Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:24

Ik snap dat het echt vervelend is, maar word meer baas over je eigen paard.
Als jij weet en beseft dat je een moeilijk paard hebt en iemand vertelt je/waarschuwt je dat een bepaalde vakman niet graag moeilijke paarden doet, dan hoef je die persoon niet per sé het voordeel van de twijfel te geven.
Jij bent verantwoordelijk voor je paard en ja, ik snap wel, ergens heb je ook gewoon vertrouwen in een vakman, heb ik ook nog wel. Maar ik moet wel zeggen dat ik daar veel minder naïef in geworden ben. Ik ken mijn paard, ik weet hoe ze is en ik weet dus ook hoe je haar het beste benadert. Je kan nog zo goed zijn in je vak, ik ben goed in het kennen van mijn paard. Ik ben dus heel kieskeurig in wie ik aan mijn paard laat komen en zie ik het op het moment zelf toch niet optimaal verlopen, dan geef ik gerust aanwijzingen of geef ik aan waar het beter kan. Ik ben dan liever de bemoeiende eigenaar dan dat mijn paard het slachtoffer wordt van een boze vakman.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:32

Een harde duw met een been, dat noem ik gewoon een trap. En dan zou ik bij dit paard ook bedanken voor een tweede ronde. Dat moet je echter wel netjes doen en niet zoals hier beschreven wordt.

Wat je nu moet doen?
Vooral niet panikeren. Een andere smid bellen om haar achterbenen te doen. Eventueel wat sedatie ophalen bij je dierenarts, zodat het nu wel veilig verloopt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:50

Anders vraag je die kennissen waar je haar van hebt gekocht toch welke smid zij hadden. Lijkt me de kortste weg. Die zal ervaring met haar hebben.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:16

rien10 schreef:
Bespreek dit met de betreffende smid. Niet eerst op Bokt zetten.

Waarom niet? DE naam is verwijderd,maar helaas komen er de laatste tijd vaker dergelijke verhalen naar boven van smeden die driftig worden en soms zich op de paarden afreageren.Ik wil een dergelijke smid niet. Vervelend als je eigen smid ziek is en je noodgedwongen een onbekende moet laten komen.Ts,het is meestal niet heel erg als de achterhoeven een keertje wat later gedaan worden,als je eigen smid beter is of je een paardvriendelijke vervanger hebt gevonden. Overigens zal een gebroken been wel een half jaar kunnen duren voor die weer werken kan.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:23

Zou je mij een PB willen sturen met de naam van deze smid? Heb zelf laatst ook een kwestie gehad, dit was ook een smid welke recent een trap had gekregen. Misschien is dit dezelfde. Ging bij mij om het niet nakomen van afspraken, geld eisen waar geen recht op is e.d, slecht werk leveren (losse straal werd niet bijgewerkt). Misschien betreft dit dezelfde smid? Zou deze dan ook absoluut niet aanraden.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:47

Een andere smid bellen en vragen of die de achterhoeven wil doen. Deze zou ik voor bedanken..

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:39

Kristy1998x schreef:
Zou je mij een PB willen sturen met de naam van deze smid? Heb zelf laatst ook een kwestie gehad, dit was ook een smid welke recent een trap had gekregen. Misschien is dit dezelfde. Ging bij mij om het niet nakomen van afspraken, geld eisen waar geen recht op is e.d, slecht werk leveren (losse straal werd niet bijgewerkt). Misschien betreft dit dezelfde smid? Zou deze dan ook absoluut niet aanraden.

Ik wil ook graag een pb met de naam van de smid. Ik heb momenteel wel een goede smid en die is ook wel eens ziek en ik wil voorkomen dat ik een dergelijke ruwe persoon bij mijn paard krijg.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:33

Zouden de oproepen voor pb's kunnen stoppen? Ik vind dat absoluut niet netjes.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:36

Waarom niet Gini? Ik wil mijn paard beschermen tegen ruwe behandeling door een smid.Mag van zoiets niets gezegd worden?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:41

Ken jij TS?

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:42

anjali schreef:
Waarom niet Gini? Ik wil mijn paard beschermen tegen ruwe behandeling door een smid.Mag van zoiets niets gezegd worden?

Je krijgt een kant van het verhaal, waarbij ik een aantal vragen zet over het “duwen met het achterbeen” een paard duwt niet met een achterbeen. Het paard heeft waarschijnlijk gedreigt te slaan door het been op te tillen en weg te stoten. Het is een hoefsmid goed recht boos te worden op de eigenaar dat het paard onopgevoed is.

Dat hij ook boos wordt op het paard komt waarschijnlijk omdat heel veel eigenaren tegenwoordig een probleem niet aan pakken en dan wordt het geschaard onder “trauma”, “probleem paard” of een ander, in veel gevallen, dubieus label. Bij 90% van de paarden gaat hier gewoon iets mis in de opvoeding.

Daar hoeft een hoefsmid, die voor inkomen afhankelijk is van zijn lijf, niet door in gevaar gebracht te worden. Hoefsmeden zijn over het algemeen geen kleine jongens. Als hij door de “duw” tegen de muur gevallen is zat er echt wel kracht achter.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:46

Als een smid 1 keer uit z'n stekker gaat omdat hij tegen de grond gewerkt wordt door een paard maakt dat nog niet een ruwe smid waarvan je zomaar z'n naam te grabbel mag gooien om anderen te 'waarschuwen'.

Een smid die mijn paard slaat, hoeft ook niet meer terug te komen, daar zijn we het over eens.

Maar als de beste man al half kreupel loopt door een recente trap en dan nogmaals tegen de grond gewerkt wordt, kan ik z'n reactie ergens wel begrijpen.
Hij hoeft nog steeds niet terug te komen maar ik zou me wel bezwaard voelen dat mijn paard hem pijn gedaan heeft.

On topic: @ TS: het is geen onoverkomelijk drama dat de achterhoeven niet gedaan zijn. Die kunnen de volgende keer wel weer mee.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:48

Als ik TS was zou ik helemaal niks meer met deze smid hoeven te bespreken. Hij gaat tegen een 21-jarige staan schreeuwen en ze voelde zich toch enigszins bedreigd als ik het goed opmaak (ik was bang dat hij met een metalen ding zou gaan slaan)....

Tuurlijk wil je deze naam gewoon weten. Ik heb onlangs een soortgelijke ervaring gehad met mijn smid en het liefst behoed ik ook andere mensen voor hem, al sloeg hij dus wel extreem door in slaan naar mijn paard. Ik heb zelf zsm een andere smid laten komen ook omdat ze voor er ronduit slecht op stond. En wellicht goed om op tijd een andere smid te laten komen (ik zou het dus gelijk al doen), al doet hij maar even voetjes op tillen zonder wat te doen, een gesprek met jou om je gerust te stellen en te kijken of jouw paard haalbaar voor hem of haar is.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:51

Nou.. Mijn paard is echt wel braaf, als je de steun van een smid voor haar neus zet zet ze letterlijk zelf haar voet erop. Maar als je haar lomp behandeld kan je ook wat terug verwachten..
Een paard is geen machine en een smid hoort netjes met een paard om te kunnen gaan om de situatie rustig en veilig te houden. Hij zou toch echt al eerder dan het moment van trappen door moeten hebben dat het paard niet ok is met de situatie. Er gaan altijd signalen aan vooraf

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:54

Sintara schreef:
Nou.. Mijn paard is echt wel braaf, als je de steun van een smid voor haar neus zet zet ze letterlijk zelf haar voet erop. Maar als je haar lomp behandeld kan je ook wat terug verwachten..
Een paard is geen machine en een smid hoort netjes met een paard om te kunnen gaan om de situatie rustig en veilig te houden. Hij zou toch echt al eerder dan het moment van trappen door moeten hebben dat het paard niet ok is met de situatie. Er gaan altijd signalen aan vooraf

Tot aan de trap ging de smid er op een normale manier mee om. Daarnaast staat een hoefsmid bij het bekappen van de achterbenen gebukt en kijkt naar de hoef. Dat maakt het een stuk lastigere andere signalen te zien dan wanneer je er naast staat.

Los daarvan: een paard mag niet trappen naar een mens. Onder welke omstandigheid dan ook.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:55

anjali schreef:
rien10 schreef:
Bespreek dit met de betreffende smid. Niet eerst op Bokt zetten.

Waarom niet? DE naam is verwijderd,maar helaas komen er de laatste tijd vaker dergelijke verhalen naar boven van smeden die driftig worden en soms zich op de paarden afreageren.Ik wil een dergelijke smid niet. Vervelend als je eigen smid ziek is en je noodgedwongen een onbekende moet laten komen.Ts,het is meestal niet heel erg als de achterhoeven een keertje wat later gedaan worden,als je eigen smid beter is of je een paardvriendelijke vervanger hebt gevonden. Overigens zal een gebroken been wel een half jaar kunnen duren voor die weer werken kan.

Waarom niet? Communicatie! Als jij een akkefietje hebt met een bepaald persoon wikkel je dat af met die persoon.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:58

rien10 schreef:
Waarom niet? Communicatie! Als jij een akkefietje hebt met een bepaald persoon wikkel je dat af met die persoon.


Er is geen sprake van een akkefietje. Het paard wordt gewoon bekapt. Een normale handeling waarbij een paard zich voor de veiligheid van de smid, gewoon bij dient te gedragen.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:59

Paarden kunnen heel prima tijdens het bekappen je opzij duwen met 1 been. Een soort armpje drukken of je gewoon in 1x opzij vegen (zo eentje hebben wij hier staan, prima paard maar als het hem te moeilijk is en je houdt geen rekening met hem dan veegt hij je zo opzij...).

TS, als je geen contact meer wil met deze smid (dat ik kan ik me namelijk voorstellen) dan zou ik je eigen smid even bellen om te vragen wat je nu het beste kan doen met de achterhoeven. Je smid kent jouw paard het beste en kan je vast wel advies geven.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:00

Ja, er is wel sprake van een akkefietje, TS is boos op de smid.
En wij horen maar een kant van het verhaal. Dus wij kunnen geen enkel advies geven. Ga naar de smid in kwestie, praat het uit. Ook al wil je niet dat hij ooit nog aan je paard komt, praat er over met hem. Hij is partij in deze.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:02

Sintara schreef:
Nou.. Mijn paard is echt wel braaf, als je de steun van een smid voor haar neus zet zet ze letterlijk zelf haar voet erop. Maar als je haar lomp behandeld kan je ook wat terug verwachten..
Een paard is geen machine en een smid hoort netjes met een paard om te kunnen gaan om de situatie rustig en veilig te houden. Hij zou toch echt al eerder dan het moment van trappen door moeten hebben dat het paard niet ok is met de situatie. Er gaan altijd signalen aan vooraf


Mja, bij een nieuw of onbekend paard is het soms toch aftasten.

Mijn merrie bvb heft zelf haar achterhoeven op als je er nog maar naar kijkt. Nieuwe smeden kijken dan toch stuk voor stuk een beetje gefronst en wachten een halve seconde af voor ze het been vast nemen. Ze trapt niet, ze dreigt zelfs niet zijwaarts. Maar een onbekend paard dat een achterhoef 'zomaar' opheft wordt in eerste instantie toch als waarschuwing opgevat en dat is te begrijpen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:03

@Rien: Maar deze smid uitte bedreigingen.Dan ga ik ook niet meer communiceren want dat kan dan niet meer op een normale manier.Iemand die het beroep van smid kiest kan verwachten dat er ook moeilijke paarden tussen zitten.Anders moet hij vooraf maar een selectie maken in klanten en zeggen geen lastige paarden te willen doen.En niet opgevoed? Er zijn toch ook groene paarden die bekapt moeten worden.En nee @Gini,ik ken ts niet maar heb wel dit soort situaties vaak gezien.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Alleen de voorhoeven zijn bekapt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:04

Voor alles is wat te zeggen. Voor stoppen met communiceren met deze smid ook. Persoonlijk sta ik daar anders in.
Ik heb nergens iets gezegd over groene- of niet opgevoede paarden.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:08

996981 schreef:
Tot aan de trap ging de smid er op een normale manier mee om. Daarnaast staat een hoefsmid bij het bekappen van de achterbenen gebukt en kijkt naar de hoef. Dat maakt het een stuk lastigere andere signalen te zien dan wanneer je er naast staat.

Los daarvan: een paard mag niet trappen naar een mens. Onder welke omstandigheid dan ook.

Nou, dat is niet zo snugger, alleen op de hoef letten als je dat verhaal van tevoren hebt gehoord en het paard nooit eerder hebt bekapt.
Ik ben het met je eens dat een paard mensen niet mag trappen, dat betekent alleen niet dat ze het nooit doen. Zeker als je ze pijn doet of bang maakt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:13

anjali schreef:
En nee @Gini,ik ken ts niet maar heb wel dit soort situaties vaak gezien.


Dus je kent TS niet, je weet niet in welke regio ze woont, je weet eigenlijk ook niet 100% zeker of het een jongen of een meisje is. Je kent het paard in kwestie niet, je was er niet bij toen dit gebeurde, je hebt niet gezien wat het paard deed, wat TS deed en wat de hoefsmid deed. Je kan zelfs niet met zekerheid zeggen of het gebeurd is en of het dan zo exact gebeurd is zoals TS het op Bokt neerschrijft.

Met andere woorden: je weet helemaal niets van de persoon achter Frederiqueb. Maar als deze nickname jou in een pb'tje stuurt: persoon X is een slechte hoefsmid, die moet je nooit bellen. Dan neem je dat klakkeloos voor waar aan? Ik vind het pure sensatiezucht en daarom absoluut niet netjes.
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-10-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:13

rien10 schreef:
Ja, er is wel sprake van een akkefietje, TS is boos op de smid.
En wij horen maar een kant van het verhaal. Dus wij kunnen geen enkel advies geven. Ga naar de smid in kwestie, praat het uit. Ook al wil je niet dat hij ooit nog aan je paard komt, praat er over met hem. Hij is partij in deze.

Dus volgens jou zou het paard reageren op een akkefietje wat de eigenaar heeft met de smid... Dat ''akkefietje'' ontstond juist dóórdat en nadat het paard de smid sloeg.