Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: Dyonne, Amaryllis, Apple, Coby, petraaken, C_arola

HorseTimeXL

Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 14:06

Hallo allen,

Ik heb sinds een week mijn eigen paard. Super leuk, maar ook spannend. Want ik wil het aller beste voor hem.

Ik heb hem laten keuren en hij is volledig rontgen goed gekeurd met wel een kleine bemerking bij zijn rechter hoef want daar zit een kleine hoornzuil. Maar zoals de dierenarts op de foto zou zien verwacht hij daar geen gekke dingen mee. Echter heeft mijn paard hele dunne hoef zool bij zijn 2 voornemen. Daardoor was het advies om hem zo snel mogelijk op ijzers te zetten. Het paard loopt verder nu nog prima. Het paard is 6 jaar en heeft nog nooit hoefijzers gehad. Nu ging ik mij inschrijven bij een hoefsmid die iedere woensdag komt. Gelukkig lees ik alleen maar positieve verhalen over hem. Ik had mij aangemeld om 2 ijzers voor te laten zetten en te bekappen. Mijn gebruikersdoel is recreatief rijden en ook het bos in, alleen laat

Echter merk ik dat ik nu wat onzeker word omdat ik op internet ook veel verhalen hoor van dat het geen pretje is en dat het meer kwaad dan goed doe. Ik wil vooral het beste voor mijn paard en hem niet onnodige dingen laten ondergaan.

Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Gewoon het advies van de hoefsmid afwachten? Of af gaan wat de dierenarts bij de keuring had gezegd. Het gaat mij absoluut niet om het geld.

Ik hoor graag jullie ervaring!

Willemijn

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:09

Ik zou aan de hoefsmid laten weten wat het advies van de dierenarts was en vragen wat de hoefsmid ervan vindt. Sommige paarden hebben echt hoefijzers nodig omdat ze anders zere voeten hebben, maar als het niet nodig is dan hoeft het niet. Mocht je twijfelen kan je ook altijd nog andere smeden om hun mening vragen.

Er zit een hele groep van de hoefijzerloze-garde op bokt, maar laat je vooral niet meeslepen in alle commentaren. Overal zitten voor- en nadelen aan, maar ik zou luisteren naar de dierenarts en hoefsmid. Zij hebben er immers voor gestudeerd en zien al jaren dag in en dag uit paarden met verschillende hoeven.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 11-03-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Intergalactic (v. Wynton)
Lovely (v. Guardian S)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:10

mavantos schreef:
Ik zou aan de hoefsmid laten weten wat het advies van de dierenarts was en vragen wat de hoefsmid ervan vindt. Sommige paarden hebben echt hoefijzers nodig omdat ze anders zere voeten hebben, maar als het niet nodig is dan hoeft het niet.

Er zit een hele groep van de hoefijzerloze-garde op bokt, maar laat je vooral niet meeslepen in alle commentaren. Overal zitten voor- en nadelen aan, maar ik zou luisteren naar de dierenarts en hoefsmid. Zij hebben er immers voor gestudeerd en zien al jaren dag in en dag uit paarden met verschillende hoeven.

Dit dus.

tengeltje11

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:12

idd en een goeie hoefsmid weet eigenlijk vaak meer van wel/geen ijzers dan een doorsnee dierenarts.
logisch ook,die hoefsmid ziet niets anders.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:13

Ik zou het advies van de hoefsmid afwachten. Hoefijzers zouden voor mij de allerlaatste optie zijn. Niets anders als last er mee. Ze kunnen serieuze schade aanrichten aan andere paarden, ze kunnen de ijzers kwijt raken waardoor je weer moet wachten voordat de smid komt etc.... Mijn huidge verzorgpaardje heeft eens een serieuze hoofdwond gehad door een knal van een paard met hoefijzers -O-

Moest het echt nodig zijn voor je paard dan zou ik eens zien voor hoefschoenen. Deze doe je gewoon aan wanneer het nodig is / wanneer je gaat rijden. Je moet wel zien dat je goed passende hebt!

