[INFO] Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:56

pijn, maar pijn is er in gradaties. Ik ben chronisch ziek, ik heb dus altijd pijn. Maar in mijn beleving voel ik alleen de piekpijn. En dan helpt het om te ontlasten. Even niet op een been staan of even gaan zitten ontlast. Spat is een ontsteking. Zolang de ontsteking actief is (dus zolang het niet aan elkaar gegroeid is) is er altijd een zekere mate van pijn. Ik zou het per dag bekijken.

En als tip: ik kreeg stalrust opgedragen bij mijn paard met acute spat. Ze was dus niet te houden. Ik heb gemaild naar een amerikaanse dierenarts.. daar hebben ze op sommige plekken geen stallen. Hij zei: ga er maar op zitten en stappen. Rechtuit zoveel mogelijk. Als ze wil draven laat haar maar draven.. ze houdt er vanzelf mee op als het echt erg pijn gaat doen (ze was toen kreupel in draf). Hij zei ook: je hebt een zekere mate van belasting nodig om de botaanmaak op gang te houden en tegelijk de botoplossing. Dus er is doorbloeding nodig. Daarom adviseren wij juist om te stappen.

Voor de duidelijkheid: dit is een mening die door de meeste DA's in NL niet gedeeld wordt. Maar de spat van mijn paard is keurig glad aan elkaar gegroeid en ze loopt al weer een paar jaar goed.


Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:43

wat als het niet glad aan elkaar groeid dan ?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:43

Dan bestaat de kans dat ze kreupel blijven of worden of af en aan onregelmatig lopen, afhankelijk van hoe erg het is.

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:43

Afgelopen donderdag is bij mijn paard ook spat vastgesteld, in het linker achterbeen. Ik heb foto's laten maken door dierenarts Robrecht Vanhoutte uit Bemmel, ook paardenarts Marijke Pater keek mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een keer de spat omcirkeld voor de mensen met een minder kennis over spat:

Afbeelding


Vandaag is hij behandeld met een nieuw medicijn uit Amerika, het is zelfs zo nieuw dat de hele naam nog nooit voorgekomen is op Bokt toen ik de zoekfunctie gebruikte haha :+ We hebben dus een primeur *\o/*

Het medicijn heet Osphos, voor een flyer over Osphos klik hier. Mij is verteld dat Osphos de ontsteking tegen moet gaan en daarmee dus ook de pijn weg neemt. Het werd in drie spuitjes toegediend, eentje in zijn hals, borst en eentje in zn bil :Y)
Het is een eenmalige behandeling waar wel een prijskaartje aan hangt, maar omdat beide dierenartsen hier zo over te spreken waren en het maar eenmalig is heb ik toch de gok gewaagd. Over 1 á 2 weken mag ik weer een keertje gaan longeren over het harde om het verschil te bekijken, tot 6 maanden later zou Osphos nog verbetering moeten tonen. Voorlopig is het advies 24/7 weiland en af en toe een stapritje.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:43

Veelbelovend, ik ben benieuwd. De folder gaat niet over spat maar het principe is hetzelfde. Het helpt ht bot glad helen. Succes!!

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:52

Zijn er hier mensen die mij wat meer kunnen zeggen aan de hand van foto's hoe de spat van mijn paard er uit ziet in het spronggewricht ? stuur dan een pb

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:22

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat het rondom de pees helemaal gevuld is ten gevolgd van spat?
Mijn paard stond maandagavond ineens met een wat dikker been. Vooral van boven tot onder gevuld achter rondom de pees. En daarnaast voor mijn gevoel al een paar dagen minimaal gevulde sprong (dacht dat het aan het hooi lag, heeft ie sneller bij kuil ed). Ook wat verhoging. De dierenarts dacht aan een virus en heeft hem wat ingespoten. Het been ziet er bijna weer normaal uit, alleen na paar uur stal nog wat licht gevuld voor op de sprong. Hij loopt verder goed. Wel wat stijf in het begin maar hij heeft lang stil gestaan door een kijkoperatie aan zijn andere sprong gewricht, waardoor ik die stijfheid niet gek of heel afwijkend vind.
Hij staat nu voor mijn gevoel wel iets meer op rust met dat been.

Op zich gaat het dus snel de goede kant op, maar ben zelf bang voor dingen zoals spat omdat hij al zoveel meegemaakt heeft. Daarom wil ik hem ook niet bij elk dingetje of mijn eigen bezorgdheid meeslepen naar de kliniek voor foto's want dan zouden we er elke paar weken staan.
De dierenarts heeft het niet over iets als spat gehad en was overtuigd van een virus. Heb zelf ook nooit gehoord van een gevulde pees bij spat, maar ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaringen.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 02:38

Hm linksom op de volte lijkt hij niet helemaal lekker te lopen. Op het zachte dan. Het oogt wat stijf en ongemakkelijk. Het liefst draaft hij met een hup aan en hij protesteert ook enigszins. Niet stok kreupel ofzo. Opdraven op het harde op een rechte lijn zie ik niets.
Maar hij staat veel op rust ook met dit been. Denk dat hij wel last heeft. Mijn vermoeden van spat blijft toch aanwezig. Het vocht rondom de pees is inmiddels wel weg. Blijf wel benieuwd of iemand van jullie dat vaker is tegengekomen bij spat?

Ps ik ga waarschijnlijk maandag bellen voor foto's. Dan weet ik het in ieder geval zeker..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:54

Mijn paard had een hele dikke overvulde hak. Maar verder niet dik op andere plekken

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:04

Bedankt voor je reactie!
Ik ben vandaag al naar de kliniek geweest. Hij liep licht onregelmatig. Al wel een stuk beter inmiddels. Er zijn foto's gemaakt en gelukkig heeft hij geen spat!!
Het vermoeden van een virus is bevestigd door bloedonderzoek. Daarnaast denkt hij dat het meer vanuit de rug komt waar hij zich wat vasthoud. Waarschijnlijk komt dat doordat zijn zadel niet echt goed meer ligt. Ik ben al met een nieuwe bezig.
Het vocht komt waarschijnlijk deels nog door het virus en deels een reactie op het voer, wat hij sowieso snel heeft.
En hij was rechtsvoor licht onregelmatig. Dat heeft hij uitverdoofd en komt vanuit de voet. Het was zo licht dat hij een verstapping ofzo vermoed.
Ik moet weer rustig met hem aan het werk gaan. Hopelijk komt het nieuwe zadel snel. En zondag komt er iemand lesgeven in het rechtrichten. Hij was de laatste tijd ook erger scheef geworden. Ik denk en hoop dat we daar ook veel aan zullen hebben!

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:11

Hm hij loopt nog steeds onregelmatig helaas. Het wordt wel wat beter met het bewegen, maar sneu om te zien.
Heeft iemand ervaring met blessures die qua klachtenbeeld op spat lijken maar wat geen spat is?

Ik vind het zo lastig en vervelend. Wil hem graag helpen maar het is soms zo lastig dat ze niet kunnen praten...
Eind deze week komt de dierenarts langs en kijkt dan ook hoe hij loopt. Als het dan nog onregelmatig is dring ik wel aan op verder onderzoek, al weet de dierenarts niet goed waar we het dan moeten zoeken.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:12

Heeft er iemand hier ervaring met de hakbeschermer van Back On Track? Want op zich lijkt de werking me wel goed, maar ik vraag me af of het is zoals een brace bij een mens, het heeft wel nut, maar op een bepaald moment kan je niet meer zonder


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:23

Ja ik.. die bleef niet zitten. Sterker nog het klittenband zorgde ervoor dat de huid beschadigde. Hoe je hem ook omdeed, bleef het doen. Mijn advies: stop je geld ergens anders in.

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:13

Wel een interessant product, ben benieuwd naar ervaringen!

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:23

Zijn er mensen die ervaring hebben met Equiflexion v/d paardendrogist voor spat? Is het een goed supplement ter ondersteuning? :)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:19

EquiPhoto schreef:
Afgelopen donderdag is bij mijn paard ook spat vastgesteld, in het linker achterbeen. Ik heb foto's laten maken door dierenarts Robrecht Vanhoutte uit Bemmel, ook paardenarts Marijke Pater keek mee.

[ [url=m/aH1Y66.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5BXM0u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WijLpC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0BqTDm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/j21Gdm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog een keer de spat omcirkeld voor de mensen met een minder kennis over spat:

[ [url=m/aMmwB9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vandaag is hij behandeld met een nieuw medicijn uit Amerika, het is zelfs zo nieuw dat de hele naam nog nooit voorgekomen is op Bokt toen ik de zoekfunctie gebruikte haha :+ We hebben dus een primeur *\o/*

Het medicijn heet Osphos, voor een flyer over Osphos klik hier. Mij is verteld dat Osphos de ontsteking tegen moet gaan en daarmee dus ook de pijn weg neemt. Het werd in drie spuitjes toegediend, eentje in zijn hals, borst en eentje in zn bil :Y)
Het is een eenmalige behandeling waar wel een prijskaartje aan hangt, maar omdat beide dierenartsen hier zo over te spreken waren en het maar eenmalig is heb ik toch de gok gewaagd. Over 1 á 2 weken mag ik weer een keertje gaan longeren over het harde om het verschil te bekijken, tot 6 maanden later zou Osphos nog verbetering moeten tonen. Voorlopig is het advies 24/7 weiland en af en toe een stapritje.


Equifoto, hoe is het nu met je paard? Heeft het Osphos geholpen?

GenteDiMare

Berichten: 559
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:42

Bij mijn paard is er in 2014 spat vastgesteld in haar ene been. Vorige maand nog eens foto's laten maken en het ene achterbeen is zo goed als dichtgegroeid nu. Maar nu heeft ze ook beginnende spat op haar andere achterbeen. Ze krijgt nu al 1.5 jaar duivelsklauw voor de ontsteking en de pijn en dit lijkt echt wel te helpen. Ik doe er sinds afgelopen zomer opnieuw buitenritten mee en ben nu ook de dressuur heel lichtjes aan het opnemen.
Helaas struikelt ze regelmatig/wegzakken door haar achterbeen in de bak. Nog meer mensen die hier ervaring mee hebben? En wat kan je er dan aan doen? Ze geeft verder geen tekenen van pijn wanneer ik rijd.
Doen er mensen aan rechtrichten met hun paard met spat?

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:09

Hoi allemaal,

Ondanks dat dit topic al langere tijd stil is, hoop ik toch dat iemand reageert :D Mijn paard heeft vorige week de diagnose spat gekregen. Z'n sprong gewrichten zijn ingespoten en volgende week krijgt hij osphos injecties. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe lang duurt het voordat het werkt? Hoe lang werkt het? Geeft het bijwerkingen? M'n DA is er zeer over te spreken!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:38

GenteDiMare schreef:
Bij mijn paard is er in 2014 spat vastgesteld in haar ene been. Vorige maand nog eens foto's laten maken en het ene achterbeen is zo goed als dichtgegroeid nu. Maar nu heeft ze ook beginnende spat op haar andere achterbeen. Ze krijgt nu al 1.5 jaar duivelsklauw voor de ontsteking en de pijn en dit lijkt echt wel te helpen. Ik doe er sinds afgelopen zomer opnieuw buitenritten mee en ben nu ook de dressuur heel lichtjes aan het opnemen.
Helaas struikelt ze regelmatig/wegzakken door haar achterbeen in de bak. Nog meer mensen die hier ervaring mee hebben? En wat kan je er dan aan doen? Ze geeft verder geen tekenen van pijn wanneer ik rijd.
Doen er mensen aan rechtrichten met hun paard met spat?


Dat af en toe wegzakken van het achterbeen zal blijven. Wat je wel kunt doen is werken aan de spieropbouw waardoor ze haar achterwerk beter kan dragen. Hoe meer verzameling, hoe minder haar been 'achter blijft, wegschuift' soms. Ik voel het eigenlijk alleen nog op buitenrit als ze met haar kont in timboektoe loopt. Dan komt het spatbeen af en toen niet mee.

Voor Jessica-r: ik heb geen ervaring met inspuiten. Het is bij mijn paard onder observatie aan elkaar gegroeid. Onder het motto alleen ingrijpen als echt nodig, steeds een rontgen genomen.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:21

Bedankt voor je reactie :)
Helaas was paardlief stok kreupel. Dus handelen was zeker nodig in dit geval. Het inspuiten is om de ontsteking te remmen. De osphos injecties stimuleren de botaanmaak om het proces te versnellen en hem hopelijk zsm pijnvrij te krijgen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:31

Mijn paard was ook stokkreupel maar de behandeling hangt af van de hoeveelheid botoplossing of botaanmaakt. Mijn paard heeft spat gekregen a.g.v. een trap. Dat werd een ontsteking die het gewricht introk. Daarom was de verwachting dat de botaanmaak/afbraak wel weer in evenwicht zou komen zonder inspuiten of tildren o.i.d. Vandaar alleen monitoren. En ik heb eindeloos met haar gestapt over de harde weg. Het is inderdaad helemaal goed gekomen. Keurig aan elkaar gegroeid.
Succes met jouw paard!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:05

Ah ja dan is het een ander verhaal! Bij mijne is het aan beide benen. Er is ook al duidelijk botwoekering te zien op de foto's, ook elders in het been.. Dus vandaar in overleg met de DA besloten om in te spuiten tegen de ontsteking en de Osphos om het proces te versnellen!

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:09

Bij mijn paard is zijn spronggewricht ook ingespoten geweest. Ondertussen 1,5 jaar geleden. Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Paarlief was ook ontzettend kreupel, en het was nog erger geworden doordat er enkele dierenartsen hadden gezegd om paard op stal te moeten houden (omdat ze eerst dachten dat hij iets anders had dan spat). Na de behandeling zijn we ook begonnen met paard zo snel mogelijk terug te laten bewegen. Ondertussen zijn we dus 1,5 jaar verder, en er is amper nog te zien dat mijn paard spat heeft. Ik rij terug met hem, heb dressuurlessen en we rijden in de piste rond. Hij krijgt dagelijks wat glucosamine en omega olie, en is echt terug ontzettend vrolijk en actief.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Ania

Berichten: 6100
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: [CENTRAAL] spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:35

Jullie kunnen mijn verhaal een beetje volgen in mijn topic: [MD] Ervaringen met zoledroninezuur inspuiten?

Waar ik ontzettend tegenaan loop is het opbouwen, hij is jong en enthousiast en wil zo graag. En ik ben bang dat ik te veel van hem vraag en durf heel moeilijk uit te bouwen.
Als ik hem zijn gang laat gaan dan loopt ie zichzelf kreupel uit enthousiasme.
Iemand tips?

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:23

Bij mijn paard is gisteren spat vastgesteld, op beide achterbenen.
Hij is direct ingespoten. Vandaag heb ik hem door de hoefsmid achter ook op ijzers laten zetten en is hij binnendoor gezet.
Dierenarts zei me wel dat ik de wedstrijdsport eigenlijk niet meer van hem moet gaan verwachten, dat was wel onze ambitie helaas...
Nu dus even kijken hoe hij reageert op de injecties, en ik moest hem vooral niet stilzetten, dus morgen direct de wei maar weer op!
Vind het allemaal wel erg moeilijk... hij is pas 12 jaar oud...
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers

cron