Paard onzuiver - ik zie het niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:25

Wat zijn de bevindingen tot nu toe ts?


kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:41

Ik wil gerust met je meekijken hoor, je mag hem doorsturen.

Ik heb het wel eens andersom gehad, niemand zag het. Met stappen, draven hoorde je het niet maar je voelde het wel.
Oke je moest echt wel enorm goed kijken en het weten anders zag je het niet.
Met d´r na de kliniek geweest.
Longeren op het zachte, niets te zien aldus de da. Op het harde echt heel maar dan ook heel minimaal. De da zei al, als ik ga mieren****** dan misschien een half stapje niet helemaal 100.

Probleem zat linksvoor, dat wist ik 100% zeker.
Buigproef linksvoor, heel minimaal iets te zien, maar ook maar een half stapje.
Toen pakte hij rechts voor en wilde de buigproef doen.
Toen kwam hij tot de ontdekking dat bij het buigen hij een fractie verder kon buigen. Hij terug naar links en iets verder geprobeerd te buigen, minimale reactie van terug willen trekken.
Foto gemaakt, hele minimale oneffenheid op het buitenste sesambeentje, precies op de pees aanhechting.
Echo liet zien dat het recent was en pees was in orde, heel minimaal vocht bij de aanhechting.

Dus nee ts schaam je er niet voor als je het niet ziet, in sommige gevallen is het voor een da niet altijd zichtbaar (en over deze man zeggen ze vaak, hij keurt streng en ziet nagenoeg alles).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Earth

Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:41

Ik ben ook wel benieuwwd naar een filmpje :j

En ik vind het niet zo raar dat iemand niet kan zeggen wat het is, ik zie soms ook eens een kreupelheid maar kan dan ook niet helemaal zeggen wat ik zie, ik ben immers ook geen dierenarts dus ik schaam me daar niet voor. :P

Earth het reisbureau.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:43

Ik wil ook wel meekijken hoor.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:56

Soms is het ook belachelijk lastig te zien. Zeker als het paard hard is voor zichzelf.

Heb een arabier getraind en die was niet zuiver. Ik kon niet zeggen welk been want hij kwam net uit een lang traject om z'n rug weer in orde te krijgen dus hij was nog slecht in balans.

Maar ik zag er wel wat aan wat niet klopte. Eigenaar zag natuurlijk niks was nog met z'n eigenwijze kop gaan rijden in het bos ook.

Een week later zag ik het nog steeds en ik heb gezeurd om controle bij de dierenarts.

Echo liet zien dat er een scheur zat in de diepe buigpees linksvoor.

Had ik niet blijven zeuren dan had ie een week later waarschijnlijk afgemaakt kunnen worden.

Maar paard moest per direct stil gezet worden mocht alleen de paddock op voor drie maanden. En na drie maanden rustig opbouwen met wandelen aan de hand. Totale herstel traject duurde 9 maanden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 15:21

Fijn alle reacties! Jammer dat ik het filmpje niet openbaar kan plaatsen. Van de reacties tot nu toe zijn een aantal goede observaties gedaan. Maar bijna allemaal geven ze aan: geen duidelijke kreupelheid, niet direct iets om zorgen over te maken. Wel goed te bespreken met behandelaar a la osteopaat. Aantal anderen zagen ook geen afwijkingen. Ik denk ook dat het zo minimaal is dat je een goed getraind oog moet hebben om het te zien. Was wel echt onder de indruk van een aantal met hun scherpe observaties! Echt knap.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:55

Ik zou het filmpje even naar de dierenarts sturen. Die wil er vast wel even naar kijken.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:04

Ik heb juist iemand hoger zitten die zegt: Ik zie wat, maar ik weet niet precies wat.

Dan iemand die vanaf een filmpje zegt: een osteo is genoeg.

Een goede instructeur gaat helemaal niet zelf een diagnose stellen maar verwijst door naar een dierenarts.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:26

ruitje schreef:
Ik heb juist iemand hoger zitten die zegt: Ik zie wat, maar ik weet niet precies wat.

Dan iemand die vanaf een filmpje zegt: een osteo is genoeg.

Een goede instructeur gaat helemaal niet zelf een diagnose stellen maar verwijst door naar een dierenarts.


Helemaal eens! Je kunt vanaf een simpel filmpje niet beoordelen. Daar is een lichamelijk/kreupelheidsonderzoek voor nodig.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:20

Het is een cursus longeren, ik zou iemand niet meteen onbekwaam noemen en de cursus meteen stopzetten omdat de instructeur niet tot in detail kan beschrijven hoe en wat. Het kan zijn dat het heel miniem was, twijfelgeval, zelf niet heel duidelijk wist,... Hoeft ook niet: de persoon is er om je beter te laten worden in het longeren.

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:10

Ligt er voor mij aan wie die cursus geeft.
Er zijn enkele mensen waarvan ik weet dat ze die cursus geven..: en ook wel rap een dier kreupel praten. ( 1 daarvan.)
Ik zou het even aankijken.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:22


LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:26

kiki1976 schreef:
Ik wil gerust met je meekijken hoor, je mag hem doorsturen.

Ik heb het wel eens andersom gehad, niemand zag het. Met stappen, draven hoorde je het niet maar je voelde het wel.
Oke je moest echt wel enorm goed kijken en het weten anders zag je het niet.
Met d´r na de kliniek geweest.
Longeren op het zachte, niets te zien aldus de da. Op het harde echt heel maar dan ook heel minimaal. De da zei al, als ik ga mieren****** dan misschien een half stapje niet helemaal 100.

Probleem zat linksvoor, dat wist ik 100% zeker.
Buigproef linksvoor, heel minimaal iets te zien, maar ook maar een half stapje.
Toen pakte hij rechts voor en wilde de buigproef doen.
Toen kwam hij tot de ontdekking dat bij het buigen hij een fractie verder kon buigen. Hij terug naar links en iets verder geprobeerd te buigen, minimale reactie van terug willen trekken.
Foto gemaakt, hele minimale oneffenheid op het buitenste sesambeentje, precies op de pees aanhechting.
Echo liet zien dat het recent was en pees was in orde, heel minimaal vocht bij de aanhechting.

Dus nee ts schaam je er niet voor als je het niet ziet, in sommige gevallen is het voor een da niet altijd zichtbaar (en over deze man zeggen ze vaak, hij keurt streng en ziet nagenoeg alles).



Ik quote dit berichtje omdat ik dit een hele belangrijke vind!
Ook bij mijn eigen paard gehad, het klopte gewoon niet wat presies wist ik niet maar dat ze niet fijn liep wist ik meteen.
Reacties van stal genoten en eigenaar eigenlijk allemaal het zelfde. Ze zagen niks, merkte niks.

Toch mee naar de dierenarts, dierenarts zag wat ik bedoelde maar kan het ook niet omschrijven.

Op puur gevoel in plaats van wetenschap een pees gescant.

En jep, een minuscuul klein gaatje.


Wat ik wil zeggen, dat je niet duidelijk iets ziet. Betekend niet dat er niks is.
Maar jijzelf kent je paard het beste.

Dislecties, verbeteren mag / graag zelfs, dan wel in PB!

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:39

Daar heb je wel een punt. Het is wel zeer zeker iets om in de gaten te houden.
Bij twijfel zou ik vragen of je het naar een paardenarts msg appen

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 19:28

Wat ik wel lastig vind, is dat een deel van de mensen (ook in het echie) iets zien en een ander deel weer niet. Gisteren tijdens het wandelen dacht ik te horen dat hij een van de achterhoeven net iets harder neerzet. Dat de tik op de grond net iets anders klinkt. Maar komt dat doordat er iets is, of komt dat doordat ik aan een bepaalde kant naast hem loop en sowieso de neerzetting anders hoor. Of ga ik nu dingen zien en horen die er niet zijn? En verkijk ik me straks en zoek ik het op de verkeerde plek. Lastig dit! Als hij echt kreupel was, is de keuze om hem door te lichten makkelijk gemaakt. Want hij loopt verder wel ontspannen en fijn onder het zadel.
Dus dilemma: wel of niet door laten lichten, voor flink wat geld. Maarja een geblesseerd paard rijden wil je ook niet.
Hij is trouwens 13 jaar en heeft best fanatiek in de sport gelopen bij voorgaande eigenaren. Sluit niet uit dat er sowieso wel iets te vinden is. Is wel goedgekeurd bij aankoop.
Zondag komt mijn instructrice weer die er heel goede kijk op heeft. Is geen dierenarts, maar wellicht kan ze me vertellen of hetgeen dat er gezien werd er nog steeds zit of dat het weg is en eventjes een mindere dag was van meneer. Ondertussen krijgt ie deze week rust en wandelen we stukjes buiten. Wil geen risico nemen

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:16

Je kunt ook nog denken aan thermografie, niet dat je dan direct antwoord hebt maar redelijk vaak wel een idee waar het probleem kan zitten. Ik vind Irma Wensink een goede https://thermografie-paard.nl kijk maar eens op haar site.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Earth

Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:29

Als je twijfelt, zou ik hem eens na laten kijken door een dierenarts. Thermografie zou ik niet doen, de marges dat daar wat betrouwbaars uit komt zijn zo klein ivm temperatuurschommelingen enzo.

Earth het reisbureau.

Muze
Berichten: 5260
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard onzuiver - ik zie het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:31

Thermografie zou ik ook niet doen.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:38

Earth schreef:
Als je twijfelt, zou ik hem eens na laten kijken door een dierenarts. Thermografie zou ik niet doen, de marges dat daar wat betrouwbaars uit komt zijn zo klein ivm temperatuurschommelingen enzo.

Dat komt omdat er op een gegeven ogenblik heel veel cowboys goud geld dachten te verdienen. Diegene die ik adviseerde werkte twintig jaar geleden al samen met de dierenkliniek Kootwijk. En ze komt zeker niet wanneer er niet aan de voorwaarden kan worden voldaan om haar werk goed te kunnen doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 05:09

Een kreupelheidsonderzoek door je dierenarts aan huis kost de wereld niet, zij hebben er oog voor en hebben de tools om te vinden waar een probleem kan zitten.

Je kan eventueel met je instructeur of een ander ervaren persoon even zelf kijken of jullie verschil zien tussen:

Rechtuit en op een kleine volte
Links en rechtsom.
Harde versus een zachte bodem.

Je zou ook even twee weken wat rustiger aan kunnen doen. Veel rechtuit stappen en klein beetje draven. En daarna nog eens kijken.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers