Boeken Remco Sikkel over hoefbevangenheid en HKO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Boeken Remco Sikkel over hoefbevangenheid en HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-21 14:58

Zijn deze boeken een aanrader om een brede visie te krijgen over de problematiek of zijn het boeken die vooral vanuit één bepaalde methode/voorkeur vertrekken?

Ik heb namelijk wel interesse erin als het een zo breed mogelijke 'encyclopedie' is over het probleem, de preventie en behandeling ervan, maar vrees dat het misschien meer een optekening is van de principes van één hoefverzorger.

Wie heeft (een van) deze boeken gelezen en kan me een eerlijke review geven? :)


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:05

Gini schreef:
Zijn deze boeken een aanrader om een brede visie te krijgen over de problematiek of zijn het boeken die vooral vanuit één bepaalde methode/voorkeur vertrekken?

Ik heb namelijk wel interesse erin als het een zo breed mogelijke 'encyclopedie' is over het probleem, de preventie en behandeling ervan, maar vrees dat het misschien meer een optekening is van de principes van één hoefverzorger.

Wie heeft (een van) deze boeken gelezen en kan me een eerlijke review geven? :)


Ik denk dat je niemand zult vinden met meer kennis over deze onderwerpen.

Deze man is nergens beslist voor of tegen, maar bekijkt het steeds uitsluitend vanuit het dier en baseert veel van zijn bevindingen op eigen onderzoek en wetenschappelijke naslagwerken.

Ik begrijp op zich wel wat je zegt hoor, maar vergeet niet dat iets objectief wetenschappelijk willen onderzoeken en aantonen een kostbare grap is en daarom veelal uitsluitend gefinancierd kan worden door partijen die ook iets te verkopen hebben dat het onderzoek terugbetaald.
De werkzaamheid van omeprazole voor paarden bijvoorbeeld... de werkzaamheid aantonen middels deugdelijk wetenschappelijk onderzoek is kostbaar, maar wordt makkelijk terugverdiend aan de achterkant.

Hoe verdien je deugdelijk onderzoek naar de voors en tegens van blote voeten terug, of het voorkomen van de aanmaak van teveel cortisol door je paard zo natuurlijk mogelijk te houden en stress te voorkomen en daarmee HB... ik noem maar wat.

Doordat Remco vele duizenden voeten in handen heeft gehad en op de goede weg heeft gekregen is natuurlijk ook heel kostbare anekdotische informatie.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:06


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Boeken Remco Sikkel over hoefbevangenheid en HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:32

Ik heb de podcast geluisterd en het tweede deel ook. Ik hoop dat zijn boeken ook naar het Engels vertaald gaan worden (de podcast trouwens ook) zodat ik er velen naar kan verwijzen. Need I say more? Ik vind hem geweldig.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Boeken Remco Sikkel over hoefbevangenheid en HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-21 10:42

Oké, die berichten zijn toch positief. :D De podcast ga ik zeker beluisteren. Bedankt voor de link, Brainless!
Ninx, alles helemaal dichtgetimmerd en wetenschappelijk onderbouwd hoeft van mij ook zeker niet, het is en blijft het boek geschreven door een auteur, dus dat de persoonlijke ervaring en voorkeuren daarin naar boven komen is niet normaal. Maar ik wil ook geen boek dat zegt 'trek gewoon die ijzers eronderuit en alles komt vanzelf goed, want ijzers zijn het kwaad van de wereld'. Echter, als het een man is met zoveel kennis over het onderwerp, dan ben ik er al wel wat geruster in dat die zijn kennis ook genuanceerd en onderbouwd kan overbrengen. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers