Paard alleen kreupel onder het zadel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 22:54

Ha bokkers..

Ik open dit topic in de hoop dat iemand dit herkend, de gouden tip heeft,
of gewoon met me mee wil denken :o

Situatie..

Paard is bijna een jaar geleden kreupel gaan lopen. Er werd geroepen
teugelkreupel, ik blijf erbij dat een paard niet van de 1 op andere dag
“ teugelkreupel “ word. Wel vond ik hem al aantal weken wat lusteloos.

Het probleem, aan de longe loopt hij zuiver, los in de wei ook niks zien,
de meest gekke bokkesprongen worden er gemaakt, niks aan te zien.

Hij gaat dus kreupel lopen op het moment dat hij onder het zadel is,
en er stelling word gevraagd. Paard is op 2 pinken te rijden, en op het moment
dat je draaft met een lange teugel is hij alleen nog licht onregelmatig als
je goed kijkt. Op het moment dat hij weer wat opgepakt word, dan kreupel.

Ondertussen is er vanalles geprobeerd, aantal maanden rust gehad, 2 maal
bij de kliniek geweest en echo’s en foto’s gemaakt van benen. Echo van schouder
gemaakt en nek en schoft/ begin rug op de foto gezet. Benen uiteraard ook uitverdoofd.
Rugproblemen moet het ook niet zijn volgens DA.

Osteopaat is geweest, hoefsmid zegt niks raars te zien. Boomloos gereden, bitloos gereden,
zadel was net rond kreupelheid nagekeken door zadelmaker en kort voor kreupelheid
was ook de tandarts geweest.

Aan de longe op het harde, zachte, allemaal niks aan te zien. Wel werd er een
beschadiging gezien in de schouder vlakbij de aanhechting van een pees,
maar als dat het probleem zou zijn, had het zich ondertussen al hersteld moeten hebben.

We komen toch weer terug op de nek, daarom word er binnenkort een echo gemaakt
van de nek. Die hadden we nog niet gehad :')

Het kan zijn dat ik wat vergeet te melden, mocht dat zo zijn zal ik het later toevoegen.

Herkend iemand dit? Zie ik wat over het hoofd?

Groetjes

*Ik typ dit op mijn telefoon, excuus voor de evt opbouw of fouten

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..


keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:58

Doet het paard het ook als je zonder zadel of met barebackpad rijdt? Anders zou ik een andere goede zadelmaker laten komen voor een tweede mening

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Diddykong

Berichten: 1462
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:22

Oei, wat lastig! Op welk been is je paard kreupel? Is het linksom en rechtsom hetzelfde?
- de tandarts, heeft hij je paard behandeld onder verdoving. Zo niet, kun je dat nog proberen. Zonder verdoving kunnen ze er achterin niet goed bij, en juist hier kunnen haken in de wang prikken bij stelling vragen.
- rijd je nu nog? Zo ja heb je wel eens met pijnstilling gereden? Is het dan net zo erg of minder? Zo kun je uitsluiten dat het door pijn komt.
- het kan ook een balansprobleem zijn. Is je paard ook kreupel als een ander rijdt (iemand die echt heel erg goed in balans zit)
- ben je sinds de kreupelheid van hoefsmid of hoefbeslag veranderd? Als de kreupelheid van achteren komt, dan kunnen de knieen soms een probleem zijn. Je kunt de smid vragen het paard binnendoor te zetten. Of vraag eens een second opinion aan een andere smid om te kijken of het paard wel goed op zijn voeten staat.

Onwijs lastig als je niet weet in welke hoek je het moet zoeken. Sterkte TS, een jaar is lang

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:28

Rij je met beenbeschermers?

Klinkt te simpel, maar toen ik een keer mijn merrie reed liep ze kreupel. Ben afgestapt en vanaf de grond gekeken. Ik zag toen dat mijn bell boots niet lekker bij haar zaten. Af gedaan, beetje gemasseerd en probleem was weg.

Maar wij hbben een jonge hengst gehad die niet kreupel, maar typisch liep. Ook alles bekeken en als laatst wilde ik foto's van hals tm hoofd en hij had helaas onherstelbare schade/afwijking daar. Het is imo een plek die nog te vaak wordt overgeslagen.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:36

Heb je al gekeken naar het stukje vlak achter de oren, daar waar het kopstuk ook ligt?
Wij hadden hier laatst ook de merrie die lastig deed en het heeft even geduurd vooraleer we bij dat plekje uitkwamen maar ze had een ontsteking aan de aanhechting van de pees daar. Van zodra je haar “aan de teugel” vroeg, vond ze dat niet prettig natuurlijk.

Don't take anything for granted

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:45

En als een ander hem rijdt?

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 00:00

Anne_GTI schreef:
En als een ander hem rijdt?


Als een ander hem rijd helaas zelfde verhaal..

Lukasje schreef:
Heb je al gekeken naar het stukje vlak achter de oren, daar waar het kopstuk ook ligt?
Wij hadden hier laatst ook de merrie die lastig deed en het heeft even geduurd vooraleer we bij dat plekje uitkwamen maar ze had een ontsteking aan de aanhechting van de pees daar. Van zodra je haar “aan de teugel” vroeg, vond ze dat niet prettig natuurlijk.


Dat stukje is op de foto gezet, op de foto niets te zien, hoe ben je daar achter gekomen?

superpony schreef:
Rij je met beenbeschermers?

Klinkt te simpel, maar toen ik een keer mijn merrie reed liep ze kreupel. Ben afgestapt en vanaf de grond gekeken. Ik zag toen dat mijn bell boots niet lekker bij haar zaten. Af gedaan, beetje gemasseerd en probleem was weg.

Maar wij hbben een jonge hengst gehad die niet kreupel, maar typisch liep. Ook alles bekeken en als laatst wilde ik foto's van hals tm hoofd en hij had helaas onherstelbare schade/afwijking daar. Het is imo een plek die nog te vaak wordt overgeslagen.


Ja peesbeschermers, maar deze draagt hij ook met longeren.. zal ze toch eens
af laten! Van zijn schoft tot hoofd zijn foto’s gemaakt, rest nu alleen nog de echo

Diddykong schreef:
Oei, wat lastig! Op welk been is je paard kreupel? Is het linksom en rechtsom hetzelfde?
- de tandarts, heeft hij je paard behandeld onder verdoving. Zo niet, kun je dat nog proberen. Zonder verdoving kunnen ze er achterin niet goed bij, en juist hier kunnen haken in de wang prikken bij stelling vragen.
- rijd je nu nog? Zo ja heb je wel eens met pijnstilling gereden? Is het dan net zo erg of minder? Zo kun je uitsluiten dat het door pijn komt.
- het kan ook een balansprobleem zijn. Is je paard ook kreupel als een ander rijdt (iemand die echt heel erg goed in balans zit)
- ben je sinds de kreupelheid van hoefsmid of hoefbeslag veranderd? Als de kreupelheid van achteren komt, dan kunnen de knieen soms een probleem zijn. Je kunt de smid vragen het paard binnendoor te zetten. Of vraag eens een second opinion aan een andere smid om te kijken of het paard wel goed op zijn voeten staat.

Onwijs lastig als je niet weet in welke hoek je het moet zoeken. Sterkte TS, een jaar is lang


Tandarts komt in september weer, laatste keer behandeld zonder verdoving..
Hij word niet gereden op dit moment, rijden met pijnstilling is inderdaad nog wel
het proberen waard! Hij heeft al jaren dezelfde hoefsmid, maar zal eens overleggen..
Ook als hij door een ander gereden word loopt hij kreupel..

Het rijden met een pad is evt ook nog te proberen, al is dat wel wat lastiger..

Iedereen dankjewel alvast voor het meedenken!

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..

Mloui

Berichten: 1639
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:27

Hoe loopt hij aan de longe als je hem bijzet?

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 02:36

Doordat andere dingen uitgesloten waren, ging onze DA daar gerichter kijken. Op echo zag hij dan dat de aanhechting van de pees verdikt was.

Don't take anything for granted

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:16

Is doe schouder beschadiging onlangs nog eensnarig nagekeken. Wellicht nog niet hersteld?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:38

Idd dezelfde vraag: hoe loopt hij aan de longe als je hem bijzet?

Is de gehele rug op de foto gezet? Als hij alleen kreupel loopt als hij opgepakt wordt dan denk je eerder aan iets wat hoger zit dan de benen; nek, schoft, rug, bekken.

Kunnen natuurlijk ook de weke delen in dit gebied zijn.

Je zou ook kunnej denken aan een scintigrafie... dan krijg je duidelijk waar het zit... is alleen prijzig

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 14:18

Aan de longe aan de bijzet loopt hij wat onregelmatig, niet kreupel.. wel komt hij in opstand..

Een gedeelte van de rug is op de foto gezet, ze zijn inderdaad al snel hogerop gaan zoeken,
zijn benen zijn prima op de foto..

Dankjewel weer voor het meedenken allemaal!
( soms reageer ik wat kort, even snel tussendoor op de telefoon :o )

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 14:18

Nog 1 vergeten, ja, schouder is nagekeken naderhand en toen ook behandeld met antibiotica en zalf..

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:23

En als je longeert met zadel en zonder bijzet?

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 23:30

Sclimpre schreef:
En als je longeert met zadel en zonder bijzet?


Niet kreupel..

Agossie schreef:
Nadine_Fabi, ik zou wel een keer kunnen komen kijken. Ik doe myofasciale behandelingen en ben revalidatietrainer. Wie weet kan ik je helpen. Ik zie namelijk wel veel herkenbare dingen.


Wat fijn, Kan je mij wat meer info geven? Via PB anders?

Beste vrienden zijn op 1 hand te tellen.. Zij was er absoluut 1 van..!
Only know you love him, when you let him go..

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:44

Zouden natuurlijk ook gewoon spierknopen kunnen zijn.. dan is een fysio of sportmasseur op z’n plaats

Verder zou je ook nog aan thermografie kunnen denken... dan weet je nog niet wat het is maar wel waar het zit.. die plek kun je dan verder onderzoeken samen met je dierenarts

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:53

Bekken/Si gewricht?

Darmproblemen? (Uit zich bij mijn paard door rechtsachter minder naar voren willen zetten)

Nog een optie is eens op pijnstilling zetten om te kijken wat dat doet.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Elisa2

Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 17:01

Ik denk dat dit paard heel erg scheef gereden is.

Als een paard heel erg scheef is geworden dan gaat hij ook onregelmatig/ kreupel lopen op het moment dat hij wat moet buigen. (lengtebuiging) omdat de spieren aan de korte kant gewoon TE kort zijn geworden. Vaak is het het beste te zien als het paard met de korte/ holle kant aan de buitenkant loopt en op een volte/ bocht met stelling inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 17:05

Eventueel eens voorleggen aan een revalidatie stal zoals het team van Mireille Den Hoed? Zeker als het alleen met rijden naar voren komt zou ik balans en scheefheid als probleem niet helemaal willen uitsluiten.

Zoals ook Elisa2 hierboven zegt.

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 17:08

Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit paard heel erg scheef gereden is.

Als een paard heel erg scheef is geworden dan gaat hij ook onregelmatig/ kreupel lopen op het moment dat hij wat moet buigen. (lengtebuiging) omdat de spieren aan de korte kant gewoon TE kort zijn geworden. Vaak is het het beste te zien als het paard met de korte/ holle kant aan de buitenkant loopt en op een volte/ bocht met stelling inderdaad.


Maar dan zou hij het bijgezet aan de longe ook moeten doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Berichten: 36655
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 17:12

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit paard heel erg scheef gereden is.

Als een paard heel erg scheef is geworden dan gaat hij ook onregelmatig/ kreupel lopen op het moment dat hij wat moet buigen. (lengtebuiging) omdat de spieren aan de korte kant gewoon TE kort zijn geworden. Vaak is het het beste te zien als het paard met de korte/ holle kant aan de buitenkant loopt en op een volte/ bocht met stelling inderdaad.


Maar dan zou hij het bijgezet aan de longe ook moeten doen.


Doet ie ook, en hij komt in opstand.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Diddykong

Berichten: 1462
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:31

Dan zou je ook verschil verwachten in linksom longeren/rijden en rechtsom of niet? Spierknopen oid lijkt me minder waarschijnlijk. Of althans niet als enige oorzaak. Dan moet er toch iets onderliggends niet goed zijn, anders zou een paard daar geen jaar last van moeten hebben.
Heb je toevallog ook bloedonderzoek gedaan TS? Misschien nog een idee om vitamine E nog eens te bekijken. Mocht je het idee hebben dat het uit de spieren komt. En misschien een filnpje plaatsen? Op welke manier is je paard kreupel? Struikelt hij? Knikt hij zijn hoofd? Zet hij achter minder goed bij? Of anders?

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:44

Ik ga mee met Elisa, maar mis ook rugfoto’s van de wervels onder en achter het zadel.
Bij oppakken/bijzetten zonder correct ruggebruik komt daar ook sneller iets knel te zitten dan als ze aan een langere teugel gereden worden.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:08

Mijn paard heeft precies het tegenovergestelde. Onder het zadel loopt ze vrij goed tot goed. Met longeren of los in de wei houd ik soms min hart vast...

Het klinkt toch als iets met het zadel? De singel? Scheef?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Paard alleen kreupel onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:26

Is er al gedacht aan het maken van een scintiegrafie? Het levert vaak duidelijke aanknopingspunten op in de zoektocht naar veroorzaker van dit alles.
Ik hoop dat de echo van de nek en gebied van de atlas duidelijkheid zal geven. Ook het kaakgebied eens goed laten nakijken en de volgende keer door een paardentandarts die met verdoving werkt.

Is het er sluipend ingekomen of is er een bepaald omslagpunt geweest? Iets gebeurd in die periode?

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: snoopydogy en 8 bezoekers