Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-21 13:28

Hoi,

Blue gaat zaterdag voor het eerst weer in de groep in de Hitactief stal waar ze staat, na 3,5 maanden op boxrust (met uitloopje, grenzend aan de Hit) te hebben gestaan. Nu vind ik dit heel spannend en hoop ik op andere ervaringen hiermee. :=

13 oktober is Blue gediagnostiseerd met een meniscus blessure. |( Ik kreeg het advies om 3 maanden volledige boxrust en dan weer opbouwen aan te houden. Dit heb ik gedaan en hiernaast heeft ze 10 laserbehandelingen gehad. 22 december is ze weer gecontroleerd en de dierenarts was erg tevreden. We mochten weer opbouwen. Hier zijn we dus nu mee bezig en we zitten op 30 minuten stappen en 2/3 minuten draven. Dit gaat heel goed, behalve dat ze soms wat stuitert en bokt (erg jammer, maar begrijpelijk met alle energie die ze heeft). :')

Nu staat ze sinds haar blessure in de stal met uitloop die grenst aan de Hit. Ze kan dus neuzen en kroelen met de andere paarden, het is dan ook fantastisch dat ze hier staat. Nu is de tijd op en moet ze weer de groep in, want de staleigenaar wil haar graag uit die stal hebben. Wat begrijpelijk is, want het zijn wen/ziekte stallen en het is niet de bedoeling dat een paard daar heel lang staat. Als ik haar nog langer op stal wil houden dan moet ze naar de andere stallen op het terrein. Hier kan ze niet naar buiten kijken (tralies voor de deur) en staat ze binnen. Ze heeft de eerste week hier ook gestaan en ik kan zeggen dat ik geen blij paard had en ze heel erg vervelend was naar haar buurvrouwen. Het is dus kiezen tussen twee kwaden, want het liefst had ik haar nog 1 maand in de stal met uitloop gehouden.

De groep is niet een hele rustige met ong 20 paarden. Ik ben dus bang dat ze in de groep een verkeerde beweging zal maken en we dan weer terug bij af zijn. Maar haar mentale welzijn is voor mij ook heel belangrijk en die gaat er op stal (de dichte stal) echt heel erg op achteruit.

Ik weet het dus niet zo goed :? en vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of ervaring hebben met soortgelijke dingen.

Alles is welkom! :j

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:45

Ik zou er ook veel moeite mee hebben zeker omdat je aangeeft 20 paarden en niet zo'n rustige groep.
Heb je nagevraagd wat het voor haar herstel zou betekenen als ze nu de groep ingaat en raar gaat doen?

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-21 13:49

rumay schreef:
Ik zou er ook veel moeite mee hebben zeker omdat je aangeeft 20 paarden en niet zo'n rustige groep.
Heb je nagevraagd wat het voor haar herstel zou betekenen als ze nu de groep ingaat en raar gaat doen?


Dank je voor je reactie :)
Dat heb ik nagevraagd en ze zeggen dat het een risico is. Met hoe het herstel gaat en is gegaan zeggen ze dat ik het risico kan nemen, maar het is en blijft een risico en de kans bestaat dat ze dan weer achteruit gaat...

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:50

ohw wat een eng idee.
ik snap dat je dit wat moeilijk vind.

mijn ruin heeft vroeger na een blessure eerst even een dag of wat op een groter stuk naast de groep gestaan zodat hij zelf even in alle ruimte kon rennen.
pas toen hij rustig was en de groep ook ging hij er bij in.

kun je eventueel eerst met een ander paard apart, of in de bak ze even de energie er uit hebben?

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-21 13:55

ellepel schreef:
ohw wat een eng idee.
ik snap dat je dit wat moeilijk vind.

mijn ruin heeft vroeger na een blessure eerst even een dag of wat op een groter stuk naast de groep gestaan zodat hij zelf even in alle ruimte kon rennen.
pas toen hij rustig was en de groep ook ging hij er bij in.

kun je eventueel eerst met een ander paard apart, of in de bak ze even de energie er uit hebben?


Ik ga haar idd wel eerst even in de longeerbak (grote van twee vierkantan longeerbakken) loslaten en kijken hoe ze doet en dat ze de meeste energie eruit kan laten. Deze bak zit ook naast de Hitactief, dus dan doet ze dat ook naast de groep. Hoop dat dit helpt.

Hier wil ik dan ook het liefst een ander paard bijzetten nadat ze wat energie eruit heeft gegooid, maar daar ben ik nog in overleg over met de staleigenaar.

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:08

wat ik nu bedenk is om misschien dat los laten dan niet tot het laatst uit te stellen, dus de dag dat ze bij de groep gaat.
maar nu alvast mee te beginnen?
dan kun je nu al goed bekijken wat er gebeurd als ze het been wat meer belast.

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-21 14:24

ellepel schreef:
wat ik nu bedenk is om misschien dat los laten dan niet tot het laatst uit te stellen, dus de dag dat ze bij de groep gaat.
maar nu alvast mee te beginnen?
dan kun je nu al goed bekijken wat er gebeurd als ze het been wat meer belast.


Dat is idd een goed idee. Dan laat ik haar morgen al even in de longeerbak.
Wat ook nog vervelend is met alle regen en een natte bak :')

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Lenexa

Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:45

Mijn pony staat ook een een groepsstalling, paar maanden terug liep zij met een halsblessure. Iom de dierenarts mocht ze wel in de groep blijven want ze staat bovenaan en de groep is verder rustig. Wel werden er precies na 5 dagen 2 nieuwe paarden geïntroduceerd. Ik heb ook met de staleigenaar gekeken hoe we dit het beste konden oppakken.
Uiteindelijk hebben we de twee nieuwe paarden in de paddock naast de groep gezet en dan de mijne met haar maatje erbij een paar uur erbij. Dat hebben we 3 dagen gedaan, daarna nog 1 hoog in rang erbij.
Zo was de introductie in de groep eigenlijk heel rustig, omdat de 3 hoogste in rang het al niet meer zo spannend vonden. Heeft je paard een maatje in de andere groep? Kan die er alvast bij de dagen ervoor? Wellicht dan nog een paard hoog in rang? Desnoods in een paddock of in je longeerbak?

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-21 14:50

Lenexa schreef:
Mijn pony staat ook een een groepsstalling, paar maanden terug liep zij met een halsblessure. Iom de dierenarts mocht ze wel in de groep blijven want ze staat bovenaan en de groep is verder rustig. Wel werden er precies na 5 dagen 2 nieuwe paarden geïntroduceerd. Ik heb ook met de staleigenaar gekeken hoe we dit het beste konden oppakken.
Uiteindelijk hebben we de twee nieuwe paarden in de paddock naast de groep gezet en dan de mijne met haar maatje erbij een paar uur erbij. Dat hebben we 3 dagen gedaan, daarna nog 1 hoog in rang erbij.
Zo was de introductie in de groep eigenlijk heel rustig, omdat de 3 hoogste in rang het al niet meer zo spannend vonden. Heeft je paard een maatje in de andere groep? Kan die er alvast bij de dagen ervoor? Wellicht dan nog een paard hoog in rang? Desnoods in een paddock of in je longeerbak?


Dat is inderdaad een mooie manier.
Jammer genoeg stond ze nog niet heel lang (2 maanden) in de groep, dus een maatje heeft ze niet.
Maar er is wel een paard waar ze af en toe over het hek mee kroelt. Ik ga vandaag samen met hem en haar wandelen en dan vind ik jouw idee om ze dan daarna 2/3 dagen samen in een paddock te doen voor een paar uur een mooi idee! Het paard waar ik haar samen mee wil zetten staat gelukkig hoog in de groep.

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:26

Ik zou toch vragen om die stal nog een maand aan te houden, behalve als er een urgent geval tussen komt. Eventueel tegen betaling, als dat misschien een rol speelt. Gaan ze ook nog het land op van het voorjaar?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:54

Ik snap dat je dit wat spannend vind, ik zou er zelf ook niet erg gelukkig mee zijn.

Je plan om haar alvast los te zetten in de longeerbak is zeker een goed idee :j , als je dit al een paar keer gedaan hebt dan gaat de introductie in de groep waarschijnlijk ook rustiger. Daarnaast inderdaad al zaken samen doen met het paard waar ze het goed mee kan vinden :-)

Op de dag zelf dat ze voor het eerst weer in de groep kan dan eerst met haar gaan rijden/draven zodat haar spieren al goed opgewarmd zijn. Als ze dan per abuis iets doet dan is de kans op een gescheurde spier wat kleiner.

Idealiter zou ik wachten totdat ze onder het zadel weer iets meer mag doen (galopperen) zodat de kans kleiner is dat ze zich weer blesseert. Het is jammer dat de stalhouder daar niet voor open staat. Wat Tessebes ook zegt, heeft hij die box nu echt nodig? Of kan ze tegen bijbetaling er nog een maand extra blijven staan?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:34

Overleg ook eens met de dierenarts of je iets rustgevends kan geven op die eerste dagen. Zodat jouw paard wat relaxer blijft en minder snel gaat rennen.
Eventueel iets zonder recept. Een anti (wedstrijd)stress supplement bijvoorbeeld. Zal geen wereld van verschil zijn, maar alle kleine beetjes kunnen helpen!

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 09:59

Ze staat erbij (voor een paar uurtjes per dag)!

Mijn angst dat ze gek zou doen en zou rennen was totaal ongegrond, want toen ik haar voor het eerst in de longeerbak los liet deed ze.... niets. Echt niet te doen aan de lijn en eenmaal los doet ze niets. Laten we zeggen dat het een mooie verrassing was.

De volgende dag hebben we haar bij de groep gezet en ook dit ging eigenlijk heel gemoedelijk. Natuurlijk waren ze nieuwsgierig, maar niet vervelend. Een van de ruinen ging haar beschermen, wat ook fijn was. Natuurlijk was er wel wat weg vluchten, maar bijna altijd in draf en heel af en toe een galopje. Maar het viel reuze mee O:)

Nu gaan we het langzaamaan opbouwen dat ze volgende week zondag weer volledig in de groep staat. :j

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:21

Fijn dat de herintroductie goed ging. Maar ik wil je wel adviseren het goed in de gaten te houden. Als een paard niet in orde is, kan ze uit de kudde gestoten worden. Die nare ervaring heb ik helaas met mijn haflinger in een Hit Actief. Na 2,5 jaar in de groep is hij in elkaar gemept door een nieuw paard, raakte geblesseerd en werd door de kudde uit de groep gezet (gemept), óók door de paarden waar hij goed mee kon. Dikke paniek bij mijn haflinger. We zijn inmiddels verhuisd en het is de vraag of het nog goed komt met zijn blessure.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Pip1994

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 11:32

Daihyo schreef:
Fijn dat de herintroductie goed ging. Maar ik wil je wel adviseren het goed in de gaten te houden. Als een paard niet in orde is, kan ze uit de kudde gestoten worden. Die nare ervaring heb ik helaas met mijn haflinger in een Hit Actief. Na 2,5 jaar in de groep is hij in elkaar gemept door een nieuw paard, raakte geblesseerd en werd door de kudde uit de groep gezet (gemept), óók door de paarden waar hij goed mee kon. Dikke paniek bij mijn haflinger. We zijn inmiddels verhuisd en het is de vraag of het nog goed komt met zijn blessure.


Dank voor je bericht Daihyo. Ik heb jouw verhaal van je haf gelezen. Echt super sneu en naar hoe dat gegaan is...

Het in de gaten houden doe ik sowieso en gelukkig doen de rest van mijn stalgenoten dat ook. Ben als de dood dat we weer opnieuw mogen beginnen. Nu hopen dat alles gewoon goed gaat :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voor het eerst weer in de groep na 3 mnd boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:42

Ja ik hoop het ook. Fijn dat je stalgenoten ook een oogje op haar houden :j
Ik vind de Hit Actief nog steeds een fijn systeem, mits voldoende ruimte en goed management en paarden die echt bij elkaar passen.
Succes! Ik duim voor je dat het goed blijft gaan :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tessad en 35 bezoekers