Online (2e hands) zadel kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:14

Hoi!

Aangezien ik vreselijk in tweestrijd zit, ben ik benieuwd of ik hier wat meningen kan vinden.
Ik ben opzoek naar een nieuw zadel. De redenen is simpel, mijn huidige gaat stuk en ik vind het niet waard om hem te laten maken. Ik ben al langer aan het sparen, dus ik mag gewoon een nieuwe van mezelf *\o/*

Nu heb ik niet heel veel eisen. 17,5 inch, medium/wijd boom en niet te lang. En als het kan moet het er een beetje mooi uitzien.

Ik heb een prachtig zadel gevonden op marktplaats. Juiste maten, heel mooi, goed merk etc. Alleen twijfel ik dus ontzettend of ik het moet doen of niet. Het zadel is niet in de buurt, dus het zou opgestuurd moeten worden. En opsturen = verkocht. Wat ik heel goed begrijp. Maar het gaat toch even om ruim 900 euro, en straks heb ik een zadel wat toch niet past? Hoe zit het met de ervaringen bij de bokkers in het kopen van zadels via Marktplaats/Facebook? Pakte het goed uit?

Laten we voorop stellen dat mijn zadelmaker naar het zadel komt kijken. Zij handelt zelf echter niet in zadels, dus ik kan bij haar niks kopen. Anders had ik dat wel gedaan. In de buurt staat ook niks te koop, want dat was natuurlijk nog makkelijker geweest, maar helaas.

Wat is wijsheid? Help :') Het is echt een prachtig zadel en ik wil het heel graag hebben, maar dan wil ik het ook kunnen gebruiken.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:18

Wat is 'niet in de buurt'?
Mijn ervaring met tweedehandszadels is dat het moeilijk is om ze passend te krijgen als je ietwat kritisch bent.

Persoonlijk zou ik een aanbetaling doen en vragen om het zadel vast te houden tot je een afspraak met je zadelpasser kan boeken. Dan dag voordien zadel gaan halen; laten passen en indien niet ok terugbrengen. Indien de verkoper hierin mee wil gaan natuurlijk.

Andere optie is om het risico te nemen en het dan misschien weer door te moeten verkopen, moeilijk te zeggen.

rien10
Berichten: 14671
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:19

Niet doen. Nooit een zadel kopen wat je niet kan passen en/of kan laten aanpassen door een zakel maker.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:24

Poekkie schreef:
Wat is 'niet in de buurt'?
Mijn ervaring met tweedehandszadels is dat het moeilijk is om ze passend te krijgen als je ietwat kritisch bent.

Persoonlijk zou ik een aanbetaling doen en vragen om het zadel vast te houden tot je een afspraak met je zadelpasser kan boeken. Dan dag voordien zadel gaan halen; laten passen en indien niet ok terugbrengen. Indien de verkoper hierin mee wil gaan natuurlijk.

Andere optie is om het risico te nemen en het dan misschien weer door te moeten verkopen, moeilijk te zeggen.


Niet in de buurt alsin 3,5 uur met de auto. Het risico dat ik het moet doorverkopen ben ik aan het afwegen. Het zadel is een prima merk, dus dat zou misschien te doen zijn. Echter kan het dan best zijn dat ik er niet de hele prijs voor terug krijg.


rien10 schreef:
Niet doen. Nooit een zadel kopen wat je niet kan passen en/of kan laten aanpassen door een zakel maker.


Ik kan het laten aanpassen door de zadelmaker, maar dan moet ik het dus al wel kopen. Het schijnen vrij goed aanpasbare zadels te zijn, maar het zou maar net zo zijn dat die op mijn paard niet aan te passen is...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:26

Ik heb diverse zadels 2e hands gekocht. In die tijd wist ik niet zo goed wat hem zou passen dus wilde ik het een en ander proberen.
Wel altijd op halen, 1 keer niet gedaan en meteen opgelicht, dus nu voortaan ophalen.

Ik ben wel erg op de prijs gericht dan.
Ik sla niet mijn slag bij het eerste beste zadel wat ik zie van dat merk/type.
Kijk echt een poosje wat is de marktwaarde en waar zie je ook snel genoeg verkocht bij staan.
Als diverse nette zadels na een half jaar nog steeds te koop staan voor 900, is dat geen reële prijs.
Zie je er ook van 600 op staan en in een maand verkocht weet je oke, ik ben het voor die prijs ook weer snel kwijt.
Dus wil dan ook alleen een zadel van dat als max.
Is me dan ook altijd gelukt.
Dan ga ik passen, denk ik het zou wat kunnen zijn laat ik de zadelpasser komen voor een extra check.

Zadels waarvan ik dacht, dat is het niet, zette ik weer direct te koop en nog geen enkele keer verlies opgehad. En altijd nog snel kwijt geweest.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:29

Heb nog geen zadel gekocht 2de hands maar zou niet zo snel een zadel laten opsturen. Maar dat is meer dat ik geen vertrouwen heb in de post. Ik weet hoe ze kunnen omgaan met pakketten. En ik zou niet graag mijn 'nieuwe' zadel beschadigd willen hebben of zelfs kapot.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:39

Als jij je een risico van €900 kan permitteren zie ik het probleem niet. Persoonlijk zou ik het nooooooit doen, wat als het zadel beschadigd binnen is bijvoorbeeld, of de boom blijkt gebroken? Nogmaals, als jij je een risico van €900 kan permitteren moet je het doen. Anders snap ik het niet waarom je er überhaupt over nadenkt :=

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 14:44

Autumnn schreef:
Als jij je een risico van €900 kan permitteren zie ik het probleem niet. Persoonlijk zou ik het nooooooit doen, wat als het zadel beschadigd binnen is bijvoorbeeld, of de boom blijkt gebroken? Nogmaals, als jij je een risico van €900 kan permitteren moet je het doen. Anders snap ik het niet waarom je er überhaupt over nadenkt :=


Poeh, dat is een goeie. Eerlijk? Nog niet eens aan gedacht. Stom zeg. Ik ga een berichtje sturen dat ik het niet doe, en zoek wat langer door in de buurt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:48

De ene keer dat ik niet heb opgehaald was het zadel dus ook kapot, wel gerepareerd maar dus wel stuk geweest.
Dat was gelukkig geen duur zadel, maar toch, had de verkoper op de foto moeten zetten en melden.
Bij de vraag of het zadel nog goed was en beschadigingen zou het dat niet hebben.

Daar dus van geleerd, niet opsturen.

Van de zadels die ik heb verkocht, prijsklasse van 500-750 diverse wel opgestuurd. Dus niet iedereen heeft die angst.

Anoniem

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:51

Zoek anders eens via facebook als je 2e hands wil kopen. In onze regio heb je verschillende facebookpaginas voor de koop en verkoop van 2e hands paardenspullen. Hier worden ook veel zadels in aangeboden en vaak op max een uurtje rijden. Dan zou je ze kunnen passen. Wellicht dat in jouw regio ook zo’n groep zit

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:53

Er zijn ook zadelpassers die met 2e hands zadels aan huis komen. Ik zou zelf het risico nooit nemen van zelf online kopen. Ik ben geen zadelpasser, ik laat het liever over aan iemand die er voor geleerd heeft. Weet niet waar in Drenthe je zit maar Divoza in Leek heeft ook heel veel 2e hands zadels liggen. Zelf geen ervaring met de kwaliteiten van de zadelpassers van Divoza, maar als je daar koopt heb je wel meer keus, en meer rechten als klant wanneer het toch niet voldoet.

Onze zadelpasser zit helaas uit de buurt voor jou, maar wij mogen altijd een week op proef. Zelfs met een nieuw zadel. Dat is erg fijn :j .

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:58

Bied anders €850, en dan kan je voor de €50 die je bespaart hem ophalen.

Ik heb al meerdere keren een fijn tweedehands zadel gekocht.
En ik heb er ook net zo makkelijk een verkocht als het niet pastte.
Als je kiest voor relatief 'bekende' A-merken weet je in ieder geval dat het van origine een goed product is.

Verdiep je even goed in hoe je kan controleren of een boom nog heel is. En weet hoe je kan zien of een zadel past, of vraag iemand met veel ervaring!!

Dit filmpje helpt je al aardig op weg:
https://youtu.be/ht4izu65gD4

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:00

Dat de boombreedte past, de zadellengte goed is en de inchmaat goed is, is nog geen garantie dat het past.

Je hebt nml ook nog zaken als boomvorm, kussenvorm, flexibele/vaste boom die mee spelen of een zadel goed ligt op je paard.

Dus, nee zou zo geen zadel willen kopen.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:08

Precies wat Boemel zegt. Ik heb in het verleden wel 2e hands zadels via internet gekocht. Sommige ongezien laten versturen. Was nooit stuk maar inmiddels ben ik wat wijzer en zou ik het nóóit meer doen omdat je gewoonweg nooit garantoe hebt dat het past (tenzij je exact hetzelfde zadel terug koopt) en van het ene merk is een medium niet hetzelfde als de medium van een ander merk. Daar zitten verschillen tussen. Dus zelfs al weet je de boommaat dan heb je nog geen garantie dat die boommaat ook op jou paard past van een bepaald type zadel. En dan hebben we het nog niet gehad over de minder standaard gemeten dingen doe boemel opnoemt.

Dus nee, ik zou het niet doen. Het is inderdaad een ander verhaal als je via een zadelmaker een 2e hands kan kopen die je kan proberen, adviseren en hem dan ook direct passend kan maken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:11

Maar als je er niet tegen op ziet het weer te verkopen is het toch niet erg als het niet past?
Zie mijn eerdere bericht.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:15

Ohh, dat zou ik nooit doen hoor.
Altijd via een goede zadelmaker

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:21

Ik heb het wel vaker gedaan, ook uit Duitsland via Ebay. Maar ik gebruik eigenlijk al jaren merken met verwisselbare kopijzers en weet redelijk welke pasvorm ik moet hebben voor mijn paarden. Ik rijd er ook gerust 1,5 uur voor of zelf wel 2 als het een leuke route is, maar voor de zadels uit Duitsland was dat geen optie. Ik heb alles goed ontvangen, plezier van gehad en uiteindelijk zonder verlies weer verkocht na een tijdje.

Ik had vorig jaar een zadel, wel opgehaald, maar die bleek na een paar keer proberen toch niet wat ik van verwachten. Die heb ik heel makkelijk weer door kunnen verkopen. Ook hierbij geen verlies geleden.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:35

Ik zou ook wat in de buurt zoeken wat gepast kan worden. En als je zadelmaker je paard een beetje kent, vantevoren vast even vragen wat die van het model vind, scheelt je misschien weer een paar ritjes

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:56

Toen wij op zoek waren naar een zadel en onze zadelmaker niks passends tweedehands had liggen, heeft zij ons een paar merken en modellen opgegeven die op ons paard zouden passen [of pas te maken zouden zijn], zo konden wij gerichter zoeken met veel meer zekerheid. Maar inderdaad, altijd ophalen...

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:03

Ik heb via Marktplaats een zadel gekocht maar wel in overleg met de zadelpasser die mijn paard kent. Dit was een zadel dat goed aan te passen was. Wel zelf opgehaald. Ik zou voor het bedrag van jouw zadel het zeker niet op laten sturen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:46

Ik zou contact opnemen met Annelieke ten Pas. Zit bij jou in de buurt want Drenthe. En zij heeft meerdere 2e hands zadels liggen. Er komt bij mij geen ander meer bij mijn paarden. Ze heeft mij echt fantastisch geholpen.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:53

prugelpiet schreef:
Ik kan het laten aanpassen door de zadelmaker, maar dan moet ik het dus al wel kopen. Het schijnen vrij goed aanpasbare zadels te zijn, maar het zou maar net zo zijn dat die op mijn paard niet aan te passen is...


Overleg met je zadelmaker/passer of dit zadel geschikt is, zij kent je paard.
Wellicht ziet zij meer op de foto dan jij.
Ik heb het ook zo wel eens gedaan met klanten toentertijd, ik wist de maten en model van het paard en zij wisten het zadel.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:20

Waarom niet via een zadelpasser. Die heb ook vaak 2e hands zadels. Je moet er ook nog fijn op kunnen zitten. Ik heb een keer een zadel gekocht op internet, lag wel super op het paard, maar ik kon er zelf niet in zitten. Half jaar geleden een nieuwe gekocht, heb wel op 10 verschillende zadels gezeten en 1 sprong er echt uit waar ik fijn op zat en die goed lag op het paard.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 19:25

Daantjuh88 schreef:
Waarom niet via een zadelpasser. Die heb ook vaak 2e hands zadels. Je moet er ook nog fijn op kunnen zitten. Ik heb een keer een zadel gekocht op internet, lag wel super op het paard, maar ik kon er zelf niet in zitten. Half jaar geleden een nieuwe gekocht, heb wel op 10 verschillende zadels gezeten en 1 sprong er echt uit waar ik fijn op zat en die goed lag op het paard.


Omdat ik niet zoveel in de buurt kan vinden die ook echt fijn zijn. Of hun aanbod 2e hands valt tegen. Ik wil graag een A-merk zadel, en veelal blijft het steken op een wintec o.i.d, en dat zoek ik niet. Maar zadelmaker in deze regio met een ruim aanbod mogen zeker genoemd worden!


neetoch schreef:
Ik zou contact opnemen met Annelieke ten Pas. Zit bij jou in de buurt want Drenthe. En zij heeft meerdere 2e hands zadels liggen. Er komt bij mij geen ander meer bij mijn paarden. Ze heeft mij echt fantastisch geholpen.


Heb ik geprobeerd, maar helaas (nog) geen reactie ontvangen. Ik ga het nog eens proberen :)

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Online (2e hands) zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:00