Zadel drukt op schouderbladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:33

Ik heb een nieuw zadel wat lijkt te drukken op de schouderbladen.

Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:37

Zadelpasser laten komen en hopen dat het aangepast kan worden. Zelf zeker niet aan prutsen.

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:38

Poekkie schreef:
Zadelpasser laten komen en hopen dat het aangepast kan worden. Zelf zeker niet aan prutsen.



De winkel waar ik het gekocht heb zegt boom verbreden of vulling uithalen?! Maar ik vraag me dus af of dat werkt.

Ik ga er zelf zeker niks aan doen, ik kan het altijd terug brengen als het niet goed ligt.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:41

Ik persoonlijk zou het terug brengen. Het is allemaal wat duur om een zadel te kopen die niet past. De rugproblemen die erbij komen kosten ook geld.. Is het zadel dan niet aangemeten?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:42

Op of achter?
In het geval van op, schuif het zadel maar een een stuk naar achteren.
In het geval van achter, kan alleen een zadelmaker je verder helpen

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:45

Boom verbreden lijkt mij niet de juiste oplossing omdat je zadel dan nog meer zakt. Vulling eruit idem dito. Misschien juist opvullen zodat je zadel hoger komt te liggen.

En is dit niet het juiste zadel voor je paard als het op de schouderbladen drukt. heel verschrikkelijk en daar zit je zeker niet op te wachten als je net een nieuw zadel hebt, een andere zadelpasser laten komen en die om zijn/haar mening vragen. Misschien moet je gewoon een ander zadel wat niet op de schouders drukt.


En anders gewoon terug brengen. Een zadel wat niet lekker ligt, daar krijg je alleen maar last mee.

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 14:01

Bowo schreef:
Op of achter?
In het geval van op, schuif het zadel maar een een stuk naar achteren.
In het geval van achter, kan alleen een zadelmaker je verder helpen


Achter

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:18

Een zadelpasser zegt dat je het zadel kan oprekken. Net zoals bij rijlaarzen. Iemand hier ervaring mee?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:26

Je geeft aan een nieuw zadel te hebben, is het pas nieuw aangekocht (en dus slecht opgemeten) of rijd je er al even mee?

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:30

RianneH schreef:
Je geeft aan een nieuw zadel te hebben, is het pas nieuw aangekocht (en dus slecht opgemeten) of rijd je er al even mee?


Pas nieuw gekocht. Is niet opgemeten. Standaard zadel. Heb er 1 keer mee gereden

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:33

In ieder geval niet verstandig om een standaard zadel te kopen recht uit de winkel zonder een zadelpasser erbij te halen. :)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:37

Zadel terugbrengen naar de winkel en een goede zadelmaker laten komen.
Een goede zadelmaker zal je nooit ongezien een zadel verkopen of ongezien een zadel aanpassen.

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:39

Jolynne schreef:
In ieder geval niet verstandig om een standaard zadel te kopen recht uit de winkel zonder een zadelpasser erbij te halen. :)


Ik heb een zadelpasser erbij gehad voor mijn andere zadel. Maar ze geeft ineens aan dat ik beter iemand anders kan vragen. Ik ben totaal niet van de zadelpassers. Nog geen 1x een goed advies gehad. Verschillende hier gehad.

Het zadel ligt heel mooi op het paard, alleen ligt het strak op de schouderbladen.

Maar misschien dat je op mijn vraag kan reageren

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:41

Vanillia schreef:
Zadel terugbrengen naar de winkel en een goede zadelmaker laten komen.
Een goede zadelmaker zal je nooit ongezien een zadel verkopen of ongezien een zadel aanpassen.


Wat/wie is een goede zadelmaker? Ik betaal elke keer voor een zadelpasser en dan laten ze afweten of ze zeggen dat het goed ligt. Elke keer wel iets...

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:42

Raisa Fleisher van ZadelLogisch is ontzettend kundig en kan je sowieso helpen om een zadel te vinden wat niet bij de schouders drukt.

mandyvelden
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:47

Sadira schreef:
Raisa Fleisher van ZadelLogisch is ontzettend kundig en kan je sowieso helpen om een zadel te vinden wat niet bij de schouders drukt.


Dat is helaas wel erg ver weg voor haar denk ik. Maar dan heb ik Nog steeds geen ander zadel..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:47

mandyvelden schreef:
Een zadelpasser zegt dat je het zadel kan oprekken. Net zoals bij rijlaarzen. Iemand hier ervaring mee?

Lijkt me enorm sterk, ik zou een andere zadelpasser zoeken bij zulke uitspraken :o

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:47

Heel kort door de bocht; als je de voorboom van het zadel bekijkt op de rug, en de onderkant van de takken prikken in het paard, is het te smal, en als de bovenkant, meestal waar de kussens aangenaaid zitten, in het paard drukt en de takken aan de onderkant wat afsteken, is het te wijd. Dat zie je vaak, en ik heb geen idee waarom het advies dan altijd is om hem nog wijder te maken, want dan prikt het daar nog steeds en komt het alleen maar dichter op de schoft te liggen. Ergers drukken=per definitie wijder maken lijkt het wel, maar je moet echt kijken waar het draagt.
Maar zonder het verder gezien of gevoeld te hebben is er geen zinnig woord over te zeggen.

Waarom zegt je zadelmaker dat je beter iemand anders kan vragen? Wat is het voor zadel en waar heb je het gekocht?

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:50

Azmay schreef:
mandyvelden schreef:
Een zadelpasser zegt dat je het zadel kan oprekken. Net zoals bij rijlaarzen. Iemand hier ervaring mee?

Lijkt me enorm sterk, ik zou een andere zadelpasser zoeken bij zulke uitspraken :o

Bij sommige zadels kan dat zeker wel.
Mijn zadel heeft een thermoplastische boom die dmv warmte in een pers versteld kan worden.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:51

Misschien is het handig om wat foto's te plaatsen.

Ik zelf zou direct contact opnemen met de winkel of een erkende zadelmaker. Ik zou zelf niet gaan prutsen aan een zadel. Ik ben nieuwsgierig wat voor zadel het is..

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:52

mandyvelden schreef:
Jolynne schreef:
In ieder geval niet verstandig om een standaard zadel te kopen recht uit de winkel zonder een zadelpasser erbij te halen. :)


Ik heb een zadelpasser erbij gehad voor mijn andere zadel. Maar ze geeft ineens aan dat ik beter iemand anders kan vragen. Ik ben totaal niet van de zadelpassers. Nog geen 1x een goed advies gehad. Verschillende hier gehad.

Het zadel ligt heel mooi op het paard, alleen ligt het strak op de schouderbladen.

Maar misschien dat je op mijn vraag kan reageren


Dan ligt hij dus niet mooi op het paard. Daarvoor moet je echt een goede zadelpasser laten komen om ter plekke te kijken of het aan te passen is waardoor de schouders vrij komen te liggen of dat dit model zadel problemen zal blijven geven met de schouderbladen. Ook tijdens en na het rijden moet het bekeken worden.

Ik heb een paard dat er vrij makkelijk uitziet qua rug om een zadel op te passen. Dat is ze niet, omdat haar schouderbladen snel klem komen te zitten. Dat is best een zoektocht geweest. En dus niet zelf een standaard zadel gaan halen, er bestaat geen standaard paardenlijf en er zal altijd wat aangepast moeten worden aan het paard.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:53

Brainless schreef:
Azmay schreef:
Lijkt me enorm sterk, ik zou een andere zadelpasser zoeken bij zulke uitspraken :o

Bij sommige zadels kan dat zeker wel.
Mijn zadel heeft een thermoplastische boom die dmv warmte in een pers versteld kan worden.

Op zie manier, ik dacht zoiets als uit lopen.
Ik durf geen boomzadels meer te kopen uit angst dat ze inderdaad niet (gaan) passen dus geen ervaring mee.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:41

Zadel oprekken en versmallen kan wel in beperkte mate, alhoewel dat ook een kostelijk grapje is. (Mijne moet daarvoor naar engeland naar de fabriek terug gestuurd worden), maar dan moet de rest echt wel passen. Dus je moet goed weten wat dan de juiste boommaat moet zijn en dat het dan goed zal liggen, want oprekken en terug versmallen etc verzwakt je boom sterk hebben ze mij gezegd. Ik ben geen zadelpasser, deze info komt van mijn zadelpasser na een discussie over mijn zadel omdat mijn pard (gelukkig) was vermagerd en dus versmald.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadel drukt op schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:00

Bij sommige zadels kan de boom inderdaad wijder of smaller worden gemaakt, soms moet dat warm, soms kan het koud, bij sommige zadels kan het helemaal niet.
Echter, je moet wel weten waarom die drukt, voordat je dingen kan gaan aanpassen.

Als jij nu naar een zadelmaker gaat en zegt "mijn zadel is te smal, want hij druk achter de schouders" en die zadelmaker zegt dat hij hem wel even wat wijder maakt voor je, dan weet je zeker dat je een verkeerde zadelmaker hebt uitgekozen. Een zadel aanpassen zonder überhaupt het paard te hebben gezien, dat is gewoon verkeerd.
Er is inderdaad veel rotzooi op de zadelmarkt, maar een goede zadelmaker is de enige die je verder kan helpen. Dus iemand die je paard uitgebreid bekijkt, de tijd neemt om zadels en eventueel losse bomen te passen, de rug opmeet, jou laat rijden met de zadels en dan pas een advies geeft over welke het beste past en wat er eventueel nog zou moeten worden aangepast.

punkd
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:32

Ik weet niet waar je woont, maar wij hebben hele goede ervaringen met Rudolf van het Gareel in Schijndel. Komt bij je thuis en heeft er echt verstand van, komt met meerdere zadels en laat je er mee rijden, en heeft een hele goede service