Hoe tweedehands zadel kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 07:52

Inmiddels flink aan het speuren voor een leuk paardje. Als er straks een paardje is zal er ook een zadel moeten komen. Vrijwel alles verkoopt men zonder zadel, of met een veelzijdigheidszadel.

Als ruiter ben ik heel makkelijk: dressuurzadel zwart en leer. Verder maakt het mij niets uit.

Vroeger lieten wij een mannetje met een bus komen en minstens 20 zadels, een zadelpasser. Nu woon ik in Venlo en heb ik geen idee of iets bestaat in de omgeving (Google kan mij niet helpen).
Ik wil en kan geen zadel kopen van 2000 euro.
600 euro is wel een beetje mijn maximum.
Ik wil dat het voor het paard fijn zit. Ik heb zelf nooit moeite met verschillende zadels (diepe zit of niet etc).

Iemand een idee hoe ik dat in de omgeving Venlo kan aanpakken?

Op marktplaats staat ook een hoop. Alleen zie ik echt niet of het volledig goed ligt.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:13

bij equidrome hebben ze passervice. misschien kun je hen eens bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:19

Wat handig is is om eerst een zadelpasser/maker te vinden die je kan adviseren om naar een bepaald merk te zoeken. Velen hebben ook zelf paszadels bij zich.
Vervolgens kan je online gaan zoeken naar juiste merk en model.

Overigens is ook mijn mening wbt paarden die met zadel verkocht worden(ik kom er genoeg met dressuurzadel tegen overigens) lang niet allemaal met een passend zadel verkocht worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:41


_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:23

In Venlo heb je inderdaad Ruitersport Equidrome die passervice hebben. Het aanbod van tweedehands zadels is daar normaal gesproken redelijk beperkt.

Je zou ook met het paard naar Ruitershop Boxmeer kunnen gaan, in mijn ervarining hebben die een groot assortiment tweedehands.

In de omgeving heb je ook nog Jeanette Craenmehr van Zadel&Zorg. Daar ben ik nog nooit geweest, maar hoor ik wel goede verhalen over. Weet niet hoe groot haar aanbod in tweedehands zadels in jouw prijsklasse is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:25

Tegenwoordig zijn er veel zadelpassers met een groot scala (of alleen maar) tweedehands :j

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:27

idefix4 hier op Bokt heeft veel 2e hands en zit vlakbij

Anoniem

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:29

Via zadelmaker zadel kopen. Is beter, dan weet je zeker dat je goed zit.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 16:18

Het zou al aan huis moeten zijn. Want mijn auto mag maximaal een kleine aanhanger trekken, haha! En niemand in de omgeving heeft een trailer of speciaal rijbewijs.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:27

Juffig95 schreef:
Het zou al aan huis moeten zijn. Want mijn auto mag maximaal een kleine aanhanger trekken, haha! En niemand in de omgeving heeft een trailer of speciaal rijbewijs.

Wat als paardlief naar de kliniek moet dan? :=

Maar zou eens op stallen in de buurt rondvragen wie daar komt.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:32

MarlindeRooz schreef:
Juffig95 schreef:
Het zou al aan huis moeten zijn. Want mijn auto mag maximaal een kleine aanhanger trekken, haha! En niemand in de omgeving heeft een trailer of speciaal rijbewijs.

Wat als paardlief naar de kliniek moet dan? :=

Maar zou eens op stallen in de buurt rondvragen wie daar komt.


Alsof iedereen met een pony/paard een trailer heeft.. Het is al een dure hobby maar dan wordt het helemaal onbetaalbaar.

Gelukkig bestaan er paardentaxi's.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 16:35

MarlindeRooz schreef:
Juffig95 schreef:
Het zou al aan huis moeten zijn. Want mijn auto mag maximaal een kleine aanhanger trekken, haha! En niemand in de omgeving heeft een trailer of speciaal rijbewijs.

Wat als paardlief naar de kliniek moet dan? :=

Maar zou eens op stallen in de buurt rondvragen wie daar komt.


Dan moet ik met spoed iets regelen. Ik heb wat mensen achter de hand. Vind het wel heel vervelend om mensen te laten rijden om naar een zadelpasser te gaan waar ik vooraf niet van weet of het lukt om een goed zadel te vinden.
Voor ik het weet ben ik 3 zadelmakers verder en heb ik 3 middagen van iemand zijn leven afgenomen, haha!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:51

Libertad uit Middelbeers. Die komt langs. Kan je aangeven wat je zoekt en in welke prijsklasse. Zij bekijkt je paard en zoekt er een (tweedehands) zadel bij. Die maakt ze dan ook mooi passend. Ik heb voor niet al te veel geld een prima zadel erop liggen

Let wel op als je een passend zadel bij aankoop van je paard krijgt of dit ook echt past

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 21:06

Inmiddels nog geen zadel gevonden.
Bovenstaande opties worden óf door veel stalgenoten afgeraden, hebben niet het passende zadel, of zijn gestopt.
Inmiddels 18 zadels gepast, samen met een zadelpasser. Telkens past het niet en is het niet pasbaar te maken. Mocht iemand nog ideeën hebben? Graag!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:21

Wat is er zo "speciaal" aan je paard dat het niet past? Ook niet dat je adhv een bepaald zadel denkt: dit is in de richting, maar ik ben er nog niet?

