Paardnatuurlijk bekapcursus

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nala

Paardnatuurlijk bekapcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 13:43

Hi bokkers!

Ik ga morgen de cursus bekappen volgen van paardnatuurlijk. Ik ga dit topic gebruiken als logboek en om mensen te leren kennen die het ook gedaan hebben cq nog gaan doen!

Ik heb gisteren al dit slowmotion filmpje gemaakt van de gang van mijn pony in stap en draf, dit om straks mooi te kunnen vergelijken. Zover ik van dit filmpje kan zien landt ze op dit moment nét op de laatste miliseconde op haar hiel, dus daar ben ik blij mee!

Ook lijkt onze huidige hoefsmid in ieder geval de hiel en toonlengte goed te doen! Hij is namelijk vorige week donderdag geweest, dus ze zijn op dit filmpje precies een week na bekapping.

Ik zal vanavond nog foto’s maken van de hoef en stand zoals in het boek beschreven, ook weer ter vergelijking op een later moment.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Nala

Re: Paardnatuurlijk bekapcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 16:58

Helemaal niemand die deze cursus gaat doen of al gedaan heeft?

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Nadinetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:43

Ik heb de cursus niet gedaan maar ben wel opzoek naar een cursus voor het bekappen van hoeven. Ben daarom erg nieuwsgierig hoe jou deze cursus bevalt :D

Never stop dreaming about horses :D

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:59

Ik volg even mee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:06

Ik heb de cursus van paard natuurlijk jarenlang gegeven, echter het boek is nu bijna 20 jaar oud en de hele cursus is eigenlijk aan een update toe.
Er zijn inmiddels een hoop nieuwe inzichten bij gekomen, de wereld staat niet stil.
Uiteindelijk ben ik een eigen cursus gaan geven omdat er geen discussie mogelijk was over het updaten van het materiaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:52

Ik heb hem dus bij Arabesk gedaan destijds. Zal inmiddels wel een jaar of 15 geleden zijn.
Ik heb het heel lang zelf gedaan met af en toe een bekapper erbij.
Sinds een half jaar een vaste bekapper. Dus nu doe ik alleen nog wat licht vijl werk om de schoenen passend te houden.
Wel leuk is dat mijn bekappe erg tevreden is, paard heeft mooie voeten die goed onderhouden zijn.

Dus Arabesk is een goede instructrice +:)+

Wel zou ik graag weer eens een cursus doen ter opheldering en wat meer verdieping.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-23 15:30

Arabesk, ze gaven ook tijdens de cursus aan dat het boek op sommige punten niet meer actueel is, dus dat is super!
Gisteren was het dan zover dat mijn pony sinds de vorige bekapbeurt wat “kunstmatige slijtage” kon gebruiken :D
Ze was super braaf, maar ik was na haar voorhoeven bekaf! Pfoe wat een zwaar werk, meer qua proberen secuur te werken en haar hoeven stil te houden en haar niet in de weg te zitten dan qua kracht.

Helaas vergeten een voor foto te maken, maar dit was toen ik bezig was met een hoef:

Afbeelding
Afbeelding

En klaar met mijn touch-up voor die dag, ik wilde niet teveel doen:

Afbeelding

Ze vond het wel gezellig zo <3
Afbeelding

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:12

En sinds ik het woord natuurlijk over uitgehaald heb krijg ik duidelijk een andere doelgroep over de vloer :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:53

Ik ben ooit ook begonnen met de bekapcursus bij Spirithorses. :j maar dat is alweer lang geleden.
Veel plezier met blijven leren en met bekappen. :D

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 01:04

Arabesk schreef:
Ik heb de cursus van paard natuurlijk jarenlang gegeven, echter het boek is nu bijna 20 jaar oud en de hele cursus is eigenlijk aan een update toe.
Er zijn inmiddels een hoop nieuwe inzichten bij gekomen, de wereld staat niet stil.
Uiteindelijk ben ik een eigen cursus gaan geven omdat er geen discussie mogelijk was over het updaten van het materiaal.

Ik heb de cursus een paar jaar geleden bij jou gedaan!

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 01:33

Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 07:23

Libera schreef:
Staat je hoofjack niet te hoog voor je pony? Ziet er een beetje oncomfortabel uit zo met dat voorbeentje…

Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.

Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.

Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:55

Ik vind wat hier door ""Pluisje"" werd gezegd heel belangrijk en zeker ook correct.
Te weinig of te voorzichtig of te ..... is altijd te veel of te weinig en is dus ook even verkeerd en even fout. En zoals ook aangegeven is is het belangrijk om een zekere routine in je werk te verkrijgen en dat kan enkel na zoals ook reeds gezegd is vele km maken (vele keren dit werk uitvoeren) en als eigenaar van één enkel paard dat je idd met veel liefde en met goede bedoelingen wil gaan zelf bekappen is het eigenlijk gewoon onmogelijk om die routine op te bouwen want je doet het werk dus veel te weinig keren om die ervaring op te bouwen.
Dit is geen verwijt maar zeker toch iets waar je ook aan moet denken, je bent dus nooit een ervaren professional
.
pluisje88 schreef:
Libera schreef:

Dat dacht ik ook meteen ja. Het ziet er naar uit op de foto. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je het niet gewoon bekappen of een bekapbeurt noemt. Door het kunstmatige slijtage te noemen neem je in mijn ogen niet helemaal serieus wat je aan het doen bent. Je bekapt je paard, En dat is van levensbelang voor een gezond en happy paard. Minder dan dat is het niet.

Als je wilt bekappen dan is het in mijn ogen zaak om te beginnen met schone hoeven zodat je kunt zien wat je aan het doen bent.dat is nu absoluut niet het geval. Desnoods met een emmer water en een borstel.

Als je niet genoeg doet richt je net zo veel schade aan bij je paard dan als je te veel doet dus neem bekappen vooral serieus. Goed weten wat je aan het doen bent en km maken onder controle van een ervaren iemand is een must daarin.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie