Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 09:50

Beste Bokkers, hoe doen jullie het nu met buitenzetten, nu de bodem/paddock zo bevroren is? De voorspellingen zijn dat deze vorst nog zeker 2 weken aanhoudt. Ik kan mijn paard niet al die tijd binnenhouden, ookal doe ik mijn best om haar 2keer per dag beweging te geven. Ik sta op een grote stal en sommige anderen zetten wel buiten en die van mij gaat dan 'aan' en loopt wevend/steigerend door haar stal en houdt dit uren vol. Niet best, al die stress, aangezien ze herstellende is van flinke maagzweer en peesblessure. Dus het is kiezen tussen twee kwaden. Wij hebben helaas geen wei, dat zou vlakker zijn, maar grote zandpaddocks. Dus daar heb je veel meer met kuilen e
zandpunten te maken.

Ik krijg net dit artikel in handen en schrik er behoorlijk van.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 10-02-21 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt


rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:53

Mijne staan 24/7 buiten met schuilstal. Ik kan ze niet binnen zetten.
Probeer er wat op te vertrouwen dat ze het na alle jaren zelf wel weten? Wat wel en wat niet kan...

Hou wel mijn hart vast als ze beginnen crossen

afkepieteke

Berichten: 221
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:56

Mijn paarden houden er zelf wel redelijk rekening mee. Als de ondergrond hard is doen ze een klein drafje and thats it. Ze voelen dat ze niet veel grip hebben dus heel gek gaan ze ook weer niet doen.

<3 Anastacia <3
New forest pony, tussen de grote dressuurpaarden
B + 11 L1 + 10 L2 + 10 M1 + 11 M2 + 10 Z1 + 2

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:59

Ik doe ze gewoon naar buiten.
In de zomer in de wei kunnen ze ook wel een been breken tijdens een misstap of met donderjagen.
En met regen kunnen ze onderuit gaan en een been breken.
En tijdens een buitenrit kunnen de benen kapot gereden worden door een auto.
Alles kan.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:05

Bij ons gaan ze ook gewoon naar buiten. De weides zijn vrij behoorlijk vlak en juist omdat ze elke dag minstens 8 uur buiten staan doen ze niet echt heel erg gek. Ze gaan liever eten.
Ik ga ook nog steeds op buitenrit.
Ik vertrouw er ook op dat mijn paard wel weet wat hij wel en niet kan. Hij leeft al 14 jaar, waarvan een groot deel dag en nacht buiten op verschillende ondergronden. Op bepaalde plekken doet hij ook nog steeds een galopje, maar niet zo woest en wild en hard als normaal.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Sintara

Berichten: 7305
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:16

Die van mij stond gewoon de hele tijd al buiten, dat scheelt een hoop want ze kent haar wei. Ze stuitert zeker, maar duidelijk voorzichtiger dan normaal. En verder doet ze redelijk voorzichtige drafjes. Natuurlijk kan er wat gebeuren, maar dat kan al steigerend in een stal ook.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:23

Bij ons op stal gaan ze gewoon elke dag naar buiten in de paddocks. De bevroren ondergrond in de paddocks is nu wel wat ongelijk, zeker ook door de regen/modder van de afgelopen tijd. Zelfs zondag in de sneeuwstorm zijn ze gewoon de hele dag naar buiten geweest. Als ze elke dag de hele dag buiten staan, dan doen ze ook niet gek is de ervaring. Ik zie ze allemaal voorzichtig lopen. We hebben alleen een buitenbak, dus het alternatief is 24/7 op stal, dat is echt geen optie voor een paar weken mijns inziens.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

troi
Berichten: 16985
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:24

Tja, deze meneer heeft dit 1 keer gezien. Die heeft ook vast ook wel eens gezien dat een bekapping mis ging en zorgde voor een kreupel paard, was ook geen reden om te waarschuwen voor bekappen denk ik..
Maw een beetje overtrokken. Ongelukken kunnen altijd gebeuren en in deze tijd je paard flink opjagen zou ik ook afraden maar 2 weken binnen houden lijkt me nog vele malen ongunstiger en risicovoller. Helemaal als het zo'n hittepetit is.

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:28

hier hebben we voordat het ging vriezen de wei en paddock gesleept zodat de ondergrond vlak is, ze gaan er alle dagen uit, juist van ophokken krijg je problemen

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 10:29

troi schreef:
Tja, deze meneer heeft dit 1 keer gezien. Die heeft ook vast ook wel eens gezien dat een bekapping mis ging en zorgde voor een kreupel paard, was ook geen reden om te waarschuwen voor bekappen denk ik..
Maw een beetje overtrokken. Ongelukken kunnen altijd gebeuren en in deze tijd je paard flink opjagen zou ik ook afraden maar 2 weken binnen houden lijkt me nog vele malen ongunstiger en risicovoller. Helemaal als het zo'n hittepetit is.


Dat is ook zo. Geeft wel wat geruststelling, zo jullie ervaringen. Ze kunnen bij ons niet allemaal tegelijk naar buiten, want we gebruiken alleen de vlakste paddocks, dus we werken met tijdsslots. Daardoor loopt de druk wel op, want zeziet en hoort deeerste al gaan om half 9. En zij is pas 12u aan de beurt. Ik probeer haar te longeren voor het buitengaan, als dat lukt met mn werk. Dan is de druk wat van de ketel. Het zijn grote paddocks, zo'n 80 meter lang, dus een sprintje is toch gauw getrokken.

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 10:31

fokfanaat schreef:
hier hebben we voordat het ging vriezen de wei en paddock gesleept zodat de ondergrond vlak is, ze gaan er alle dagen uit, juist van ophokken krijg je problemen



Goeie! Had ik graag gezien bij ons, maar lukte niet ivm enorme regenval. Geef ik door voor een volgende keer
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 10-02-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:33

Ag een gebroken hoefbeen (in mijn paards geval een scheur in het hoefbeen) kunnen ze ook in het voorjaar oplopen

Gewoon lekker naar buiten. Hoe langer binnen hoe gekker buiten als ze weer mogen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:34

Mijne staan gewoon lekker 24/7 buiten met 2 ruime schuilstallen, daar staan ze nu eigenlijk ook vooral in.

Normaal konden ze ook de wei op, maar die is nu afgesloten zodat ze nu eigenlijk maar een klein stukje hebben. Groot genoeg om gewoon rond te scharrelen en een keer een bok te geven. Maar te klein om echt in te kunnen racen en heel gek te gaan doen.
De grond is wel mega ongelijk, maar dat hebben ze zelf ook door. Ik heb ze nog niet heel gek zien doen.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

DuoPenotti

Berichten: 28864
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:35

normaal slepen wij hier ook voordat ze vorst voorspellen, door de enorme regenval ging dit helaas nu niet.

Maar hier gaan ze toch elke dag naar buiten.
Ze staan alle dagen buiten, die kan ik niet ineens binnen zetten.
Er is geen binnenbaan om ze toch beweging te geven.
De wegen hier zijn een ijsbaan.
Zou ik ze nu 3 weken ophokken weet ik ook zeker dat er koliek door gebrek aan beweging komt of stalontdeugden ontwikkelen. Plus een complete ontploffing bij wel buiten zetten daarna, met net zo goed kans op blessures.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ellis_Ellis

Berichten: 36
Geregistreerd: 11-01-16

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:52

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten met een verharde schuilstal en een grote zandpaddock, eerst was ik ook wel bang dat ze gek gingen doen, maar ik merk wel echt dat ze zelf ook oppassen voor de ondergrond nu het harder is.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:02

Ik kan me voorstellen dat paarden gekke sprongen maken als ze er iedere dag maar kort uitkomen in een kale paddock. Mijn paarden staan hele dagen buiten met onbeperkt ruwvoer en weten zich prima aan de bodem aan te passen. Ook in de zomer kunnen ze zich bij een sprong aantikken of een peesblessure oplopen door een misstap.

Anoniem

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:11

Hier hebben we een zandpad naar alle paddocks, daar zonk je voor de vorst tot de enkels en dieper in weg, valt niet te slepen en is zo opgevroren. Kun je met geen mogelijkheid met een paard overheen. Dus de paarden gaan in de binnenbak bij toerbeurt, prima opgelost :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:13

sasika schreef:
Ag een gebroken hoefbeen (in mijn paards geval een scheur in het hoefbeen) kunnen ze ook in het voorjaar oplopen

Gewoon lekker naar buiten. Hoe langer binnen hoe gekker buiten als ze weer mogen.


Die van mij liep het zelfs op door op een buitnerit op een steen te stappen. Tja ze kunnen altijd van alles breken, scheuren en verrekken. Ik zou met dit weer zelfs banger zijn voor peesblessures ipv iets breken. 1 foute stap kan daarvoor al genoeg zijn. Maar die draken van mij weten bij de eerste passen buiten heel goed dat ze zich in moeten houden om niet op hun plaat te gaan. Die van mij gaan er dus ook elke dag uit.


nikysa90 schreef:
Het zijn grote paddocks, zo'n 80 meter lang, dus een sprintje is toch gauw getrokken.


Waarom dan niet die paddock door de midden delen. Kan heel simpel met prikpalen en geeft ook meer paarden gelegenheid om naar buiten te gaan. O en mocht dat vergeten worden voordat het begint te vriezen..... Lang leve een accuboormachine met een maat 10 boortje. Gaatje in de grond, kan zo de prikpaal erin :)* Zo heb ik wel vaker noodpaddocks gemaakt omdat de afwisseling van vorst en dooi elke keer maakte dat ik de paddocks moest verzetten.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:14

Ik zag het berichtje van de hoefsmid ook, en dacht wel even... ahoh. Maar hier was zaterdagmiddag de paddock vlak gesleept, zondag zijn ze binnen gebleven en maandag weer de paddock op. Toen was de grond van de paddock gelukkig nog normaal/zacht, en dat was ook wel nodig met de gekke sprongen die ze hebben gemaakt na 1 dagje niet buiten lopen. Dinsdag was de paddock ietsje harder maar nog wel zacht te noemen, maar niet meer verder aangesleept, waren ze ook gek maar al een stuk rustiger. Nu is de bovenlaag wel iets ruw/hobbelig maar de laag eronder is helemaal recht, maar toch hebben ze vandaag alleen maar rond gestapt en lieten ze het drafje achterwege. Dus ze weten het volgens mij aardig in te schatten (leeftijd van 3.5-24 jaar). Ik heb me er dus maar bij neergelegd, en de stalhouder heeft me beloofd dat als de bovengrond op een middag toch een stuk zachter is dat hij m nog een keer zou slepen.

Maar vooral: adem in adem uit. Deze waarschuwing lijkt me voornamelijk relevant voor iedereen die nu hun paard een week binnen houden (wat ik an sich volledig begrijp) en dan volgende week op de nog bevroren/half bevroren wei of paddock zetten. (of diegene waarvan de paarden normaal nauwelijks buiten staan en nu ineens los laten op een besneeuwd weiland)

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:16

Met een ongelijke ondergrond EN een herstellende peesblessure zou ik het niet aandurven om buiten te zetten, als hij zo dol is.
Wij zorgen altijd dat er zoveel mogelijk vlak opvriest. Dus harken, harken en nog eens harken voordat er vorst komt en dan tot ook de bodem bevroren is. *piep*werk, maar 't houdt het wel veilig.

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:21

Die van ons staan gewoon buiten, paarden weten zelf wel hoe ze ermee om moeten gaan. Ze hebben een schuilstal, maar gaan toch de hele dag buiten staan/lopen/rennen. We zijn vanmiddag ook nog op een lekker ritje geweest en dat ging gewoon op hetzelfde tempo als normaal en niks geen enorme struikelpartijen. (is ook een ongelijke bodem)

Een wild paard loopt in principe ook op een ongelijke bevroren bodem en kan je ook niet even binnen zetten. Ik denk dat het berichtje vooral gaat over paarden die voornamelijk binnen staan (zoals eerder gezegd.)

Ik denk dat je zelf het beste weet wat goed is voor jouw paard.

Nidar: B+11 ☆ L1+10 ☆ L2+11 ☆ M1+2
Adje: B+10 ☆ L1+4

Next: 26-09

Chapeau2002

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:23

Tuurlijk gaat het wel eens mis..maar juist om gekkigheid te voorkomen gaan ze bij mij elke dag naar buiten. Weer of geen weer. Op die manier heb je al minder last van die gekke uitspattingen.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chapeau2002 op 10-02-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Alles wat je aandacht geeft groeit..

MarloesHJ

Berichten: 2449
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:25

Hier gaan de paarden gewoon elke dag overdag naar buiten, ook toen het bar en boos was eerder in de week Ik heb ze wel wat vroeger binnengehaald dan normaal. Juist doordat ze in dit ritme zitten heb ik over het algemeen geen gekke uitspattingen. Er staat nu ook hooi al bij buitenkomst buiten (normaal eerst naar buiten dan hooi geven) dus het is van de ongelijke grond bij de ingang voorzichtig oversteken naar de hooibakken die op vlakke grond staan en verder wat rustig rondscharrelen. Ze houden zelf hier heel goed rekening met de ondergrond.

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

tones

Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:29

Hier ook de (altijd droge) paddock gesleept voor de vorst.
Ik doe `s ochtends de staldeuren open, en ze schuifelen zelf die goede kant op.
Ik ben blij dat ze naar buiten kunnen, zie ze echt genieten van de sneeuw en de zon.


Ellis_Ellis

Berichten: 36
Geregistreerd: 11-01-16

Re: Risico's buitenzetten op bevroren bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:36

Wij zorgen er inderdaad ook altijd voor dat ze in ieder geval onbeperkt ruwvoer buiten hebben. Vaak gaan ze dan niet gek doen, maar rustig eten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler en 3 bezoekers