Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 20:07

Goedenavond bokkers,

Ik heb een vraag aan jullie, hoe geven jullie de paarden beweging nu er overal ijs/sneeuw ligt? De bak bij stal is uiteraard onder gesneeuwd.. En de bodem hard, ik vind het zelf eng om hierin te longeren... (rijden gaat vanwege persoonlijke/lichamelijke problemen nu niet) dus ik longeer m'n paard of ik doe werken aan de hand/rechtrichten... Stel ik me aan of ben ik terecht voorzichtig?

Graag hoor ik jullie meningen..

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:11

gewoon even lekker los laten?
kunnen ze even rollen, je kunt je paard laten stappen, klein drafje kan misschien afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw .
ze hebben 4 voeten en ik vind altijd dat ze dan steviger staan dan ik met mijn 2 :D

Ellis_Ellis

Berichten: 36
Geregistreerd: 11-01-16

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:21

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een schuilstal en een grote zandpaddock. Die hebben nu gewoon een weekje vrij en hebben in de paddock hun beweging.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:22

Ik heb mijn paarden op pension staan en hier gaan ze overdag de paddock in. De wei is voor deze dagen net wat te gevaarlijk ivm het stukje over de weg wat ze moeten lopen. In de paddock kijken ze zelf uit waar ze lopen in mijn ervaring. Als dat geen mogelijkheid is dan zou ik mits het kan een paar keer per dag lopen met hem om toch wat beweging te krijgen. Hopen dat alles gaat dooien zodat alles lekker weer naar buiten kan

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:23

De grond was hier gisteren nog niet keihard waardoor ik ze op de weide durfde laten. Sinds vandaag durf ik niet meer, alle hobbels zijn bevroren... toch maar een paar daagjes stal + uitloopje jammer genoeg -O-

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:08

Ik zou ze zeker niet longeren op een bevroren bodem.
Wij hebben een merrie op stal die zo een gebroken hoefbeen opgelopen heeft.
Als ze zelf kunnen kiezen hoe ze lopen tijdens losgooien zullen ze goed opletten, maar tijdens een training is dat net even anders.

Ik vind voorzichtigheid geen aanstellen en zou je paard lekker even vrij geven.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 21:28

Thx! Losgooien/in de paddock komen ze idd wel... Maar longeren of andere manier van werken doe ik nu idd niet, toch fijn dat ik niet de enige ben die z'n paard nu ff vakantie geeft! :o :D

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:33

Longeren of rijden zou ik nu ook niet doen. Misschien lange wandelingen gaan maken?
Naast wandelen staan ze hier ook gewoon stil. :j

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:48

Ik wandel veel aan de hand nu, de paardjes lopen hier vrij stevig op sneeuw en gladde stukken en we doen het rustig aan :). Hier wel zonder hoefijzers dus dat scheelt ook denk ik. Maar dus als je paard het gewend is om buiten te gaan wandelen is dat misschien leuk om te doen?

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:55

Onze bak is ook helemaal besneeuwt en best hard. Dus elke dag ruim een uur wandelen over de straat.. is de enigste optie hier

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Paard beweging geven in bevroren/besneeuwde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 21:59

Lange wandelingen kan ik zelf niet maken helaas..max 30 min.. Maar dat is idd wel een goede optie, dat kan ik ook wel gaan doen.. Thx!

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:14

Snap je helemaal hoor, TS. Hier ook geen "werkzaamheden" tot alles weg is en de grond weer wat begaanbaarder is.