[VOLG] paard met gescheurde meniscus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

[VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 16:15

Hallo allemaal,
mijn paard heeft een paar weken geleden de diagnose van een gescheurde meniscus gekregen en het leek mij interessant voor mijzelf en voor jullie om daar een volgtopic over te maken.

Eerst even wat informatie over het paard:
Silke is een merrie van 10 jaar oud, ze is een arabofries. Vorig jaar heeft ze een veulen gekregen en dit jaar op 15 april is ze weer bevallen van een merrieveulen :D . Ik reed voornamelijk dressuur met haar en af en toe een sprongetje. Ik deel Silke met de eigenaar van mijn vorige verzorgpony, ze staat niet op mijn naam maar we hebben haar wel samen aangeschaft enzo dus ik beschouw haar als eigen.
(foto is van vorige zomer)
Afbeelding

2 weken na de geboorte van haar veulen zijn we weer rustig begonnen met opbouwen. Dit ging heel goed en ze vond het erg leuk om weer aan de slag te gaan. Het veulen huppelde gezellig mee in de bak.
Afbeelding

Ik denk 1/2 weken later ging ze heel even een paar stapjes hinken tijdens het rijden. Het was heel minimaal en daarna liep ze helemaal goed dus ik dacht dat ze zich even had verstapt. Met het rijden daarna hinkte ze weer een keer dus ik had de eigenaar erbij gehaald maar ze liep weer helemaal goed dus niks aan de hand. De volgende dag toen ik ging rijden had ik les, en toen had ze meerdere keren momenten dat ze onzuiver liep. Samen met de instructrice heb ik gelongeerd en we dachten dat de spieren na de bevalling misschien een beetje slap waren geworden. Dus we hadden besloten om een weekje rustig aan te gaan longeren. Na die week werd ze er alleen maar slechter op. We hebben haar toen een week helemaal rust gegeven en na die week liep ze helaas heel erg kreupel. Toen hebben we de DA erbij gehaald.

Hij ging een echo maken en daaruit bleek dat Silke een gescheurde meniscus heeft, daarbij is haar bot aan de buitenkant ruw. DA heeft ons verteld dat ze iig deze hele zomer eruit ligt en de hoge sport zit er sowieso niet meer in. Eigenlijk moet ze stalrust maar omdat dat niet goed is voor het veulen mag ze in de paddock. Ze krijgt ook 1 keer per dag metacam.

Op dit moment staat ze in de wei, dat komt omdat 2 jaarlingen zijn verkocht en nu staat er nog 1 andere pony in de wei. De jaarlingen konden nog wel eens gek gaan doen in de wei maar nu zijn die weg en Silke gaat nooit uit zichzelf rennen dus vandaar dat we deze beslissing hebben genomen. Elke keer als ik kwam ging ze heel hard hinikken en meteen naar de deur van de paddock lopen, ze wilde er heel erg graag uit. Het veulen wilde ook graag meer ruimte om te rennen. Nu staan ze lekker rustig op de wei en dat gaat prima.

Dit was het hele lange verhaal van wat er tot nu toe is gebeurt, de komende maanden zal het niet heel spannend worden in dit topic maar ik vind het interessant om af en toe een update te geven en om uiteindelijk het eventuele herstellingsproces bij te houden.

Ik hoop dat jullie het interessant vinden om te volgen :D


Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:05

Ik hoop voor je dat ze straks weer pijnvrij kan rondlopen.
Ik ga volgen!

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:11

Wat vervelend. Je hebt zeker geen idee hoe die blessure is ontstaan?

Neon

Berichten: 4922
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:40

Beterschap...

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:09

Heel vervelend beterschap!
Ik heb je een aantal keer in dbt voorbij zien komen maar niet meegekregen dat ze niet goed liep.

Ps. Ik kan het niet laten, sorry! Ik werd geadviseerd door mijn DA om 6 tot 8 weken na de bevalling niets te doen. Hij gaf aan dat het bekken die tijd nodig heeft om weer heel te worden.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 19:09

Bedankt voor de reacties

Anjali: We denken dat het op de wei is gebeurt toen ze gingen rennen, ze heeft haar knie verdraait.

Tirzasarah10: Dat kan ik mij voorstellen idd maar ik denk dat dit zo'n kwestie is waar iedereen verschillende meningen over heeft, wij hebben er voor gekozen om na 2 weken al op te bouwen :D .

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:15

Wat is de prognose? Lijkt me dat het niet ‘aan elkaar groeit’ of beter wordt? Kan er ooit nog op gereden worden?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

BellaSharon1

Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:20

Ohh jeetje wat naar! Ik hoop voor jullie op een goed herstel!

Ik ben ook benieuwd wat de prognose is.

"Mi vida no es perfecta, pero tiene momentos maravillosos".

• P U C K •

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 20:40

Het kan zeker weer goed komen! Ik denk dat het idd weer een soort van 'aan elkaar groeit'.
Maar het is een hele kleine kans. Ik hoop heel erg dat ik ooit nog op haar kan rijden, als is het alleen maar een stapritje af en toe :)

BellaSharon1: dankjewel!! ik hoop het ook

xxXMoniekq
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-06-19

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:08

Oh jee. Sterkte! Hopelijk gaat het herstel voorspoedig.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 14:01

xxXMoniekq: Bedankt!

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:00

Ik ben klaar met studeren dus ik heb is gekeken en het is echt zo erg voor jou en voor het veulen en je paard!!!! Ik hoop dat alles weer goed komt, Sterkte!!!!! ;(

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 17:19

Horses06: heel erg bedankt!

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 21:28

Het is vandaag precies 3 weken geleden dat de dierenarts is gekomen.
De metacam is gister opgegaan en ze hoeft nu ook geen nieuwe.
Dit weekend of volgende week gaan we hopelijk weer even een heel klein stukje draven om te kijken hoe het gaat, ik ben heel benieuwd (en zenuwachtig)! :D

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:37

Is ze in stap goed? En gaat ze al weer op de weide? Ik zou er toch heel erg voorzichtig mee zijn en eerst eens afwachten of ze onbelast goed gaat lopen . Ze is net van de pijnstilling af en de meniscus was stuk maar ook de botten ruw dus dat staat garant voor nieuwe irritatie.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 15:45

Bigone: Ja in stap loopt ze helemaal goed. DA zei juist dat we na een maandje weer een klein stukje konden draven om te kijken hoe het gaat.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: [VOLG] paard met gescheurde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 15:20

Ik heb vandaag een klein stukje in de wei met haar gedraafd en ze liep heel goed! Nog niet helemaal top maar in ieder geval niet meer stokkreupel zoals eerst. Ze vertoonde ook geen pijn dus daar ben ik heel blij mee! *\o/*
Natuurlijk moet ze nog wat maandjes rusten maar het gaat gelukkig al beter.


Helaas gaat de eigenaar van Silke het huis verkopen. Ik had als eerste voorrang om haar te kopen dus dat vind ik heel aardig maar hoe graag ik het wil, is het niet verstandig om een kreupel paard te kopen. Dit komt natuurlijk nooit helemaal weer goed dus ik wil geen risico's nemen. Ik hoop dat het nog even duurt voordat er ook koper komt zodat ik hopelijk het herstellingsproces mee ga maken :)


WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 14:29

Helaas heeft Sil een nieuw huisje :(
Ze gaat over 1/2 weekjes weg. Ik vind het echt super jammer maar ze gaat wel naar een tophuisje.

Er zullen dus helaas geen verdere updates volgen in dit topic -O-

Horses06
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:18

;( ;( ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers