Cognacleer onderhouden, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Cognacleer onderhouden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 18:54

Ik loop een beetje tegen een dingetje aan...

Ik heb een cognac leren zadel, gemaakt van Italiaans geolied (kalfs) leer. Mij is aangegeven dat kalfsleer het beste te onderhouden is met olie in plaats van vet. Nu heb ik (gelukkig) de binnenkant van m'n zadel geolied, maar je blijft echt een enorm kleurverschil zien?
(Olie is inmiddels ruim een week geleden aangebracht)

Toch echt wel meerdere tinten donkerder en dat is niet helemaal de kleur die ik wil -O-
Afbeelding

Iemand die ervaring heeft met het goed onderhouden van cognac (kalfs)leer?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Cognacleer onderhouden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:03

Ik denk dat je naturel leder hebt besteld. Dit is prachtig leder maar niet zo goed geschikt voor vochtige landen. Zuid Europa met een droog klimaat leent zich er prima voor.

Er zal niets anders opzitten dan te wennen aan het feit dat dit type leder steeds donkerder wordt naarmate je het met van vet/ olie voorziet. Het is nl geen “ dicht gelooid “ leder. Er zit geen afsluitende finish laag op.

Ook zul je iedere vlek/ regendruppel etc hier op gaan zien. Dat hoort nu eenmaal bij dit type leder. Wellicht heb je je niet goed laten informeren? Met het leder is niets mis, eerlijk gezegd is dit het beste type leder voor zadels omdat het “ vocht opneemt “.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 19:06

Dat het met de jaren donkerder wordt wist ik zeker, ik heb al jaren cognac tuig :) Maar zulk extreem verschil na olie had ik eigenlijk niet verwacht...

Ik heb hem al een paar keer ingevet. Daar is hij de eerste keer wat donkerder van geworden maar de opvolgende keren niet. Kan ik hem dan dus ook gewoon goed met vet onderhouden?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Cognacleer onderhouden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:10

Olie maakt het inderdaad flink wat tinten donkerder ja! Ik zou het met een balsem doen daarbij gebeurt dat niet.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:11

Dat kan ik van hier uit niet zeggen. Wel moet je zo MIN mogelijk invetten. Geen idee welk merk zadel het is maar normaal gezien hoef je maar 2x per jaar in te vetten/ olien. Hoe meer vet hoe meer het leder dicht slaat, hoe minder het ademt en hoe gladder je zadel. Ook opletten met olie dit versnelt het aftakelingsprocess van stiknaden.

Volg de adviezen van de fabrikant.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 19:15

Yvank_ schreef:
Olie maakt het inderdaad flink wat tinten donkerder ja! Ik zou het met een balsem doen daarbij gebeurt dat niet.


Leerbalsem ben ik helemaal niet bekent mee, kan je er eentje aanraden?

Pareltjes schreef:
Dat kan ik van hier uit niet zeggen. Wel moet je zo MIN mogelijk invetten. Geen idee welk merk zadel het is maar normaal gezien hoef je maar 2x per jaar in te vetten/ olien. Hoe meer vet hoe meer het leder dicht slaat, hoe minder het ademt en hoe gladder je zadel. Ook opletten met olie dit versnelt het aftakelingsprocess van stiknaden.

Volg de adviezen van de fabrikant.


Die heb ik uiteraard ook even een berichtje gedaan, maar was benieuwd naar hoe andere dit doen :) Ik heb het zadel nog niet zo lang en ben het zelf ook compleet vergeten te vragen. Door de Corona liep de levering ook allemaal wat anders dus kan mij voorstellen dat hij het zelf ook vergeten is te vertellen.

Ik denk dat ik ook te snel/vaak invet. Op zwart leer zie je niks en hierop zie je iedere inieminie beschadiging en dan wil ik het alweer invetten :=

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Cognacleer onderhouden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:20


Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:31

Olie gebruik je op tuigleer, dus je onderste zweetblad, exclusief wrong, en je singelstoten.

Vet gebruik je op de rest van je zadel.

Je hebt een nieuw zadel, zal vanuit de fabriek al een goede behandeling hebben gehad, dus olie hoef je niet direct aan te schaffen.

Twee soorten vet die heel fijn werken op deze kleur is; Stubben hamanol ( wel de tube even in een emmer warm water leggen) en vet van Albion. Beide niet de goedkoopste, maar echt topspul.

Bovenste twee werken alleen goed op schoon leer!!

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:32

Ik gebruik leder balsem op basis van bijenwas voor mijn cognac leren zadel en dat gaat super

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Cognacleer onderhouden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:47

Ik gebruik voor m'n bruine leer hamanol van stubben de tube of effax lederbalsem, daar wordt t niet donkerder van

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Cognacleer onderhouden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:09

Ik gebruik op lichte tinten bruin die zo moeten blijven alleen rapide lederdressing. Eén keer heb ik met olie een nieuw cognac hoofdstel gevet en die werd donkerbruin. Kon hem weer verkopen...