17 inch op een D-pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintydejong
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-02-19

17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 19:10

Hoi!

Ik heb sinds een week mijn eigen paardje, helaas heb ik het zadel niet meegekregen bij de verkoop. Zijn oude eigenaren hadden er een 17 inch Wintec op liggen, nu wilde ik ook graag een Wintec aanschaffen. Kan ik gewoon een 17 inch aanschaffen en die dan laten nakijken door een zadelmaker vanwege de boom die misschien aangepast moet worden, of kan ik beter een heel nieuw zadel aan laten meten?

Alvast bedankt voor de tips!

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:27

Ik zou een zadelmaker met zadels laten komen .
Ik heb een wintec vzh 17,5 gehad voor mijn paard van 1,65 (geen korte rug) en dat zadel was te lang voor haar

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:30

Absoluut een zadelmaker consulteren, want het verschilt enorm per pony. Ik had voor die van mij zelfs een 18" op maat laten maken. Niet vanwege mijn achterwerk, maar omdat de pony toen zo rond was (en evengoed een korte rug). Ook verschilt het per zadelmerk.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:39

Je kunt er niet willekeurig een zadel op gooien omdat die toevallig een 17 inch zitvlak heeft.
Zoek een goede zadelmaker om zadels te passen en dan is het belangrijk dat het past op je pony en jij er lekker in kunt zitten.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:46

Je weet niet zeker of t zadel wat hij had ook paste... mijn merrie kreeg ook een zadel mee bij verkoop.... ellendige ding paste volgens hun. Ik kan je garanderen dat het niet paste. Dus beter met een frisse blik van een zadelmaker iers aanschaffen.

Anoniem

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:57

Je kunt er inderdaad niet zo een zadel op gooien en er van uitgaan dat het past, maar dat ga je ook niet doen want je wilde er al iemand bij halen om het te laten passen toch? Dan zou ik iemand laten komen die zelf zadels meeneemt, maar je kunt ook zeker zelf wat zadels kopen en die dan laten bekijken. Een zadel laten aanmeten hoeft zeker niet, Hartstikke duur en ligt dan nog lang niet altijd goed

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:45

Op een D-pony past maar zelden een 17 inch zadel. Je zal dan moeten kijken naar een zadel met korte kussens (massimo franse kussens oid). Dat kan flink in de prijzen lopen, maar is echt beter voor de rug van de pony.

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:50

Wendy_Segaar schreef:
Op een D-pony past maar zelden een 17 inch zadel. Je zal dan moeten kijken naar een zadel met korte kussens (massimo franse kussens oid). Dat kan flink in de prijzen lopen, maar is echt beter voor de rug van de pony.


ik had een 17" op mijn grote korte C-pony
een Thorrowgood aangepast en gekocht bij zadelmaker

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:54

Ik had op mijn D pony (Connemara) wel een 17 inch liggen, maar natuurlijk nagekeken door een zadelmaker!

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:01

Mendy1984 schreef:
Wendy_Segaar schreef:
Op een D-pony past maar zelden een 17 inch zadel. Je zal dan moeten kijken naar een zadel met korte kussens (massimo franse kussens oid). Dat kan flink in de prijzen lopen, maar is echt beter voor de rug van de pony.


ik had een 17" op mijn grote korte C-pony
een Thorrowgood aangepast en gekocht bij zadelmaker


Met aanpassingen gaat het vaak wel. Dat hadden wij ook. Maar inderdaad daarom: zadelmaker :)

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:07

Wendy_Segaar schreef:
Op een D-pony past maar zelden een 17 inch zadel. Je zal dan moeten kijken naar een zadel met korte kussens (massimo franse kussens oid). Dat kan flink in de prijzen lopen, maar is echt beter voor de rug van de pony.

:') echt wel dat dat gewoon gangbaar is op een D pony.

Ik heb op mijn echt korte IJslander een 17 inch zadel zonder franse kussens.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:10

Hier een 17 inch Rossner Amerika springzadel en een 17 inch Kent en Master dressuurzadel op flinke D-pony

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:14

Wendy_Segaar schreef:
Op een D-pony past maar zelden een 17 inch zadel. Je zal dan moeten kijken naar een zadel met korte kussens (massimo franse kussens oid). Dat kan flink in de prijzen lopen, maar is echt beter voor de rug van de pony.


Met deze uitspraak ben ik het niet mee eens. Mijn pony is 1.45 compact gebouwd. En mijn beidde rossner zadels zijn 17 inch.

Maar ts even contact zoeken met een zadelmaker. Die hebben vaak genoeg tweede hanse leuke zadels

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:49

Mijn D pony past zelfs een 17,5 zadel. Dus die opmerking gaat niet op.

Ik zou inderdaad een zadelmaker eventueel de wintec laten controleren en anders een tweedehands zadel laten aanmeten.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: 17 inch op een D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:12

Niet alle wintecs zijn hetzelfde qua kussens en boom. Dus je kunt in ieder geval niet zomaar en 17 inch wintec kopen. Als het zadel bij de vorige eigenaar al goed was dan heb je nog steeds meer info nodig dan alleen wintec. Een 500 serie heeft een andere pasvorm dan een 2000 of isabell werth serie zadel. Ik zou er een goede zadelpasser bijhalen.