ijzers door bram de langen

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

Tiquira_Jill

ijzers door bram de langen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-20 19:48

hallo! vandaag (30 april 2020) heb ik mijn arabier cooper (5 jaar) voor het eerst laten beslaan.
ik wou hier even mijn "mening" laten horen voor degene die er naar op zoek zijn.
cooper had aan de ene voorhoef een hogere hiel waardoor hij volledig scheef liep en ook verkeerd zijn achterhand en rug gebruikte + zijn hoeven slijten ontzettend snel en ik rij veel met hem over de weg en hij schraapt dus hij werdt ontzettend gevoelig.
bram heeft zijn hiel wat bijgevijlt en recht gemaakt en voor de rest gewoon bekapt.
hij heeft er een half zool en half wanddragend ijzer onder gedaan waar cooper erg fijn en gemakkelijk mee loopt.
het ijzer heeft geen lippen waardoor het hoefmechanisme zo veel mogelijk intact blijft. het heeft ook een roll over point (ik weet niet hoe je dat precies zegt :o)
hij loopt nu veel beter en rechter, ik ben er echt super blij mee! *\o/*
gr tiquirajill en cooper

voor:

Afbeelding

na:

Afbeelding

Afbeelding

judithM

Re: ijzers door bram de langen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:48

Ik vind hem er nu al wat krap op staan voor zover ik kan zien. Over twee weken zijn zijn voeten over de ijzers heen gegroeid denk ik.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:51

Oei, dat ziet er nu al niet heel comfortabel uit. Ik denk dat je de hoefsmid inderdaad over 2 weken weer terug kan verwachten..

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 13:54

oh ik vond het er fijn uitzien. zal straks nog een betere foto maken.
misschien lijkt het zo omdat hij geen lippen heeft en omdat zijn hoeven al erg kort af waren gesleten.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:57

Ik zie hier überhaupt geen korte voeten, maar wel voeten die behoorlijk uit balans zijn!

Als je meer wilt leren, lees vooral op deze website!
http://paardenhoeven.info/

Live your dreams

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:02

Als met dit beslag het hoefmechanisme goed moet kunnen functioneren dan kun je dat wel vergeten. Daarvoor is er veel te ver naar achteren genageld. Idealiter zou er niet voorbij de punt van de straal genageld mogen worden. In dit geval zouden dus de achterste 2 nagels er niet moeten zitten. Verder zit er ook geen garnituur aan de ijzers, zodat inderdaad binnen de kortste keren de hoefwand over de ijzers heen groeit. Gevolg is dan dat de takken van de ijzers in de zool gaan drukken. Je kunt je zelf denk ik wel voorstellen hoe dat moet voelen voor je paard...

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 14:06

ik wist dit niet.
ik dacht dat ik het goed deed en dat hij zo goed kan afrollen.
ik ben zowieso al tegen ijzers maar omdat ik veel over de weg rij en hij heel erg gevoelig werd moest hij wel bescherming.
hoefschoenen gaat niet want hij heeft een super dunne huid en hij krijgt ook snel wondjes
ik dacht dat ik met dit beslag hem het meeste vrijheid gaf. :( %)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:16

@TS, vergeet je even niet dat je de ijzers hebt laten zetten door iemand die ervoor doorgeleerd heeft en die het paard in levende lijve voor zich heeft gehad en de voeten in handen heeft gehad.
De reacties hier zijn gebaseerd op de foto's die je hebt geplaatst, mensen hebben je paard niet zien lopen en ook niet in handen gehad.
Bovendien lijkt het altijd wel alsof smeden het nooit goed doen als je ernaar vraagt of een fotootje plaatst op bokt dus probeer bij je gevoel te blijven, niet elk bericht op internet als de waarheid te zien en te vertrouwen op je smid en op je eigen gevoel.

Waarbij ik niet zeg wie er wel of geen gelijk heeft maar het valt mij wel op dat wat er ook geplaatst word van voeten, goed is het nooit. Je bent nog heel jong en beïnvloedbaar op deze leeftijd daarom wilde ik dit wel even posten.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:24

Ik zei ook specifiek erbij,voor zover ik op de foto kan zien ;) en Polly heeft gelijk: foto's van voeten plaatsen is best 'gevaarlijk' :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:27

Bram de Langen staat (helaas) bekend als een controversiële hoefsmid. Hij was (of is) een groot voorstander van Cytek beslag, wat idd heel ver naar achteren en zonder garnituur wordt gelegd. Sommigen lopen weg met hem, maar er zijn veel gevallen bekend waarbij de paarden dat na een tijdje niet meer doen (dat lopen dus...)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:32

Ik ga met Polly mee. Ga vooral op je eigen gevoel af en hoe je paard het doet en op de lange termijn. Ik denk ook dat er altijd op iedere hoefsmid of beslag commentaar komt. Laat je niet teveel leiden door mensen die je paard niet kennen en alleen oordelen vanaf een foto.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:38

Ik ben absoluut geen tegenstander van ijzers.
Maar zo afgaande op de foto's, al ben ik het ook wel met Polly eens, heb ik ook zoiets van :?
Maar als ik Ibbel zo hoor is hij iemand die anders beslaat dan vele andere.
Of dat wat is, geen idee. Ben dat dus zo niet gewend en heb ook zoets van ziet er raar uit. Zou op deze manier niet mijn eerste keuze zijn.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:41

Kijk vooral naar hoe je paard nu loopt, die geeft het antwoord namelijk.
Je zegt dat hij beter en rechter loopt dus dat is prima toch.
Polly heeft echt helemaal gelijk :j
Je krijgt ook nog de blotevoeten politie op je dak denk ik.

Mijn vorige paard heeft een aantal jaar heel prima op cytek beslag gelopen. (dat is jouw beslag niet )
De hoefsmid heeft jouw paard in handen gehad, jouw paard loopt prima. laat de mening van Bokt lekker voor wat het is.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 14:49

ja ik ga hem gewoon heel goed in de gaten houden en als ik zie dat hij een pasje slechter loopt of dat het er over groeit gaat hij er ook gelijk af en zoek ik (weer) een nieuwe smid :n :x

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:57

Als hij goed blijft lopen is het prima natuurlijk :)
En is is dit wel zijn oplossing.

Heeft iemand je deze smid aangeraden?

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:18

Tiquira_Jill schreef:
ja ik ga hem gewoon heel goed in de gaten houden en als ik zie dat hij een pasje slechter loopt of dat het er over groeit gaat hij er ook gelijk af en zoek ik (weer) een nieuwe smid :n :x

Want? Je kan iemand ook gewoon een kans geven he, als hij niet goed gaat lopen kan je de smid ook weer laten meekijken ipv afgaande op een aantal digitale reacties meteen iemand de laan uit te sturen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:18

Ibbel schreef:
Bram de Langen staat (helaas) bekend als een controversiële hoefsmid. Hij was (of is) een groot voorstander van Cytek beslag, wat idd heel ver naar achteren en zonder garnituur wordt gelegd. Sommigen lopen weg met hem, maar er zijn veel gevallen bekend waarbij de paarden dat na een tijdje niet meer doen (dat lopen dus...)

dit is alleen geen cytek....

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:22

Zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dan Bram daar een fan van is, en dat dat óók ver naar achteren wordt gelegd. Maw, dat het ver naar achteren leggen kennelijk een gewoonte van Bram geworden is, als gevolg van z'n Cytek voorliefde.

Ik meen me te herinneren dat Bram tegenwoordig van Cytek afgestapt is - maar concludeer aan de hand van deze foto's dat-ie kennelijk wel nog 'op z'n Cyteks' beslaat.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:39

Ik ben geen fan van cytek, maar wel van zonder lippen, teruggelegd en licht ijzertje. Zo wordt mijn pony ook beslagen. Iets ander ijzer dat dan wel.

Ik zou gewoon kijken hoe het paard het erop doet, de methode past al wat meer bij Arabiertjes dan bij zwaardere rassen. Een kwpner gaat niet wegkomen op dit beslag.

[o]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:10

Hij heeft in elk geval geen reguliere opleiding tot smid gedaan en is ook niet aangesloten bij de ned. ver. voor hoefsmeden, want geen rijkserkend diploma. Nou zegt een certificaat en diploma ook niet alles natuurlijk.

Er is inderdaad ver naar achteren genageld; wat het hoefmechanisme hindert en idd te weinig garnituur. Het heeft idd veel weg van de cytek manier van beslaan maar dan met een ander ijzer.

Waren hoefschoenen geen optie bij overmatige slijtage?

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:11

justkid schreef:
Je krijgt ook nog de blotevoeten politie op je dak denk ik.

Dat weet ik wel zeker.

TS: ijzerloos is echt niet altijd de oplossing hoor, gewoon lekker je gevoel volgen en jammer dat je goede gevoel in dit topic verminderd is

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:20

Ze plaatst foto's en krijgt reacties. Tja niet iedereen vind het een goede manier van beslaan op basis van deze onduidelijke foto's. dat krijg je in dit forum. Maar als het paard het er goed op doet is het toch allemaal prima? Wat iedereen ook zegt?

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:24

Arabesk schreef:
Hij heeft in elk geval geen reguliere opleiding tot smid gedaan en is ook niet aangesloten bij de ned. ver. voor hoefsmeden, want geen rijkserkend diploma. Nou zegt een certificaat en diploma ook niet alles natuurlijk.

Er is inderdaad ver naar achteren genageld; wat het hoefmechanisme hindert en idd te weinig garnituur. Het heeft idd veel weg van de cytek manier van beslaan maar dan met een ander ijzer.

Waren hoefschoenen geen optie bij overmatige slijtage?

Eens met de opmerking van Arabesk m.b.t. de opmerkingen over het beslag.

Tip om extra in de gaten te houden en de volgende keer dat de/een hoefsmid komt naar te vragen is dat zwarte haarscheurtje voor in de teen rechtsvoor.
Kan niets zijn, maar kan ook de eerste tekenen zijn van iets wat kan leiden tot losse wand.
Zou je voor nu zeker nog geen zorgen maken, maar houdt dit wel in gaten.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:43

Ibbel schreef:

Nou dat dus... Ik was verhuisd van stal en was weer op zoek naar een hoefsmid. Stalgenootje raadde hem aan, maar voordat ik überhaupt gebeld had, had hij de ijzers van m'n paard gehaald om haar hoeven te bekijken. Godzijdank was er geen stroom, want anders had hij er zonder toestemming nieuwe ijzers opgelegd (met zijn eigen visie voor ogen). Toen ik dat naderhand hoorde, ben ik gaan bellen om verhaal te halen. Hij vond dat mijn paard ontzettend slecht op haar hoeven stond en dat er flink gecorrigeerd moest worden. Paardlief is 16, loopt al haar hele leven prima en is nog nooit kreupel geweest... Die man komt echt nooit meer in de buurt van mijn paard!

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 20:37

ik kijk gewoon hoe het bij mijn pony gaat en als het niet goed gaat stoppen we ermee ;)
ik zal het scheurtje in de gaten houden!
het is ook een beetje een brokkepiloot dus het kan ook zijn dat hij het in de wei heeft gekregen. :(:)

fijne avond allemaal! :wave: