Beweging paard hapert in stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 16:20

Hallo lieve bokkers,

Ik heb een vraag of iemand dit herkent. Ben van plan om naar de kliniek te gaan maar het is nu weekend dus dat is lastig dus vroeg me af of jullie ideeen hadden. Wat ik ook mee kan nemen in mijn achter hoofd naar de kliniek :)

Mijn paard had gisteren een snee bij het rechter voorbeen. Het was oppervlakkig maar op de plek zelf wat dik. Maar je moet goed kijken. Loopt verder niet kreupel en heeft zin om te werken. Heb hem gelongeerd op het harde en zachte en daar merk ik niks. Echter wat mij opviel is dat hij, alleen in stap, met dat been een haperende beweging maakt. Ik heb het helaas niet goed kunnen filmen maar het is als volgt. Op het moment dat hij in stap zijn been optrekt en vanaf het moment dathij zn been naar voren wil zetten tot aan de grond haperd hij. Je ziet het alleen van de zijkant. Lijkt bijna op een soort voorwaartse rustige tril beweging. Ik hoop dat ik het enigzins goed heb uitgelegd.

Je ziet dit niet in de andere bewegingen zoals in draf en galop. En het is niet dat hij niet zuiver loopt. Het is op het harde niet erger dan op het zachte. Hij lijkt er echt geen last van te hebben en nergens voelt het warm. Herkent iemand dit?

Alvast bedankt

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:44

Als jij zelf een snee hebt kan het met het strekken van de huid onaangenaam voelen. Waarschijnlijk voelt je paard dit ook. Als hij niet kreupel loopt zou ik er niet mee naar de kliniek gaan. Snee goed schoonhouden met water en geef het even tijd. Niet bij iedere schram meteen het ergste denken!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 12:39

Nee hij loopt echt geen pas kreupel. Geen cm. Op het harde en het zachte niet. En in draf en galop is ook niks te zien. Ik geef het dan idd maar even de tijd.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:10

Gewoon een week rust geven zodat alles goed kan genezen, als het dan nog steeds is kun je altijd naar de kliniek gaan. Ik denk ook dat het trekt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:31

Waar zit die snee?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:34

Ik zou toch ook wat langer afwachten voor je naar de kliniek gaat :) Als ik een snee heb, trekt mijn huid daarrond ook, en dat voel ik ook.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:58

Sneeën kunnen soms dieper dan je zelf op het oog kunt zien. Geeft je paard wat rust en houd de temperatuur in de gaten. Niet kreupel is altijd lastig om zelf te beoordelen. Dat kan een veearts beter doen. Dus als je het wil aankijken zou ik zeker niet rijden of longeren maar gewoon even een weekje rust houden en de wond goed verzorgen. Als de temperatuur oploopt de veearts bellen want dan was het toch dieper dan jij had kunnen zien en heeft je paard mogelijk antibiotica nodig.

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:02

Tuurlijk markt hij een iets andere beweging de wond trekt dus gaat hij anders belasten zodat hij dat niet voelt.
Wel op blijven letten dat hij goed hersteld en zodra het goed dicht is erop letten dat hij weer normaal gaat lopen.
Anders even fysio erbij.

De mijne had paar maanden geleden een giga schaafwond van binnenkant boven in naar de buitenkant van het achterbeen.
Dat is super mooi hersteld maar hij had er blijkbaar meer last van dan gedacht (ook niet kreupel oid). Hij is toch anders gaan belasten en andere spieren gaan gebruiken. Dat merkte ik later nu hij bij fysio is geweest. Hij was daarna even zoekende naar balans en heeft op kracht ingeleverd.

Dus mijn advies is nu aankijken en straks kijken hoe hij het belast

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 18:14

Bedankt voor jullie adviezen. De snee zit aan de binnenkant van zijn rechter voorbeen ik denk 5 cm boven de kogel. Daar was het in het begin ook wat dikkig maar dat trekt gelukkig weg beetje bij beetje. De temperatuur is de afgelopen dagen gewoon netjes geweest. De snee zelf is denk ik ook zo 5 cm lang. Zal deze week inderdaad wat rustiger aan met hem doen en dan komende week rustig kijken.

Heb even een foto hier toegevoegd. Dit was de eerste dag, hier had ik het trouwens nog niet schoon gemaakt. De zwelling is al stukke minder.

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:38

Best een vervelende plek zo bij het kogelgewricht. Is een heel beweeglijk deel van het been

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 18:54

Ja klopt.. we hebben ook niet zo goed idee hoe dat kan komen. Hij had al een wond onder z'n kogel gewricht en nu deze erbij. Die onder het kogelgewricht is gelukkig genezen en het is wachten op het haar. maar dit is echt een nare plek. Het leek niet diep. Maar idd wel war het beweegt.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:56

Ja misschien toch van zelf aantikken. Heeft ze ijzers?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 18:57

Ja alleen voor. Hij staat de hele dag buiten met 2 ruinen en daar houd hij ook wel van, van het spelen. En het meest enge vind ik nog wel dat als die iets heeft dat het op een dinsdag is.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:38

En je weet zeker dat het een snee is en niet een klein wondje dat toch wel diep is? Maar even afwachten is niet verkeerd , zou wel zorgen dat er niet alsnog een infectie bijkomt, desnoods stuk scheren zodat je het goed kunt zien. En eventueel bescherming erom wanneer hij op de wei gaat.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Beweging paard hapert in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:49

Gewoon 2 x daags afkoelen en schoonspoelen met de waterslang en het even aankijken. Ik zou hier niet wakker van liggen en zeker niet naar een kliniek rennen. Dat kan wel als het erger wordt.