Paard overal jeuk tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Paard overal jeuk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 15:50

Hoihoi,
Ik weet niet goed waar ik dit topic moest zetten %)

We zijn onze merrie aan het inrijden/ doorrijden.
1x in de week rijden (stappen) we een rondje buiten dit doet ze ontzettend braaf alleen heeft ze continu overal jeuk waar het zadel, singel, dekje, benen zitten.
Het word nu zo erg dat ze begint te slaan met der voorbenen omdat ze zo veel jeuk heeft, dan stap ik af doe ik der kriebelen op die plekken en dan stap ik weer op maar na 1/2 minuten begint het weer opnieuw :')
En het is echt jeuk en niet om mij eraf te willen hebben, zodra het zadel eraf is is ze 5 minuten lang overal aan het jeuken (ik help der dan even mee met de rosborstel :') )

Dit deed ze ook al met longeren met longeersingel dus het ligt niet specifiek aan het zadel,
ik dacht toen dat het puur wat onwennigheid was.
Zadel past, heb afgelopen week ook een speciale singel aangeschaft met cair systeem en stiek.
Ze is overgens ook heel gevoelig voor vliegen etc, ze heeft geen luizen oid, schuurt verder niet (heeft ook gewoon langere manen) en is verder kern gezond.

Ik weet niet goed wat ik kan hiermee zijn er misschien mensen die hetzelfde hebben of hebben gehad?

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:11

Mijn eerste gevoel zegt dat dit een allergie zou kunnen zijn. Waarmee was je je zadeldekjes?

Edit je schrijft niet dat ze haar hoofd jeukt, terwijl daar toch het hoofdstel ligt. Het zadeldek ligt op of direct naast plekken waar ze wel jeuk heeft, daarom denk ik eerder aan gevoeligheid voor wasmiddel dan voor leer/kunststof

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard overal jeuk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:14

Buiten dat het een allergie is, kan het ook een vorm van oversprong gedrag zijn. Dus neit weten wat ze met de situatie aan moet. Eigenlijk een soort tik wat je wilt. Ik ken een paard die normaal niet bepaald jeuk had, totdat je ging rijden moest hij ineens overal krabben. Die bouwde spanning op en uitte dat door te gaan krabben. Die leek overigens ook serieus jeuk te hebben, maar dan enkel tijdens het rijden :+ zodra je afstapte was het over zeg maar.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 17:02

Lijsken schreef:
Mijn eerste gevoel zegt dat dit een allergie zou kunnen zijn. Waarmee was je je zadeldekjes?

Edit je schrijft niet dat ze haar hoofd jeukt, terwijl daar toch het hoofdstel ligt. Het zadeldek ligt op of direct naast plekken waar ze wel jeuk heeft, daarom denk ik eerder aan gevoeligheid voor wasmiddel dan voor leer/kunststof



Dekje is nieuw niet gewassen oid hoofd jeukt ze niet.


Earth schreef:
Buiten dat het een allergie is, kan het ook een vorm van oversprong gedrag zijn. Dus neit weten wat ze met de situatie aan moet. Eigenlijk een soort tik wat je wilt. Ik ken een paard die normaal niet bepaald jeuk had, totdat je ging rijden moest hij ineens overal krabben. Die bouwde spanning op en uitte dat door te gaan krabben. Die leek overigens ook serieus jeuk te hebben, maar dan enkel tijdens het rijden :+ zodra je afstapte was het over zeg maar.



Waaruit maak jij op dat het een allergie is? want dat is het dus niet denk ik, dekje is nieuw niet gewassen heb er meerdere (ongewassen) maar maakt niet uit welke ik op leg.
Wat hebben jullie ertegen gedaan?

Zonder zadel (met bbpad) doet ze niks.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard overal jeuk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:06

Nee ik bedoel het verkeerd, ik bedoel dat buiten dat allergie een mogelijkheid is :+ Ik heb het verkeerd geschreven.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Paard overal jeuk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:09

Heb je alleen nieuwe, ongewassen dekjes gebruikt tot nu toe? Dan zou ik ze eens wassen met een neutraal/hypoallergeen wasmiddel en dan nog eens proberen.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:09

Misschien moet je je dekje net wel eens wassen. Veel dekjes worden van de andere kant ter wereld per container naar hier gebracht, dat dekje heeft weken/maanden in een afgesloten plastic zak in een container gezeten. Ik weet niet hoe het specifiek bij dekjes zit, maar op kleding spuit men soms een product om ze netjes te houden tijdens de lange reis naar de landen waar ze verkocht zullen worden. Misschien reageert je paard daar wel op?

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 17:10

Earth schreef:
Nee ik bedoel het verkeerd, ik bedoel dat buiten dat allergie een mogelijkheid is :+ Ik heb het verkeerd geschreven.



Oh zo haha begreep je verkeerd

Hoe hebben jullie dat opgelost bij dat paard? Gewoon door rijden of iets anders?
In de bak rijden kunnen we helaas niet die staat blank en is glad van de regen van de laatste tijd

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 17:12

goldyc schreef:
Misschien moet je je dekje net wel eens wassen. Veel dekjes worden van de andere kant ter wereld per container naar hier gebracht, dat dekje heeft weken/maanden in een afgesloten plastic zak in een container gezeten. Ik weet niet hoe het specifiek bij dekjes zit, maar op kleding spuit men soms een product om ze netjes te houden tijdens de lange reis naar de landen waar ze verkocht zullen worden. Misschien reageert je paard daar wel op?



Lijsken schreef:
Heb je alleen nieuwe, ongewassen dekjes gebruikt tot nu toe? Dan zou ik ze eens wassen met een neutraal/hypoallergeen wasmiddel en dan nog eens proberen.



Ik heb ook gewassen en ongewassen geprobeerd.
Ik kan idd nog wel eens proberen met neutraal/ hypoallergeen!

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:18

Happy_Hippie schreef:
Earth schreef:
Nee ik bedoel het verkeerd, ik bedoel dat buiten dat allergie een mogelijkheid is :+ Ik heb het verkeerd geschreven.



Oh zo haha begreep je verkeerd

Hoe hebben jullie dat opgelost bij dat paard? Gewoon door rijden of iets anders?
In de bak rijden kunnen we helaas niet die staat blank en is glad van de regen van de laatste tijd


We zijn gaan kijken waarom hij spanning kreeg. Bij hem was dat hij eerder was ingereden en gewoon teveel spanning had. Dus wij zijn het toen heel rustig aan gaan doen en hij werd bijv al gespannen bij het opstappen. Dus daarom begonnen we rustig met het opstappen opnieuw te doen.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:23

Earth schreef:
Buiten dat het een allergie is, kan het ook een vorm van oversprong gedrag zijn. Dus neit weten wat ze met de situatie aan moet. Eigenlijk een soort tik wat je wilt. Ik ken een paard die normaal niet bepaald jeuk had, totdat je ging rijden moest hij ineens overal krabben. Die bouwde spanning op en uitte dat door te gaan krabben. Die leek overigens ook serieus jeuk te hebben, maar dan enkel tijdens het rijden :+ zodra je afstapte was het over zeg maar.


Klopt. Mijn paard krijgt, als hij iets moeilijk vindt, spontaan jeuk aan zijn voorbenen. Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens grondwerk of longeren.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 17:25

Dreamboy schreef:
Earth schreef:
Buiten dat het een allergie is, kan het ook een vorm van oversprong gedrag zijn. Dus neit weten wat ze met de situatie aan moet. Eigenlijk een soort tik wat je wilt. Ik ken een paard die normaal niet bepaald jeuk had, totdat je ging rijden moest hij ineens overal krabben. Die bouwde spanning op en uitte dat door te gaan krabben. Die leek overigens ook serieus jeuk te hebben, maar dan enkel tijdens het rijden :+ zodra je afstapte was het over zeg maar.


Klopt. Mijn paard krijgt, als hij iets moeilijk vindt, spontaan jeuk aan zijn voorbenen. Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens grondwerk of longeren.



Hmmm, lastig want dit heeft ze nooit gedaan en ze is extreem rustig ingereden
Ook doen we fanatiek grondwerk enzo nooit problemen mee gehad.
Ook tijdens het rijden is ze verder enorm relaxed, ze laat spanning enorm goed zien (word ze enorm druk en vals).
Dus eigenlijk totaal iets anders als dit.

Morgen ff dat spul halen om dekje mee te wassen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:36

Dreamboy schreef:
Earth schreef:
Buiten dat het een allergie is, kan het ook een vorm van oversprong gedrag zijn. Dus neit weten wat ze met de situatie aan moet. Eigenlijk een soort tik wat je wilt. Ik ken een paard die normaal niet bepaald jeuk had, totdat je ging rijden moest hij ineens overal krabben. Die bouwde spanning op en uitte dat door te gaan krabben. Die leek overigens ook serieus jeuk te hebben, maar dan enkel tijdens het rijden :+ zodra je afstapte was het over zeg maar.


Klopt. Mijn paard krijgt, als hij iets moeilijk vindt, spontaan jeuk aan zijn voorbenen. Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens grondwerk of longeren.



... als mens heb ik dit ook.
Persoonlijk vind ik het geen gedrag, ik krijg jeuk van een bepaald type stress.
(Het krabben dat er op volgt mag je gedrag noemen. Maar geen overspronggedrag.)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:52

Earth schreef:
Buiten dat het een allergie is, kan het ook een vorm van oversprong gedrag zijn. Dus neit weten wat ze met de situatie aan moet. Eigenlijk een soort tik wat je wilt. Ik ken een paard die normaal niet bepaald jeuk had, totdat je ging rijden moest hij ineens overal krabben. Die bouwde spanning op en uitte dat door te gaan krabben. Die leek overigens ook serieus jeuk te hebben, maar dan enkel tijdens het rijden :+ zodra je afstapte was het over zeg maar.


Heeft mijn stress gevoelige merrie ook. Naast jeuk gaat ze ook overal in bijten...

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:57

Happy_Hippie schreef:
Dreamboy schreef:

Klopt. Mijn paard krijgt, als hij iets moeilijk vindt, spontaan jeuk aan zijn voorbenen. Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens grondwerk of longeren.



Hmmm, lastig want dit heeft ze nooit gedaan en ze is extreem rustig ingereden
Ook doen we fanatiek grondwerk enzo nooit problemen mee gehad.
Ook tijdens het rijden is ze verder enorm relaxed, ze laat spanning enorm goed zien (word ze enorm druk en vals).
Dus eigenlijk totaal iets anders als dit.

Morgen ff dat spul halen om dekje mee te wassen.


Nou dan is het iets om in je achterhoofd te houden. Het makkelijkst zou zijn als ze gewoon jeuk krijgt van het dekje :')
Bedenk ook dat stress kan komen van ongemak. Dus het hoeft niet altijd te komen van te snel gaan, maar misschien zit iets haar niet lekker.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard overal jeuk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:52

Heeft ze met longeersingel er ook een dekje onder? dat ze het met Barebackpad niet doet vind ik wel verwonderlijk. Wat voor een spul is dat van gemaakt? Je zou het eens kunnen proberen met echt een ouderwets schapenbontje onder het zadel. Echt van schaap, geen namaakspul.

Voor de rest zou ik niet afstappen steeds want je bevestigd zo het gedrag, ik zou haar nu toch echt leren dat ongeacht wat de oorzaak is dat als jullie aan het rijden zijn dat ze het moet negeren en op jou moet letten.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 11:01

Elisa2 schreef:
Heeft ze met longeersingel er ook een dekje onder? dat ze het met Barebackpad niet doet vind ik wel verwonderlijk. Wat voor een spul is dat van gemaakt? Je zou het eens kunnen proberen met echt een ouderwets schapenbontje onder het zadel. Echt van schaap, geen namaakspul.

Voor de rest zou ik niet afstappen steeds want je bevestigd zo het gedrag, ik zou haar nu toch echt leren dat ongeacht wat de oorzaak is dat als jullie aan het rijden zijn dat ze het moet negeren en op jou moet letten.


Ja zo'n sepciaal longeerdekje.

https://www.agradi.nl/fra-rijsjabrak-da ... k0QAvD_BwE

Deze heb ik die ligt er zonder dekje op.


Naja het probleem is dat ze gigantisch (hoog) gaat slaan met der voorbenen
Dit gedrag herken ik totaal niet bij haar maar misschien een andere soort spanning zoals andere ookal aangaven?

En ik wil absoluut geen onveilige situatie creëren..
We rijden 1x in de week/ 1x in de 2weken (soms langer niet) ongeveer gewoon stappen en een paar passen draven.
Binnenkort stoppen we ook weer met rijden omdat ze drachtig is.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard overal jeuk tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:43

Hoe vaak in de week heeft ze een singeltje of zadel op? Ik heb een merrie gereden die ook erg jeuk had als ze lang het zadel niet op had gehad, vooral bij de overgang dekje-singel. Bij haar hielp het om er toch doorheen te rijden. Na het rijden lekker kriebelen maar tijdens het rijden moet ze gewoon reageren op mn been. Na een paar keer ging het dan over. Leek op een wat heftige gewenningsreactie op het tuig. Als ze een tijd niet had gelopen (fokmerrie) en ik pakte haar weer op dan had ze die jeuk weer. Mijn ruin heeft het trouwens ook een beetje maar die is makkelijker af te leiden.

Er lopen natuurlijk ook een hoop zenuwen onder de singel door, misschien dat die wat geprikkeld raken of zo. Ik zou vaak een singeltje om doen zodat je paard goed kan wennen maar de periodes kort houden. Werken is werken en niet krabben. Dit natuurlijk nadat je allergie voor het materiaal hebt uitgesloten!

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 19:04

Dee_Es schreef:
Hoe vaak in de week heeft ze een singeltje of zadel op? Ik heb een merrie gereden die ook erg jeuk had als ze lang het zadel niet op had gehad, vooral bij de overgang dekje-singel. Bij haar hielp het om er toch doorheen te rijden. Na het rijden lekker kriebelen maar tijdens het rijden moet ze gewoon reageren op mn been. Na een paar keer ging het dan over. Leek op een wat heftige gewenningsreactie op het tuig. Als ze een tijd niet had gelopen (fokmerrie) en ik pakte haar weer op dan had ze die jeuk weer. Mijn ruin heeft het trouwens ook een beetje maar die is makkelijker af te leiden.

Er lopen natuurlijk ook een hoop zenuwen onder de singel door, misschien dat die wat geprikkeld raken of zo. Ik zou vaak een singeltje om doen zodat je paard goed kan wennen maar de periodes kort houden. Werken is werken en niet krabben. Dit natuurlijk nadat je allergie voor het materiaal hebt uitgesloten!


Nog niet veel ze is maar 3,5/4 dus hebben ook geen haast, binnenkort is het weer klaar en gaan we zomer van volgend jaar weer verder :)

Ze reageert goed op men been en stem hoor, ik ga binnenkort eerst die allergie uitsluiten en daarna gaan we der volgend jaar weer oppakken.

Ze staat overigens ook gewoon met een (gewassen) deken op en dan schuurt ze niet tot zelden dus ben bang dat het gewoon gewenning/ stress kan zijn.
Zal der ook vaker opzadelen met wandelen (zonder dat we erop gaan) puur om der er meer (onbelast) aan te laten wennen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:35

Happy_Hippie schreef:
Elisa2 schreef:
Heeft ze met longeersingel er ook een dekje onder? dat ze het met Barebackpad niet doet vind ik wel verwonderlijk. Wat voor een spul is dat van gemaakt? Je zou het eens kunnen proberen met echt een ouderwets schapenbontje onder het zadel. Echt van schaap, geen namaakspul.

Voor de rest zou ik niet afstappen steeds want je bevestigd zo het gedrag, ik zou haar nu toch echt leren dat ongeacht wat de oorzaak is dat als jullie aan het rijden zijn dat ze het moet negeren en op jou moet letten.


Ja zo'n sepciaal longeerdekje.

https://www.agradi.nl/fra-rijsjabrak-da ... k0QAvD_BwE

Deze heb ik die ligt er zonder dekje op.


Naja het probleem is dat ze gigantisch (hoog) gaat slaan met der voorbenen
Dit gedrag herken ik totaal niet bij haar maar misschien een andere soort spanning zoals andere ookal aangaven?

En ik wil absoluut geen onveilige situatie creëren..
We rijden 1x in de week/ 1x in de 2weken (soms langer niet) ongeveer gewoon stappen en een paar passen draven.
Binnenkort stoppen we ook weer met rijden omdat ze drachtig is.


Voorwaarts blijven rijden, dan kan ze dat niet doen. Het maakt niet uit wat de oorzaak is, zulk gedrag moet je gelijk corrigeren. Hormonen kunnen ook wel het ea doen met een paard. Ik zou ook gewoon eens oefenen met het dekje er op leggen met een dekensingel en kijken wat er dan gebeurd en zadel zonder dekje en allerlei verschillende situaties nabootsen. Longeren met zadel en dekje etc.