Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 21:40

Hallo blokkers,

Mijn merrie heeft vorig jaar de diagnose verbening van het hoefkraakbeen gekregen. Daarvoor kreeg ze vanuit de kliniek het advies om een ijzer met lederen zooltje er onder te zetten. Dit heb ik gedaan en dit leek in eerste instantie te helpen en heb ik nog een tijdje recreatief kunnen rijden. Nu sinds een tijdje begint ze linksvoor helaas toch minder fijn te lopen en staat ze op rust.

Nu ben ik voorzichtig een beetje aan het kijken naar (natuurlijk) bekappen en om haar van het ijzer af te halen als dat kan. Ik ga er namelijk niet vanuit dat ik echt weer kan gaan rijden, hooguit een stap ritje. Jullie snappen dan misschien wel dat elke 8 weken een setje ijzers best veel geld is voor een grasmaaier. (begrijp me niet verkeerd, als het nodig is betaal ik dit met liefde, het beste voor mijn paard is het belangrijkste!)

Nu kan ik niet zo veel ervaringen vinden van andere eigenaren waarvan de paarden verbening vh hoefkraakbeen hebben. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en dit willen delen?

Ze staat op dit moment op een ijzer zonder lip en een lederen zooltje.

Ik hoor graag van jullie.
Houd het a.u.b wel netjes met de discussie ijzerloos en wel ijzers!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:47

Extra demping en steun lijkt mij persoonlijk nogal essentieel.

Ik zou niet graag tegen het advies van kliniek en smid ingaan.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:48

Mijn Haflinger is op ijzers gegaan na de diagnose verbening van het hoefkraakbeen en overhoef, ijzers waarmee ze goed af kon rollen en leren zool ertussen. Ging in het begin zat, maar ze ging ze steeds vaker aftrappen waarbij ze soms ook stukken hoef mee nam, en steeds minder fijn op lopen. In overleg met de dierenarts en smid blootsvoets gegaan. Verder ook meer de alternatieve hoek op gegaan qua ondersteuning en ze gaat nu erg fijn, loopt meerdere keren per week onder het zadel.
Overigens komt ze niet veel op het harde.
Laatst bijgewerkt door Miran op 28-07-19 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:48

Ik ken een paard die zonder ijzers en verbening door het leven gaat. Goed lopen doet die niet, de ene keer beter dan de andere keer, maar als grasmaaier lijkt die nergens last van te hebben. Loopt goed en wil uit zichzelf ook nog wel eens draven of een sprintje trekken. Maar dat zegt natuurlijk ook niet altijd wat. Op karakter komen ze een heel eind.

Paard staat niet meer op stal hier dus ik kan het niet meer navragen voor je helaas.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:32

Mijn paard staat op zgn pantoffelijzers en loopt daar al jaren probleemloos op. In de winter een poosje op blote voeten, maar toen liep ze op het harde voorzichtig. Pantoffel ijzers zijn gewone ijzers waarbij de takken aan de buitenkant (bovenop) dunner geslepen zijn. Dit zorgt ervoor dat de hoef wat uit elkaar gedrukt wordt. Mijn smid kwam met deze oplossing, hij gebruikt deze methode al erg lang en ziet er alleen maar goede resultaten van. Zooltjes hebben volgens hem totaal geen nut.

Pferdelove

Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Re: Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:51

Mijn paard heeft op dit moment een gebroken verbeend hoefkraakbeen en zij staat blootsvoets. Om de breuk te genezen is een goede doorbloeding essentieel, die wordt er niet beter als je er ijzers onder slaat. Ook wordt mij verteld dat de demping een stuk verminderd door een hoefijzer. Mijn paard krijgt ook steun vanuit de alternatieve geneeswijze en een natuurlijk bekapper.

Mijn dierenarts adviseerde ook ijzers en 3 maanden op stal, op dit moment ben ik daar vol tegenin aan het gaan eigenlijk met geen ijzers en 24/7 op het weiland in een kudde. Maar ik heb de tijd om het te laten genezen, en tot nu toe boeken wij resultaat (loopt niet meer kreupel, toont geen pijn meer) met dit alles en rust. (ze wordt dus nog niet gereden of iets totdat de breuk geheeld is, het lopen baseer ik puur op haar sprintjes en drafjes door de wei)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:54

Ik zou als het paard slechter gaat lopen met de kliniek overleggen wat te doen.

Als zij het advies hebben gegeven om het paard speciaal beslag te geven zou ik dat niet zomaar naast me neer leggen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:01

Stalgenootje heeft ook een paardje met verbeend hoefkraakbeen. Heeft eerst blootvoets gelopen maar ging kreupelen in de wei.
Toen op ijzers met zooltjes en siliconen en gaat goed tot nu toe. Ze kan rijden maar mag geen bakwerk meer doen en mag alleen rechtuit en aangepast werk. Geen galop.
We zijn vorige week samen naar het bos geweest en hebben daar de stevige paden uitgezocht en voornamelijk gestapt. Paard was niet gevoelig na afloop dus het is goed gegaan.
Diagnose is pas paar mnd geleden gesteld dus toekomst zal het leren of het zo goed blijft gaan.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:06

Ik herken je nog uit mijn eerste topic. Mijn pony heeft ernstige verbening op beide benen. Hij heeft lange tijd op moerman ijzers gelopen, deze zouden de natuurlijke hoefwerking minder belemmeren. Mijn hoefsmid was mee naar de kliniek en dit is ook met de DA besproken. Maar zijn voeten zijn verschrikkelijk, brokkelen en groeien heel traag (vraag mij soms af of dit ook te maken kan hebben met de verbening), hij verloor continue zijn ijzers en leestal kwamen er grote stukken hoeven mee. Mijn hoefsmid kwam dan met glushus, een soort schoentjes, waar wel een hoefijzer in geintegreerd zit maar die niet genageld worden, maar gelijmd. Wat een verademing.. hij liep ineens veel ruimer, stalgenoten zagen duidelijk het verschil. Daar staat hij nu bijna 3/4e jaar op en daar blijft hij het goed op doen. Ik kan nog buitenritten met hem doen en op de weide loopt hij zeer ruim en zuiver. Ik zou graag volgend jaar blootvoets en gewone hoefschoenen proberen. Ik ben dan ook benieuwd naar jouw ervaringen! Dit zijn zen sportschoenen:
Afbeelding

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:17

Hoefschoenen met dempende pads kunnen uitkomst bieden. Ik zou zeker niet voor blote voeten gaan op harde ondergrond. Op blote voeten in de wei kan natuurlijk wel prima.

Het hoefmechanisme zal wat verminderd worden door de verbening en ook de schokdemping is daardoor minder. Een hoefijzers zal de demping en hoefmechanisme nog verder beperken. Want een zooltje tussen ijzer en hoef verandert weinig aan de klap van het ijzer. Bovendien krijg je ook nog dat de voet telkens een stukje wegglijdt, wat weer belastend is voor pezen.

Neem contact op met Klaas van www.hoofwear.com om te vragen wat de beste schoenen zijn.

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Ijzers of blote voeten bij verbening vh hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 16:40

Bedankt iedereen voor de reacties. Elke reactie wordt bekeken en/of over nagedacht.

Arabesk, ik zie eigenlijk overal dat hoefschoenen niet 24/7 aan kunnen. Dat zal dan geen optie zijn.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:08

IJzers met speciale dempende zolen (zwart flexibel kunststof, kan naam ff niet vinden) en siliconen (GluShu) werken hier het best bij Friezen (sorry, die hebben het vaak helaas) met verbening. Hopelijk helpt het jouw paard ook, beterschap in ieder geval!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:21

welmoed__ schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties. Elke reactie wordt bekeken en/of over nagedacht.

Arabesk, ik zie eigenlijk overal dat hoefschoenen niet 24/7 aan kunnen. Dat zal dan geen optie zijn.


oh ja wel dat gaat best hoor, onze haf stond een tijd lang op scootboots dag en nacht omdat ze na 22 jaar van de ijzers ging