riemen gegaan. Kraken had ik geen zin in en had ik al eerder gehoord. Mono riemen (wintec noemt ze webbers) zijn er gelukkig ook in soft leder met nylon kern. Geen gekraak en geen bult onder je been.


Klinkt toch wel beter dan ja!
Is de kleur goed passend bij bruine wintec?



Vind ik wel ja :j

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:53

Art_Ificious schreef:
Heb je dat kraken niet gewoon omdat je benen te veel bewegen? Lijkt me dat met stille benen je ook geen gekraak hebt?
Ik heb werkelijk nog nooit gekraak gehad door beugelriemen bij geen enkel zadel.

Wel door lederen laarzen tegen kunstof zadel gepiep gehad, beugelriemen gaatje langer dat laarzen net niet meer raakten en gepiep was weg. (Was op manege waar ik niet bepaald op mijn zit beoordeeld/op zit gelet werd en dus vaak in echte stoelzit zat met veel te korte beugelriemen)


Nee, ligt gewoon echt aan het materiaal. Je leest het ook vaak. Ik heb het dus zelf niet eens getest. Gewoon gekozen om direct voor softleder te gaan en het risico niet te nemen ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:30

Ik gebruik een bruine kentaur lausanne singel bij mijn bruine wintec isabell, heel tevreden over.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:21

Hier ook softleder en geen gekraak. De beugelriemen zullen dus vermoedelijk wel een boosdoener zijn, hoor ik vaker.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Ervaringen: Wintec modellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:49

Fijn, zo'n duidelijk paard!
Mijn merrie was ook aardig duidelijk destijds. Ze wilde best lópen onder andere zadels. Maar wel met de handrem erop. Ze liep met Karlslund op zich ook lekker, maar dat schoof naar voren, dus dat leek me op langere termijn géén succes. Wintec bleef liggen, paard liep er zó onder weg ook.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:19

Sterre98 schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie input.

Ik heb voor mijn bijrijdpaard 2 wintecs. Een veelzijdheid, welke precies zou ik moeten bekijken.

Dressuur Isabel werth. Maar daar kan ik totaal niet fijn in zitten. Ik word voorover gedrukt in het zadel omdat de lepel te hoog zit, de wrongen zijn niet helemaal goed voor mij etc.

Is er een wintec dressuur zadel die een lagere lepel heeft en meer vrijheid voor lange benen?


Ik heb de wrongen v m'n Isabell afgehaald, maakte voor mij alle verschil :j
De 500 zit vrijer, de nieuwe HART 500 schijnt prima te zitten ook. De vorige 500 vond ik erg glad, en daardoor niet fijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:33

Saaams schreef:
Sterre98 schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie input.

Ik heb voor mijn bijrijdpaard 2 wintecs. Een veelzijdheid, welke precies zou ik moeten bekijken.

Dressuur Isabel werth. Maar daar kan ik totaal niet fijn in zitten. Ik word voorover gedrukt in het zadel omdat de lepel te hoog zit, de wrongen zijn niet helemaal goed voor mij etc.

Is er een wintec dressuur zadel die een lagere lepel heeft en meer vrijheid voor lange benen?



Mijn wintec pro hart is erg plat. Maar ik weet niet of er verschil zit qua zitting tussen de normale en mijn wide.

Ik herken je probleem. Dat was ook mijn eerste afkeer tegen wintec. Tot ik op deze zat.

Ja, het is duidelijk hoe blij ik nog steeds ben :+

[ [url=m/Y4SKdD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die ziet er ook echt heel comfi uit :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:43

Yenni schreef:
Hallo, ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen over het wintec veelzijdigheidszadel 250. Mag ik het qua kwaliteit vergelijken met een 500? Iemand ervaring met dit zadel?
Groetjes Yenni


Voor zover ik weet is dat het enige zadel zonder cair, maar met wolvulling.
Dus nee, dan is het niet vergelijkbaar met de andere modellen van Wintec, die allemaal cair kussens hebben.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:32

Iesje0485 schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met het leren zadel van isabelle werth? Ik ben namelijk opzoek naar een leren dressuurzadel met een diepe zit (heel belangrijk) en dikke wrongen (mogen klitteband zijn) en een verwisselbare boom. Nu dacht ik dus dat dit zadel misschien aan mijn eisen zou voldoen. Heeft iemand hier ervaring mee? En heeft iemand een foto van het zadel op zijn paard?


Het leren zadel is van Bates, die bedoel je?
Ik heb de Wintec Isabell, dat is kunstsuede. Ik heb de wrongen eraf gehaald, was mij net iets té. Maar het zadel zit heerlijk verder.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:02

Saskia9 schreef:
Weet er iemand een zadelpasser in noord Brabant die kan kijken of mijn wintec nog goed ligt en eventueel aan kan passen? Weet niet goed waar ik moet beginnen met zoeken..


Kitty komt door heel NL inderdaad (ik woon ook in N-Br en hier komt ze altijd).
Een andere goede die regelmatig in Brabant is, is Akash Saddlery.
Let wel op je eigen budget: als je huidige zadel niet meer goed ligt, zijn de andere opties bij Kitty gemiddeld minder prijzig dan de andere merken die Akash heeft.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:26

Saskia9 schreef:
Dankjewel, ik heb een wintec, en hoop dat die aangepast kan worden als het nodig is. Leek me juist zo fijn met een paard wat net zadelmak is.
Kitty zit wel bijna 100 km verderop.. Vind 55 reiskosten stiekem best prijzig dan :o


Ze verdeelt de reiskosten op een route over de mensen die ze die dag bezoekt. Meestal rond de 15 euro p.p. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:50

lotje5lotje schreef:
Ik probeer een Wintec Wide dressuur Hart te kopen in het bruin, maar die is nergens te krijgen....
Hij bestaat wel, maar blijkbaar niet in Europa. Weet iemand toevallig of ze ergens bruine wide dressuurzadels verkopen?????


Leveranciers kunnen dat gewoon bestellen denk ik? Zou ik gewoon eens vragen bij een paar. Dan is misschien wel de wachttijd wat langer voor je.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:30

Fangio schreef:
Ik vind op een bok proefzitten daarom ook tricky. Ik ben eerst naar de winkel geweest om daar proef te zitten op een aantal zadels, om zo al de selectie die mee moest om te proberen te verkleinen. Ik dacht dat ik de wintec isabel werth helemaal geweldig vond, die zat op de bok heerlijk, maar te paard kreeg ik me er toch eens een partij rugpijn van |(
Ik heb nu de wintec 500 (en de bates dressage :+ ) en daar kan ik juist prima op zitten en urenlange buitenritten maken. En die vond ik op de bok maar gewoontjes maar niet wauw :')


Hier andersom. Op de 500 kon ik wel zitten, maar niet rijden omdat ik de verkeerde houding kreeg. De isabell wel, zat ik gelijk in een nette houding op (heb wel de wrongen eraf gehaald, ik kan niks met wrongen).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:59

Saaams schreef:
Oh wacht, gaat om Akash. Dat ben ik inderdaad met je eens. Vaak veel te krap, mega hoge lepels.
Ik vind wel dat de zadels vaak mooi op het paard liggen. Maar tsja dan wordt het paard niet beter van als jij dan achterop zit.


Ik vermoed zomaar dat er heel veel ruiters zijn die gewoon niet willen horen dat ze in een 18" beter passen dan in een 17" of 17,5"... En die - meestal - dames willen tóch een diepe zit / hoge lepel / veel wrong. Dan moet je denk ik als zadelpasser héél sterk in je schoenen staan om een 18" te slijten aan zo iemand... (En doe jij het niet, gaan ze naar een ander, die misschien ook een minder goed passend zadel levert voor het paard, tjah... lastige afweging soms denk ik)

De zadels passen wel over het algemeen goed op de paarden waarop ze worden aangemeten en ik ken best wat erg tevreden klanten, ook in mijn directe kring :j Dat zijn dan wel meiden die gewoon luisteren en snappen wat hun paard nodig heeft overigens, en die passen keurig in hun zadel ;)

Mijn zadelpasser (niet Akash overigens) zei destijds tegen mij 'op je pony past 17,5", maximaal. Jij past in 17,5", maar moet écht niet kleiner gaan" en dat vond ik fijn: die eerlijkheid. Dan weet je ook dat je dus écht niet meer kilo's moet aankomen omdat je dan NIET meer op je paard / zadel past in feite. Ik denk dat veel vrouwen dat horen als 'OMG, ze noemen me dik!' Terwijl veel vrouwen gewoon 18" nodig hebben ivm hun (boven)beenlengte...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Loe_Loe, steefvicky, Tatjanaa en 18 bezoekers