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 10:27

Hij heeft een hoge schoft maar weinig schouderbespiering. Veel zadels zijn te smal of zakken te diep. Dus een zadel met dikke kussens nodig. Die dan weer niet te hoog sluiten ivm zijn schoft.
Anatomica g3 fit 4 paste. Maar die zijn tweedehands haast niet te krijgen. Verder kwam niks in de buurt.
Rij nu met een Euroriding Diamant van 2004. Die ligt voor nu mwa. Hij kan alleen 0 in spieren groeien met dit zadel.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:14

En waarom dat niet een ietsje breder/groter zadel kopen met een bontje eronder? Zodat je paard erin mee kan groeien?
Want van rijden met een eigenlijk te klein zadel gaat je paard ook niet die spieren ontwikkelen, want dat kan simpelweg niet...

Mijn paard had hetzelfde probleem en wij hebben nu toch een zadel van €2000+. Daarvoor een tijdje met twee verschillende wintec gereden, met een bontje en de juiste boom ging dit redelijk en lag het haar niet in de weg.

Snap dat het duur is en je niet zomaar dat geld hebt, ik heb er ook echt lang voor moeten sparen. Maar besparen op een zadel zou ik niet doen. Dan zou ik gaan voor de beste tijdelijk optie en wel door gaan sparen voor bijv degene die je noemt.

Succes in ieder geval! Ik heb in 5 jaar tijd 6 zadels gehad en was er helemaal klaar mee...

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:38

Heb je al via Facebook gezocht of een adver gezet? Wil ook nog wel eens helpen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:33

Is een fairfax dan niks voor jullie? Mijn reus met hoge schoft en brede schouderpartij, zonder bespiering deed het goed met dat zadel. Heeft een wolvulling en verwisselbaar kopijzer waardoor je goed kan meegroeien met het paard.
Was een Fairfax classic trouwens, oud model.

Geeske520
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:20

Ik zou via de zadelmaker een zadel kopen. Of toch via marktplaats en dan iemand treffen waar je hem weer terug kan doen.

Ik verkoop nog wel eens een 16 inch zadel. Laatst ook nog. De mensen kwamen hem ophalen, het zadel is betaald en ze hadden een week om het zadel te passen en evt. een zadelmaker erbij of aanpassen mogelijk is en anders terug te doen. Uiteraard zonder dat het beschadigd is en dan krijgen ze het geld terug.
Op deze manier verkoop je tenminste nog eens een tweede hands zadel. Anders is het vrij moeilijk.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:34

Er is verder niets mis met een goed passend veelzijdigheidszadel als je dat er bij krijgt of kunt kopen hoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe tweedehands zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:40

Waarom niet boomloos?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:22

Juffig95 schreef:
Hij heeft een hoge schoft maar weinig schouderbespiering. Veel zadels zijn te smal of zakken te diep. Dus een zadel met dikke kussens nodig. Die dan weer niet te hoog sluiten ivm zijn schoft.
Anatomica g3 fit 4 paste. Maar die zijn tweedehands haast niet te krijgen. Verder kwam niks in de buurt.
Rij nu met een Euroriding Diamant van 2004. Die ligt voor nu mwa. Hij kan alleen 0 in spieren groeien met dit zadel.

Ik had op zo eentje een anatomica octant liggen. Die worden tegenwoordig tweedehands ook veel aangeboden.
Toen hij bespierder werd ging het zadel uiteindelijk wel achterover liggen maargoed als hij nog veel gaat veranderen ga je sowieso een keer weer van zadel moeten wisselen denk ik

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:34

witroosje schreef:
En waarom dat niet een ietsje breder/groter zadel kopen met een bontje eronder? Zodat je paard erin mee kan groeien?
Want van rijden met een eigenlijk te klein zadel gaat je paard ook niet die spieren ontwikkelen, want dat kan simpelweg niet...

Mijn paard had hetzelfde probleem en wij hebben nu toch een zadel van €2000+. Daarvoor een tijdje met twee verschillende wintec gereden, met een bontje en de juiste boom ging dit redelijk en lag het haar niet in de weg.

Snap dat het duur is en je niet zomaar dat geld hebt, ik heb er ook echt lang voor moeten sparen. Maar besparen op een zadel zou ik niet doen. Dan zou ik gaan voor de beste tijdelijk optie en wel door gaan sparen voor bijv degene die je noemt.

Succes in ieder geval! Ik heb in 5 jaar tijd 6 zadels gehad en was er helemaal klaar mee...

Ik heb een zadel gekocht. Een iets ruimer. Op aanraadde van veel mensen. Paard schoot telkens in de zesde versnelling. Bleek dat het zadel naar beneden schoof omdat het te ruim was. Een maat kleiner rij ik nu mee (leen ik). Daar mag ik vooral niet te lang mee rijden omdat spiergroei niet mogelijk is.

Daarom zoeken we flink door naar andere zadelpassers/ verkopers. Helaas vinden we niemand die zadels heeft die aan mijn wensen voldoen (dressuur, past op het paard, minimaal 17 inch, maximaal 1000 euro (budget dus al verhoogd).

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:35

Lindsey_99 schreef:
Heb je al via Facebook gezocht of een adver gezet? Wil ook nog wel eens helpen.

Gedaan! Krijg ik idd veel reactie op. Nu bezig met iemand die in zadels handelt, via Facebook bij uitgekomen.