Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:54

Ik betaal bij de ene smid voor bekappen 30€.
Bij de andere smid voor bekappen 47,50 en voor enkel voorbeslag 112,50.
Heel duur en ik moet er ook nog heen, 1 uur enkele reis, maar hij is waanzinnig goed en het ziet er altijd geweldig uit.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:36

Ik betaal €25 voor mijn mini

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:10

Shanna schreef:
Ik ben ZZPer dus ik weet hoe dat werkt qua kosten, pensioen, verzekeringen en afschrijving van materialen. Wat ik zeg, ik vind €30/40 per kwartier/ 20 minuten een boel geld. Zekers omdat ik jaren lang de helft heb betaald. Er zijn ook mensen die dat niet, of zelfs weinig geld vinden. Dat mag ook. Blijkbaar zijn dit toch de nieuwe gemiddelde prijzen, maar het maakt voor mij een cursus zelf bekappen wel een heel stuk aantrekkelijker, al is het maar om de periodes tussen het bekappen langer te kunnen maken om op die manier geld uit te sparen..


Ik vind het voor de expertise die ik van een smid verlang niet veel geld. En die expertise gaat verder dan de vijl er op de juiste manier langs halen. Met de lichamelijke belasting, reistijd (die er ook bij de paarden van de buurman is) en materialen er bovenop vind ik het eigenlijk belachelijk goedkoop.

Een goede smid kan heel waardevol zijn. Die kent op een gegeven moment het bewegingsapparaat van je paard al jaren. Dat is toch echt iets anders dan foto's en filmpjes aan de DA laten zien van hoe je paard eerst liep.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:51

Shanna :

Nou ja, mijn smid is 2 uur bezig met mijn oudje met speciaal beslag.
Hij heeft een gescheurde pees ooit gehad en heeft wigzolen. Verder een gekanteld hoefbaan ivm hoefbevangenheid en ook artrose in zijn kogels waardoor hij geholpen moet worden met afrollen.
Ik vind dan 100 euro hiervoor betalen niet veel geld, omgerekend 50 per uur en dan nog de materialen.
Het zijn ijzers die heet aangepast moeten worden, zolen die op maat geknipt moeten worden en dan heb ik het niet over het bekijken/bekappen en aanpassen van de voeten wat deskundig moet gebeuren.
Mijn paard gaat elke 8 tot 10 weken naar de smid

Natuurlijk bekappen gebeurt juist in de praktijk veel vaker tussendoor dan dat er langere periodes tussen zitten dan bij beslag, je werkt juist vaker iets bij.

abhschleich

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-12-13
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:03

Ik woon in Midden-Nederland en betaal voor rondom bekappen 35. Mijn haflinger staat voor op ijzers en dan betaal ik voor het bekappen en de ijzers €75,00 (was 70, maar btw verhoging...)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:04

Ik blijf het idioot vinden dat mensen wel zonder problemen 80 a 90 euro uitgeven aan wat voor therapeut dan ook voor het paard en 35 euro voor bekappen teveel vinden.

Vaak rekenen ze geen voorrijkosten, BTW moet er nog af, je pensioen, je verzekering (je betaalt de hoofdprijs als smid), je afschrijving materiaal, benzinekosten etc.

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:11

Ik betaal €25 voor bekappen. Ik heb laatst in Slowakije zelf een paard bekapt (hoefsmeden bestaan er niet echt) en o wat is dat zwaar! Ik vind het niet gek als de prijzen duurder zouden komen te liggen, het is funest voor je lichaam.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:09

Arabesk schreef:
Ik blijf het idioot vinden dat mensen wel zonder problemen 80 a 90 euro uitgeven aan wat voor therapeut dan ook voor het paard en 35 euro voor bekappen teveel vinden.

Vaak rekenen ze geen voorrijkosten, BTW moet er nog af, je pensioen, je verzekering (je betaalt de hoofdprijs als smid), je afschrijving materiaal, benzinekosten etc.


Hier ben ik het absoluut met je eens.

Mijn partner is hoefsmid en ik vind het echt schokkend te lezen of te horen dat er anno 2019 "smeden" zijn die voor €25 euro een paard bekappen. Dan werk je echt je rug naar de kloten als smid, vind je jezelf blijkbaar niet meer waard dan dat en dan moet je echt veel op een dag bekappen en/of beslaan wil je er iets aan overhouden of die lui werken zwart. -O-
Ik vind dat elke zelf respecterende hoefsmid op zijn minst €40 à €45 moet vragen per bekap-beurt. Je bent vakman of vrouw, je levert maat en vakwerk dus daar mag je best een beloning voor vragen. Daarnaast ben je in je vrije uren ook nog boekhouder, dat vergeten klanten vaak.

Overigens ben ik (en partner dus ook) geen fan van trekpaarden of andere grote paarden uit de hand te bekappen, ik vraag me dan af of je je rug graag stuk wil hebben als smid-zijnde? Er zijn soms paarden die mijn partner uit de hand kan bekappen, een enkeling en verder als hij die klanten heeft, heeft hij een hoefstal.
Laatst bijgewerkt door Karma op 08-05-19 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:11

Ik betaal 25 euro voor bekappen en woon in Limburg

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:16

Karma, huh? Hoezo je rug stuk wilt hebben? Mijn Shire legt zijn hoef netjes in een hoefsteun. Minder belastend voor de rug dan de Shet waar je op je knieën voor moet liggen.

Daarbij kan ieder paard zelf zijn voet omhoog houden.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:20

Mijn hoefsmid is belachelijk goedkoop := Ik heb al een paar keer gezegd dat ze meer moet vragen, maar dat doet ze niet. Hier komt ze standaard elke 6 weken. De ene keer pakt ze 1 pony (shet) en mijn paard mee, de andere ronde 2 shets + mijn paard. De laatste keren moest ik 90 euro afrekenen en daarvoor was ze 3 keer geweest (totaal 7 bekapbeurten dus). Nou moet ik wel zeggen dat het altijd millimeter-werk is en mijn paarden erg makkelijk zijn bij de smid.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:23

Selka schreef:
Karma, huh? Hoezo je rug stuk wilt hebben? Mijn Shire legt zijn hoef netjes in een hoefsteun. Minder belastend voor de rug dan de Shet waar je op je knieën voor moet liggen.

Daarbij kan ieder paard zelf zijn voet omhoog houden.

Staat er toch ook bij? Bij sommigen kan het dus wel, toevallig ook een Shire-klant waar ik het van weet.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:24

Ik had weer mazzel, weinig slijtage op de ijzers dus die zijn nog een tweede ronde gebruikt, dan kost het me maar 100 euro voor rondom beslaan.

Ik ben wel een zeikerd dus elke 7 weken wordt hij gedaan. Volgens mij ben ik normaal 115 kwijt, stiftgaten 5 euro meer.

Anoniem

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:29

Hier regio Drenthe Overijssel betaal ik 25 bekappen. Pony kost hetzelfde als paard.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:29

Dan las ik het verkeerd :) Shires zijn gewoon leuk :+

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:36

Myrthe3 schreef:
Hier regio Drenthe Overijssel betaal ik 25 bekappen. Pony kost hetzelfde als paard.


Dat vind ik schandalig, zo laag.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:36

Hier betalen we € 27,50 per paard ( ongeacht formaat, ik heb er ook een shetje bij). Ik vraag regelmatig of de prijs nog hetzelfde is, want dit bedrag is toch eigenlijk een lachertje. Het is een zwaar beroep, ze rijden behoorlijke afstanden en dan steeds weer 1/2/3 paardjes doen. Wij laten standaard elke 10 weken komen, onze paarden zijn schaapmak bij hem, en ik betaal het met alle liefde. Als hij zijn prijzen € 10 pp zou verhogen liet ik hem nog steeds komen elke 10 week.

( vanmorgen was hij zelfs al begonnen met de eerste, want hij was er 8 uur en wij dachten dat hij 9 uur zou komen. Doet ie zelf even halster om, touwtje aan een paal en klaar)

imaudy
Berichten: 5020
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:50

Karma schreef:
Myrthe3 schreef:
Hier regio Drenthe Overijssel betaal ik 25 bekappen. Pony kost hetzelfde als paard.


Dat vind ik schandalig, zo laag.


Het wil toch ook niet zeggen dat die smid bij nieuw/andere klanten niet duurder is. Het is nog altijd de smid zelf die de prijzen bepaald.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:54

30€ voor bekappen, in Drenthe.

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:55

Ik betaal 20 voor bekappen.. 40 alleen voor beslaan en 70 voor rondom beslaan.

anjali
Berichten: 15046
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:55

Hier 25 euro voor bekappen.In Brabant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:59

imaudy schreef:
Karma schreef:

Hier regio Drenthe Overijssel betaal ik 25 bekappen. Pony kost hetzelfde als paard.


Dat vind ik schandalig, zo laag.


Het wil toch ook niet zeggen dat die smid bij nieuw/andere klanten niet duurder is. Het is nog altijd de smid zelf die de prijzen bepaald.[/quote]

Nou inderdaad. Sorry maar ik ga hem echt niet iedere keer fooi geven, beetje raar.
Als hij de prijs omhoog doet snap ik dat en hoor je er mij niet over.
Nieuwe klanten betalen inderdaad meer maar ik zit al 10 jaar bij dezelfde en betaal daarom nog steeds zo weinig.

Daarnaast, ik doe zelf ook zeer zwaar lichamelijk werk en verdien minder dan de helft van wat mijn hoefsmid krijgt voor 1 pony bekappen. Dus zo weinig vind ik het eigenlijk niet.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:08

Mijn paard staat altijd op blote voetjes. Ik betaal dan ook €30,- per bekapbeurt :)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:49

Ik betaal €27,50 voor alleen bekappen. Vond dit aardig duur maar als ik hier de prijzen zie is het ‘spot’ goedkoop :+

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:55

Karma schreef:
Arabesk schreef:
Ik blijf het idioot vinden dat mensen wel zonder problemen 80 a 90 euro uitgeven aan wat voor therapeut dan ook voor het paard en 35 euro voor bekappen teveel vinden.

Vaak rekenen ze geen voorrijkosten, BTW moet er nog af, je pensioen, je verzekering (je betaalt de hoofdprijs als smid), je afschrijving materiaal, benzinekosten etc.


Hier ben ik het absoluut met je eens.

Mijn partner is hoefsmid en ik vind het echt schokkend te lezen of te horen dat er anno 2019 "smeden" zijn die voor €25 euro een paard bekappen. Dan werk je echt je rug naar de kloten als smid, vind je jezelf blijkbaar niet meer waard dan dat en dan moet je echt veel op een dag bekappen en/of beslaan wil je er iets aan overhouden of die lui werken zwart. -O-
Ik vind dat elke zelf respecterende hoefsmid op zijn minst €40 à €45 moet vragen per bekap-beurt. Je bent vakman of vrouw, je levert maat en vakwerk dus daar mag je best een beloning voor vragen. Daarnaast ben je in je vrije uren ook nog boekhouder, dat vergeten klanten vaak.

Overigens ben ik (en partner dus ook) geen fan van trekpaarden of andere grote paarden uit de hand te bekappen, ik vraag me dan af of je je rug graag stuk wil hebben als smid-zijnde? Er zijn soms paarden die mijn partner uit de hand kan bekappen, een enkeling en verder als hij die klanten heeft, heeft hij een hoefstal.


Helemaal mee eens. Onze smid (tevens vriend), vraagt € 20,-- voor bekappen en € 50,-- voor vierkant beslaan van onze Hercule. Die € 20,-- wil hij vaak niet eens aannemen omdat hij meestal zo weinig aan haar hoeft te doen. Ik heb al zo vaak gezegd, dat hij echt meer moet gaan vragen. Maar hier in de Limousin hebben de mensen weinig geld en zijn de prijzen van de smid zo laag. Vaak leg ik het geld van het bekappen stiekem in zijn auto.