Ervaringen met hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 19:12

Vandaag hebben we helaas ontdekt dat mijn 9 jarige merrie hoef katrol heeft. We gaan haar nu op speciaal beslag zetten (staat nu zonder), 3 weken ontstekingsremmers en 6 weken aspirine. Hierna gaan we terug evalueren.

Nu ken ik HKO wel van horen zeggen, maar echt ervaring heb ik er niet mee. Een paard op stal had het en stond ook op speciaal beslag en kon recreatief gereden worden. Ik zou haar ook graag reacreatief rijden. Ze staat momenteel stil omdat ik haar aan het behandelen ben voor headshaking syndroom. Ze is licht zadelmak gemaakt vorig jaar (3 gangen, nog door te rijden) dus er is geen sprake van werk voorlopig.

Ik heb de RX foto’s hier, kan iemand hier iets op zien? Het probleem zit in de rechter voorhoef, links was er veel beter aan toe zei de DA.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:33

In dit topic [HK] Bokkers met paarden met H.K.O #2 zitten mensen die allemaal een paard hebben (gehad) met h.k.o.

Mijn paard heeft het met speciaal beslag nog jaren prima gedaan. Ik kon gewoon wedstrijden met haar rijden. Uiteindelijk heb ik haar een jaar of 6 later moeten laten inslapen, maar dat had een hele andere oorzaak. Haar benen waren op dat moment goed.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:57

Mijn tinker heeft helaas ook hoefkatrol gehad. helaas was het al te ver heen,voor speciaal beslag was het al te laat. Iets met hard zijn voor zich zelf en niks laten merken

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:04

Ik zie een behoorlijk gerafeld straalbeen. Beide straalbenen behoorlijk aangedaan. Welke klasse geeft de DA de HKO?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 20:06

Babootje schreef:
Ik zie een behoorlijk gerafeld straalbeen. Beide straalbenen behoorlijk aangedaan. Welke klasse geeft de DA de HKO?


Ik heb geen klasse gekregen, enkel dat rechts erger is dan links. Ik kan zelf niks aflezen aan de RX foto’s eigenlijk.. vandaar dat ik ze plaats ook..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 20:08

Dit is het verslag van vandaag:

09/04/2019 klinische onderzoek:

Geen afwijkingen in stap

Draf:

- mank rv 1/5 links om op zachte bodem

- mank rv 2/5 rechts om op zachte bodem

- mank rv 1/5 links om op harde bodem

- mank rv 2/5 rechts om op harde bodem.

Buigproef:

LV -/+++

RV +/+++



RX

RV: podotrochleose + fragment(en) aan distale rand

straalbeen

LV: beter straalbeen



Echo:

- RV ernstige synovitis van de bursa podotrochlearis, met

indicatie van verklevingen in het centrale gebied

- LV eerder normaal beeld.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:11

IK zou even terug naar de dierenarts en die kan je precies vertellen wat je ziet, wat het zou moeten zijn. Best gek dat je die uitleg niet hebt gekregen?. Is daar een reden voor?

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:14

RV is duidelijk wel erger als LV.
Vaak geven ze het straalbeen een bepaalde klasse mee afhankelijk van het aantal "gangetjes" en rafeltjes. Van 1 tot 5.

Ter vergelijk een foto van een gezond straalbeen:

Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 20:16

justkid schreef:
IK zou even terug naar de dierenarts en die kan je precies vertellen wat je ziet, wat het zou moeten zijn. Best gek dat je die uitleg niet hebt gekregen?. Is daar een reden voor?


Hij heeft wel uitleg gegeven, maar ik lees er nu meer over en krijg zo dus ook meer vragen zoals bv die categorie enz. De foto’s samen bekijken heb ik eigenlijk niet echt bij nagedacht, hoef het ook niet perce te kunnen zien.

Hij heeft niet echt gezegd hoe erg het is, hij verwacht met beslag en eventueel een injectie het wel zo goed te krijgen dat rijden mogelijk is. Daar leid ik dan toch van af dat het niet zo extreem is dat we moeten inslapen bv. Eerst beslag en medicatie afwachten.. Kan hem wel even mailen, maar dan wacht ik nog een dagje zodat ik mezelf kan inlezen en zien welke vragen naar boven komen..

Bedankt @babbootje, geen klasse gehad, mss is dat iets wat in NL meer gangbaar is? Ik zie werkelijk niet echt verschil in de foto’s maar ben er ook echt een leek in.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:19


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 07:59

janouk schreef:
https://www.paardenverzekeraar.nl/ziekt ... j-paarden/
Hier staat een goede vergelijkings foto's van schoon en aangetast straalbeen


Dankjewel! Zie ondertussen zelf ook het verschil en schrik er toch van de mate dat het aangetast is. Heb er heel de nacht over gedroomd. Hoop echt dat het meevalt..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 15:46

Ik twijfel nu met beslag, ze raden bijna allemaal eggbar aan. Van de dierenarts kreeg ik dit beslag mee:

https://www.michel-vaillant-marechaleri ... unit-price

Als ik het goed begrijp plaatsen ze dat dan andersom zeg maar dus het dichte gedeelte achter. Ik ben bij beide ijzers wel bang voor aftrappen, Callie tikt heel snel aan haar hoefballen dus ijzers wss ook. Ik lees ook over breakover ijzers, die bevorderen het afrollen van de hoef.

Ergens denk ik, volg de dierenarts, ergens dan weer volg de smid |o Ik denk dat we toch beginnen met die eggbars en dan eens kijken hoe of wat. Je kan jezelf ook gek lezen, want dan natuurlijk bekappers beweren dat ze het kunnen genezen. Vind dat plausibel, zou toch wat zijn als dierenartsen dat dan niet aanraden terwijl het wel zou werken. Weet niet of ik dat echt geloof / wil proberen. Ze is 1 keer natuurlijk bekapt en toen liep ze een volledige week echt stok kreupel..

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:00

Mijn paard heeft echt zwaar dramatische straalbenen, had op zijn 5 jaar al klasse 4 in beide voorbenen, foto's verslechteren elke 4 jaar nog steeds. Die loopt met elk jaar een inspuiting met hyaluron en cortisone in 1 voet nog steeds rond. Heb er nooit speciaal beslag onder laten zetten. Af en toe heeft hij de nodige ups en downs en vorig jaar hebben we hem laten inspuiten met osphos.

Paard had er 8 jaar geleden al niet meer mogen zijn en loopt nog steeds rond. Tot vorig jaar zelfs nog dressuurmatig tot op M-niveau.

Foto's willen niet altijd wat zeggen. Klinisch beeld is veel belangrijker. Ik durf de mijne zijn foto's hier niet eens plaatsen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 16:02

@Yontheke, ja lees ook meer en meer dat foto's niet alles zeggen inderdaad. Bij ons raadden ze het wel andersom aan, eerst beslag en dan evt inspuiten. Omdat beslag een 'makkelijke' oplossing is volgens mij. Weet niet of zo een inspuiting iets is met risico of dat het veel kost?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:06

k_m schreef:
@Yontheke, ja lees ook meer en meer dat foto's niet alles zeggen inderdaad. Bij ons raadden ze het wel andersom aan, eerst beslag en dan evt inspuiten. Omdat beslag een 'makkelijke' oplossing is volgens mij. Weet niet of zo een inspuiting iets is met risico of dat het veel kost?


Bij mij hebben ze beslag altijd afgeraden.
Een inspuiting in een gewricht heeft uiteraard altijd risico's zoals bijvoorbeeld infectie etc.
Ik betaal voor een inspuiting +- € 180,00 a € 200,00 per voet.
De osphos inspuiting, die overigens gewoon in de hals, borst gebeurd was € 350,00.

De eerste keer zijn beide voeten ingespoten, daarna enkel en alleen linksvoor. Eerste 2 jaar 2 keer per jaar en nadien maar 1 keer per jaar. Hoe beter hij getraind werd, hoe beter hij liep.

Al houdt het natuurlijk op een gegeven moment wel een keer op. Al knapte die van mij met gewoon rust dan ook wel weer een groot stuk op. Hij is bijvoorbeeld ook niet positief op de buigproef. Die valt alleen door de mand op een kleine volte op de het harde.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:55

Ik heb ook niet het idee dat eggbars de kwaliteit van het straalbeen nog gaat verbeteren. Het kan wel helpen de pezen wat tot rust te brengen. Ik vind het zeker al klasse 4 als ik het zo bekijk. Zeker rechts. Er zijn paarden die op minder al kreupel gaan.
De slechte kwaliteit van het straalbeen kan niet meer verbeteren, hooguit verslechteren. Het enige dat je kunt doen is proberen dat het niet verder verslechtert en de ontsteking rustig maken. Dat gebeurt vaak door in te spuiten met ontstekingsremmers. Je zou silliconenbeslag kunnen proberen. Dat dempt de schokken die het paard in de voet krijgt door beweging en kan bijdragen aan het niet verder verslechteren van de kwaal en het rustig houden van de ontsteking in het gewricht. Maar het is maar net of je paard daar goed op reageert.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-04-19 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:57

De kans op verbetering is idd groter als de inspuiting na het beslag wordt gedaan. Het beslag draagt namelijk bij aan de verbetering.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:58

Ik heb al diverse paarden behandelt die HKO hadden. Allemaal ijzers eraf gehaald, paarden laten verhuizen naar een buitenpension, veel lange stukken rechtuit stappen met hoefschoenen aan. Allemaal zijn ze genezen en worden weer gereden. Er zijn ook paarden bekend die HKO fase 4 hadden en nu ijzerloos endurance rijden. http://www.hoefkatrol.nl

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:59

Deze kan helaas niet 24/7 buiten door het hoofdschudden.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:02

Sprookjes Arabesk. We hebben ooit een hele hype Antoine de Bodt gehad die ook beweerde HKO te kunnen genezen. Ik denk ook best dat in veel gevallen belastingskreupelheid (ook een onderdeel van HKO) kan worden opgelost, maar dat is echt incidenteel. Ik heb ook veel ellende gezien van mensen die maar door bleven rijden op katskreupele paarden omdat hun AdB instructeur beweerde dat het niet meer kreupel was.
Genezen kan niet he? een klasse 4 blijft een klasse 4.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:03

Babootje schreef:
Sprookjes Arabesk. We hebben ooit een hele hype Antoine de Bodt gehad die ook beweerde HKO te kunnen genezen. Ik denk ook best dat in veel gevallen belastingskreupelheid (ook een onderdeel van HKO) kan worden opgelost, maar dat is echt incidenteel. Ik heb ook veel ellende gezien van mensen die maar door bleven rijden op katskreupele paarden omdat hun AdB instructeur beweerde dat het niet meer kreupel was.
Genezen kan niet he? een klasse 4 blijft een klasse 4.


Ik wilde net zeggen....
Je kunt de onsteking uit het gewricht krijgen door injectie's en aangepast beslag, maar die foto's worden nooit beter. Ik ken wel veel mensen die niet zien of voelen dat hun paard kreupel loopt :+

Ik zou als ik jou was TS, de dierenarts morgen gewoon nog een keertje bellen of hij het nog een keer wil uitleggen, dat doen ze echt wel.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:36

Arabesk schreef:
Ik heb al diverse paarden behandelt die HKO hadden. Allemaal ijzers eraf gehaald, paarden laten verhuizen naar een buitenpension, veel lange stukken rechtuit stappen met hoefschoenen aan. Allemaal zijn ze genezen en worden weer gereden. Er zijn ook paarden bekend die HKO fase 4 hadden en nu ijzerloos endurance rijden. http://www.hoefkatrol.nl


HKO kan je never NOOIT genezen! als iemand zoiets schrijft zou ik meteen het vertrouwen in die persoon kwijt zijn en niet aan mijn paard laten zitten.
Hko kan je comfortabeler maken voor het paard zodat die er minder last van heeft. Maar een straalbeen waar gaten in zitten kan je niet alten genezen door paard van ijzers af te halen en op een andere manier te gaan houden.

ts ik zou aan je hoefsmid vragen of hij met de kliniek wilt overeggen wat voor jou paard het beste beslag is/

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:52

Ik heb ondertussen met 4 hoefsmeden contact gehad en zeggen allemaal hetzelfde. Ik ga voor een ijzer met eggbar dus zo een rond ijzer gaan. Eventueel een gel er tussen voor de demping. Ik snap de aandoening ondertussen zelf ook goed nu, moest me er gewoon even in inlezen. Als je echt de hoef mechanisme's amper kent is het moeilijk te begrijpen als ze het de eerste keer uitleggen. Ik vind dat het been er ook op foto al slecht aan toe is, het baart me ook wel zorgen dat ze niet gereden word en toch nu klachten heeft.

Genezen blootvoets heb ik over gelezen maar ik ga dit toch ook echt niet doen. Ik heb haar een keer natuurlijk laten bekappen en ze heeft een week stok kreupel gelopen.. 24/7 buiten kan inderdaad niet zoals anjali zegt. Mijn paard schud door regen en dan wordt ze echt compleet gek. Heb het wel geprobeerd maar gaat niet. Hoe ze nu staat is voor haar absoluut het beste en ze wordt erg goed verzorgt, we hebben gewoon erg veel pech..

Voor mij is het prioriteit dat het hoefbeen ontlast wordt eerst, en dan eventueel inspuiten voor de ontsteking. Ik hoop natuurlijk dat het ontlasten vanzelf al genoeg verzacht. Als ik haar echt absoluut nooit meer recreatief kan rijden dan gaan we nog eens verder nadenken. Maar eerst eens 6 weken ijzers afwachten en dan kijken.

Moet morgen nog even bellen over de juiste dosis aspirine dus ga dan even vragen naar de klasse, de DA weet dat ik er ijzers van de smid onder laat zetten nu ipv degene die hij mee gaf. Ik denk dat ik morgen nog even naar de DA bel die haar gekeurd heeft, mss heeft hij nog wel advies.

Dankjewel voor de reacties allemaal! Mijn conclusie is ijzers en ontstekingsremmers, hopen dat die elkaar genoeg helpen om de last weg te krijgen en dan na 6 weken weer verder kijken.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaringen met hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:24

Succes hoor!! en Thumbs upp!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 16:22

Arabesk schreef:
Ik heb al diverse paarden behandelt die HKO hadden. Allemaal ijzers eraf gehaald, paarden laten verhuizen naar een buitenpension, veel lange stukken rechtuit stappen met hoefschoenen aan. Allemaal zijn ze genezen en worden weer gereden. Er zijn ook paarden bekend die HKO fase 4 hadden en nu ijzerloos endurance rijden. http://www.hoefkatrol.nl


Ik wil hier toch nog even op inpikken, wat zie je als genezen? Want het straalbeen gaat op RX niet beter worden toch? Ik vind genezen zo een groot woord, dan kunnen hoefsmeden ook zeggen van met beslag eronder heb ik het paard 'genezen', zolang hij niet kreupel loopt zie je dat dan als beter?

Ik vind het een moeilijke afweging hoor, ik bekijk alle opties maar dit soort uitspraken duwen mij gewoon zo ver weg van dat natuurlijk bekappen. Overweeg het zeker, maar de enige en eerste keer dat ik het heb laten doen is het mij echt slecht bevallen, het lijkt me niet normaal dat een paard een week stok kreupel er van loopt. En dan in combinatie met het beweren van 'genezen', dat kan gewoon medisch niet.. Niet aanvallend bedoeld maar ben oprecht benieuwd waarom natuurlijk bekappers zo iets zeggen?