Tussenpeesblessure door weke kogels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bentomjer

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-06-15
Woonplaats: Soest

Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 12:49

Hoi bokkers,

Ik wil het even van me af schrijven, wellicht hebben jullie zelf ook ervaringen...

Mijn vierjarige paard is sinds een aantal maanden niet zichzelf. De souplesse die hij had is verdwenen en met het rijden is hij erg boos, paniekerig en soms doet hij rodeo. Dit past niet bij hem, want met het beleren vorig jaar was het echt een onwijs lief en meewerkend paard. Zadelmaker en tandarts erbij gehad, bij beide zat geen probleem.

Uiteindelijk met de dierenarts bij ons op stal kreupelheidsonderzoek incl uitverdoven gedaan, waarbij naar voren kwam dat hij rechtsvoor niet goed liep. We zijn met hem naar de kliniek geweest voor opnieuw kreupelheidsonderzoek, röntgenonderzoek en een echo en daaruit is gebleken dat hij een geïrriteerde tussenpees heeft rechtsvoor, ter hoogte van de aanhechting aan het pijpbeen. Het vermoeden is dat dit komt doordat hij weke kogels heeft (hij zakt te ver door naar beneden). Verder was hij op de röntgen goed, op een 2-tje op het straalbeen RV na. De kogels/sesambenen zijn 1-2. De rest allemaal 1. Het advies is 6 weken rust van werk, dus niet rijden/longeren/etc., hij mocht wel in de groepshuisvesting blijven staan. De dierenarts heeft overlegd met mijn hoefsmid en de smid heeft gisteren zijn beslag aangepast. Hij heeft aan de voorbenen bredere en iets langere takken gekregen, zodat hij meer steun krijgt en zijn kogels minder ver doorzakken. Over 6 weken moeten we terug naar de kliniek voor een nieuwe echo. Indien de pees dan niet voldoende is hersteld, wil de dierenarts hem gaan inspuiten met PRP. Ze noemde ook nog de optie voor ShockWave, maar ze had zelf meer voorkeur voor PRP bij zo'n jong paard.

Nu ben ik aan de ene kant opgelucht dat we weten waar zijn gedrag vandaan komt, maar aan de andere kant voel ik ook nog veel onzekerheid over hoe nu verder. Hij staat 24/7 buiten en speelt behoorlijk veel. Ik wil er absoluut geen stalpaard van maken, hij is dolgelukkig met zijn vriendjes. Maar aan de andere kant wil ik zo graag lekker met hem aan het werk! Het is een talentvol paard met een goed karakter en heeft (voordat hij veranderde in gedrag) al hele mooie dingen laten zien in het rijden.

Hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt? Hoe is dat toen verlopen en hoe lang duurde het herstel? Hoor graag jullie verhalen...


sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:01

Mijn paard heeft in 2011, hij was toen 10, een beschadiging aan de tussenpees rechtsachter opgelopen. Wij hebben toen voor shockwave gekozen en hij heeft na een aantal behandelingen nog een half jaar op de wei gelopen. In het begin stond hij alleen (in een hele grote wei) , naast de wei met andere en later samen met een vriendje.
Na het half jaar zijn we rustig op gaan bouwen en liep hij weer helemaal goed. Nu 10 jaar later heb ik wel het idee dat het altijd een zwakke plek blijft en doen we het nu al zo'n 3/4 jaar rustig aan qua spring werk.
Hij heeft geen enkele dag stalrust gehad.
Ik weet dus niet hoe de andere behandeling zal uitwerken maar dit in ons verhaal :)

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:10

Hier een soort gelijk verhaal. Tussenpees blessure aan beide achterbenen. Paard staat ook op speciale stand achter en einde vd maand weer terug naar de kliniek voor controle. Schokwave werd door een andere kliniek mij ook aangeraden. Maar ik ben ook voor inspuiten gegaan.

Giorgoni (Uphill x Havidoff) ♥♥

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:18

Ik heb gisteren na een jaar eindelijk kunnen afsluiten bij de DA
Tussenpees blessure rechtsvoor, aanhechting bovenkant. Na een aantal maanden wei geen verbetering, toen voor shockwave gekozen.

Ik zou er niet op rekenen dat je over 6 weken weer wat kunt gaan doen. Maar dat is meer vanuit eigen ervaring gezien

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:36

Helaas voor mij een vrij herkenbaar verhaal, maar bij mijn paard zit het linksachter. Mijn paard moest 3 maanden op boxrust, speciaal beslag en 20-30 minuten per dag stappen op een zachte bodem en na die 3 maanden weer een echo om te kijken hoe het ervoor staat. We zijn nu pas 3 weken onderweg dus kan nog niks zeggen over het effect daarvan.
Ik ben bij SMDC geweest en die hebben het niet gehad over inspuiten of shockwave, vraag me nu wel af of dat voor die van mij ook niet zou helpen.

EquineFlex
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:40

Ik kan me goed voorstellen dat je graag wat wilt doen met je paard! Op stal zetten wil echter niet zeggen dat het sneller zal genezen, dus daar zou ik niet voor kiezen. Geeft het vooral de tijd. Hopelijk kun je dan straks rustig aan opbouwen en dan weer genieten van het rijden!

Freestyle instructie, bewegingstherapie & welzijnsadvies
http://www.equineflex.nl
#bewustmetpaarden

bentomjer

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-06-15
Woonplaats: Soest

Re: Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-21 12:05

Bedankt voor de reacties so far!

Ik begreep van mijn dierenarts dat een tussenpeesblessure zich voor heel anders uit dan achter... gelukkig zit het bij hem alleen voor.
Mijn paard staat nu 24/7 buiten, op stal zetten lijkt me erg lastig gezien hij super jolig en speels is, ben bang dat hij dan te druk wordt en juist gaat overbelasten.

Hetgeen waar we nu tegenaan lopen is dat hij nu al voor de tweede keer in een week zijn speciale beslag eraf heeft geslagen ;( hij loopt al met springschoenen om maar schijnbaar helpt dat niet voldoende... ik zit echt met de handen in het haar! Zijn speciale beslag bestaat uit bredere en langere takken, zodat de weke kogels meer steun krijgen. Maar daardoor is het super makkelijk om af te trappen... heb mijn DA al een mail gestuurd of er andere opties zijn, maar nog geen reactie. Is natuurlijk ook zaterdag nu...

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:27

bentomjer schreef:
Bedankt voor de reacties so far!

Ik begreep van mijn dierenarts dat een tussenpeesblessure zich voor heel anders uit dan achter... gelukkig zit het bij hem alleen voor.
Mijn paard staat nu 24/7 buiten, op stal zetten lijkt me erg lastig gezien hij super jolig en speels is, ben bang dat hij dan te druk wordt en juist gaat overbelasten.

Hetgeen waar we nu tegenaan lopen is dat hij nu al voor de tweede keer in een week zijn speciale beslag eraf heeft geslagen ;( hij loopt al met springschoenen om maar schijnbaar helpt dat niet voldoende... ik zit echt met de handen in het haar! Zijn speciale beslag bestaat uit bredere en langere takken, zodat de weke kogels meer steun krijgen. Maar daardoor is het super makkelijk om af te trappen... heb mijn DA al een mail gestuurd of er andere opties zijn, maar nog geen reactie. Is natuurlijk ook zaterdag nu...


Wat vervelend van de blessure.
Vwb de ijzers: bij mijn paard had ik de ruimte tussen de takken en de ballen vd voet opgevuld met watten, en er daarna ducttape omheen gewikkeld. Dit deed ik elke dag voordat hij de weide in ging.
's Avonds haalde ik het er weer af.
Misschien kun je dit doen, het heeft mijn paard geholpen iig.
En dubbele springschoenen! Dat kan ook helpen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:26

veerxsjimm schreef:
Hier een soort gelijk verhaal. Tussenpees blessure aan beide achterbenen. Paard staat ook op speciale stand achter en einde vd maand weer terug naar de kliniek voor controle. Schokwave werd door een andere kliniek mij ook aangeraden. Maar ik ben ook voor inspuiten gegaan.


Ik ben overigens bij DAP de Raaphorst (Franklin Lashley), DAP Bodegraven (Casper) en DAP Wolvega geweest (Don vd Winkel)

Giorgoni (Uphill x Havidoff) ♥♥

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:44

Hier ook bij de Raaphorst geweest. Shockwave therapie.
Ik wilde het de tijd op het land geven, daar heeft hij voor 3.5 maand 24/7 gestaan, maar dit heeft 0 effect gehad. Met als gevolg dat er nu littekenweefsel op de pees zit.
Ik zou dan ook nooit meer kiezen voor vrije beweging, bij dit paard omdat hij zichzelf geen rust heeft gegeven.

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:46

ivy_power89 schreef:
Hier ook bij de Raaphorst geweest. Shockwave therapie.
Ik wilde het de tijd op het land geven, daar heeft hij voor 3.5 maand 24/7 gestaan, maar dit heeft 0 effect gehad. Met als gevolg dat er nu littekenweefsel op de pees zit.
Ik zou dan ook nooit meer kiezen voor vrije beweging, bij dit paard omdat hij zichzelf geen rust heeft gegeven.



Bij de Raaphorst neigde ze bij mij eerder naar een operatie. Andere optie was Schock wave i.c.m. stamcellen.

Giorgoni (Uphill x Havidoff) ♥♥

bentomjer

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-06-15
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 22:03

Bedankt weer voor de reacties!

Ducttape gaat helaas niks worden, mijn paard staat 24/7 buiten en dat gaat geheid los.

De ijzers is nu het voornaamste probleem, hij laat ze er gewoon echt niet onder. Nu in 2 weken tijd 3x het ijzer er onderuit. Smid heeft er nu for the time being weer gewone ijzers onder geslagen.
Volgens mijn smid heeft hij nog niet stevig genoege zolen om de takverbreding naar binnen te smeden (dan duwt ie teveel richting de straal). Dus wat dan nog als optie zou volgen is een zooltje, maar mijn smid is bang dat hij die er ook af gaat trappen ivm het gewicht... ik zit echt met mijn handen in het haar en overweeg om een andere smid te zoeken voor een second opinion. Het probleem is alleen dat iedere smid bij mij op stal (grote stal) roept ‘oh daar kan ik wel wat mee!’, maar ik weet hoeveel prutsers ertussen zitten (sorry voor de taal, maar hoe sommige paarden erbij lopen op mijn stal...) en vertrouw mijn paard gewoon niet snel aan een vreemde toe, zeker niet met zoiets belangrijks als zijn voeten. Mijn smid heb ik al 14 jaar naar tevredenheid bij mijn andere paard, maar ik ben bang dat hij met dit paard gewoon niet de match is...
Dierenarts was vandaag niet bereikbaar (ze is ZZP’er dus zal waarschijnlijk een dagje vrij zijn), heb haar een mail gestuurd met mijn dilemma/probleem maar nog geen reactie. Pffff ik begin er echt moedeloos van te worden zo onderhand ;(

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Tussenpeesblessure door weke kogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:07

Shoe secure kopen bij Ruitershop Pas de Deux... die kunnen met stiftgaten vast in je ijzer. Ik heb ze ook 24/7 om gehad in de zomer omdat mijn paard haar normale beslag al continue aftikte en er geen voet meer overbleef. Werkt fantastisch.

Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:55

Misschien heb je hier iets aan. Wij zijn inmiddels ruim 4 maanden bezig met soortgelijke blessure linksvoor


[MD] Aanhechting tussenpeesblessure voorbeen

Ons paard mag (nog steeds) geen vrije beweging, ik vind het vreselijk maar ik hoop dat we uiteindelijk een gezond paard hebben die zonder blessure weer op de wei en aan het werk kan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers