Extreme reactie hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kerstboompje
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-12-20

Extreme reactie hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 15:49

Onze pony heeft 3 weken terug waarschijnlijk een peesontsteking linksvoor gehad welke naar " beneden was gezakt" .

Het begon met een dikke pees en koorts.
De veearts heeft toen antibiotica en pijnstilling gegeven maar helaas gaf dat geen soelaas.

We zaten toen op het niveau dat hij niet meer kon lopen en met drie man uit stal getrokken moest worden.

Een veearts van een grotere kliniek is geweest met mobiel echo apparaat, maar dat bleek niet nodig want de ontsteking zat in de hoef.
Uiteindelijk is de volgende dag de hoefzweer bij de kroonrand eruit gekomen.

Eind goed al goed zou je denken....

Maar helaas, gisteren begon hij rechtsvoor slecht te lopen en vandaag zitten we weer met dezelfde ellende als 3 weken terug: koorts, liggen en niet willen/kunnen lopen.

De kogel is weer wat warm en dik maar gezien de heftige pijnreactie lijkt het imo weer op een zweer.


Wat is nu wijsheid? Ik zie nog geen bult op de hoef verschijnen dus als er een zweer zit dan zit hij nog diep.

Kunnen paarden zoveel last van een zweer hebben dat ze nog liever gaan liggen?

Wat kan de oorzaak zijn van terugkerende zweren? Ik las iets over cushing maar hij heeft verder geen symptomen.
Ik ga sowieso een detox kuur voor hem bestellen.

Weken in biotex? Ik lees ook veel over zuurkool?

Ik heb een hoop ellende met mijn paarden gehad maar bizar genoeg nooit hoefzweren.

Graag hoor ik goede tips!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Extreme reactie hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:12

Een hoefzweer kan heel pijnlijk zijn.Is er ook onder de hoef gekeken?
Als de hoefzweer heel diep zit en je hebt veel pech dan kan het hoefbeen ook nog gaan ontsteken.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:13

Ja ze kunnen goed last hebben van een zweer. Misschien is er toch nog een restje blijven zitten en os het weer gaan zweren.
Ik zou de DA gewoon bellen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:16

Een van onze paarden heeft 2x een flinke hoefzweer gehad en hij lag toen ook bijna de hele dag in de paddock.
Kon er echt niet op staan en was nauwelijks tot lopen te bewegen.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:45

cissy schreef:
Ja ze kunnen goed last hebben van een zweer. Misschien is er toch nog een restje blijven zitten en os het weer gaan zweren.
Ik zou de DA gewoon bellen.


TS schrijft dat het nu een ander been is.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:55

Begin van dit jaar ook heel veel issues gehad met hoefzweren bij mijn merrie. Een hele dikke zweer die in delen zowel via de kroonrand als de zool doorgebroken is.

Ik heb haar i.o.m. de DA en hoefsmid in een verband gezet met dikke, natte polstering en de kroonrand ingesmeerd met ouderwetse trekzalf. De trekzalf heb ik op gazen gedaan welke dus onder de vetwrap gingen. Ik heb deze hoefpads gebruikt om nat te maken en onder de hoef te doen: https://www.dochorse.nl/animalintex-hoefverband.html - het verband liet ik 2 dagen zitten en dan de hoef weer 30 minuten weken in een lauwwarmbadje met soda om vervolgens weer in te pakken in verband.

Mijn paarden staan 24/7 buiten, dus het verband heb ik beschermd met ductape en een medische hoefschoen.

Door de polstering onder de hoef kon ze al snel weer wat comfortabeler lopen en door de trekzalf was de kroonrand snel week genoeg om de zweer daar door te laten breken.

Preventief ben ik een andere mineralenbrok met meer lysine en biotine gaan voeren en heb haar op een 5 weekse hoefsmidcyclus gezet. Tot nu toe geen zweer meer gehad! *klopt af*