Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 19:49

Hoi,

Afgelopen dinsdag is mijn pony getrapt door de hoefsmid. De hoefsmid wist dat het ging om een bijna 2 jarige hengst die ondeugend is. Mijn pony reageert vooral als hij bang is of als het hem te veel word door te steigeren. De hoefsmid kwam al aan met een karretje die veel herrie maakte wat mijn pony niet fijn vond hierna hield de hoefsmid eigenlijk helemaal geen rekening met zijn leeftijd etc en pakte hardhandig en snel zn benen om te bekappen, dit was heel stressvol voor hem waardoor hij ging steigeren toen hij zn achterbeen beetje bewoog en wegtrok kreeg die een aantal keren harde klappen wat hij erg stressvol vond en ik merkte dat aan hem, ik heb hem toen zo goed mogelijk proberen te kalmeren maar omdat de hoefsmid hardhandig verder ging was mijn pony er eigenlijk helemaal klaar mee en bokte de reactie van de hoefsmid hierop was met volle kracht een trap tegen zijn ribben aan geven. Ik ben hier heel erg van geschrokken maar wilde dat ie het afmaakte dus ben gewoon even rustig gebleven en mn pony zo veel mogelijk proberen te kalmeren toen hij bezig was met zijn laatste voor hoefje maakte hij opmerkingen van als je dit nog een keer doet ruk ik je kop van je hals af en toen ik hierna rustig uit legde dat hij zo reageerde uit angst vond ie dat er niks van klopte omdat uit angst paarden en pony’s alleen maar zouden vluchten dus heb t maar gelaten en gezorgd dat hij eigenlijk zo snel mogelijk weg ging.

De volgende dag merkte ik dat mijn pony helemaal zichzelf niet was en veel ste rustig voor zijn doen dus contact met veearts gehad en toen ik hem nog een keer ging nakijken was er een hele bobbel te voelen op de plek waar de hoefsmid hem heeft geraakt hij zit nu aan de pijnstillers en gaat zo beter maar dit kan natuurlijk niet..

Mijn pony was al bang om na het incident de poetsplaats weer op te gaan, ik heb hem daar toen helemaal lekker gekriebeld en wat snoepjes gegeven zodat hij wist dat er niks aan de hand is en er niet alleen maar vervelende dingen gebeuren op die plek gelukkig gaat dit wel beter.

Hebben jullie tips wat ik kan doen om mogelijk te zorgen dat hij de volgende keer niet heel bang is (dit gaat zoiezo gebeuren door andere hoefsmid want deze komt hier niet meer bij mij thuis), zouden jullie betalen voor je pony voor het bekappen als de hoefsmid zoiets doet? Zou ik de rekening van de pijnstillers naar hem door moeten sturen?

Alv bedankt voor het lezen en hoop dat jullie nog handige dingen hebben die ik kan doen!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:55

Uit je eerdere berichten is te lezen dat dit paard al 2 jaar steigert....

Daar zit al het begin van een probleem.
Dat rammelende karretje,ja heel sneu maar dat zou normaal moeten zijn. Neem aan dat hij eerder bekapt is en toch wel iets gewend is.

Het leest alsof er iets in zijn opvoeding schort en de hoefsmid is niet van de meest satijnen handschoentjes..

Zelf kan je dus al veel hieraan doen, correctie had je al moeten doen.

Ik zou als ik jou was gewoon de rekening betalen en een andere hoefsmid zoeken en van dit alles leren.

Beiden partijen hebben fouten gemaakt.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:56

Als je er voor zorgt dat je pony braaf zijn hoefjes geeft hoeft de hoefsmid zo ook niet te reageren. Ik snap dat hoefsmeden zo kunnen reageren, zij staan wel onder je paard he. Als dat paard dan niet braaf is staat die smid zijn leven te riskeren voor een paard van een ander.
Hier mag de smid gerust hardhandig zijn als dat nodig is om veilig zijn werk te kunnen doen, dat is zelden nodig hier omdat ik mijn paarden zelf alle handelingen leer voor er een smid bij komt

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:02

Jeetje wat heftig,
En wat een ontzettende nare ervaring zeker met zo'n jong ding.

Je kan zeker contact opnemen met de hoefsmid over de gang van zaken en evt dierenartskosten.

En jezelf beter oriënteren op een betere hoefsmid in de toekomst.

Voor nu zou je van de plek
(poets plaats) iets positiefs kunnen maken.

En daar gaan oefenen met voetjes geven, poetsen en even een rondje lopen gewoon eromheen. aaien en knuffelen.

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:04

Daan13 dit was aan t begin toen ik hem net had wel een dingetje dit is toen eigenlijk gewoon helemaal gecorrigeerd en heeft bij mij al zeker maanden miss al langer als een half jaar of een jaar dit niet meer gedaan dus hier ligt het niet aan, maar hij kon er toch ook voor kiezen om het niet te doen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:04

Veel met hem oefenen met voetjes geven. En geef hem maar eens een correctie als hij niet braaf is. Ik snap die smid wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:06

kitsunemimi schreef:
Jeetje wat heftig,
En wat een ontzettende nare ervaring zeker met zo'n jong ding.

Je kan zeker contact opnemen met de hoefsmid over de gang van zaken en evt dierenartskosten.

En jezelf beter oriënteren op een betere hoefsmid in de toekomst.

Voor nu zou je van de plek
(poets plaats) iets positiefs kunnen maken.

En daar gaan oefenen met voetjes geven, poetsen en even een rondje lopen gewoon eromheen. aaien en knuffelen.

Schiet toch op met je dierenartkosten. Van een trap van de hoefsmid!? Paarden onderling trappen elkaar 20 keer zo hard. Paard had gewoon opgevoed moeten zijn dan was dit niet gebeurd. En als iemand een hengst niet aan kan kun je hem beter castreren.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:10

Ook ik vind de reactie van de smid niet onbegrijpelijk. Hij is er om hoeven te bekappen, niet om je paard te trainen en daarbij het risico lopen geschopt te worden. Ook een 2 jarige hengst moet voetjes kunnen geven.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:10

Ik ben het niet eens met derest, een hoefsmid is aan het werk en dient zich gewoon professioneel te gedragen en eerlijk te zijn over ervaring met jonge of moeilijkere paarden. Ik had er ook zo een die helemaal pissig werd als mijn paard na 30 minuten even alle 4 zijn benen nodig had om balans te vinden en rust te pakken. Bah.

Blijkbaar is jouw smid niet kundig genoeg en zou je beter een ander kunnen zoeken. Een paard trappen, slaan of wat ook is zo oneerbiedig. Denk ook niet dat jouw pony begreep waarom hij getrapt werd, walgelijk. Dit maakt mij boos.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:12

Dat een smid boos word en een flinke tik kan ik voorstellen. Maar dat er zelfs een bult ontstaat gaat me te ver.

Toch is er naar mijn idee 1 iemand nalatig geweest. En dat ben jij ts.
Voed je paard op zodat hij netjes zijn voeten geeft.
Dan komt de smid ook niet in de ziektewet door een trap of hernia.
Bij zo'n paard kan hij zijn inkomen verliezen.
Beter was geweest dat hij had gezegd kom wel terug als hij zich gedraagt.

Eenuh mooie tijd can het jaar voor castratie.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-03-22 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:12

Je paard opvoeden zou ik zo zeggen. Jouw verantwoording dat ie braaf is bij de smid. Hoe ziet jouw opvoeding er verder uit?

En als een hengst je te veel paard is, dan laten ruinen.

Dierenartskosten, alsjeblieft zeg.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:13

Uhm oké, gaan we met zijn allen serieus het gedrag vd hoefsmid goed praten? Dat vind ik nogal vreemd. Ik ben echt niet vd fatsoenspolitie en af en toe een mep of knietje vind ik geen probleem, maar wat hier beschreven wordt gaat echt te ver.
Ja, de hoefsmid moet zijn werk veilig kunnen doen en een keer een correctie moet kunnen, maar dit gaat te ver. Als de pony zich niet goed laat bekappen en niet goed genoeg is opgevoed , dan had de hoefsmid het bekappen moeten staken en aan de eigenaar aan moeten geven dat bekappen niet mogelijk is.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:15

Ik heb ook een hoefsmid gehad die dat deed bij een pony die we net hadden en die steigerde en trapte uit angst. Heb direct een andere hoefsmid gezocht. Met hem ging het prima. Hij blijft zelf altijd rustig en paarden en pony's zijn altijd kalm bij hem.

De hoefsmid zelf maakt heel veel uit.

(uiteraard moet je je paard leren om zich te gedragen, maar een goede verstandige hoefsmid helpt daarbij; hij maakt het niet moeilijker)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:17

Hij wordt al 2 jaar bekapt neem ik aan. Waarom heb je een nieuwe hoefsmid laten komen?

Ik denk dat we te weinig context hebben, maar ik begrijp dat het om een kleine pony gaat en geen hengst van 1.80m die hem grommend in zijn nek springt, dan vind ik zo‘n reactie behoorlijk overdreven.

Anderzijds kunnen 2 jarigen zich ineens vreselijk tenenkrommend gedragen als ze merken dat ze kracht krijgen en dan maak je het liever in 1 keer helder dat dit zeer ongewenst is, zeker bij hengsten. Hoe dan ook had dat ook anders gekund en ik zou deze meneer niet meer laten komen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:18

Maar wat als jou tweejarige onopgevoede paard de hoefsmid het ziekenhuis in trapt, ga je dan de schade vergoeden?
De smid in kwestie had de "opvoedende" taak niet op zich moeten nemen. Op dat moment is dat zinloos. Als eigenaar moet je in zo'n geval het paard (laten) sederen, want in het verhaal lees ik dat je ellende kon verwachten.
Wat je nu moet doen is door belonen van goed gedrag en straffen van het slechte (mits hij weet wat goed is) leren wat de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door Albert op 17-03-22 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy0405

Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:19

ikkedus schreef:
Uhm oké, gaan we met zijn allen serieus het gedrag vd hoefsmid goed praten? Dat vind ik nogal vreemd. Ik ben echt niet vd fatsoenspolitie en af en toe een mep of knietje vind ik geen probleem, maar wat hier beschreven wordt gaat echt te ver.
Ja, de hoefsmid moet zijn werk veilig kunnen doen en een keer een correctie moet kunnen, maar dit gaat te ver. Als de pony zich niet goed laat bekappen en niet goed genoeg is opgevoed , dan had de hoefsmid het bekappen moeten staken en aan de eigenaar aan moeten geven dat bekappen niet mogelijk is.



Dit dus. Ik snap dat het voor een smid gevaarlijk kan zijn maar staak dan indd het bekappen. De reactie van de smid vind ik heftig en vooral bij zo'n jong dier. Ik zou zeker wel de rekening betalen maar daarna aangeven dat dit de laatste betaling is en je op zoek gaat naar een ander omdat je erg bent geschrokken van zijn aanpak en je een dierenarts heb moeten bellen i.v.m. een hele bult op de plek waar hij heeft geschopt.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:20

Ik zou naar een andere hoefsmid gaan een smid hoort niet te trappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:20

Wow ik ben echt in shock van hoe mensen hier het oké vinden wat de hoefsmid gedaan heeft. Corrigeren oké maar een trap in de ribben? Oei dat had ie bij mij in de buurt niet hoeven doen dan had ie zelf een trap kunnen krijgen en was het direct van m'n erf af en zo niet schop ik je er af. Dan de hoefjes maar even niet afgemaakt dan bel je een andere hoefsmid. Tuurlijk moet je je paard opvoeden, maar als je een jong paard bekapt met zo weinig geduld dat je gelijk gaat trappen mis je ook wel een paar hersencellen. Ik heb ook eens een hoefsmid bij m'n paard gehad (toen ik die nog had) die niet om kon gaan met dat zij niet zo goed kon stilstaan. Had niks te maken met slecht opgevoed ofzo dat zit in het ras en haar karakter, hij vond het toen ook nodig te slaan waarop ik gewoon normaal gezegd heb dat ie dat niet moest doen. Het was één en al geklaag, heb hem rustig uitgelegd wat voor karakter ze heeft en dat het nou eenmaal een zenuwpees kon zijn. Hij heeft zich gedragen maar als ie het nog een keer had gedaan had ik gezegd doei, en je krijgt je geld niet.
In jou geval ts zou ik zeker contact opnemen met de dierenarts kosten die er nu nog achterweg gekomen zijn ook.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:21

Naar aanleiding wat ik in het verhaal lees:

Hier zitten er twee fout, jij, en de hoefsmid. Jij moet ervoor zorgen dat je paard zich kan gedragen bij de hoefsmid. Het is echt een superzwaar beroep, en ze hebben al veel te verduren met makkelijke paarden. Maar deze hoefsmid ging mij echt te ver, je mag echt wel goed duidelijk maken dat een pony zich moet gedragen en dit hoeft zeker niet lief, maar er is ook buitensporig geweld, wat ik dit wel vind. Die had gelijk het terrein afgemogen.

Waar komt dit gedrag vandaan en hoe is dit gedrag bij jou gecorrigeerd dan? Als het uit angst is voor de hoefsmid, vraag een geduldige hoefsmid of hij tijd heeft om (natuurlijk tegen normale betaling), te helpen om je paard over deze angst heen te helpen. En soms hebben paarden echt even duidelijkheid nodig. Bij mij op stal gaan zelfs de veulentjes al naar de hoefsmid. Dit is gewoon netjes voetjes optillen en even op het hoefje kloppen voor het gevoel. Mijn pony dus ook en hij heeft nooit moeilijk gedaan, alleen dacht meneer op een dag dat hij maar moest steigeren. Hij is toen achterovergeklapt, opgestaan, heeft zijn hoofd even geschud en heeft nóóit meer vervelend gedaan bij de hoefsmid. Dus soms is een harde les ook wel heel erg goed.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 17-03-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:24

Waarom heb je de hoefsmid het werk eigenlijk af laten maken en heb je hem er ook direct op aangesproken?

Is dit de tinker/appaloosa nog wat veulen? Dan heb je hem al twee jaar, waarom heb je hem niet geleerd braaf zijn voeten te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:28

Galoppig schreef:
Ik ben het niet eens met derest, een hoefsmid is aan het werk en dient zich gewoon professioneel te gedragen en eerlijk te zijn over ervaring met jonge of moeilijkere paarden. Ik had er ook zo een die helemaal pissig werd als mijn paard na 30 minuten even alle 4 zijn benen nodig had om balans te vinden en rust te pakken. Bah.

Blijkbaar is jouw smid niet kundig genoeg en zou je beter een ander kunnen zoeken. Een paard trappen, slaan of wat ook is zo oneerbiedig. Denk ook niet dat jouw pony begreep waarom hij getrapt werd, walgelijk. Dit maakt mij boos.


Ik vind het nogal wat dat jij de complete schuld bij de smid legt?

Trappen of slaan is oneerbiedig :')

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:30

Even omdraaien, als je trap van je pony verkeerd was aangekomen en je hoefsmid 3 maand moet revalideren was hij naar jou toegekomen voor een schadevergoeding. En dat gaat zo over 18/20 duizend euro. Dan is het maar hopen dat je verzekering het dekt.. Voed je dier op!

Dit is onveilig

Romy0405

Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:31

Ik vind sommige reacties over het opvoeden en de reactie van de smid echt bizar. Laatst met de erge storm was mijn smid er, mijn merrie van 10 was erg fris en gespannen en kon ook niet stilstaan. Mijn smid heeft haar ook niet hard aangepakt terwijl ze zich niet kon gedragen. Ik vind dat de smid eerst een kleine correctie moet geven. Sowieso bij een jong paard weet je dat het niet altijd makkelijk gaat. Hoe goed je paard ook opgevoed is, kan altijd een moment zijn dat hij/zij zich niet gedraagt of iets ' verkeerd' doet.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:35

Dat de smid je pony/paard corrigeert zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, dat had jij moeten doen. Maar zoals ik begrijp doet hij dit al vanaf veulen af aan dit gedrag. Als je in de opfok ziet hoe ze met elkaar omgaan is dat vaak nog wel harder dan de correctie van deze smid. Hij had het anders kunnen doen maar dat is niet gebeurt, wellicht handig om nu toch echt door te gaan pakken en hem zo snel mogelijk aan normale dagelijkse dingen te laten wennen en met een anders smid een afspraak te maken en de situatie van te voren uitleggen, wellicht tref je een smid met meer geduld.

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:40

Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit