Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:29

Myrthe3 schreef:
Daarnaast, ik doe zelf ook zeer zwaar lichamelijk werk en verdien minder dan de helft van wat mijn hoefsmid krijgt voor 1 pony bekappen. Dus zo weinig vind ik het eigenlijk niet.

Jij werkt waarschijnlijk in loondienst?
Dat is niet te vergelijken.

Bij jou is het pensioen al geregeld, je arbeidsongeschiktheid, doorbetaling bij ziekte, etc etc. en je inkomstenbelasting is al ingehouden.

Een zelfstandig ondernemer als een hoefsmid moet van alles wat die binnenharkt de btw afdragen, inkomstenbelasting betalen, een pensioen regelen, een arbeidsongeschiktheidsverzekering betalen.
Dan blijft er voor het bekappen van die ene pony echt veel minder over dan jouw uurloon.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:36

Als een smid voor €35 of minder moet komen om 1 paard te bekappen dan verdient hij daar echt niks op, voor moet hij er zeker meerdere op 1 adres kunnen doen om er echt iets aan te verdienen. Toevallig had ik het er eind vorig jaar over het mijn hoefsmid omdat ik vroeg wat de prijsverhoging zou zijn voor het nieuwe jaar i.v.m. btw verhoging en steeds duurder wordende brandstof.
Ik zei nog tegen hem dat ik het knap vond dat hij voor €40 deed bekappen en want DA/Therapeuten vragen dat al alleen voor de voorrijkosten. Toen zei hij ook dat hij daar niks aan verdiende als hij er maar 1tje op een adres had en dat hij gelukkig op veel grote stallen komt waar hij er altijd meerdere tegelijk doet. Hij vertelde ook dat de adviesprijzen volgens de hoefsmedenvereniging/bond veel hogen ligt, maar er weinig smeden zijn die dat advies opvolgen.

Mijn staat rondom op ijzers en ik betaal €105, ik weet niet wat bekappen bij hem precies kost.

Kwaliteit hoef niet altijd duur te zijn!

BenWLOVER

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:29

Leuk topic dit! Leuke rekensom:

Hoefsmid rekent 35 euro.
Hier zit 21% BTW in = € 6,07 houden we nog € 28,93 over.

Dan gaat er ongeveer per bekapbeurt € 2,50 af aan afschrijving van het gereedschap.
Tussenstand: € 26,43.

Dan hebben we nog de diesel/bezinekosten en onderhoud van de auto. Even uitgaande van een retourrit van huis naar de klant en terug dan rijden de meeste smeden toch wel een 40 km. Dit in samenkomst met de stijgende brandstofprijzen en natuurlijk het onderhoud van de auto houden we dit op ongeveer 10 euro.
Dan hebben we nog € 16,43 over.

Hier moet de inkoomstenbelasting nog vanaf. Deze ligt momenteel ergens bij de 35% geloof ik.
Laten we zeggen dit laatste bedrag :3 = € 5,48.

Onder aan de streep houd je nog maar € 10,95 aan over.

Het minimumloon is momenteel € 9,82.

Van deze € 10,95 moeten er ook nog allerlei verzekeringen worden betaald zoals een dure AOV maar ook de aansprakelijkheid.

Dan is er natuurlijk ook nog de prijs kwaliteit verhouding en daar zit een groot verschil.
De beunhaas van 15 euro moet met alle bovenstaande regels veeeeel meer paarden doen dan diegene die 45 euro zou vragen.
De beunhaas werkt bijvoorbeeld zwart en zonder verzekeringen terwijl die van 45 juist alles netjes probeert te doen en misschien wel iets teveel tijd neemt voor jouw en je paard maar ook wel weer een kopje koffie bij je kan drinken :P

Icelandic horses! They are like Belgian chocolates - you can't stop with only one.

WesternWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:32

2,50 per bekapbeurt aan gereedschap? Lijkt me (veel) te hoog ingeschat hoor.
Voor de rest mee eens dat een goede bekapper best wat meer mag verdienen.

The difference between the good and the great;
the great can make others feel as if they also can be great
-Unknown

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:42

Maar nascholing (heel belangrijk wat mij betreft!) en verzekeringen zijn dan niet meegeteld. Dus ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat hij niet veel meer dan t minimumloon zal overhouden bij enkele klanten. (Bij meer klanten op een adres of met ijzers oid zal er dan iets meer marge op zitten maar nog geen vetpot)..

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:46

WesternWay schreef:
2,50 per bekapbeurt aan gereedschap? Lijkt me (veel) te hoog ingeschat hoor.
Voor de rest mee eens dat een goede bekapper best wat meer mag verdienen.

Misschien wel maar dan nog zijn een kniptang, kapmes, renetten aardig aan de prijs en je wil daar ook een vervanging ooit eens voor kopen als ze bot of op zijn. Één hoefvijl kost bijvoorbeeld al 27,95 inclusief BTW. Daarmee kun je 20 a 25 paarden rondom mee bekappen. Daarna begint ie toch echt op te raken. Dan nog afhankelijk of je in een brandschone stal bekapt of in het modderige weiland :') des te eerder zijn ze niet meer scherp en kun je weer een nieuwe uit de doos pakken.

*Koenlover jazeker nascholingen zijn heet belangrijk maar gaan ook gepaard met genoeg kosten..

Icelandic horses! They are like Belgian chocolates - you can't stop with only one.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:04

BenWLOVER schreef:

Hoefsmid rekent 35 euro.

Dan gaat er ongeveer per bekapbeurt € 2,50 af aan afschrijving van het gereedschap.

Dan hebben we nog de diesel/bezinekosten en onderhoud van de auto. Even uitgaande van een retourrit van huis naar de klant en terug dan rijden de meeste smeden toch wel een 40 km. Dit in samenkomst met de stijgende brandstofprijzen en natuurlijk het onderhoud van de auto houden we dit op ongeveer 10 euro.

Hier moet de inkoomstenbelasting nog vanaf. Deze ligt momenteel ergens bij de 35% geloof ik.

Van deze € 10,95 moeten er ook nog allerlei verzekeringen worden betaald zoals een dure AOV maar ook de aansprakelijkheid.

Dan is er natuurlijk ook nog de prijs kwaliteit verhouding en daar zit een groot verschil.
De beunhaas van 15 euro moet met alle bovenstaande regels veeeeel meer paarden doen dan diegene die 45 euro zou vragen.
De beunhaas werkt bijvoorbeeld zwart en zonder verzekeringen terwijl die van 45 juist alles netjes probeert te doen en misschien wel iets teveel tijd neemt voor jouw en je paard maar ook wel weer een kopje koffie bij je kan drinken :P

Ik moet wel de eerste hoefsmid nog tegen komen die alles in het wit doet :D

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:17

Ik zit in het Gooi, betaal hier 120 euro voor bekappen + rondom ijzers met rondom stiftgaten.
Ik heb het nooit als te duur gezien. Mijn smid is iets minder dan een uur bezig met mijn paard (wel heel braaf dier), maar levert altijd tip top werk. Daar wil ik best voor betalen.

Horonae• M2 + 3
Volg Horonae op instagram, klik hier!

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:29

DeMolenhoek schreef:
BenWLOVER schreef:

Hoefsmid rekent 35 euro.

Ik moet wel de eerste hoefsmid nog tegen komen die alles in het wit doet :D

Vooral dat ALLES inderdaad whaha

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:25

BenWLOVER schreef:

Hoefsmid rekent 35 euro.

je vergeet nog pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering... dus een hoefsmid werkt voor minder dan het minimumloon.

zoek je een 24/7 buitenplek voor je paard? -> http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl
hoefverzorging en gebitsverzorging in Noord-Holland:
http://www.jantineleeflang.nl
regiomanager NH voor www.ruiterenenmennen.nl

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:38

Ik begrijp niet dat je 35 euro betaald voor bekappen. Dan kan een hoefsmid daar niet gezond voor werken. Ik betaal graag meer en dat de hoefsmid wel voor zichzelf lichamelijk en financieel kan zorgen. Zou ik zelf ook willen als ik hun schoenen zou staan.

Hier 50 euro bekappen, 120 voorijzers en 145 rondom beslaan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:12

80 euro voor voor ijzers en achter bekappen.

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra
http://www.bokt.nl/markt/ad/58892/tk-ha ... at-38-zgan

Peeps: B+1

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:14

Er blijft inderdaad bitter weinig van die 35 euro over? Anderszijds kan een hoefsmid vaak wel 2-3 paarden per uur doen. Zeker indien er meerdere paarden op 1 locatie zijn. Een smid die een beetje logisch nadenkt zorgt dat hij ook enkele adressen heeft zoals maneges of grotere stallen waar hij een hele dag kan vullen met 1 locatie. Als ze daar 3 paarden per uur kunnen doen, 8 -10 uur per dag = 24 -30 paarden. Dat trekt de verhoudingen dan wel een beetje recht met dagen waar er 1 paardje per locatie staat. Maar het blijft uiteraard nog geen vetpot (of toch niet als je kijkt naar verhouding werk vs inkomsten.)

Lederen anatomische dressuursingel 120 cm te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/493423/ana ... -trekpaard

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:42

115 euro voor rondom in Oost Nederland. Bij mijn vorige smid in West Nederland betaalde ik dat ook..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:51

30 bekappen
100 rondom
75 voor en achter bekappen

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+9 (pr 185)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:54

Duhelo schreef:
Er blijft inderdaad bitter weinig van die 35 euro over? Anderszijds kan een hoefsmid vaak wel 2-3 paarden per uur doen. Zeker indien er meerdere paarden op 1 locatie zijn. Een smid die een beetje logisch nadenkt zorgt dat hij ook enkele adressen heeft zoals maneges of grotere stallen waar hij een hele dag kan vullen met 1 locatie. Als ze daar 3 paarden per uur kunnen doen, 8 -10 uur per dag = 24 -30 paarden. Dat trekt de verhoudingen dan wel een beetje recht met dagen waar er 1 paardje per locatie staat. Maar het blijft uiteraard nog geen vetpot (of toch niet als je kijkt naar verhouding werk vs inkomsten.)

30 paarden op een dag bekappen lijkt me niet realistisch. Ik vrees dat die smid dan op handen in knieën naar huis gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:39

Als je er 30 bekap in een dag moet het echt allemaal mee zitten en moeten ze allemaal extreem braaf zijn, en moet je de dag er na echt wel ff kalm aan doen. Zo'n dag met allemaal brave manegepony's is leuk, maar dat is en kan geen dagelijks werk zijn.

De berekening hier boven komt echt heel goed in de richting.
Bij 1 paard ben je echt onder het minimum loon bezig.
Bij een paar paarden leuk en pas echt interessant als je de hele dag op de zelfde locatie achter elkaar door kan. Maar in de praktijk heb je veel adressen waar je er 1 tot 3 doe.
Stallen waar je er 10 achter elkaar kan doen zijn er niet zo veel (wel bij handels stallen en manege's, maar de meeste klant zijn gewoon particulieren met 1 paard, die als het mee zit een afspraak maken met een paar stalgenoten tegelijk).

Ik doe het partime (naast een partime kantoorbaan), maar heb voor mij zelf de max per dag op ongeveer 5 bekappen of 2 rondom op een ijzertje staan (of een combinatie daar van natuurlijk, ook beetje afhankelijk of ze braaf zijn of ik wel wat extra kan doen).
Door een akkefietje met een paard in het werk er een jaar uit geweest en kom niet meer op mijn oude nivo. Dan ben je we verzekerd in de tijd dat je er in eerste instantie uit lig. Maar genoeg klanten komen niet meer terug, en vergeet de keren dat ik eens een aantal dagen gas terug moet nemen niet (door wat overbelasting oid), die zijn gewoon voor eigen rekening.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:25

Ik merk wel dat nu ik een nieuwe hoefsmid zoek, dat best lastig is. Veel hier willen helemaal niet ver rijden (15 km) voor alleen bekappen. Heb er inmiddels al 5 gesproken die zeggen, je zit niet in mijn gebied. Kwa keus blijft er dan niks over. Dan zou ik liever gewoon iets meer betalen, als ik dan wel keuze heb.

_lotteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:29

Ik betaal €135,- vierkant beslaan, incl de BTW.

Heb al eens minder betaald, maar die smid leverde ook minder vakwerk.

Ben erg blij met mijn hoefsmid en het is het geld waard!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:36

SIEMxFUNNY schreef:
Ik begrijp niet dat je 35 euro betaald voor bekappen. Dan kan een hoefsmid daar niet gezond voor werken. Ik betaal graag meer en dat de hoefsmid wel voor zichzelf lichamelijk en financieel kan zorgen. Zou ik zelf ook willen als ik hun schoenen zou staan.

Hier 50 euro bekappen, 120 voorijzers en 145 rondom beslaan.

Als een smid 35 of zelfs minder vraagt zal die er zelf wel aan uit kunnen op een of andere manier. Wellicht gedeeltelijk zwart of weet ik veel wat. Natuurlijk brengt een plek met maar 1 paard veel minder op en ben je al gauw 1 uur kwijt met 1 klant op 1 plek. Het wordt pas interessant als je een stal kan doen waar meerdere paarden staan. Maar dat is met zoveel dingen. Hier is het altijd geweest dat je 5 euro extra betaald als hij er maar 1 moest bekappen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:40

Ik betaal 80,- vierkant beslaan, en paard staat er altijd tiptop bij..

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:44

Jeetje wat een prijzen lees ik hier! Ik betaal 25 voor bekappen. Ijzers weet ik niet, want ik heb geen paarden op ijzers. Ik heb een gediplomeerde en gerenomeerde smid die al meer dan 20 jaar onze paarden doet.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

BlijNijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:46

Ik mag echt in mijn handjes knijpen met mijn hoefsmid. Voor het bekappen van drie kleine pony's moet ik €50,00 betalen. Hij is erg kundig, neemt alle tijd en gaat erg leuk met mijn pony's om. :)

Hij heeft aangegeven het onzin te vinden om hetzelfde tarief te rekenen als voor een groot paard. Daarnaast staan mijn pony's keurig stil en is het bekappen zo gebeurd. Zoals hij altijd zegt "zo blijft het voor ons beide leuk". Nou, helemaal prima.

WesternWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:42

Wat een prijsverschillen zeg!

The difference between the good and the great;
the great can make others feel as if they also can be great
-Unknown

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:26

Tja, ik ben nu weer erg blij met de mijne.
Paard heeft momenteel een blessure in de rug dus kan niet lang benen optillen.
Gisteren 2 voor ijzers gedaan, comfortshoes met een wigzool. Zaterdag komt hij voor 1 achterijzer en de week erop voor het volgende achterpootje.... komt dus 3x terug, uit de regio en de enige klant op deze sta. E toch rekent hij niks extra dan normaal.....