Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 23:59

Hoi!

Ik zou wat informatie willen over mijn verzorgpaard zijn stamboom. Zelf snap ik heel weinig van wat alles wil zeggen
Vb XX, approved, kan ik ook het bloed% weten?



Afbeelding



Hij heeft enorm veel temperament en is moeilijk in de hand te houden. Is er een link met zijn stamboek?

Iemand die hier meer over weet en wat over zijn stamboek kan uitleggen?

Mercikes alvast!


ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 00:39

Hoi,
Ik bedoelde met vb (bijvoorbeeld)
Wat dan met de paarden waar geen XX achter staat?? Wat voor bloed hebben zij?
Het is al iets duidelijker, maar blijft moeilijk haha.

Heb de belangrijkste even opgezocht, maar daarbij snap ik de % niet? Is dit nu arabisch of engels bloed? En is dat veel?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ME10 op 15-10-16 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 00:40

idje schreef:
Alvast een paar percentages Cassini II 45.5%
A Lucky One 75%
Die Countreau is 56,8%
Die Jeunesse zal ook wel een leuke dosis bloed hebben en de o-la-la is ook min 50%,
dus reken maar op min 50% voor je verzorgpaard.


En is dat hoog? Heb geen idee wat hoog/laag % in bloedlijn is. In het dagelijks leven is 50% niet zo hoog zeg maar :p

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 01:13

idje schreef:
De Lucky Boy in het lijstje wat je gepost hebt is niet dezelfde als op het papier.
Die is 100%


Oh ja klopt! Foutje gemaakt!
Is deze dan 100% engels?

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 01:16

idje schreef:
Holst is Holstein,
BWP Belgisch Warmbloed Paard
KWPN Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard.
Je verzorgpaard komt wel over die 50% heen en dat is best veel.
Het zegt alleen soms weinig over het gedrag.
Wij hebben een volbloed die eigenlijk kip mak is en mijn dochter heeft een KWPNer die de 40% niet haalt,
Maar die akelig sensibel is.

Maar bedenk, bloedpaarden (en daar hoort de jouwe ook toe) zijn vaak nogal gevoelig.
Minder druk werkt vaak beter dan meer.

Ox is Arabisch, XX is Engels.
Bij de percentageberekening gooien ze dat op een hoop.
Holsteiners hebben vaak wat Arabisch bloed en Selle Francais ook vaak.
Maar het meeste zal toch Engels zijn


Heel erg bedankt!! Het maakt al heel veel duidelijk nu!
Ja hij is extreem opgejaagd... bij het minste dat hij ziet gaat hij draven gelijk een hengst met de staart de lucht in en heel hard ?blazen? Kan hem dan gewoon helemaal niet in de hand houden (zowel in het zadel als aan de hand doet hij dit). Zou dit dan toch kunnen samenhangen met dat hij vrij veel bloed heeft?
Binnen is hij de rust zelfde maar als hij buiten iets ziet is het een tijdbom die elk moment ontploft... hij krijgt ook calmpoeder en olie maar helpt precies allemaal niet...


ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 08:15

Hij is 4j, maar staat idd op stal. Ik krijg hem aan de hand niet eens uit de manege omdat hij zo een bom is aan de hand dus naar de wei brengen is zelfs geen optie meer want ik geraak niet tot daar...
Ik ben vroeger veel bezig geweest met grondwerk en ken de games maar al te goed... helaas blijft hij heel opdringerig en werkt dit averechts bij hem. Dat hij schrikt is niet zo erg, maar hij is gewoon totaal niet in de hand te houden en dan is het wachten tot hij terug uit galop wil komen wanneer hij door de piste aan het crossen is. In de binnenpiste is hij dat weer heel braaf en doet hij alles wat je vraagt maar ook hier wordt hij heet wanneer je iets 2x vraagt.
Ik ken veel hete paarden, maar hem is het echt heel erg. Staart de lucht in en showen als een gek... en dan in galop wegcrossen en super hard briezen of blazen door heel de piste.

Ga hem eens wat meer op wei probéren te zetten, als ik er geraak lol. Hij is ook heel speels maar van het minste dat hij dus ziet springt hij op je, en gaat hij als een gek rondjes draaien en briezen.
Ohja belangrijk is wel dat zijn mama juist hetzelfde gedrag vertoonde.

Maar heel erg bedankt alvast voor de reacties. Nu ben ik toch al wijzer over zijn stamboom

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 08:29

Quir schreef:
Ik denk dat je eerder in zijn opvoeding moet zoeken en hoe hij gehouden wordt dan in zijn stamboom...

Als je een koudbloeden alleen op stal houdt en niet de wei op laat gaan, wordt die hetzelfde namelijk... en daar zit dan geen "bloed" in.


Hij is tot laat 4j niet in de hand geweest, maar op wei gestaan met andere paarden. En toch heeft hij er precies schrik van??
Binnen is hij zoo braaf, maar van zodra ik de deur uitga begint hij al vervelend te doen

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 12:28

gabyfedde schreef:
Aangezien het om een verzorgpaard gaat: kan de eigenaar er wel wat mee?


De eigenaar heeft erge gezondheidsproblemen door zeldzame ziekte en kan moeilijk wandelen.. hij kan dus niet helpen helaas

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 12:30

pol1 schreef:
evamerckx schreef:
Hij is 4j, maar staat idd op stal. Ik krijg hem aan de hand niet eens uit de manege omdat hij zo een bom is aan de hand dus naar de wei brengen is zelfs geen optie meer want ik geraak niet tot daar...
Ik ben vroeger veel bezig geweest met grondwerk en ken de games maar al te goed... helaas blijft hij heel opdringerig en werkt dit averechts bij hem. Dat hij schrikt is niet zo erg, maar hij is gewoon totaal niet in de hand te houden en dan is het wachten tot hij terug uit galop wil komen wanneer hij door de piste aan het crossen is. In de binnenpiste is hij dat weer heel braaf en doet hij alles wat je vraagt maar ook hier wordt hij heet wanneer je iets 2x vraagt.
Ik ken veel hete paarden, maar hem is het echt heel erg. Staart de lucht in en showen als een gek... en dan in galop wegcrossen en super hard briezen of blazen door heel de piste.

Ga hem eens wat meer op wei probéren te zetten, als ik er geraak lol. Hij is ook heel speels maar van het minste dat hij dus ziet springt hij op je, en gaat hij als een gek rondjes draaien en briezen.
Ohja belangrijk is wel dat zijn mama juist hetzelfde gedrag vertoonde.

Maar heel erg bedankt alvast voor de reacties. Nu ben ik toch al wijzer over zijn stamboom


Ik kan me niet voorstellen dat de games averechts werken..Weet je zeker dat je ze correct uitvoert??


Heb zelf 2 paarden gehad en alleen maar grondwerk en vrijheidsdressuur mee gedaan. Ik werk vooral met Parelli methode en dit werkte fantastisch op hun. Ipv met een zwaar bit zoals ze vroeger gereden werden, hadden ze uiteindelijk zoveel vertrouwen dat we tuigloos reden. Maar bij dit paard werkt het gewoon niet. Hij is na een halve minuut afgeleid en dus niet meer bezig met mij want alles rondom hem is zoveel belangrijker.

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 12:33

cobiie schreef:
Waar heeft die schrik van? Buiten staan met anderen of met jou buitenlopen?


Hij heeft schrik van andere paarden lijkt mij... maar hij is als ik hem laat kennismaken met andere paarden heel erg sociaal en nieuwsgierig. Enkel als we met 2 zijn aan het rijden en hij ziet een paard of het paard komt langs hem door dat hij in volle galop wegcrost en er dus niets aan te zeggen is. Alsof hij schrik heeft van een paard... Maar als je hem laat ruiken wil hij fijn krabben aan elkaar

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 12:50

Ik neem hem zowiezo met hoofdstel en longeertouw mee naar buiten... Heb hem ook al aan mannen mee laten nemen naar buiten om een klein toertje te wandelen aan de hand maar ook bij hun doet hij hetzelfde. Staart de lucht in, superhard briezen, trippelen, trekken, wegspringen,... Ze proberen hem met hun schouder tegen zijn borst tegen te houden, maar als hij wegschiet is er niet aan te houden.. Ook niet met een hengstenketting en hoofdstel...

Binnen is hij braaf, luistert perfect aan de longe en aan de hand. Stopt wanneer ik het vraag, loopt niet voor me, gaat achteruit als ik het vraag, wijkt voor druk, ... Maar als hij wat ziet is hij weer afgeleid en heel erg opgejaagd. Ook van zodra ik uit de piste stap wordt het een heel ander paard en begint het gedrag van buiten gewoon opnieuw.. Terwijl hij ervoor perfect luisterde binnen en op de kleinste bewegingen reageert.

Ik zet hem normaal na het rijden op wei.. Dus dan heb ik hem eerst gelongeerd, gereden, en dan pas breng ik hem... Maar zelfs dan is hij nog steeds niet te houden.

Ook als ik buiten wil gaan rijden, longeer ik hem eerst, rij ik hem eerst ongeveer een uur binnen en ga dan pas naar buiten... Maar ook hier als ik uit de piste stap met hem verandert hij weer in een heel ander paard...

zelfs met iemand te voet langs mij terwijl ik erop zit EN met de slof aan (die niet steeds strak staat!), blijft hij wegcrossen wanneer hij iets ziet (en ja ook op de straat/beton... met zijn ijzers)

ik ben al verschillende keren met hem ten val gekomen (binnen wanneer hij struikelde) en zelfs aan de hand toen we gewoon op de beton waren aan het wandelen, hij schrok schoof uit en viel tegen mij dus beiden op de grond...

Ik ga dus niet meer zonder dat er iemand bij is buiten rijden, want dat vind ik zelf levensgevaarlijk...
Binnen is hij liever lui dan vooruit, maar van zodra ik uit de piste stap is dit weer helemaal anders.

Het is niet zo dat ik schrik heb, helemaal niet want ik weet wat hij doet. Ik kan gewoon met een los teugeltje buiten stappen en ik voel het direct wanneer hij zich helemaal opspant en er vandoor gaat... Dan probeer ik hem gerust te stellen, maar hij sluit zich van alles is en reageert echt op niéts meer op dat moment... Trekken helpt niet want hij pakt alles vanvoor vast...

Hij krijgt enkel zo een mix wat de manegepaarden krijgen, maar daar zit geen haver is en eigenlijk 'prul' eten. Buiten dat krijgt hij dan zijn slobber met wat wortels en zijn kalmolie/poeder.


Ik kijk er ook naar uit om opzoek te gaan naar een andere bijrijdpaard... Het is voor mij wel zo goed als mooi geweest. Heb er ondertussen al 3x onder gelegen en hij ook tegen de grond, telkens met schrammen er vanaf gekomen.. maar denk niet dat dit de bedoeling is.. zeker omdat het niet mijn paard is.

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 13:00

ja klopt... Hij is zeer laat pas in de hand geweest en had in het begin 0,0 respect, liep je gewoon zo omver. Nu in omgang is hij braaf, tenzij je ermee buiten komt dan begint het weer helemaal opnieuw. Ben ook al gaan buitenrijden met een braaf paard langs hem die van niks bang heeft en hij vriendjes mee is... Ja dat was een zeer slecht idee.... Hij gaan lopen en zelfs het ander doodbraaf paard heeft hij zo ver gekregen om mee weg te crossen :p

Maar omdat zijn moeder (is ondertussen gestorven) tot haar 20 jaar hetzelfde gedrag heeft vertoont zowel in omgang als onder het zadel, en die stond op wei, leek het mij evt iets te maken hebben met de genen?

Ik zou hem graag op wei zetten, maar dan moet ik dus een straat verder geraken met hem... En zonder hoofdstel en longeertouw én een sterke man lukt dit dus niet. Ook hierbij gaat hij lopen en is het een zeer zware taak om hem zelfs terug veilig op de manege te krijgen. Het is héél vermoeiend en vraag me af waarom hij het pas na enkele maanden dat ik hem rij is beginnen doen?
Hij kon eerst niets, was enkel zadelmak en nu loopt hij leuk onder het zadel, maar sinds enkele maanden heeft hij dus dit gedrag. De eigenaar heeft vroeger altijd met zijn mama Cross gelopen en hij zei dat de mama juist hetzelfde deed als hij nu doet, en dat is ze altijd blijven doen tot ze stierf.

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 13:14

Punz schreef:
van het krachtvoer af, vervolgens zorgen dat het paard behoorlijk buiten komt, en even laten rijden door een prof. Fris, vrolijk, jong paard wat doet wat hij doet, omdat het kán (onvoldoende opvoedig en zit met een behoorlijke portie overtollige energie.)

Weet je TS.

Je paard is niet báng, maar OPGEWONDEN.. .Dat is een wereld van verschil

Hoe dan ook... Het is op dit moment overduidelijk een dier dat iets te veel paard is voor jou.
Investeren in even professionele begeleiding ( dus even door een prof dagelijks buiten laten zetten, laten rijden) en dan kijken of het op termijn een goed rijpaard voor jou kan worden.

Op deze manier doorgaan is vragen om ongelukken.



Ik heb meermaals om hulp gevraagd maar de eigenaar is nu vooral bezig met zijn gezondheid. Ook les was niet belangrijk nu, wat ik ook begrijp als je stijf staat van de medicatie elke dag...

Opgewonden is idd het woord wat ik zocht!!!! Maar wat doe je hier aan..?
Er zijn niet veel kandidaten die zich erop willen wagen om erop te kruipen, maar voor mij is het idd ook wat te veel aan het worden. Zowel psychisch als lichamelijk. Ik heb dan ook beslist om ermee te stoppen en wat anders te zoeken.

Ik heb al meermaals voorgesteld om er iemand anders op te zetten, maar dat ziet de eigenaar niet zitten... Hij zegt dat ik maar moet doorzetten en hem moet laten lopen...
Ik zou graag ook wat plezier hebben aan mijn hobby en dat is er al maanden niet meer..

Hij gaat een meisje laten testen van de manege deze week.. Maar zij is van niveau en bouw zeg maar juist hetzelfde als mij dus vrees dat het niet veel gaat veranderen.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en tips! Ik geef alles door aan de eigenaar, maar wat hij ermee doet is zijn zaak natuurlijk en kan ik niet over beslissen.
Hoop dat het helemaal goedkomt met het paard, want het kan zo een schat zijn.

Bij deze zal ik het topic dan maar afsluiten. Heel erg bedankt aan iedereen!

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 13:26

Punz schreef:
Ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen. Wel rot voor jou, rot voor het paard ook. Hopen dat de eigenaar op een bepaald moment gaat inzien dat er of echt (professioneel) geïnvesteerd moet worden in dit paard, óf dat het verstandiger is om het dier voorlopig alleen maar weipaard te laten zijn.

Maar jij hebt gedaan wat je kon, complimenten voor het feit dat je je grens voelt én serieus neemt!!



Ik vind het een heel leuk beestje, heb hem veel geleerd en hij mij ook, maar zonder hulp gaat het gewoon echt niet meer... En als je al moet gaan smeken om les te mogen nemen ofdergelijk dan zit het echt niet goed.

Misschien is het wel beter om hem nog over paard te laten zijn op wei, hij is ook nog mààr 4j hé.. Tijd genoeg nog voor hem verder op te leren.
Toch heel erg bedankt voor de informatie en tips, die neem ik zeker mee naar volgende ervaringen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers