Ik ben opzoek naar meningen/advies over een van mijn pony's.
Ik heb deze 2 juli afgelopen jaar in een impuls gekocht en mee naar huis genomen.
Hij was toen pas gecastreerd. Hij was niet geeënt, niet gechipt etc.
Direct laten chippen, leeftijd geschat op 5 jaar. Natuurlijk ook meteen ontwormt.

Hoefsmid is geweest op 15 juli omdat ie bokhoefjes heeft voor, maar het leek een beetje verwaarlozing dus na bekappen leek het wel goed. Hij liep goed en stond er redelijk goed op. Ik heb geen na foto helaas. Hij deed het vervolgens wel prima, rustig aan laten wennen aan ons en de kudde natuurlijk.
Rond 20 september ging de groep van het gras af en op de winterpaddock. Vanaf dat moment gaat het bergafwaarts.
Creeert ineens een enorme vacht, terwijl het toen nog vrij warm was, en stond regelmatig te bibberen van de kou, voornamelijk als het beetje natter was.
-Toen begon het regelmatig slepen met links achter, knie op slot.
- Weer even later begint hij in zijn totaliteit mega slecht te worden. Wou helemaal niet meer bewegen; hij leek wel spier bevangen.
Hij kreeg elke dag een kwart meusli en ze krijgen nagenoeg onbeperkt kuilgras van goede kwaliteit; die ze ook 's nachts krijgen in het weide seizoen.
Osteo laten komen op 4 oktober. Die constateert dat hij overal muurvast zit en alles vasthoud; en dat het toch een dierenarts dingetje is. Vanaf die dag draagt hij een deken.
Dus naar de dierenarts op 7 oktober. Rontgen van de knie links achter: geen afwijkingen. Bloed onderzoek gedaan -> In principe gezonde pony, met alleen een tekort aan calcium en verlaagde Creatinefosfokinase. Voor zover ik van de dierenarts begreep is het dan dus juist géén spierbevangenheid want dan zou dit verhoogd zijn.
Hij is dus 'ondervoed' en zijn spieren aan het opeten. Ik moet er een deken ophouden, calcium bijvoeren (sowieso voedzamer voeren), en hij moet elke dag bewegen; geen zwaar werk, niet in het zweet.
Vanaf die datum krijgt hij opfokkorrel (dat bevat veel meer calcium) gemixt in slobber, met NAF opkikker, nog een koper supplement dat ik al gaf, creatine supplement.
Ook gaat hij vanaf dan snachts op stal, met zijn eigen voer en op een vlasbodem, zodat hij warm, droog staat en ik zeker weet dat hij genoeg eet.
Nou, in eerste instantie hebben we een verbetering en trekt hij weer afentoe een sprintje.
- hij krijgt een schimmel infectie. Niet heel gek met deze verminderde weerstand natuurlijk. Hardnekkige infectie, zijn we nog steeds aan het behandelen, maar het gaat nu écht de goede kant op.
- volgende probleem, ergens midden oktober. Nu hij weer een beetje beweegt valt mij op dat hij op de verharding op eieren loopt, en met wandelen op het fietspad bijvoorbeeld ook. Ik denk aan bevangenheid en koop hoefschoentjes, zodat we buiten niet op verharding lopen (op de paddock natuurlijk deels wel...)
We beleren hem voor de wagen en gaan lekkere rustige korte ritjes maken in tweespan. Het lijkt wel redelijk te gaan zolang ik hem maar in beweging hou, anders gaat de knie weer opslot. Ook loopt hij over de verharde paddock weer gewoon goed.
Toen ben ik hem ook in enkelspan gaan rijden en voor mijn gevoel ging het wel aardig. Ik heb hem ook een keer meegenomen naar mijn instructrice, maar die gaf ook meteen aan dat hij erg zwak was en bespiert op de verkeerde plekken.
Paar dagen daarna heb ik voor het eerst op een stukje film gezien van de zijkant hoe hij voor de sulky loopt en eerlijk; ik schrok me kapot.. Hij krabbelt echt en loopt op z'n tenen, op de handrem en met zijn rug vast.
Zijn voeten worden deze dagen ook weer een groter probleem, op de verharde deel v/d paddock loopt hij erg beroerd. Zijn voeten slijten nu ook mega vreemd af, hij loopt echt duidelijk alleen op zijn tenen voor.
Ik zie het licht aan het einde van de tunnel even niet meer eerlijk gezegd.
Nu wel een osteo bellen?
Toch eerst weer naar de dierenarts voor nieuw bloedonderzoek?
Of direct rond bellen of er een hoefsmid is die zich aan deze mini hoefjes wil wagen? Beslaan is waarschijnlijk niet mogelijk ivm veelste korte hoefjes, en een hoefsmid vinden is al een drama denk ik, maar goed. Zou dat een oplossing zijn? blijft ie dan niet gewoon op zijn tenen lopen? Waarom loopt ie op zijn tenen? Is dat gewoon zijn bouw?
Loopt ie zo op zijn tenen omdat hij van achter niet draagt? is het dan niet misschien een osteo dingetje om zijn rug? Of moet ik zijn rug/hals op de foto laten zetten?
Hoever ga je met een mini pony zonder economische waarde?
Als het kon om hem als weide pony te houden had dat van mij gemogen maar dát kan nu bij hem niet, want dan doen zijn knieën het niet meer.
Hij is opzich wél vrolijk, speelt er flink op los op het zand gedeelte dus dat is dan wel weer positief.