Tekna Veelzijdigheidszadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Tekna Veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 10:37

Sinds ongeveer een jaar heb ik nu een Tekna veelzijdigheidszadel aangeschaft. Ik rijd al 2 jaar een paardje bij en hij heeft een erg korte rug. Destijds een zadelmaker erbij gehad. Conclusie, ik pas niet in haar eigen zadel omdat ik een kop groter ben en erg lange benen heb.

Dus ik besloot zelf een zadel te kopen, want ik kreeg ontzettend last van mijn onderrug als ik met haar eigen zadel reed. De beste optie was een Prestige Roma, maar omdat het niet een eigen paard is, vond ik 1500 erg veel... De tweede optie was een Tekna spring- of veelzijheidszadel. Uiteindelijk ben ik naar het Gareel gegaan (waarvan ook de zadelmaker was gekomen) om op zadels te gaan zitten. De Roma zat wel echt heel goed, en de Tekna iets minder, maar ook prima.

De Tekna heb ik aangeschaft alleen merk ik toch echt dat ik er niet heel fijn om zit, en vooral qua beenligging. Nu kun je de kniewrongen natuurlijk verschillend plaatsen. Ik heb het al op verschillende plekken "geplakt". Maar wat is nu de perfecte plaats?

Je kan enorm goed terug zien op foto's hoe mijn beenligging met springen.. Hier zit ook het grootste probleem in. Mijn benen schuiven naar achteren, waardoor mijn tenen naar buiten steken, en ik als het ware voorover val. Op de sprong en de landing zit ik dan weer wel beter. Om het duidelijk te maken naar jullie zie de onderstaande foto's.

Opwaarts over de sprong
Afbeelding

Boven de sprong
Afbeelding

Opwaarts, vanuit een andere hoek
Afbeelding

Ik heb de beugels korter gehad, maar dan komen mijn knieën eigenlijk voor het zadel uit. Vaak na het rijden spierpijn de dagen erna aan de binnenkant van mijn bovenbenen, omdat ik mijn hakken echt naar de buitenkant moet uitdrukken om mijn bovenbenen stil te houden in het zadel.

Waarschijnlijk zal er gezegd worden een ander zadel kopen. Maar betreft het budget is dit nu voorlopig niet mogelijk.

Ik hoop dat het hier topic goed staat trouwens.. :=

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Tekna Veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:44

Heb je een foto stilstaand van de zijkant hoe je in het zadel zit ?
Voor het zweetblad uitkomen met je kbie hoeft niet heel erg te zijn namelijk als je wat korter zit.
Dat heb ik ook met mijn lange benen .
Kom je wel tegen de wrong aan in stilstand ?

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 11:01

little_birdy schreef:
Heb je een foto stilstaand van de zijkant hoe je in het zadel zit ?
Voor het zweetblad uitkomen met je kbie hoeft niet heel erg te zijn namelijk als je wat korter zit.
Dat heb ik ook met mijn lange benen .
Kom je wel tegen de wrong aan in stilstand ?


Ik heb helaas geen goede foto van de zijkant. Wel in stilstand..

De kniewrongen heb ik nu vaak hoog, en zo ver mogelijk naar voren geplaatst. Volgens mij zit ik er wel tegenaan, maar ik voel ze nauwelijks naar mijn idee. Maar ben ze steeds aan het verplaatsen omdat ik maar niet de juiste plek kan vinden.

Afbeelding

Anoniem

Re: Tekna Veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:25

Misschien vertekend de foto maar zit je niet veel te ver op de lepel?
Lijkt net of het zadel gewoon te klein voor je is...

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 11:41

Myrthe3 schreef:
Misschien vertekend de foto maar zit je niet veel te ver op de lepel?
Lijkt net of het zadel gewoon te klein voor je is...


Foto vertekend inderdaad wel wat. Ik kan binnenkort eens een goede maken. Maar ja, soms zit ik voor mijn idee ver achterin inderdaad. Maar het is 18 inch....

Anoniem

Re: Tekna Veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:53

je beugels zijn te lang en waarschijnlijk spring je voor je paard uit. Meer wachten tot de afzet dan zit je minder ver naar voren.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 16:35

Anoniem schreef:
je beugels zijn te lang en waarschijnlijk spring je voor je paard uit. Meer wachten tot de afzet dan zit je minder ver naar voren.


Bedankt voor de tip! Heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik ga volgens mij veel te vroeg af :+... Probeer al meer aan mijn houding te werken!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:39

Shauniraquel schreef:
Sinds ongeveer een jaar heb ik nu een Tekna veelzijdigheidszadel aangeschaft. Ik rijd al 2 jaar een paardje bij en hij heeft een erg korte rug. Destijds een zadelmaker erbij gehad. Conclusie, ik pas niet in haar eigen zadel omdat ik een kop groter ben en erg lange benen heb.

Dus ik besloot zelf een zadel te kopen, want ik kreeg ontzettend last van mijn onderrug als ik met haar eigen zadel reed. De beste optie was een Prestige Roma, maar omdat het niet een eigen paard is, vond ik 1500 erg veel... De tweede optie was een Tekna spring- of veelzijheidszadel. Uiteindelijk ben ik naar het Gareel gegaan (waarvan ook de zadelmaker was gekomen) om op zadels te gaan zitten. De Roma zat wel echt heel goed, en de Tekna iets minder, maar ook prima.

De Tekna heb ik aangeschaft alleen merk ik toch echt dat ik er niet heel fijn om zit, en vooral qua beenligging. Nu kun je de kniewrongen natuurlijk verschillend plaatsen. Ik heb het al op verschillende plekken "geplakt". Maar wat is nu de perfecte plaats?

Je kan enorm goed terug zien op foto's hoe mijn beenligging met springen.. Hier zit ook het grootste probleem in. Mijn benen schuiven naar achteren, waardoor mijn tenen naar buiten steken, en ik als het ware voorover val. Op de sprong en de landing zit ik dan weer wel beter. Om het duidelijk te maken naar jullie zie de onderstaande foto's.

Opwaarts over de sprong
[ Afbeelding ]

Boven de sprong
[ Afbeelding ]

Opwaarts, vanuit een andere hoek
[ Afbeelding ]

Ik heb de beugels korter gehad, maar dan komen mijn knieën eigenlijk voor het zadel uit. Vaak na het rijden spierpijn de dagen erna aan de binnenkant van mijn bovenbenen, omdat ik mijn hakken echt naar de buitenkant moet uitdrukken om mijn bovenbenen stil te houden in het zadel.

Waarschijnlijk zal er gezegd worden een ander zadel kopen. Maar betreft het budget is dit nu voorlopig niet mogelijk.

Ik hoop dat het hier topic goed staat trouwens.. :=


Ik heb voor Mn eigen pony ook Tekna gehad. Ik vond het een waardeloos zadel. De kussens waren te hard voor de rug van mijn pony. Ik zat er heel gek in. Mn been ligging klopte niet en dook naar voren..

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 17:34

Gizeppie schreef:
Shauniraquel schreef:
Sinds ongeveer een jaar heb ik nu een Tekna veelzijdigheidszadel aangeschaft. Ik rijd al 2 jaar een paardje bij en hij heeft een erg korte rug. Destijds een zadelmaker erbij gehad. Conclusie, ik pas niet in haar eigen zadel omdat ik een kop groter ben en erg lange benen heb.

Dus ik besloot zelf een zadel te kopen, want ik kreeg ontzettend last van mijn onderrug als ik met haar eigen zadel reed. De beste optie was een Prestige Roma, maar omdat het niet een eigen paard is, vond ik 1500 erg veel... De tweede optie was een Tekna spring- of veelzijheidszadel. Uiteindelijk ben ik naar het Gareel gegaan (waarvan ook de zadelmaker was gekomen) om op zadels te gaan zitten. De Roma zat wel echt heel goed, en de Tekna iets minder, maar ook prima.

De Tekna heb ik aangeschaft alleen merk ik toch echt dat ik er niet heel fijn om zit, en vooral qua beenligging. Nu kun je de kniewrongen natuurlijk verschillend plaatsen. Ik heb het al op verschillende plekken "geplakt". Maar wat is nu de perfecte plaats?

Je kan enorm goed terug zien op foto's hoe mijn beenligging met springen.. Hier zit ook het grootste probleem in. Mijn benen schuiven naar achteren, waardoor mijn tenen naar buiten steken, en ik als het ware voorover val. Op de sprong en de landing zit ik dan weer wel beter. Om het duidelijk te maken naar jullie zie de onderstaande foto's.

Opwaarts over de sprong
[ Afbeelding ]

Boven de sprong
[ Afbeelding ]

Opwaarts, vanuit een andere hoek
[ Afbeelding ]

Ik heb de beugels korter gehad, maar dan komen mijn knieën eigenlijk voor het zadel uit. Vaak na het rijden spierpijn de dagen erna aan de binnenkant van mijn bovenbenen, omdat ik mijn hakken echt naar de buitenkant moet uitdrukken om mijn bovenbenen stil te houden in het zadel.

Waarschijnlijk zal er gezegd worden een ander zadel kopen. Maar betreft het budget is dit nu voorlopig niet mogelijk.

Ik hoop dat het hier topic goed staat trouwens.. :=


Ik heb voor Mn eigen pony ook Tekna gehad. Ik vond het een waardeloos zadel. De kussens waren te hard voor de rug van mijn pony. Ik zat er heel gek in. Mn been ligging klopte niet en dook naar voren..


Ahh oke! Kan maar zo toch aan het zadel liggen. Het is ten slotte ook niet echt een duur en super goed merk. Maar een nieuw en DUUR zadel voor een paard wat niet van mijzelf is vind ik toch ergens zo'n drempel. Maar aan de andere kant wil ik wel graag goed zitten....

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Tekna Veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:58

@shauniraquel

Voor andermans paard moet je dit idd niet doen.. dat zou zonde zijn van je geld. Ik heb dit zadel vier maanden gehad. Mn pony was eruit gegroeid ondanks dat het een verstelbaar zadel was.

Ik zal het zadel niet nog een keer kopen. De pasvorm is voor veel paarden niet fijn. Ze zeggen dat het aanpasbaar is, maar Mn pony groeide er uit. En de kussens zijn niet van wol, dus erg hard..