Welk zweetdeken (winter)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 01:15

Omdat we onze pony liever niet scheren wil ik een goed zweetdeken aanschaffen.
Ze heeft al een redelijke vacht en wordt bij intensief rijden best nat.
Ik heb een wollen halsdeken en een simpel fleecedeken maar ben over beiden niet echt tevreden.
Ik zoek een deken die goed vocht opneemt/afdrijft en waar ze het, nu het toch kouder gaat worden, niet koud onder krijgt en waar het geen uur duurt voor ze weer droog is.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:34

Dat laatste gaat je gewoon niet lukken zonder scheren...

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 01:38

xx_Irisje schreef:
Dat laatste gaat je gewoon niet lukken zonder scheren...


Denk je dat echt?
Ze vindt het zó eng nml. Daarnaast zijn we eigenlijk al te laat vind ikzelf met scheren.

Ik hoop dat we het met een goed deken op kunnen lossen deze winter.
Het is ook niet zo dat ze 5 dagen/week kletsnat is.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:48

Als een paard nat is droogt deze het snelst op de huid. uiteinde van vacht kan dan nog nat zijn maar niet meer op de huid. Paard hoeft niet helemaal droog te zijn, dat gaat je namelijk echt niet lukken met een zweetdekentje en niet zo veel tijd.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:54

Duran123 schreef:
xx_Irisje schreef:
Dat laatste gaat je gewoon niet lukken zonder scheren...


Denk je dat echt?
Ze vindt het zó eng nml. Daarnaast zijn we eigenlijk al te laat vind ikzelf met scheren.

Ik hoop dat we het met een goed deken op kunnen lossen deze winter.
Het is ook niet zo dat ze 5 dagen/week kletsnat is.

Als je niet wilt scheren zal je vroeg aan de dekens moeten en de lampen op stal lang aan laten. Dan kan je ze kort in het haar houden maar dan ben je nu wel een maand of 2 te laat.
Scheren is juist het moment nu. Desnoods met verdoving zodat ze het niet als naar ervaren.
Ik vind dat scheren tot eind januari zeker kan. Sommige anderen tot eind december.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:35

Ik heb een Dry Rug van Rambo. Deze deken is van microvezel/polarfleece en mijn ervaring is dat ze er echt sneller onder drogen dan onder een normale zweetdeken. Nu heb ik er vooral ervaring mee met het laten drogen na het wassen en niet met een bezweet paard. Waneer ik deze deken op doe na het wassen en dan ga stappen, is hij met 20 minuutjes zo goed als droog. Het is geen goedkope deken, dus wel een dure gok om het uit te proberen. Ik heb zelf de blauwe variant. Die stof is wat gladder waardoor er geen stro of vlas in blijft hangen mochten ze gaan rollen in stal. Bij de grijze is dat namelijk wel het geval.

Sky_As

Berichten: 4720
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:51

De bucas smartex stay drY zijn hier perfect voor. ..en die hoef je ook niet te wisselen. Alleen voor de hals weet ik niet of ze daar iets voor hebben. Wellicht anders alleen de hals scheren. Dat helpt ook al tegen het zweten

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 08:34

Het wisselen van dekens doe ik sowieso. Heb een systeem met liners waar ik verder erg tevreden over ben.
Het is ook niet zo dat het is omdat we haast hebben of geen tijd te wachten tot ze droog is. Het is vooral omdat het me niet wenselijk lijkt dat ze zo lang nat blijft bij koude temperatuur.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:49

Ik zou dan voor een stay dry deken gaan van bucas. Je hebt ze in verschillende soorten. Ik heb bijvoorbeeld de power turnout en die kun je dus gewoon opleggen op een nat paard. Ik doe meestal dan even een zweetsdeken op voor de ergste nattigheid en als ik wegga de stay dry. Dan weet ik zeker dat ze het niet koud krijg, ideaal! Ik denk dat je ze ook vast in een zweetdeken variant hebt maar weet het niet zeker;)

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 12:04

Safiy93 schreef:
Ik zou dan voor een stay dry deken gaan van bucas. Je hebt ze in verschillende soorten. Ik heb bijvoorbeeld de power turnout en die kun je dus gewoon opleggen op een nat paard. Ik doe meestal dan even een zweetsdeken op voor de ergste nattigheid en als ik wegga de stay dry. Dan weet ik zeker dat ze het niet koud krijg, ideaal! Ik denk dat je ze ook vast in een zweetdeken variant hebt maar weet het niet zeker;)

Maar is dat niet een ‘gewoon’ winterdeken? Ik zoek specifiek een zweetdeken nml.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:12

Duran123 schreef:
Safiy93 schreef:
Ik zou dan voor een stay dry deken gaan van bucas. Je hebt ze in verschillende soorten. Ik heb bijvoorbeeld de power turnout en die kun je dus gewoon opleggen op een nat paard. Ik doe meestal dan even een zweetsdeken op voor de ergste nattigheid en als ik wegga de stay dry. Dan weet ik zeker dat ze het niet koud krijg, ideaal! Ik denk dat je ze ook vast in een zweetdeken variant hebt maar weet het niet zeker;)

Maar is dat niet een ‘gewoon’ winterdeken? Ik zoek specifiek een zweetdeken nml.


Ik heb even voor je gekeken op de bucas site. Ik heb geen ervaring met deze deken maar de shamrock power kan bijvoorbeeld als zweetdeken worden gebruikt, die heeft de stay dry voering. (Zie link) https://bucas.com/nl/p/shamrock-power-6/

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:25

Rambo heeft nu ook een Airmax liner. Die zou je onder je gewone outdoor deken moeten kunnen leggen en hoef je dan ook niet te wisselen. Ik kan er helaas nog niet zo veel reviews over vinden dus of het echt werkt durf ik niet te zeggen.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ongeschoren merrie die onder dekens staat en twijfel nu dus over de airmax.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:36

Ik heb gisteren mijn nieuwe nika softshell fleece zweetdeken uitgeprobeerd.
na de buitenrit opgedaan en tinkerlief in de trailer gezet. half uutje later was ze onder de deken zo goed als droog, terwijl haar hals nog nat was. Dus hij droogt wel goed.
https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... -navy.html

Anoniem

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:39

Bucas shamrock power is een fijne zweetdeken voor in de winter.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:56

De Shamrock is een hele fijne zweetdeken, maar wel erg warm. Als je paard nog niet voldoende is uitgestapt/afgekoeld, gaan ze juist nazweten. Ik vind het voor mijn geschoren paard dus juist een ideale deken.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:01

Ik kom net van mijn paard af, en na net nat te zijn geregend tijdens de training was ze na 10 minuten onder de Dominick power cooler nagenoeg droog, en kon ze dr Regendekentje om Ik zweer echt bij deze deken, ooit aangeschaft op aanraden van het zwembad waar ze zwemtraining doet

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 15:04

Ik twijfel tussen de Bucas shamrock en de powercooler.
Hier ben ik tot nu het meest enthousiast over wat ik hier lees en op internet vind....

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 23:10


Armani1985

Berichten: 1509
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:18

Power cooler is 1 laags stay dry een dunne deken met fleece achtige binnenkant en de shamrock power is 2 laags stay dry wat gelijk staat aan 150gr. Dus ook als stal deken te gebruiken.

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 08:00

Armani1985 schreef:
Power cooler is 1 laags stay dry een dunne deken met fleece achtige binnenkant en de shamrock power is 2 laags stay dry wat gelijk staat aan 150gr. Dus ook als stal deken te gebruiken.


Klopt. Alleen bij bovenstaande links staat allebei shamrock, bij de ene staat staldeken die ook als zweetdeken gebruikt kan worden.
Vind het best onduidelijk

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 22:53

Duran123 schreef:
Armani1985 schreef:
Power cooler is 1 laags stay dry een dunne deken met fleece achtige binnenkant en de shamrock power is 2 laags stay dry wat gelijk staat aan 150gr. Dus ook als stal deken te gebruiken.


Klopt. Alleen bij bovenstaande links staat allebei shamrock, bij de ene staat staldeken die ook als zweetdeken gebruikt kan worden.
Vind het best onduidelijk


Iemand die dit evt toe kan lichten?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:17


Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Welk zweetdeken (winter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 23:25

Ik ga de shamrock cooler bestellen. Denk dat ik dan sowieso goed zit. Dubbellaags. Lijkt me dat deze aan mijn wensen voldoet.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:28


Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:31