Conditie en weekje oid niet komen

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IngridM

Conditie en weekje oid niet komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-20 14:01

Ik vraag me wel eens af hoe het zit met conditie van een paard/ pony.

Als ik mijn pony neem, shetlander met denk een aardige basis conditie. Loopt sowieso 24/7 buiten op groot stuk (Maar staat grootste deel van de dag te schransen haha) en ik kom zo'n 4x per week (hij staat ver weg) om wat met hem te doen. Dat varieert van werken aan de hand tot 1,5 uur voor de sulky met wat stukken draf en klein galopje. Maar hij loopt dan altijd minimaal een half uur aan de hand ook buiten.

Maar ik zit zelf medisch niet geweldig in elkaar dus soms kom ik even niet, een aantal dagen of misschien wel eens een kleine week niet (gebeurt niet vaak maar kan gebeuren).

Hoe zit dat dan als je weer komt, ik span hem bv dan nooit in en ga 1,5 uur rijden maar doe dan altijd wat voorzichtig. Rustig aan een paar keer eerst. Eerst weer wandelen 40/45 minuten ofzo, dan eens keer een uurtje bv.

Maar is dat puur voor mijn gevoel om hem niet te overbelasten na een week niets doen of is dit eigenlijk niet nodig?

Hoe doen jullie dat?

welshfan97

Re: Conditie en weekje oid niet komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:05

Ik heb laatst in een lezing gehoord dat paarden pas na 3 tot 4 weken spiermassa verliezen, dan zou een weekje niet komen dus qua spiermassa niets doen.

Wanneer mijn paarden door omstandigheden een week niet hebben gelopen, bouw ik de training rustig op. Dat wil zeggen dat ik wel stap, draf en galop doe maar de training inkort en soms zelfs alleen losrij de eerste 2 keer.

Iphone, dressuur Z1
Indigo VDP, dressuur M2
Wiseguy, recreatie
/3 Inghen V, B-M2 VERKOCHT /3 Fabiola, C-Z2 VERKOCHT /3 Anjershof All-in one, D-Z2 VERKOCHT /3 Vinkenhoven Raspoetin, D-Z2 VERKOCHT /3 Wiseguy, L2 (HC) /3

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:09

Het ligt er heel erg aan wat voor soort paard je hebt. Zo heb ik een haflinger en als je die een week niet rijdt dan is haar conditie compleet weg. Maar ik heb ook een new forest pony en die heeft gewoon een hele goede basisconditie. De soort arbeid maakt ook veel uit. In de bak rij ik meestal 40 minuten en daarna merk ik echt wel dat mijn paard moe is, maar als ik bij ons om de weilanden rijd kan ik makkelijk een uur rijden met veel draf en galop.

Ik denk dat opbouwen voor jouw shetlander wel een goed idee is, maar ook dat kan vrij snel. Ik zou met een shetlander die 4 keer per week wat doet en dan een weekje stil na 1 week gewoon weer ritjes maken van anderhalf uur. Dus gewoon de eerste keer aan de hand 40 minuten tweede keer uur derde keer met sulky 45/60 minuten en daarna lijkt mij anderhalf uur echt wel weer kunnen.

Jara van de Edelweiss B+11

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-20 15:45

Welshfan97 interessant. Dat vind ik best nog lang duren. Dacht dat spierverlies altijd best snel kon optreden. Is dat bij mensen ook, misschien weet je dat toevallig?

Xmarritw; beetje zelfde als wat ik nu doe inderdaad.

Ik vind het soms lastig en denk dan 'ben ik niet te mutserig ' :D
Maar dat ben ik toch wel met hem gezien al zijn blessures.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:50

Mensen raken spierconditie al binnen een week kwijt. Paarden behouden hun spierconditie wekenlang.

Endurancepaarden krijgen na een wedstrijd per 10 km afstand van de wedstrijd een halve tot een hele week 'vrij'. Wel op de wei en wat longeren, maar verder niets.
Dat betekent dat je na een "kleine' wedstrijd van 30 km, je paard dus al 10 dagen vrij geeft. Na een 160 km (maximale wedstrijdafstand) geef je je paard dus minimaal 8 weken vrij. Denk je dat die ruiters dan weer beginnen met 'een beetje stappen'? Welnee :+ Die gaan na die 8 weken 'vakantie' meteen weer 3-4 uur trainen.

pairadice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:29

Ibbel schreef:
Mensen raken spierconditie al binnen een week kwijt. Paarden behouden hun spierconditie wekenlang.

Endurancepaarden krijgen na een wedstrijd per 10 km afstand van de wedstrijd een halve tot een hele week 'vrij'. Wel op de wei en wat longeren, maar verder niets.
Dat betekent dat je na een "kleine' wedstrijd van 30 km, je paard dus al 10 dagen vrij geeft. Na een 160 km (maximale wedstrijdafstand) geef je je paard dus minimaal 8 weken vrij. Denk je dat die ruiters dan weer beginnen met 'een beetje stappen'? Welnee :+ Die gaan na die 8 weken 'vakantie' meteen weer 3-4 uur trainen.

Precies dit. Ik heb endurancepaard, maar ik heb mijn bijna 7-jarige kruising New-Forest wel opgeleid als endurancepaard. Hij is bedoeld voor lange buitenritten en heeft inmiddels een flinke basisconditie, loopt op vlak terrein met 2 vingers in zijn neus 25 km. Wij zitten bij zwaar en heuvelachtig duingebied, dus dan is 25 km ook voor hem een flinke rit. Na zo’n rit krijgt hij sowieso een weekje vrij. Hier is een rondje van 15 een standaard strandritje. Hij krijgt regelmatig een weekje vakantie, en soms ook een paar weken. Na een week vrij doe ik niet echt anders dan normaal, ik maak rustig een strandrit van 2,5 uur. Ik doe wel rustig aan, geen temporitje. En ook geen 25 km op ons zware terrein. Na een paar weken vakantie doe ik een paar stapritjes op minder zwaar terrein (maar dat redt hij dan ook makkelijk 1,5 uur) of rustig oppakken in de bak. En ik blijf goed naar mijn paard kijken.

Met name de basisconditie van je paard is belangrijk. Als je normaal een rit met de sulky van 1,5 uur met veel draf als pittig rondje doet,
moet je wat kalmer opbouwen. Als dat je zondagochtend relaxed rondje is kan dat na een weekje vrij weer prima. Voorwaardelijk is dan we dat hij voldoende buiten komt, zo houden ze echt wel een flinke tijd hun conditie vast. En uiteraard: liever te voorzichtig dan je paard over de kook rijden!

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:34

Nu zou ik ook wel niet zo snel een endurancepaard in volle wedstrijdseizoen vergelijken met een 24/24 uur schransende Shetlandpony, maar goed. :D

De conditie gaat niet meteen wegvallen als je een week niet traint, maar ik zou er persoonlijk wel rekening mee houden in je training en in zo een week dan geen zwaardere training inlassen. Ik vind het dus goed hoe dat je het nu doet, om na iedere rustweek te starten met een rustigere training.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-20 20:11

Nou Gini niet overdrijven hoor, hij eet denk ik 23/24 :D :D haha

Bedankt iedereen! Ik houd het dan inderdaad lekker zoals ik het nu doe.
Ik heb natuurlijk het voordeel dat hij rondloopt de hele dag in een paddock paradise. Dat scheelt, hij blijft natuurlijk niet op stal staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:15

Die van mij lopen wel vaker een week niet, pak ze dan gewoon weer vrolijk op en gaan met die banaan.

Het gebeurt wel eens dat ze een week niet gelopen hebben voor een wedstrijd, maar ze lopen 24/7 buiten dus geloof het wel. Gaat al jaren prima zo met verschillende pony's.

Ik heb juist het idee dat mensen vaak te veel trainen, 5 a 6 dagen in de week met dus weinig rust.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:33

IngridM schreef:

Ow sorry, juist is juist! :') :') :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 14:21

Gini schreef:
IngridM schreef:

Ow sorry, juist is juist! :') :') :D

Ja moet beetje voor mijn bitterballetje opkomen he :D :D

Ciska, ook goed punt maar dat zie ik vaak gebeuren bij mensen die wedstrijd rijden.
Wat jij zegt heb ik ook in m'n hoofd hoor, hij loopt dan misschien niet heel veel in z'n paddock paradise als ik er niet ben, hij heeft wel de optie. En natuurlijk een heel ander verhaal dan een paard op stal.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie