Micro Blue en rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:15

Bij een paard bij ons op stal is rotstraal geconstateerd en is een potje Micro Blue gegeven als middel om dit op te lossen.
Even nader het potje bekeken, maar hier staan geen ingredienten op en ook geen fabrikant, ik kan ook geen ingredientenlijst vinden of dat het een geregisteerd middel is, ook testresultaten zijn niet te vinden. Heeft iemand enig ervaring met dit middel?


Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:16

Geen ervaring mee. Ik zweer bij rotstraal bij Egyptische zalf.

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:18

Ook helaas geen ervaring mee. Ik gebruik zelf hypozin, werkt heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:23

BloemdeH schreef:
Ook helaas geen ervaring mee. Ik gebruik zelf hypozin, werkt heel fijn!

Heb ik idd ook gebruikt.

We vonden het alleen zo vreemd, dat wanneer je een middel krijgt van de hoefsmid a 45 euro er geen werkzame bestanddelen worden vermeld. Alleen dat het het middel is tegen rotstraal. Er staat helemaal niets op, alleen hoefsmid Wessel.
We vonden het wat vreemd en vragen ons af wat we hebben gekregen.

Milando

Berichten: 165
Geregistreerd: 08-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:23

Dit is ontwikkelt door Wessel Veld, meer info staat op zijn facebook/website.

Milando & Hamilton ❤️

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:24

Hmm dat is inderdaad wel apart! Nu ben ik benieuwd wat de werking is dus ik lees nog even mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:25

Milando schreef:
Dit is ontwikkelt door Wessel Veld, meer info staat op zijn facebook/website.

Heb ik gekeken, maar geen werkzame bestanddelen? Of kijk ik daar nu helemaal over heen.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:26

Volgens https://www.mdwesternstore.nl/c-5080746/micro-blue/ bevat het Hydrocyaniet en
Methylparahydroxbenzoaat (e2l8) in een niet uretaan houdend bindmiddel.
Hydrocyaniet is volgens wikipedia de vorm waarin koper(ii)sulfaat in de natuur voorkomt. Kopersulfaat wordt volgens mij vaker gebruikt (en al heel lang) voor de behandeling van rotstraal.
Ik vermoed dat Methylparahydroxbenzoaat gebruikt wordt als conserveermiddel en ben benieuwd wat voor bindmiddel aanwezig is.
Ik zit nu niet achter de pc, maar kan nog na proberen te of het product geregistreerd (en dus getest is) als diergeneesmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:33

Lon schreef:
Volgens https://www.mdwesternstore.nl/c-5080746/micro-blue/ bevat het Hydrocyaniet en
Methylparahydroxbenzoaat (e2l8) in een niet uretaan houdend bindmiddel.
Hydrocyaniet is volgens wikipedia de vorm waarin koper(ii)sulfaat in de natuur voorkomt. Kopersulfaat wordt volgens mij vaker gebruikt (en al heel lang) voor de behandeling van rotstraal.
Ik vermoed dat Methylparahydroxbenzoaat gebruikt wordt als conserveermiddel en ben benieuwd wat voor bindmiddel aanwezig is.
Ik zit nu niet achter de pc, maar kan nog na proberen te of het product geregistreerd (en dus getest is) als diergeneesmiddel.

Kopersulfaat wordt idd gebruikt tegen rotstraal, althans volgens dokter Pol 8-)

Het staat nergens vermeld, ik kan er niets over vinden, enkel dus bij die western site en op de site van betreffende hoefsmid.
Maar mag men het zomaar verkopen als geneesmiddel als het niet geregistreerd staat dan?

Milando

Berichten: 165
Geregistreerd: 08-06-14

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:37

Maar wordt het verkocht als geneesmiddel? En wanneer is iets een geneesmiddel?

Milando & Hamilton ❤️

Anoniem

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:38

Nou ja, als je dit krijgt van een hoefsmid tegen rotstraal, dan neem ik aan dat het een geneesmiddel is?

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:39

Diergeneesmiddelen niet, maar voor verzorgingsproducten geeft de wet meer ruimte. Ik zoek morgen even of ik een registratie kan vinden en hoe dat voor andere producten tegen rotstraal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:43

Lon schreef:
Diergeneesmiddelen niet, maar voor verzorgingsproducten geeft de wet meer ruimte. Ik zoek morgen even of ik een registratie kan vinden en hoe dat voor andere producten tegen rotstraal is.


Super!!!

Ik kan me niet voorstellen dat het onder verzorgingsmiddel valt, aangezien er wordt vermeld dat het zelfs tegen rotstraal helpt als het tegen hoefkanker aanhangt. Normaal neem je dan al een veearts in de arm.
Verzorgingsmiddel versta ik meer huidolie en dergelijke onder. Het lost geen kwalen op.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:48

Dat soort onderscheid maken voor de wet is voer voor juristen, en dat ben ik niet. Ben benieuwd wat morgen zoeken oplevert. Als je er dan verder mee wilt kun je het voorleggen aan de NVWA.

Milando

Berichten: 165
Geregistreerd: 08-06-14

Re: Micro Blue en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:50

Ik denk dat als je hun een berichtje stuurt dat ze dat best wel willen uitleggen!

Milando & Hamilton ❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:54

Lon schreef:
Dat soort onderscheid maken voor de wet is voer voor juristen, en dat ben ik niet. Ben benieuwd wat morgen zoeken oplevert. Als je er dan verder mee wilt kun je het voorleggen aan de NVWA.

Kan geen registratie vinden als ik zoek bij het NVWA, niet bij diergeneesmiddelen als bij paarden.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:57

Nog een optie erbij dan; bestrijding van schadelijke bacteriën zou ook nog voldoen aan de definitie van biocide. Die moeten ook geregistreerd zijn, maar wel onder een andere wet en andere instantie. Hmmmm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:58

Milando schreef:
Ik denk dat als je hun een berichtje stuurt dat ze dat best wel willen uitleggen!


Dat is het juist, ik wil het van een onafhankelijke partij horen. Men zal altijd het eigen produkt positief in het daglicht zetten.

Bij de meeste diergeneesmiddelen staat keurig vermeld op de verpakking welke ingredienten er inzitten, dat het een geregisteerd middel is. Niets van dit alles en dat riep juist vragen op. Ik ben niet zo van de huismiddelen die zo veel geld kosten zonder dat je er ook maar iets over kan vinden. Voor hetzelfde geld verkopen ze je een pot vaseline met wat toevoegingen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:59

Lon schreef:
Nog een optie erbij dan; bestrijding van schadelijke bacteriën zou ook nog voldoen aan de definitie van biocide. Die moeten ook geregistreerd zijn, maar wel onder een andere wet en andere instantie. Hmmmm


Haha, nou dat wordt nog lastig :D

Zou het bekend moeten zijn bij de NVVH?

Milando

Berichten: 165
Geregistreerd: 08-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:00

Ik heb het zelf ook en zag wel verbetering. Ik heb er alleen niet zo naar gekeken als dat jij nu toen en vindt het wel interessant hoe je dit zo aanvliegt. Wellicht kun je naar aanleiding van de ingrediënten op claims zoeken daarvan?
Laatst bijgewerkt door Milando op 15-01-20 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Milando & Hamilton ❤️

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:00

Voor informatie over toelating zoek je in de database van Cbg (college ter beoordeling van geneesmiddelen), voor evt biocidegebruik in die van het Ctgb (college toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden). Handhaving ligt volgens mij bij NVWA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:01

Lon schreef:
Nog een optie erbij dan; bestrijding van schadelijke bacteriën zou ook nog voldoen aan de definitie van biocide. Die moeten ook geregistreerd zijn, maar wel onder een andere wet en andere instantie. Hmmmm


Niet bij biocide bij het NVWA, helemaal niets aldaar. Als ik er op zoek in alle documenten en op alle onderwerpen dan krijg ik iets over Marine Life en de Waddenzee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:03

Milando schreef:
Ik heb het zelf ook en zag wel verbetering. Ik heb er alleen niet zo naar gekeken als dat jij nu toen en vindt het wel interessant hoe je dit zo aanvliegt. Wellicht kun je naar aanleiding van de ingrediënten op claims zoeken daarvan?


Aanvliegt?

Ik ben erg nieuwsgierig van aard en ik weet dat het verplicht is bepaalde dingen op verpakkingen te vermelden, als dat er niet op staat, dan gaat bij mij een alarmbel :D

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:05

Klusje voor morgen overdag, als ik weer scherp ben . Als je het eerder zelf uitgezocht hebt ben ik benieuwd hoe het zit, ik word ook lang niet altijd blij van doe het zelf mengsels zonder enige veiligheidscheck.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:08

Lon schreef:
Klusje voor morgen overdag, als ik weer scherp ben . Als je het eerder zelf uitgezocht hebt ben ik benieuwd hoe het zit, ik word ook lang niet altijd blij van doe het zelf mengsels zonder enige veiligheidscheck.


Nou precies dat. Voor hetzelfde geld blijf je smeren en helpt het niets en verergert de kwaal intussen. Ook wil ik altijd graag aan een veearts kunnen vertellen welke middelen ik heb geprobeerd, mocht het wel uit de hand lopen zeg maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers