Paard met rugklachten door rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Paard met rugklachten door rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 20:57

Hallo bakkers,

Ik had een vraag. Heb nu al enige tijd een heel leuk paard en ben mij steeds meer aan het verdiepen in de biomechanica van het paard. Nu was ik het een en ander aan het lezen en toen stuitte ik op een artikel over rugklachten. Daarin stond dat een paard op rust ook rugklachten kunnen veroorzaken bij het paard. Echter werd er niet uitgelegd waardoor dit komt. Nu geef ik mijn paard niet weken achter elkaar rust, maar wel eens een dagje. Hij komt voldoende dan buiten gelukkig. Maar ik vroeg mij af of iemand hier wist waardoor een rust rugklachten kan veroorzaken? Is het het niks doen dan ze minder bespiering oid?

Groetjes
Willemijn


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met rugklachten door rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:06

Rust geeft spierverlies. Als je als mens je spieren niet traint worden ze ook slapper. Uiteindelijk moeten ze wel je lijf bij elkaar houden.

Als ik als voorbeeld mezelf neem dacht ik lange tijd terug dat ik nog best krachtig was maar had wel keer op keer klachten. Elke keer wel een ander punt in mijn lijf. Sinds ik 2 keer in de week weer aan fitness doe geen enkele keer meer behandeld door de fysio

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:40

Aangezien een paard op 4 benen staat, hangen de organen grotendeels allemaal aan de wervelkolom. En die organen zijn best zwaar! Het is dus van belang dat de rugspieren sterk genoeg zijn, zodat de wervelkolom niet teveel belast wordt door dit gewicht.

Een paard dat (goed) gereden wordt, heeft sterke rugspieren. Een paard op rust, levert kracht in en dit zou een reden kunnen zijn om rugklachten te krijgen, mede door het hangen van de zware organen. Maar wel daarbij zeggende dat het ene paard een sterkere rug heeft uit zichzelf dan het andere paard, net zoals mensen.

Af en toe een dagje rust kan echt geen kwaad, is zelfs goed. Langere tijd rust (weken tot maanden) zal verlies van spierkracht veroorzaken.

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard met rugklachten door rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:07

Ik denk dat een gigantische factor is hoe het paard gehouden wordt; maw "wat is rust".
Mijn paarden staan 24/7 op het land, zo'n 15 ha. Die krijgen écht geen rugklachten omdat ze nu over de winter niet gewerkt worden. Staat een paard het grootste deel van de dag in een box, dàt is een ander verhaal.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:13

Kuggur schreef:
Ik denk dat een gigantische factor is hoe het paard gehouden wordt; maw "wat is rust".
Mijn paarden staan 24/7 op het land, zo'n 15 ha. Die krijgen écht geen rugklachten omdat ze nu over de winter niet gewerkt worden. Staat een paard het grootste deel van de dag in een box, dàt is een ander verhaal.

Inderdaad, wat is rust? Een zoals boven gehouden wordt zou zichzelf fit moeten kunnen houden. Uiteraard heeft een paard wel baat bij wat training, net als een mens baat heeft bij versterkende oefeningen. Denk hierbij een recht richten en andere oefeningen om goed ruggebruik te stimuleren. Dit kan onder het zadel, maar ook aan de hand of longe.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:21

Kuggur schreef:
Ik denk dat een gigantische factor is hoe het paard gehouden wordt; maw "wat is rust".
Mijn paarden staan 24/7 op het land, zo'n 15 ha. Die krijgen écht geen rugklachten omdat ze nu over de winter niet gewerkt worden. Staat een paard het grootste deel van de dag in een box, dàt is een ander verhaal.


Precies dat dus. Ik durf zelfs wel te zeggen dat mijn ‘rijpaard’ ondanks al drie jaar grasmaaier zijn bijna beter gespierd is dan toen ik hem nog actief reed. Simpelweg omdat hij nu 24/7 op een grote wei loopt met veel afwisseling van ondergrond en hoogteverschil. Het enige wat hij mist is conditie.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Paard met rugklachten door rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-20 12:35

Ja precies, bedankt voor jullie reactie. die vragen kwamen ook bij mij op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers