Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:19

Echt zonde dat die zo aan haar einde is gekomen Sizzle, knap dier was het.

Hm je weet het soms toch niet in de fokkerij, kan ook maar zo dat het veulen een zuurstof tekort op heeft gelopen oid tijdens de geboorte en dat het helemaal niks met de afstamming te maken heeft gehad. Maar jammer is het wel.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:29

Mijn Karma is eigenzinnig maar ontzettend dapper.

Toch kun je haar niet zomaar naast de fiets hebben omdat ze, uit joligheid, wel eens losse achterbeentjes heeft.

Ik verwacht met het trainen en inrijden over een tijd helemaal geen problemen. Maar je moet wel streng voor haar zijn, nu al, want ze dringt zich gewoon op. Als veulen sprong ze mensen al in de nek, dat is er gelukkig wel uit.

Dat eigenzinnige herken ik dus wel, plus ze is nooit ergens bang voor en ze weet meteen wanneer het stroom er af is. Dan laat ze zichzelf wel eens uit haha.

De dierenarts die er bij de geboorte even bij was (hij woonde in het dorp, hij vond het leuk om er bij te zijn) dacht hij dat het een hengst was en zo gedroeg ze zich als veulen ook wel eens.

Paarden die extreem gedrag vertonen, zoals panische angst etc. hebben vaak heel andere problemen. Wat vaak voorkomt is hoofdpijn bij paarden en een disbalans in de hormoonhuishouding, regelmatig "gewoon" voer-gerelateerd, maar dat is een heel andere discussie :o

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:37

Wat leuk dat dit topic weer een beetje leeft!

Ik hoop vooral dat mensen met Houston merries veel veulens fokken. Houston als oma biedt imo veel voordelen. En directe Houston zou ik denk ik niet meer zo snel aan beginnen :+

Ze zijn wel allemaal knap!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:27

Haha Kel..hoe is het nu met jou eigenzinnige dame dan?

Houston's staan wel bekend als brutaal..dus jouw verhaal Karma, klinkt ook niet onbekend.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:27

Hoi Kel, hoe is t idd met jouw knappe Houston merrie? En cerder eens met wat je schrijft. Al ga ik niet fokken hihi.

Ik deed die van mij juist wel in de opfok, dan werd ze eens op haar plek gezet. Dacht ik....want aangezien ze nogal fanatiek is met eten, wat zij dus degene, die de baas ging spelen in de groep :roll: . Dat was niet mijn bedoeling }:0

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:41

Hier sinds vorig jaar ook een Houston-nakomeling op stal. Zit absoluut geen kwaad in, maar wel een gevoelig beestje en ontzettend slim.

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:49

Hoi allemaal,

Leuk om te lezen ik heb sinds kort een Houston ruin van 3 jaar. Het is een onwijs braaf paard geen stap verkeerd.
Groetjes Mara
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:18

Weet je zeker dat Houston de vader is? Is het niet moeders's vader?

Houston is al een aantal jaartjes overleden namelijk..

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:30

Elisa2 schreef:
Weet je zeker dat Houston de vader is? Is het niet moeders's vader?

Houston is al een aantal jaartjes overleden namelijk..

100% hij komt uit de diepvries

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:32

Ah vandaar, wat zit er verder achter qua bloed?

Leuk hoor weer een Houston!

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:39

Zijn moeder is een feiner Ludwig Duits rijpaard
Maar hij lijkt echt op zijn vader. Al is hij nu nog een enorme puppy

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:39

Aanstaande donderdag is het 2 jaar geleden dat wij onze lieve Fresno (Houston x Michelangelo) hebben laten inslapen. Hij had Malformatie C6-C7, ‘ECVM’, ofwel afwijkingen aan de onderste twee halswervels bij paarden. Een ontzettend lief paard en totdat hij ziek werd ook enorm braaf en betrouwbaar. Helaas was een paardwaardig bestaan echt niet meer mogelijk doordat hij van alles compleet in paniek raakte. Afbeelding

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:12

Sussie85 schreef:
Aanstaande donderdag is het 2 jaar geleden dat wij onze lieve Fresno (Houston x Michelangelo) hebben laten inslapen. Hij had Malformatie C6-C7, ‘ECVM’, ofwel afwijkingen aan de onderste twee halswervels bij paarden. Een ontzettend lief paard en totdat hij ziek werd ook enorm braaf en betrouwbaar. Helaas was een paardwaardig bestaan echt niet meer mogelijk doordat hij van alles compleet in paniek raakte. [ [url=m/SPwGnX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat sneu…. En een mooi paard :(

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:47

Sussie85 schreef:
Aanstaande donderdag is het 2 jaar geleden dat wij onze lieve Fresno (Houston x Michelangelo) hebben laten inslapen. Hij had Malformatie C6-C7, ‘ECVM’, ofwel afwijkingen aan de onderste twee halswervels bij paarden. Een ontzettend lief paard en totdat hij ziek werd ook enorm braaf en betrouwbaar. Helaas was een paardwaardig bestaan echt niet meer mogelijk doordat hij van alles compleet in paniek raakte. [ [url=m/SPwGnX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Achteraf met de kennis van nu denk ik ook steeds vaker dat mijn ruin dit misschien had. Het paniek gedrag was zo vreemd.

Sterkte met het verlies Y;(

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:59

Is EVCM erfelijk?

Sussie wat triest zeg, hoe oud is hij geworden?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:03

Ja, het is een genetische misvorming die vanaf de geboorte aanwezig is.
Maar hoe het precies vererft weet nog niemand geloof ik.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:05

Oke interessant, ik ken er wel een waarbij ik een vermoeden heb dat ie het zou kunnen hebben. Geen Houston trouwens.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:38

Elisa2 schreef:
Is EVCM erfelijk?

Sussie wat triest zeg, hoe oud is hij geworden?


Hij is 11 geworden. Hij had al langer problemen, zoals niet willen/kunnen aandraven, moeilijkheden met galopperen, slaan met het hoofd, wegschieten bij het afstappen en snel onverklaarbare spanning opbouwen. Op het laatst was hij ook zijn hele coördinatie kwijt. Met goede training en management heeft hij uiteindelijk nog Z1 gelopen met mijn zus in 2020. Maar daarna is het snel achteruit gegaan. We zijn nog een jaar met hem aan het dokteren geweest. Uiteindelijk heeft Sporthorse Medical Diagnostic Centre in Heesch het euvel gevonden.

Het is inderdaad erfelijk. Deze maand staat in De Hoefslag weer een artikel. Maar ook als je op Google zoekt kun je goede info vinden. Er is ook een podcast te luisteren waarin ze veel vertellen over de erfelijkheid: https://open.spotify.com/episode/4yXebv ... e09636471f

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:05

Ik heb de podcast geluisterd…. Maar heftig ze zeggen gewoon 20% van het kwpn stamboom…. Ik heb wel meteen even gekeken of de hengst die zij noemen in een van de stambomen van mijn paarden zit…

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:49

11 jaar is niet oud...

Ik ga de podcast ook eens luisteren, de symptomen klinken wel erg heftig. Zeker ook met de coordinatie kwijt raken. Als hij toch nog Z1 heeft gelopen ondanks deze problemen, vind ik wel een knappe prestatie.

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:44

Een podcast kan ik helaas niet beluisteren, want ik ben doof. Kun je vertellen welk hengten er verder erfelijke ziekte doorgeven? Ik heb namelijk ook een houston merrie.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:07

Misschien moet die discussie ook beter in een ander topic.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:18

Mijn Houston had ik al 5 jaar geleden verkocht. Helaas is ze nu na bijna 5 jaar weer verkocht. Naar een , schijnt , fijn huisje. Dus dat hoop ik dan maar .

Die van mij was echt niet zo meewerkend, zeg maar. Daar werd ik toen wel wat moe van.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nakomelingen van Keur hengst Houston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:20

Oh echt, ik dacht dat je hem fijn aan het lopen had destijds.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 00:57

Dat wel, maar op wedstrijd kreeg ik - bij wijze van dan - een dikke middelvinger.
Had net besloten, met wedstrijden op te houden en te kijken, hoe ver ik er thuis qua training afgewisseld met buitenrijden zou komen. Toen kreeg ik problemen met mijn knie ( operatie etc, niet wetende of en wanneer ik weer kon rijden ) en besloot ik haar te verkopen.

Vond het echt niet makkelijk, voelde ook een beetje als falen, maar merkte achteraf , hoe moeilijk ze het het ons beide maakte.

Het was wel een goed paard , ook qua bewegen. Ook top op de foto's, had haar laten röntgen voordat ze verkocht werd.