Behandeling krampentrekker ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Behandeling krampentrekker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-10 03:20

Mijn paard is een krampentrekker in lichte vorm (geen hanetred). Ze heeft er geen last van onder het zadel en in de wei, wel als ze iets te lang stil staat (van stal komt). Wie van jullie weet of behandelen zin heeft? bv accupunctuur?... wie heeft ervaring met behandeling.
Ik heb haar sinds kort, ze heeft geen conditie en ik vind het nu meevallen (iets stijf onder het zadel maar zet haar voeten goed neer en heeft voldoende lengtebuiging). Ik heb nooit eerder een paard gehad met deze afwijking maar ze voelt zo goed aan dat ik haar toch heb willen kopen.
Heb eventueel een filmpje voor wie de beweging van een dergelijk probleem herkent en even mee wil kijken....

Is dit te genezen/verbeteren dmv training/behandeling ???
Alvast bedankt!


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Behandeling krampentrekker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:39

Verplaatst van MD naar BEH.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:52

Kan verschillende oorzaken hebben,soms is het ook simpel een kwestie van kracht.Zou wel even informeren wat evt een hoefsmid voor je kan doen wat betreft bekappen/beslaan.Zo kun je voorkomen dat je paardje zich kan bezeren met werken.

Vroeger ook pony gehad met een krampstap maar hij is er met rustige training overheen gegroeid,weet niet hoe oud hij is?
Zal zo op stal even vragen of er nog meer suggesties zijn :)

Filmpje wil ik graag zien van je :j geeft vaak iets meer duidelijkheid dat een stukje tekst.

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

paardfysio

Berichten: 992
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Laren

Re: Behandeling krampentrekker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:10

ik zou ook graag het filmpje zien, dan is er ook wat makkelijker om er een richting aan te geven....

http://www.dierfysio.com

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-10 22:54


diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:04

Het is niet te genezen, je kunt wel door met het paard te werken, de banden van de knie sterker maken waardoor het tijdens het rijden niet meer te zien is.
Op het filmpje zie ik geen paard met hanentred, maar meer een paard dat slappe kniebanden heeft waardoor de knieschijf af en toe blijft hangen. Het juiste beslag is belangrijk, dus een goede hoefsmid kan je hierbij helpen. Ook kan een dierenarts de kniebanden behandelen waardoor deze geholpen worden om sterker te worden, je moet hierbij wel het paard trainen.
Ik heb zelf een paard gehad die af en toe bleef "hangen". Deze liep met 6 jaar Z dressuur en heeft orun cursussen gelopen en niemand heeft er ooit wat aan gezien tijdens het rijden.
Wel in de wei of op stal dan liet hij het wel eens zien, maar met rijden geen probleem.

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:07

Mijn paard had ongeveer het zelfde, een patella fixatie, knieschijf schoot soms vast en meteen weer los. Hoef sleepte dan met de toon over de grond, i.p.v. hoog optrekken bij hanentred. Tussendoor liep ze vaak wat stijf in de achterhand, vooral in stap, in draf zag je niet zo veel.
DA zei dat opereren de enige optie was om hier vanaf te komen, echter een operatie geeft sneller artrose in het kniegewricht.

Ik heb een osteopaat die voor een ander paard bij ons op stal was gevraagd om ook eens naar Famke te kijken, toen bleek de zenuw die de spier aanstuurt die de knieschijf bedient geblokkeerd te zijn. Na één behandeling waren de klachten weg. Daarna nog een keer terug geweest, opnieuw behandeld en nooit meer problemen gehad.
Dit geeft natuurlijk geen garantie voor jouw paard, maar ik kan het je zeker aanraden om te proberen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:46

Ook ik zou een osteopaat en/of chiropractor naar je paard laten kijken ..

1 Van onze paarden heeft behoorlijk wat bewegingsproblemen terwijl ook zij een goede lengtebuiging heeft.
Een osteo of chiro kan je paard misschien helpen of iig. zaken naar voren krijgen of juist uitsluiten en aan de hand daarvan kun je weer eventueel verder laten onderzoeken/behandelen/(doelgericht) trainen.

Wij geven overigens (nu zij zo'n beetje 'uitbehandeld' is)aanvullende supplementen om haar lijf te helpen en zien daar absoluut resultaat van.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-10 00:45

Bedankt voor jullie reacties!

Persoonlijk denk ik dat de slappe kniebanden veroorzaakt worden door de problemen van de krampigheid?..... ik heb inmiddels begrepen dat het probleem met een krampentrekker te maken heeft met het centale zenuwstelsel lees dit even....

Over de werkelijke oorzaak van de problemen is weinig bekend. Vast staat wel dat er bij onwillekeurige bewegingen sprake is van een verstoring in de coördinatie van het zenuwstelsel. De fijnregeling tussen strekkers en buigers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker krijgen de spieren die het sprong- en kogelgewricht buigen daarbij de overhand.

Ik hoop dat doelgericht trainen, massage en eventueel acupunktuur haar klachten kan verminderen?. Op het filmpje heeft ze lang niets gedaan (6 maanden wei), zo uit het land geplukt....wel super braaf!......

Ze heeft ook een heel lichte vorm van cornage (volgens de eigenaar niet aangeboren maar na luchtwegeninfectie) ik heb niets gehoord (ook niet na 10 minuten flink galoperen los in de bak).
Ik wil haar toch een kans geven,als ze voor de winter niet verkocht zou worden zou ze bij de slager belanden
Dat is toch wel erg zonde van zo,n leuk paard!!

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-10 00:57

Wanderers: welk supplement gebruik jij als ondersteuning?

tiwi: Patelafixatie is echt het uit de kom schieten van het gewricht (vaak iid door slappe kniebanden/weinig bespiering rondom de gewrichten) dit paard is wat slap maar sleept niet extreem met de achterbenen. Zou graag weten welke osteopaat behandeld heeft (misschien helpt het haar?)

Tinky: Heb me laten wijsmaken dat met de juiste training ze zeker sterker kan worden, ook kan het de andere kant opgaan en worden de klachten erger (hoop van niet). Ze is 7 jaar (veel te jong voor de slager!)

diega: Hij heeft geen hanetred maar krampigheid als hij lang stil staat (uit stal komt en met hoevenkrabben). Heb bij mij hoefsmid geinformeerd....hij heeft meerdere gevallen die zeker verbeteren na goed beslag dus hopen maar!. Slappe kniebanden..Ja. Ik ken iemand met een paard wat flinke hanetred heeft, hij loopt in de sport zz.

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:02

de patellafixatie was uiteindelijke het gevolg van een zenuwblokkade, daardoor zie ik toch wel overeenkomsten met jouw paard, ook de problemen met voeten geven, Famke trok haar been dan onder haar lichaam en het vroeg geduld om haar te laten ontspannen zodat ze haar been naar achteren kon strekken.
Ik heb Martine Burgers als osteopaat, er is een topic over osteopatie:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=1337140

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:42

Kramperigheid is inderdaad meestal een neurologisch probleem.
Zie bv. http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... .php?i=103

Te verhelpen is dit niet, maar je kunt wel proberen om het je dier makkelijker te maken en de lichamelijke gevolgen hiervan tegen te gaan/te minimaliseren.
Veel mensen gaan vrij laconiek met kramperigheid om, vooral ook omdat dit over het algemeen (schijnbaar!!) geen (grote) problemen geeft bij het rijden/bewegen maar vooral een probleem is bij de hoefverzorging (zie bv. http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... gheid.html )

Ik ben het (helaas door ervaring wijzer geworden..) hier dus niet mee eens.
Als ik jouw paard zie lopen, dan zie ik een paard dat net zo moeilijk/moeizaam beweegt als onze Merona .. vandaar mijn uitgebreide reactie, hoop jou maar vooral ook je paard hiermee te kunnen helpen

De oorzaak van kramperigheid óf juist de gevolgen hiervan kunnen ernstiger zijn dan men vaak in eerste instantie denkt.
Mijn advies: je paard grondig laten onderzoeken in een kliniek waar de reguliere én de alternatieve diergeneeskunde hand-in-hand gaan.
Heus, die zijn er .. en die heb je ook nodig. De meeste reguliere DA'en komen inderdaad niet verder dan de diagnose: neurologisch, niets aan te doen ..
De alternatieve geneeskunde zou jou en je paard, in combinatie met en ná een juiste diagnose stelling door een reguliere arts, waarschijnlijk wél verder kunnen helpen dmv. behandelingen en trainings/revalidatie adviezen.

Even in het kort:
Onze Merona heeft dus ook last van kramperigheid en dat heeft er een jaar geleden voor gezorgd dat zij op stal onderuit is gegaan, vast is komen te liggen, zichzelf geblesseerd heeft, vervolgens zelf wel weer overeind gekomen maar met 1 finaal vastzittende kramppoot en een uit de kom geschoten achterknie :\ .
Pas na enkele dagen behandelen met pijnstillers/ontstekingremmers kon zij naar de kliniek vervoerd worden en daar bleek (dmv. echo's) dat haar bewegings problemen niet alleen van neurologische aard waren.
Hier is een heel lang verhaal aan vooraf gegaan, gevolgd door net zo'n lang verhaal ..
Maar nu, op dit moment (na 1 jaar van: héél veel kliniek bezoeken en nog meer DA'en (onderzoeken), 2 gewrichtsbehandelingen, het elke 8 weken zorgvuldig en deskundig laten bekappen, 4 behandelingen door de chiropractor, na veel .. héél veel geduld, zorg en revalidatie én inderdaad mede dankzij allerlei ondersteunde in-en uitwendige middelen), nu zijn we zelfs zover dat we op meer durven te hopen dan "alleen maar" een gelukkig en blij paard in de wei en op stal.
Nee, een sportpaard zal ze nooit meer worden .. maar van een hoopje ellende op 3 benen is zij stapje voor stapje (letterlijk en figuurlijk .. en soms ook met 1 of meer stapjes weer terug) veranderd in een paard dat zich gewoon weer als een paard mág en kán gedragen ..
En daar doen we het voor .. en alles wat meer mogelijk is zien we als cadeautjes voor onszelf!

De kramperigheid is en blijft er, dat gaat inderdaad niet over.
Maar .. door er op een andere (juiste?) manier mee om te gaan is de kramperigheid beduidend minder heftig dan voorheen: geduld, geduld en nog eens geduld met dezelfde dosis begrip is ozo belangrijk zeker ook bij behandelaars zoals de hoefsmid
Het zolang mogelijk, dwangmatig, vast blijven houden van een kramppoot om vervolgens met een klap weer neer te laten komen is gewoon 'not done' en maakt niet alleen het vertrouwen van je paard kapot .. wat te denken van de gevolgen voor de banden, pezen en gewrichten.

Merona heeft door/naast al haar bewegingsproblemen (je zou haast zeggen: uiteraard ..) ook nog eens artrose.
Ik gaf al bewegingssupplementen maar enige tijd geleden ben ik overgestapt naar supplementen van Grand Meadows .. en met merkbaar positief resultaat!
Ben begonnen met de Grand Flex Senior (ook voor onze Wodan *D ) omdat daar oa. 2 (natuurlijke) pijnstillers in zit ..
Al vrij snel merkte ik dat Merona zich veel makkelijker ging bewegen, maar draven bleef toch duidelijk pijnlijk/ongemakkelijk .. dus tijd voor overleg met Pardoes Aurora http://www.grandmeadows.nl/.
Daar werd me geadviseerd om Grand HA. Synergy te gaan geven .. en wederom met goed resultaat, Merona loopt zekerder, minder 'waggelend' .. ze gaat zich duidelijk steeds lekkerder voelen, en wij mét haar!

Overigens ben ik nu ook weer wat meer oefeningen met haar aan het doen (nu kan ze dat gelukkig weer aan!) om vooral haar achterhand weer sterker te maken: in stap overgangen maken, over balkjes stappen, achterwaarts gaan .. klinkt allemaal heel simpel en basaal, maar voor ons zijn dit reuze stappen ;)

Sorry, lang verhaal .. en dan heb ik ook nog 's heel veel weggelaten :o ;)

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-10 18:49

Tjee dat is niet niks!!!
Het feit dat je paard gevallen is dat heeft natuurlijk veel gevolgen gehad. Ik ben me er volledig van bewust dat er nog wel het een en ander komen gaat, dat geeft niet want daar kies ik voor. Ik ga in eerste instantie beginnen met basistraining en daarbij de massages van mijn vriendin (happyathleeth) en mijn hoefsmid (zelf ben ik jaren bij rob v nassau geweest met al mijn paarden, nu heb ik iemand in mijn omgeving die zijn werk heel goed doet.....maar mocht het nodig zijn ga ik weer naar rob). Eerst een s kijken hoe het verloopt, dan osteopaat etc... Ik wil haar wel een goed suplement gaan geven ter ondersteuning. Wat doet Grand AH Synergy precies???? is dit met name een suplement voor de spieren? zit hier ook pijnstiller in of is het op natuurlijke basis?.

Geen sorry hoor!!!!! je kunt mij je hele verhaal vertellen (das best fijn om te delen) ik heb veel respect voor mensen die hun paard alles gunnen, dat doe ik namelijk zelf ook. Ik ken er genoeg die hun paard inruilen op het moment dat er iets loos is "SCHANDE"

Groeten Daps

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:52

Hanetred is neurologisch, kramperigheid niet...

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:03

mijn vorig paard was ook een krampentrekker, zij had net als jou paard geen last tijdens het rijden en op de wei.
Het was wel wat lastiger met de hoefsmid, maar wanneer de smid haar been wat lager en naar achter hield dan was ze goed te beslaan.
Je paard komt hier niet meer vanaf door een behandeling, wel is het erg goed dat je haar door iemand van happy athlete laat behandelen zodat ze regelmatig weer los word gemaakt want door het krampentrekken zal ze wel haar lijf anders belasten. Wat ik mijn paard altijd heb bijgevoerd is vit E + selenium om haar wat losser in het lijf te houden.
verder hoeft een krampentrekker geen belemmeringen te hebben tijdens het rijden, ik ben immers ook gewoon in de klaase Z terrecht gekomen met mijn paard.

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-10 10:44

Heb even je profiel bekeken Laida,
Prachtig paard heb je! Ik zie dat het paard op de foto voldoende ondertreed (heel ruim).
Ja ik ken meer verhalen van paarden met krampigheid en zelfs hanetred die hoger in de sport presteren.
We gaan het meemaken??

Anoniem

Re: Behandeling krampentrekker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:48

Ik heb zelf ook een paard met krampbeen. heb er een osteo bij gehad en die vond zijn rug ondanks dat hij een krampbeen heeft erg sterk! Veel op de wei staan zodat hij zijn kracht over 4 benen moet hebben helpt bij de mijne erg goed. En tempo rijden. Ik heb er verder helemaal geen problemen mee!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:52

Blingh schreef:
Ik heb zelf ook een paard met krampbeen. heb er een osteo bij gehad en die vond zijn rug ondanks dat hij een krampbeen heeft erg sterk! Veel op de wei staan zodat hij zijn kracht over 4 benen moet hebben helpt bij de mijne erg goed. En tempo rijden. Ik heb er verder helemaal geen problemen mee!


:)) deze was daarvoor van mij, bij mij stond ie veel meer op stal en trok die meer als hij nu bij cimmy (blingh) doet. Veel lopen is goed voor ze!

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:54

Heb je al eens foto's laten nemen van zijn been. Want wat als het niet zomaar een kramp is? Een kennis van mij had ook een paard met een 'kramp. Het paard liep stijf en was ook humeurig (maar dat is jouw paard niet?) Als ze dan wat langer door reed, verminderde die stijfheid wel.
Ze heeft het toch verder laten onderzoeken met foto's (want de DA zei dat het eerst niets was) en uit die foto's bleek dat het paard OCD had. Ze is nu geopereert, maar blijft toch wel een zorgenpaard.

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:55

__Nathalie__ schreef:
Blingh schreef:
Ik heb zelf ook een paard met krampbeen. heb er een osteo bij gehad en die vond zijn rug ondanks dat hij een krampbeen heeft erg sterk! Veel op de wei staan zodat hij zijn kracht over 4 benen moet hebben helpt bij de mijne erg goed. En tempo rijden. Ik heb er verder helemaal geen problemen mee!


:)) deze was daarvoor van mij, bij mij stond ie veel meer op stal en trok die meer als hij nu bij cimmy (blingh) doet. Veel lopen is goed voor ze!


Klopt hij is sochtends als hij s nachts op stal heeft gestaan wat kramperig of als ie net lang heeft stilgestaan (denk aan opzadelen, van de trailer e.d) Soepel houden is het sleutelwoord! Dus regelmatig osteo, fysio of masseur ;)

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-10 16:37

nee...paard iszeker niet humeurig.
Ik heb haar gekocht maar heb haar nog niet bij mij op stal (va september).
Laat haar zeker masseren...eerst eens kijken hoe het gaat met haar bij mij op stal.
Fijn te leze dat er mensen zijn met ervaring!! bedankt

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Behandeling krampentrekker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:17

Losse knie ( patella fixatie) is iets heel anders dan wat kramperig in het achterbeen.

Persoonlijk zou ik mij er niet te druk om maken. ZE doet het onder het zadel amper.
Aat van Essen heeft een paard in het GP ( premiere) die verschrikkelijk hanetred heeft, en dat paard is er ook gekomen. Tuurlijk is het niet leuk, maar niets aan te doen.

Lekker sporten met dat beest en niet teveel osteo's, krakers, fysio's en al die ander soortige kwakzalvers die je portomonnee leegroven erbij halen.

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-10 23:25

Juist!..... mijn idee

Ik heb nooi eerder een paard gehad met deze beperking maar onder het zadel voel ik het haast niet, ze geeft mij een goed gevoel en reageerd goed op de hulpen. Niet te vergeten dat ze op het filmpje zo uit de wei getrokke is en hup!...onder het zadel. Vraag me af of dit beperkingen heeft in de sport???
Een goede kennis is masseuze van Happy athleeth, zij mag haar lekker los maken zo nu en dan, in de hoop dat het goed gaat. Ik wil haar iig een kans geven.

EN JA!!! patela fixatie daar heb ik wel ervaring mee....ik had een merrie met dit probleem, dit was ontwrichting, geen kramp.

Was toch benieuwd hoe anderen dit ervaren en of behandeling zin heeft in geval het erger wordt.
Bedankt!!

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Behandeling krampentrekker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:33

Tuurlijk voel je het niet. Je mag ook wel een brilletje met enorme versterkingsglazen opzetten wil je opvallen dat ie ietsiepietsie zijn benen wat meer optilt ( vooral linksachter). En als jij niet had gezegd dat ie iets kramperig was, had geen hond het gezien!!!!!!!!!!

In de sport zal het opgemerkt worden als een paard met veel afdruk :D

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-10 00:14

Nee ik voel niets... als mij niet verteld was had het me ook niet opgevallen. Wat ik wel zie is dat hij wat slap is (banden).
Linksachter is idd het probleem op stal (of als hij na een nacht uit stal komt) en bij het optillen van dit been, dan tilt hij deze hoger op.
Ik kom haar om deze reden niet laten staan voor een meer dan redelijk bedrag. Ze zou hoogstwaarschijnlijk naar de slager zijn gegaan deze winter.... Mocht het echt problemen gaan geven dan zou ik graag een veulen willen van haar, ze heeft een knap papiertje (polansky x Glendale)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers