Eerste keer voor-ijzers, welke bescherming?

Moderators: Apple, Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Orsje

Eerste keer voor-ijzers, welke bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 20:55

Hey,

Na goed overleg met mijn smid is besloten dat mijn 8 jarige ruin vanaf volgende week voor het eerst op 2 voorijzers komt te staan. Voor mij ook totaal nieuw.

Dit komt omdat we sinds dit jaar eindelijk de buitenritten kunnen maken die ik altijd wou. Maar helaas ligt de stalling omgeven door asfalt en moeten we de nodige afstand afleggen voor we in bos/heide komen. Hierdoor zijn de hoeven dit keer echt gaan lijden. Ik moest dus vooral opletten dat ze niet korter zouden worden, om problemen te voorkomen. Plus hij slijt ze niet altijd even mooi rond af. (half blind paard en sinds zijn ongeluk slijt hij ze iets minder mooi rond af. Osteopaat heeft dit bevestigd in zijn lijf. Hij is dressuur matig linksom minder makkelijk in te buigen dan rechtsom, maar dit wordt met de tijd beter. Linksom is ook mijn minder sterke kant qua hulpen. Dus we versterken elkaar hier ook nog eens in. )

Hij heeft verder gelukkig hele goede voeten en hoeft normaal maar 1x per 10 a 12 weken naar de smid.

Na goed overleg gaan we dus nu voor voor-ijzers. Maar dankzij observatie van mijn vriendin, viel haar op dat hij zich met de achtervoet bijna op de voorvoet stapt, wanneer hij dus echt actief loopt en draagt. Ik zie mijn lieve lomperik er dus zo voor aan, dat de ijzers in no time eraf gelopen worden.

Hebben jullie nog tips qua bescherming? Per toeval kreeg ik een tijdje terug rubberen springschoenen om eens te passen.. Deze heb ik echter nooit gepast omdat we momenteel niet springen. Maar ik zie dat deze ook vaak gebruikt worden bij paarden op de weide ivm ijzers eraf lopen. Of zijn stoffen springschoenen beter?

Misschien valt het reuze mee straks, maar ben het liever voor natuurlijk.

Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:00

Overleg dat met je smid, manier van beslaan en soort ijzer heeft invloed op snelheid afwikkelen voorvoet (hoe snel die dus uit de weg kan zijn van achtervoet) en hoe makkelijk ijzer af te trappen is door takken zo kort mogelijk te houden.

En vraag je smid je te leren ijzer er netjes af te halen mocht je paard die er deels aftrappen, evenals weer vaster tikken mocht dat nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door tamary op 29-05-20 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

bobje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:01

Ik vind stevige springschoenen het fijnste, niet de rubberen. Die buigen namelijk gewoon mee met het aantikken. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:15

Een gewoon springschoentje werkt prima. Zeker ook aangeven bij je smid. Dan kan hij het ikzer daar op aanpassen.

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:19

Grote maat springschoen met bont langs de bovenrand tegen schuren, werkt bij ons perfect tegen een ijzer aftrapster :P

Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Equisync

Re: Eerste keer voor-ijzers, welke bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:21

Zorg dat de takken van de ijzers zo ver mogelijk terug geslepen worden zodat hij er niet gauw op kan trappen.
En dan inderdaad springschoenen. Maatje groter is niet erg, ze moeten tot op de grond komen aan de achterkant.
Ik heb stof, rubber, neopreen etc alles door elkaar. Heb er een heleboel omdat mijn paard ze soms ook op de wei om moet als hij een ijzer kwijt is geweest ivm risico op nog eens aftrappen.
Mijn springschoenen zien er daarom al heel snel uit alsof ze al jaren gebruikt worden :')

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie