Revalidatie bij griffelbeenbreuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anoniempje1
Berichten: 349
Geregistreerd: 09-11-10

Revalidatie bij griffelbeenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 14:09

Hoi allemaal,

Ik heb me suf lopen googelen en ben vele topics tegen gekomen, maar niet met het gene wat ik zocht.
Mijn pony heeft weken geleden zijn griffelbeen gebroken. Hij werd tijdens het rijden van het een op andere minuut erg kreupel. Er is nooit zwelling, warm of wondje oid geweest. Omdat het van de een op de andere minuut was, werd gedacht aan een verstuikte kogel. Buigproef was dan ook duidelijk niet goed. Na twee weken stappen met pijnstillers en ontstekingsremmer, liep hij nog niet veel beter. Foto's laten maken. Foto's wezen uit op een mooie breuk aan zijn griffelbeen (voorbeen), wat niet geopereerd hoeft te worden. Pezen zijn niet gescand, heb ik nog gevraagd maar was niet nodig. Inmiddels ben ik ruim (of nog maar...) 5 weken verder, maar hij loopt duidelijk nog niet goed. Hij zet zijn "gebroken" been zachter neer dan zijn andere been in stap (draven doen we niet). Er is aan de buitenkant nooit iets te zien geweest. Hij staat nu apart op de wei overdag voor de zekerheid ('s nachts op stal), en ik stap aan de hand 2x per dag ongeveer een kwartiertje op het harde.

Hoelang bleven die van jullie kreupel lopen? En hoe zag jullie revalidatie/opbouwen er weer uit? Stappen juist op het harde of zachte? Na hoelang hebben jullie een controle foto laten maken? Hebben jullie nog een supplement gegeven ter ondersteuning? En heeft die van jullie nog ander beslag gekregen ter verlichting van de pijn/druk (een zooltje ertussen bijv)?

Uiteraard begrijp ik ieder paard en situatie anders is, maar ik hoop dat jullie je ervaringen met mij kunnen en willen delen.


Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Revalidatie bij griffelbeenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:12

Lastig te zeggen omdat er verder niets aan gedaan wordt. Onze merrie kreeg een verbrijzeld griffelbeentje door een trap van een paard en werd eraan geopereerd. Ze heeft na de revalidatie er nooit meer last van gehad. Misschien kan je een second opinion vragen of nieuwe foto's en inderdaad een scan laten maken om te dubbelchecken dat er toch niet ergens een los fragmentje in de pezen zit te poeren?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

spottedponie
Berichten: 2960
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:17

Mijn paard is 1,5jr geleden geopereerd aan een griffelbeenbreuk, zou er na 6 weken weer op mogen om op te gaan bouwen met stappen, uiteindelijk heeft ze ruim een half jaar in de wei gelopen (na de verplichte boxrust, en eerste revalidatieweken volgens schema van de dierenarts) omdat ze slecht bleef lopen... Daarna gewoon op mn gemak opgepakt en nu niks meer aan de hand...

Geen speciaal beslag (blote voeten)
Na 3 weken boxrust 2x per dag aan de hand stappen op het harde maar bleef onregelmatig / stokkreupel
Uiteindelijk dus maar zonder iets in de wei gezet en maar "zien wat er nog van komt" :=

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Re: Revalidatie bij griffelbeenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:31

Mijn oudje had een schieffel, even later liep hij kreupel. Hij was toen denk ik 15/16?
Foto's gemaakt. Hij had een klein scheurtje in zijn griffelbeentje, hij was niet door.
Hij heeft 8 weken boxrust gehad. Daarna 6 weken stappen, mocht ook onder het zadel. Daarna mochten we weer rustig opbouwen en waren we redelijk snel weer op het oude niveau aan het rijden. Hij moest altijd beschermers om voor zijn schieffel, ook in de wei. Kans op opnieuw aantikken was groot.
Schieffels schijnen niet te kunnen verdwijnen, maar dat is toch gebeurd :P .
Ik heb hem tot zijn 19e in de wedstrijden gereden, daarna heeft hij nog ongeveer 5 jaar in de manege gelopen. Inmiddels staat hij alweer een paar jaar thuis in de wei. Inmiddels zonder bescherming ;) .
Hij heeft er nooit meer last van gehad. Hij is nu 29 :) .

:+: Kevin :+: Z1+3 :D We zijn nu echt Z :D Joehoe :D
Dexter (SamarantxResort) B+10, L1+10

Fangio

Berichten: 2554
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Revalidatie bij griffelbeenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:06

Mijne liep destijds niet kreupel maar had wel een enorm dik been. Moest eerst een paar weken stalrust, maar heeft gewoon in een postzegelweitje gestaan. Ik mocht de eerste maand absoluut niet stappen en zo min mogelijk over het harde. De redenatie was dat dit harder zo doorkomen in het bot. Na 6 weken is er bij mij een controle foto gemaakt en dit was toen al goed op weg te genezen. Ik mocht toen op het zachte beginnen stappen dus ben er buiten in de berm mee gaan wandelen. Geen supplementen of beslag (staat altijd blootsvoets).
Overigens heb ik die van mij na 2 weken weer bij z'n maatje gezet (wel met beenbescherming aan) apart houden zorgde voor meer onrust dan samen staan. Daarna nog heel lang sochtends bij het buitenzetten wel in de beschermers om de eerste dolle 10 minuten op te vangen, maar daarna weer af en lekker zonder.

anoniempje1
Berichten: 349
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-21 14:10

Bedankt voor jullie reacties. Lastig he dat iedereen zijn verloop verschillend is. We zijn nu 7 weken verder. Er is (nog steeds) niks te zien aan dat been, terwijl hij af en toe toch even gek doet op zijn mini wei. Hoe hij nu loopt weet ik niet goed, in stap zie ik er niet veel bijzonders aan, maar het probleem zat al vanaf dag 1 vooral in draf. Mijn plan is om rond week 12 (dan zijn we dus 3 maanden verder) controle foto te laten maken en pezen te laten scannen voor de zekerheid.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Revalidatie bij griffelbeenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:48

mijn jonge haflinger is in mei geopereerd aan een griffelbeen fractuur hij had het dan alleen aan zijn achterbeen.

na 6 weken volledig boxrust mocht hij de groep weer in. (officieel moest ik 1 maand lang 2x per dag half uur stappen om hem sterker te maken) Maar met een 3 jarige die bomvol energie stond zag ik dat niet zitten... Aan de longe zou hij net zo goed uit zijn plaat gaan dus met de da overlegt dat hij dan 2 maanden gewoon de groep weer in mocht.

nu ben ik langzaam weer grondwerk aan het opbouwen.

hij heeft alleen op de dag toen het gebeurd nooit kreupel gelopen.. hij heeft zelf nog met het gebroken beentje bokkend door het weiland gerend. want we dachten dat hij alleen een wond had. omdat hij verder geen koorts en goed liep..

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:59

Ben wel benieuwd, we zijn nu een tijdje verder. Hoe verloopt de revalidatie ts?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:43

Wat lief dat je er na vraagt,

Hij heeft tot september vrij gelopen in de hitactief en ben nu langzaam grondwerk aan het oppakken.

Dit doet hij super, in tussentijd heeft hij ook meer body gekregen

Z’n benen zijn droog,(geen vocht meer) en de fisio is al 2x geweest. Eerste keer zat hij goed vast bij z’n rug en bekken. Na 6 weken is ze weer geweest en zat hij nog een beetje vast.

Kortom hij doet het super!

Er is wel een bult bij z’n been maar heeft hij geen last van en je ziet het ook niet
Afbeelding

Afbeelding


anoniempje1
Berichten: 349
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 14:01

Toktokmiauw schreef:
Ben wel benieuwd, we zijn nu een tijdje verder. Hoe verloopt de revalidatie ts?


Inmiddels ruim 3,5 maand stappen verder. Controle foto gemaakt en zijn breuk is volledig hersteld! Nu rustig opbouwen in de bak op gelijke bodem. Hij loopt niet meer kreupel, maar is wel erg voorzichtig... Hoe zag jullie opbouwschema eruit? Binnen hoeveel tijd waren jullie weer volledig aan het rijden (en evt springen)?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers