Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:35

Ik heb een paard zien staan waarvan ik dacht dat hij enkel wat stijfjes was van transport (is net 1.5 week max uit spanje gekomen, 4 dagen op transport en staat nu voornamelijk op stal). Echter kwam er uit de klinische keuring dat hij scheef was, wat ik persoonlijk bij een vierjarige wel verwacht eigenlijk. Maar ook dat hij soms niet helemaal taktvol liep rechtsvooraan en achteraan. Ik zelf heb er totaal geen oog voor, dat merkte ik wel weer..

Nu ga ik steeds meer kijken en valt er mij steeds meer op, maar ik heb geen idee waar ik precies op moet letten.. De vraag is eigenlijk heel simpel, vinden jullie het waard om dit paard opnieuw te laten keuren over 10 dagen of zien jullie het al in spanje op de filmpjes duidelijk. :(

Voor degene die mee willen kijken graag even laten weten hieronder dan stuur ik een DM! :)

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:44

Stuur maar een PB :)

Ben wel benieuwd :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:49

Stuur maar :)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:57

Ik ben ook wel erg benieuwd.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:00

Stuur maar, ik ben ook benieuwd.
Mijn eerste indruk zegt al wel ver van wegblijven... dus ik ben misschien niet helemaal objectief :')

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:05

Het grootste filmpje heb ik niet gedownload, die is 1.2GB zag ik (misschien beter even op youtube zetten en link plaatsen of sturen). Vanaf de rijfilmpjes vind ik heel moeilijk iets te zeggen over het paard (wel een heel braaf dier), ik zie vooral dat de ruiter hem in elk geval niet helpt, maar wat oorzaak en wat gevolg is?

Het duidelijkst vind ik het stapfilmpje aan de lange teugel, daar loopt hij al zo ontzettend anders.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:16

GDG schreef:
Het grootste filmpje heb ik niet gedownload, die is 1.2GB zag ik (misschien beter even op youtube zetten en link plaatsen of sturen). Vanaf de rijfilmpjes vind ik heel moeilijk iets te zeggen over het paard (wel een heel braaf dier), ik zie vooral dat de ruiter hem in elk geval niet helpt, maar wat oorzaak en wat gevolg is?

Het duidelijkst vind ik het stapfilmpje aan de lange teugel, daar loopt hij al zo ontzettend anders.



Dat maakt het dus zo lastig, in spanje rijden ze de paarden erg kort en krampachtig. Hij laat ten opzichten van een week geleden al wel verbetering zien, daarom twijfel ik om hem nog eens de kans te geven in 10 dagen. Zijn ijzer heeft hij er aan de longe afgetikt de dag ervoor, dus wellicht toen ook een kleine opdonder gehad. Vind het altijd zo lastig met een klinische keuring omdat het een moment opname is. Röntgen zou volgen mocht hij dan wel slagen.. Maar als andere bij voorbaat al zeggen; lekker laten staan dan ga ik ook aan die 10 dagen herkeuring twijfelen.. :')

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie kan er meekijken: Paard niet door klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:26

Ik laat sowieso nooit herkeuren tenzij ik de verkoper ken en 200% vertrouw.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:28

ittakesmore schreef:
Dat maakt het dus zo lastig, in spanje rijden ze de paarden erg kort en krampachtig. Hij laat ten opzichten van een week geleden al wel verbetering zien, daarom twijfel ik om hem nog eens de kans te geven in 10 dagen. Zijn ijzer heeft hij er aan de longe afgetikt de dag ervoor, dus wellicht toen ook een kleine opdonder gehad. Vind het altijd zo lastig met een klinische keuring omdat het een moment opname is. Röntgen zou volgen mocht hij dan wel slagen.. Maar als andere bij voorbaat al zeggen; lekker laten staan dan ga ik ook aan die 10 dagen herkeuring twijfelen.. :')

Ja dat vind ik dus ook en waar zit dan de oorzaak? Aan de andere kant, bedenk ik nu, gaf je keurende DA aan dat het paard aan de hand ook al wat taktfouten had (of vond hij het nog niet zo sterk?). Dus dan zou dat bij het paard liggen. Maar is dat dan begonnen bij het paard of door verkeerde training?

Ik vind het wel een mooi dier, maar daar koop je niet veel voor :Y) . Ik zou het ook lastig vinden. Als je van jezelf weet dat je het paard kunt verbeteren (ook de takt) zou ik alweer eerder de gok wagen, anders misschien toch maar verder kijken.

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:47

GDG schreef:
ittakesmore schreef:
Dat maakt het dus zo lastig, in spanje rijden ze de paarden erg kort en krampachtig. Hij laat ten opzichten van een week geleden al wel verbetering zien, daarom twijfel ik om hem nog eens de kans te geven in 10 dagen. Zijn ijzer heeft hij er aan de longe afgetikt de dag ervoor, dus wellicht toen ook een kleine opdonder gehad. Vind het altijd zo lastig met een klinische keuring omdat het een moment opname is. Röntgen zou volgen mocht hij dan wel slagen.. Maar als andere bij voorbaat al zeggen; lekker laten staan dan ga ik ook aan die 10 dagen herkeuring twijfelen.. :')

Ja dat vind ik dus ook en waar zit dan de oorzaak? Aan de andere kant, bedenk ik nu, gaf je keurende DA aan dat het paard aan de hand ook al wat taktfouten had (of vond hij het nog niet zo sterk?). Dus dan zou dat bij het paard liggen. Maar is dat dan begonnen bij het paard of door verkeerde training?

Ik vind het wel een mooi dier, maar daar koop je niet veel voor :Y) . Ik zou het ook lastig vinden. Als je van jezelf weet dat je het paard kunt verbeteren (ook de takt) zou ik alweer eerder de gok wagen, anders misschien toch maar verder kijken.

Ja en als je hem toch zou willen én hij komt door de klinische, zou ik voor de zekerheid toch foto's willen hebben van rug en nek denk ik. Gewoon om daar een huidig beeld van te hebben dat het strakkere lopen niet een medische oorzaak heeft.

Zoals ik in pb ook al zei, vind hem achter toch ook wel wat stijf/kort. Maarja of dat komt door training in het verleden of iets wat niet goed zit is moeilijk te beoordelen.