Scheur in voorhoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceppie
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-20

Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 22:47

Hallo! Mijn 5 jarige d pony heeft volgens de hoefsmid ‘mooie en nette voeten’. Nu is er een tijd geleden een scheurtje ontstaan in de linker voorhoef. Volgens de smid geen groot probleem dat zou er wel uitgroeien. Nou mooi niet dus. Laat hem om de 7-8 weken bekappen en vijl tussentijds bij. Hij heeft altijd een schone droge stal en loopt dagelijks van 10 tot 18 uur met vriendjes buiten. Hebben jullie tips hoe hiervan af te komen???
Heb zelf het idee dat ‘de kwartieren’ ook na bekappen te lang zijn waardoor geen goede drukverdeling is?

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:49

Mijn smid knipt de scheur er altijd zo hoog mogelijk uit zodat hij niet verder kan scheuren. Dit moet er dan wel uitgroeien maar daarna is het weer goed.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:52

Kan het geen schimmel zijn? Als je smid het niet opgelost krijgt zou ik overwegen een andere te zoeken

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:58

Helaas ben ik scheuren-ervarings-deskundige met onze E pony. Na 5 jaar en evenzo vele heftige scheuren, zijn wij naar van Nassau gegaan. https://www.hoofcare.nl Wij kregen de scheur wel weg, met een half jaar tot en jaar, maar een jaar later sprong hij er weer in.
Bij onze pony was het een samenloop van stand van de voet, extreem dunne wand, zeer flexibele hoef, interne spanning in de hoef. In december zijn wij naar Antoon van Nassau gegaan. Twee weken geleden voor de derde keer. Ter ondersteuning hebben wij 10 maal een laser behandeling laten doen. De scheur is "weg". De pony loopt als nooit te voren. Ruimer, losser in zijn lijf.

Kijk maar eens rond op hun site. Vergelijk de gevallen die ze bespreken met jouw pony. Welk ras is je pony trouwens? En heb je een foto van de voet? Ik ben wel nieuwsgierig.

Ceppie
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 23:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ceppie
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 23:03

Het is een grote New Forest pony van 5 jaar. Dacht 3 foto’s bij mijn beticht te hebben toegevoegd maar was blijkbaar niet zo. Sorry ben hier net jieuw nog even zoeken hoe het werkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:05

Die scheur vind ik niet zo spannend. Maar dat frutsel dingetje waar hij uit lijkt te ontstaan vind ik wel raar.
Dat kan meerdere oorzaken hebben. Raar dat je smid daar niets over zegt. Is naar dat plekje nooit onderzoek gedaan? Losse wand (white line desease?) of iets anders?
En lijkt het maar zo, op de foto, of heeft hij verschillende voeten?


Ik raad je aan om echt even op de site van Hoofcare rond te kijken.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:06

capopjekop schreef:
Kan het geen schimmel zijn? Als je smid het niet opgelost krijgt zou ik overwegen een andere te zoeken

Precies.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:56

Wat bijzonder dat je smid het zo laat zitten.. Er kan nu allemaal viezigheid tussen komen wat weer lijd tot andere problemen. Mijn Fries heeft precies hetzelfde en daar is een driehoekje uitgeknipt zodat er geen vuil in komt en het eruit kan groeien. Als ik er aan denk zal ik van de week even een foto maken!

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:16

Ik heb net een week of 2 geleden hier ook een topic over geplaatst. Mijn smid liet het ook lang zo met alleen bekappen en het zou er uit groeien. Gebeurde hier helaas ook niet, maar is normaal wel de manier heb ik begrepen. Bij de mijne ging het ineens alleen nog veel hoger en toen werd het een ander verhaal. Inmiddels heeft een smid de scheur opengelegd, snijden ze er een driehoek uit zeg maar, dan kan er lucht bij, is de scheur er uit en moet het op die manier er verder uit groeien. Kan ook een schimmel zijn of white line disease. Ik zou het met je smid overleggen, maar in verhouding met de mijne, valt de scheur nog mee.

Anoniem

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:32

Er staat te veel druk op de hoefwand waardoor er een scheur ontstaat. Dit kan opgelost worden door de hoefwand korter te maken, wat ook makkelijk kan bij deze hoeven.
Dus je hoefsmid vragen of hij dat wil doen, of een andere hoefsmid zoeken.
Zo laten kan niet ivm schimmelvorming zoals hierboven al genoemd is.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:14

@Humpiedumpie, hoe weet jij dat er teveel druk staat op de hoefwand? Oprechte belangstelling, geen kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:21

Omdat dat (meestal) de reden is dat de hoef splijt ;). En je ziet ook veel spanning boven de kroonrand wat voor mij ook een zichtbaar symptoom is van teveel spanning.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:30

Je hebt het heel goed gezien +:)+ , de kwartieren zijn te lang. Daarom waaiert de hoef ook uit (flare). De wand hoort gewoon recht te lopen. Ook de steunsels mogen wat bijgewerkt worden. Bijvijlen tot je netjes rond de zoolomtrek bent. En voor de teen een tijd een anti-schimmelmiddeltje gebruiken wat goed indringt.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:38

Mijn merrie heeft ook een scheur vooraan in de hoef gehad die klein begon maar toch steeds hoger door scheurde. Onderaan zag het er net hetzelfde uit als bij jou, aantasting van de witte lijn. De laatste keer dat de hoefsmid kwam heeft hij deze scheur er in een V vorm uitgehaald aangezien de scheur snelle groeide dan haar hoeven :) . De v vorm die hij eruit moest halen was smal genoeg zodat ze verder geen ijzer ter ondersteuning nodig had. Je zag bij het wegkappen mooi het aangetaste weefsel door de schimmel. Ik zou zeggen, zeker niet te lang mee wachten! Hoe verder deze schimmel zich onder de hoefwand kan uitbreiden hoe groter de ingreep nadien.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:40

Aan de onderkant vind ik het net een gaatje van schimmel.

Mijn merrie liep er exact zo bij bij een natuurlijk bekapper.
Ook de kwartier boogjes te lang en ook precies in het midden die scheur met aan de onderkant dat gaatje.
Paar keer gewezen op, is dat geen schimmel, nee was niet zo. Was het midden van de hoef en die kwam daar als het ware bij elkaar, bla bla. Hij werkte dat scheurtje ook niet open. En dat heb ik bijna een jaar zo gehad.
Toen ook haar andere hoef een scheur kreeg was ik er klaar mee ben ik over gestapt naar jawel traditioneel.
Die herkende het direct als schimmel, heeft het open gesneden.
En ook de druk eraf gehaald door de kwartierboogjes aan te brengen.
2 maanden later was het over. Wel elke 3 weken laten vijlen en scheurtje bij houden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:44

Daar zit volgens mij ook schimmel in.
Laten opensnijden in driehoekvorm en jodiumtinctuur opdoen.

Ceppie
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Scheur in voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:28

Bedankt voor alle tips, info en delen van ervaringen!! Kannik eat mee! Ga overleggen dat de smid zsm komt en daarmee plan maken