Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dre1968
Berichten: 63
Geregistreerd: 24-08-11

Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 19:02

Hi,

Mijn paard heeft een gekneusd hoefgewricht (Rechtsvoor). Kreupel uit het land gehaald. Ze moest alrustig aan doen omdat ze 2 tussenpees aanhechting blessures (Linksvoor en rechtsachter) had vandaar op een klein landje maar ze heeft zich toch bezeerd. 2 weken metacam en toen terug naar de dierenarts t was goed verbeterd dus adviseerde hij het nog 10 dgn te geven, alleen niet meer op t land, alleen asn de hand grazen. Na 2 dagen begin ze weer slechter te lopen dus na n paar dgn toch terug. Foto’s waren al gemaakt en geen breuk, nu scans en er bleek veel vocht in het hoefgewricht dus idd verdraaid. Nu ingespoten en 3 weken boxrust en alleen aan de hand grazen zoveel mogelijk op 1 plek en niet te lang. Nu na 2 dgn ben ik ook weer met metacam begionnen want zie geen enkele verbetering. Heeft iemand ervaring met een blessure als dit? Is het genezen, duurde het lang?
Als ze maandag nog zo loopt ga ik maar wel weer bellen.

Groetjes Andrea


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:06

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH omdat het daar beter past.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:07

Weet je zeker dat er ergens anders in het lichaam niets aan de hand is? Dit soort blessures in deze mate komen vaak secundair voor als gevolg van iets anders. Aanhechtingen, bandjes, verdraaiingen etc. zie je vaak als de algehele balans in het lichaam, de bewegingsafloop niet goed is. Dan houd je deze ellende in stand.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

dre1968
Berichten: 63
Geregistreerd: 24-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 20:15

Ja zoals ik al schreef, ze heeft in 2 andere benen ook blessures en dit is nummer 3..
Uitverdoofd en nu duidelijk kreupel rechtsvoor en op de scan bij t hoefgewricht veel vocht en fibrine, dus verdraaid zegt de DA..

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:23

Wat ik bedoel is of ze problemen in de rug heeft. Is haar rug weleens op de foto geweest? Je ziet de vele beenblessures vaak bij paarden met rug of bekkenproblemen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

dre1968
Berichten: 63
Geregistreerd: 24-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 20:32

Ja haar rug is al helemaal nagekeken. Die was goed, wel ligt het zadel niet goed dus dat moet anders als we er ooit weer op komen.

Ze heeft wel n voorgeschiedenis want in feb 2019 heeft ze n ongeluk in de paddock gehad waardoor ze een enorme wond had rechtsvoor boven in, spieren door etc. Allemaal geheeld en we waren net opgebouwd toen de 1e blessure kwam, tussenpees knie links voor door op n balkje verkeerd terecht te komen, daarna bleek kogel tussenpees RA ook niet goed. En toen 2 dgn voor we terug gingen feesten debiel in t land, voet verdraaid. Nu 3 wkn geleden en loopt af en aan heel slecht. Dus afgelopen woensdag toch ook weer ingespoten..

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:19

Het kan zijn dat het ene invloed heeft gehad op het ander en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht van blessures. Wat sneu, sterkte voor jullie beiden! Ik hoop dat het met rust snel over is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

dre1968
Berichten: 63
Geregistreerd: 24-08-11

Re: Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 07:44

Nou de dierenarts is gister met spoed geweest, t blijkt hoefbevangenheid te zijn en helemaal geen verdraaiing. Mijn eigen dierenarts is er pas maandag dus die ga ik om opheldering vragen.
Nu op buut en dieeet en hopen dat het snel beter gaat

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verdraaid hoefgewricht, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:48

Och jeetje wat een pech.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:10

dre1968 schreef:
Nou de dierenarts is gister met spoed geweest, t blijkt hoefbevangenheid te zijn en helemaal geen verdraaiing. Mijn eigen dierenarts is er pas maandag dus die ga ik om opheldering vragen.
Nu op buut en dieeet en hopen dat het snel beter gaat



Ze kan ook bevangen geraakt zijn van de injectie (neem aan dat ze met cortico's is ingespoten).

Wat Suzanne F. aangeeft (meerdere blessures die wellicht secundair zijn aan een ander probleem) is zeker mogelijk, ik zou even extra kritisch kijken naar het beslag. Peesellende en hoefgewricht problematiek wil je nog wel eens zien bij platte voeten/ondergeschoven verzenen (icm het reeds op dubbellips beslag staan).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: For_Que, Googlebot en 5 bezoekers