Wat gaat hier nou precies niet goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 09:18

Zo, daar ben ik weer.... even al jullie bijdragen gelezen, namen die jullie opperden gegoogled, Nassau even om advies gevraagd.
Waikiki gaat door voor de koelkast, Nassau was inderdaad in het geheel niet geamuseerd bij de aanblik van het beslag.... (zachtjes uitgedrukt).

Paard loopt gelukkig als de brandweer, dus hem zal het blijkbaar worst wezen.... Maar dat geeft mij dus even de tijd echt even goed onderzoek te doen, en de voeten wat bij te laten groeien.

En dat onderzoek is natuurlijk het lastigste: je moet er maar weer op vertrouwen dat als iemand zegt dat ze iets kunnen, dat ze het ook kunnen. Ik vraag dus nu liever voortaan om foto-materiaal vooraf.
Beetje flauw misschien, maar anders is mijn paard steeds proefkonijn.

Ik vind het wel lastig hoor. Want de hoeven blijven wel mooi heel tegenwoordig, hij werkt normaal gesproken ook erg netjes en is stipt en aardig.
Maar ook wel een sterke eigen mening, we zitten niet helemaal op 1 lijn dus. Een beslag maken zoals Nassau is ook gewoon niet hoe hij het zou willen doen.

Nogmaals dank voor jullie input! Bruikbare dingen!


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:11

Ninx schreef:
En dat onderzoek is natuurlijk het lastigste: je moet er maar weer op vertrouwen dat als iemand zegt dat ze iets kunnen, dat ze het ook kunnen. Ik vraag dus nu liever voortaan om foto-materiaal vooraf.
Beetje flauw misschien, maar anders is mijn paard steeds proefkonijn.

Hier dacht ik al lezende inderdaad ook aan.

Foto's van het Breakover® beslag naar smid in de buurt sturen met de vraag 'kun jij dit?' en zo ja 'laat maar zien, stuur maar foto's'.

Misschien kinderachtig, maar helaas noodzakelijk, want er zijn gewoon veel prutsers op hoeven gebied.
Zowel bij de traditionele smeden als bij de alternatieve stromingen.

Reken maar dat de broertjes van Nassau een hoop troep zien en mogen opruimen van hun collega's, los van hun karakter kan ik me voorstellen dat je je dan wat verheven boven de rest gaat voelen en 'wat' negatief uit de hoek komt over het zoveelste knutselwerkje van een collega.

Ik ben zelf van het natuurlijk bekappen, maar voor ik daarmee in aanraking kwam een paar keer bij van Nassau geweest met een hoefbevangen merrie van een kennis.
Een bevriende hoefsmid uit de buurt ging mee, omdat dat een man is die vindt dat je overal kunt leren en graag deze kans benutte.
De merrie werd altijd bekapt door een oud-leerling van deze smid en Van Nassau kon aan de hoeven van de merrie zien dat de oud-leerling een probleem met 1 van zijn armen had, waarop ik vragend naar de bevriende smid keek, die inderdaad kon bevestigen dat de oud-leerling tijdelijk geblesseerd was geweest.

Ik kan aan een paardenhoef vaak wel zien wat er nodig is, maar dat een Van Nassau op bijna CSI-achtige wijze kan analisieren hoe er bekapt is en waar de smid op dat moment last van had, dat vond ik wel bijzonder.
De hoef was namelijk gewoon netjes bekapt, maar aan kleine dingen kon ie zien dat de smid hier en daar moeite had gehad om het goed te krijgen.

De merrie liep na het beslag inderdaad een stuk beter.
Sinds die merrie wilde ik veel meer over hoeven weten en ben ik me er in gaan verdiepen.
Aan de hand van de bevriende hoefsmid en later vele cursussen natuurlijk bekappen gevolgd en mee met andere bekappers.
Zelfs nog even bekapper geweest voor paarden van anderen en een al jaren bevangen Welshje weer aan het draven en galopperen gekregen.
Inmiddels snap ik wat dat Breakover® ijzer doet en kan dat vertalen naar een bekapping.
Dat Welshje mocht ik bekappen wanneer ik vond dat het nodig was, een smid die eens in de 10 weken gebeld wordt, kan daar gewoon niet doen wat nodig is.
Ook een Van Nassau wordt eens in de 6 á 10 weken bezocht en die interval is gewoon te lang om een hoef in dat model te houden, dan moet er een ijzer onder.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:18

Van Nassau heeft toch ook smeden opgeleid? Zit er niet een iets dichterbij dan van Nassau?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:46

Dichterbij dan van Nassau wel, maar nog steeds niet in omgeving Utrecht.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wat gaat hier nou precies niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:32

Ik heb al een Van Nassau smid genoemd die gewoon aangesloten is bij Hoofcare én in regio Utrecht komt incl. telefoonnummer, hier in dit topic. Maar daar heeft Ninx geen behoefte aan denk ik?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 18:44

Focussed schreef:
Ik heb al een Van Nassau smid genoemd die gewoon aangesloten is bij Hoofcare én in regio Utrecht komt incl. telefoonnummer, hier in dit topic. Maar daar heeft Ninx geen behoefte aan denk ik?


Hoi, hier is TS.... TS was een beetje druk, maar heeft tussentijds de door jullie genoemde namen doorgelopen en even aan nader onderzoek onderworpen.
Ik ben bekend met Raymond, ik heb destijds inderdaad eerst via Hoofcare een adres dichter bij huis proberen te vinden.
Alhoewel er veel prietpraat op internet staat, kwam ik wel e.e.a. tegen over ongeduldig gedrag en timmeren met de hamer op andere onderdelen dan de hoeven.
Dit paard is doodbraaf en rustig bij de smid, maar heeft daarvoor wel nare ervaringen gehad... dus dat probeer ik hem natuurlijk ook te besparen.

Lang verhaal kort: ik denk dat ik hem na een aantal weken naar Nassau breng, en dan hopelijk ook lokaal iets gevonden heb. Maar dat geeft me mooi nog een aantal maanden om even goed te zoeken.
Ben wel erg blij dat hij goed loopt......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tessad, Trendiction en 29 bezoekers