Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 11:28

Hallo allemaal,
Voor mijn paard ben ik op zoek naar een nieuw hoofdstel. Ik rij haar zowel bitloos met een sidepull als met bit. En ik ben dus op zoek naar een nieuw hoofdstel dat beide kan.

Ik heb al wel een paar hoofdstellen gevonden die deze functionaliteit hebben, maar ben ook benieuwd naar jullie creatieve oplossingen :)

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je met bitriempjes en een sidepull hoofdstel ook een heel eind komt. Maar weet niet of dit in de praktijk ook goed werkt.

Of bijvoorbeeld een losse sidepull neusriem aan een bestaand hoofdstel, maar kan dit met een anatomisch gevormd kopstuk waar de neusriem vaak niet af te halen is?

De dingen die ik zoek in het nieuwe hoofdstel zijn: dus zowel als sidepull als met bit te gebruiken, anatomisch gevormd, geen sperriem (daarmee valt de Miklem dus bijvoorbeeld af) en in het bruin beschikbaar.

Ben heel benieuwd hoe jullie dit doen! :)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:30

Kan dabo niks voor je betekenen?
Is wel biothaan, daar moet je van houden dus.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:42

www.lovelance.nl zij maakt verschillende hoofdstellen en dan heb je hem precies zoals je wilt. Ik weet uit ervaring dat ze heen fijn zijn en werken ook super met zowel bit als sidepull.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:43

Ik heb het bit en de sidepull aan twee losse kopstukjes van Emiel Voest hangen. Het bit heeft wel een kinriempje, voor de zekerheid. Kopstuk van het bit heb ik onder het kopstuk van de sidepull.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 12:04

Biothane is zeker een optie. Mijn huidige hoofdstel is ook van Biothane (van Goedhard) en die bevalt goed. Ben met name dus op zoek naar wat nog meer mogelijkheden zijn :)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:15

Een standaard kopstuk met 3 riempjes, 1 voor keelriem, 1 voor (sidepull) neusriem En 1 voor bit gebruiken. Vaak kan je met een los setje bakstukken in een maat kleiner de sidepill neusriem bevestigen en kan je alles los van elkaar verstellen.
Afbeelding

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:19

De barefoot wellington?

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 12:30

Mooi hoofdstel de Barefoot Wellington! Volgens mij is die er alleen niet in het bruin helaas.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 12:33

Sas_Mon schreef:
Een standaard kopstuk met 3 riempjes, 1 voor keelriem, 1 voor (sidepull) neusriem En 1 voor bit gebruiken. Vaak kan je met een los setje bakstukken in een maat kleiner de sidepill neusriem bevestigen en kan je alles los van elkaar verstellen.
[ [url=m/wMgjwF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goed idee! Losse kopstukken had ik nog niet naar gekeken. Ik ga eens kijken of er ook anatomische kopstukken bestaan met twee riempjes (keelriem en bakstuk). Het bakstuk kan dan de losse sidepull neusriem aan en het bit kan dan eventueel met bitriempjes aan de neusriem (ala barefoot Contour). Ik gebruik beide opties niet tegelijk (sidepull in de bak, bit buiten).

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:39

Bybaukje.nl maakt hoofdstellen die zowel met bit als bitloos kunnen. misschien als je haar een mailtje stuurt dat ze wat voor je kan betekenen.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:01

MikeyB schreef:
Sas_Mon schreef:
Een standaard kopstuk met 3 riempjes, 1 voor keelriem, 1 voor (sidepull) neusriem En 1 voor bit gebruiken. Vaak kan je met een los setje bakstukken in een maat kleiner de sidepill neusriem bevestigen en kan je alles los van elkaar verstellen.
[ [url=m/wMgjwF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goed idee! Losse kopstukken had ik nog niet naar gekeken. Ik ga eens kijken of er ook anatomische kopstukken bestaan met twee riempjes (keelriem en bakstuk). Het bakstuk kan dan de losse sidepull neusriem aan en het bit kan dan eventueel met bitriempjes aan de neusriem (ala barefoot Contour). Ik gebruik beide opties niet tegelijk (sidepull in de bak, bit buiten).


Je kunt ook een stang en trens hoofdstel pakken eventueel. Een bakstuk voor je neusriem en eentje voor je bit.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:03

Marjoman Oslo kaptoom. Kaptoom functie, bitriempjes, en ringetjes onder de bitriemen die als sidepull te gebruiken zijn. Volgens mij ook een anatomisch kopstuk! Misschien dat ruitershops gericht op de barokke rijkunst deze hebben, anders kan je gewoon via Marjoman bestellen. Heb wel eens wat laten overkomen via hen, service is prima en verzending is snel (althans, vóór corona := )

Met kaptooms (kaptomen? %) ) in het algemeen kan ook, maar mijn ervaring is dat de teugels dan nogal eens achter de bitriempjes blijven hangen. Bij de Marjoman Oslo kan dat dus niet :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:07


MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 23:05

Fillis schreef:
Marjoman Oslo kaptoom.



_Penotti schreef:
De barefoot contour fysio met de shape it en dan de bitriempjes erbij.


Beide hele fijne opties! :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:40

Ik gebruik zelf het kopstuk contour fysio met een cavemore van FRA.
En ik kan zeggen het kopstuk echt heel fijn is. Zo zacht. en de sluitingen op de kaak, ver van het oog.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:15

Equ-all heeft mijn hoofdstel gemaakt, van nylon en fleece. Kan je dus zelf de kleuren kiezen. En daarbij zitten dan riempjes met knipjes om het bit vast te maken.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 14:57

De contour physio en dan met de shape it soft neusriem staat hoog op m’n lijstje.
Dat nylon ziet er ook mooi uit, maar als ik niet voor leer ga dan ga ik alsnog weer voor Biothane denk ik...

De hoogste op mijn lijstje tot nu toe is een sidepull hoofdstel van Kifrahorse (https://www.kifrahorse.nl/Sidepull-Kifr ... c-Easy-Tan). Maar heb nog geen idee hoe ik daar succesvol een bit aan zou kunnen hangen. Iemand daar ideeën over?

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Creatieve oplossingen sidepull én bit hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:07

Met de bitriempjes van Barefoot?

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 17:34

tennan schreef:
Met de bitriempjes van Barefoot?


Ja dat had ik ook in gedachten (marjoman heeft bitriempjes in een passende kleur ook nog). Maar geen idee eigenlijk of dat goed functioneert en stabiel is enzo...

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:36

MikeyB schreef:
tennan schreef:
Met de bitriempjes van Barefoot?


Ja dat had ik ook in gedachten (marjoman heeft bitriempjes in een passende kleur ook nog). Maar geen idee eigenlijk of dat goed functioneert en stabiel is enzo...

Denk dat het stabieler ligt dan het standaard Engelse hoofdstel waarbij de bakstukken los zitten van de neusriem! I.i.g. met kaptoom en bitriempjes nooit problemen gehad.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:44

maralyn schreef:
Kan dabo niks voor je betekenen?
Is wel biothaan, daar moet je van houden dus.
Jup, ik kan ze idd wel maken. In verschillende modellen:

Afbeelding
De sidepull model I met bithangers. Op deze foto zonder frontriem, maar die zit er normaal wel standaard bij :-)


Afbeelding
Model II (iets andere neusriem...) met bithangers.

Afbeelding
Model I met kopstuk met frontriem met drukknopen, zodat je het kopstuk van het hoofdstel er bij vast kunt zetten.

Uiteraard in alle kleuren te maken, dus ook bruin. Ik heb 3 tinten bruin, licht, midden en donkerbruin :-)