All was well.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:16

Één extra advies, check of je hoefsmid lid is van de Nederlandse Hoefsmeden Vereniging.

Hier mogen bij mijn weten alleen Hoefsmeden lid worden die een volledige opleiding gevolgd hebben.

In Nederland is Hoefsmid een vrij beroep. Dit houdt in dat íédereen zich hoefsmid mag noemen.

Ik, jij, iemand met volledige opleiding, iemand met een cursusje etcetera.

De Hoefsmeden die lid zijn van die vereniging staan in ieder geval voor een stuk basiskennis en kwaliteit...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 14:19

Oké bedankt. Ik heb de dierenarts gemaild om de foto's op te sturen van de hoeven. Dan kan ik die aan hem laten zien misschien. Hij is aangesloten bij die vereniging.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:21

Ik zou wel duidelijk laten weten aan de hoefsmid wat de dierenarts heeft gezegd, want die heeft de röntgenfoto's gezien en dat kan nuttig zijn om te weten voor de hoefsmid. Die heeft immers nog steeds geen röntgenogen. Als het echt een goede smid is zou ik zijn advies opvolgen. Ik heb een Hoefcare (http://www.hoefcare.nl) hoefsmid, zij hebben op de website heel veel informatie staan en zijn goed opgeleid.

Edit: verstandig! Laat je vooral niet gek maken over wat je op internet allemaal leest, niet alles wat op internet staat is waar.

Intergalactic (v. Wynton)
Lovely (v. Guardian S)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:34

De dierenarts vindt dus dat je hoefijzers moet nemen omdat je paard mísschien wel last zou kunnen krijgen van de dunne zolen?

Waarom niet goed laten bekappen door een kundig bekapper/ smid en pas ingrijpen als er daadwerkelijk iets mis is?
Of problemen voorkomen door bijvoorbeeld met hoefschoenen op pad te gaan, en de rest van de tijd blootsvoets op de weide/paddock?

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en een kleintje onderweg voor augustus 2019

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 14:37

Ja dit was het advies op het keuringsrapport:

Afbeelding

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:39

Ik zou de hoefsmid afwachten en overleggen met hem wat je met je paard gaat doen.

Op internet vind je zoveel anti - dit en anti - dat groepen.'
Met alles wat met paarden te maken heeft, zijn er wel mensen die ergens voor of juist tegen zijn.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:45

Er zijn prima alternatieven zoals hoefschoenen.
Zo kan je paard toch profiteren van een gezonde hoeffunctie en kan je zijn dunne gevoelige zool ondersteunen.
Mogelijk kan je met de tijd wel zonder en zoniet dan kan je ze omdoen wanneer het nodig is, en vooral; afdoen wanneer het niet nodig is.

Overigens; loopt hij gevoelig?
Want wat word gezien als “dunne” zool is niet altijd terecht

“ YOU ARE YOUR HORSE HIS LIFE”

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:53

Ik heb er eentje gereden die op blote voeten altijd op eitjes liep, die stond daarom op ijzers.
Oorzaak, geen idee, had geen prio bij de eigenaar.

Huidige paard staat alleen in de zomer op ijzers wegens concoursen en trainen op gras. In de winter blootvoets.

Nog nooit een hoefsmid tegengekomen die alles koste wat het kost op ijzers moet hebben en ik heb heel wat verschillenden gezien. Dus ik zou het inderdaad aan de smid overlaten... :j
En niet dat suggestieve artikel van een natuurlijk bekapper op Hoefslag als maat houden.

Hou er rekening mee dat buitenrijden en een gevoelige zool wel lastig kunnen zijn. Zo heb ik er ook eentje gereden die blootvoets stond, maar een steentje in de zool en er zat weer een hoefzweer. :roll:

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 14:54

Ik zelf vind niet dat hij heel erg gevoelig loopt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat echt zou moeten voelen maar voor nu denk ik zelf van niet.

Op dit moment heeft hij voor wel een scheurtje in zijn rechterhoef. Maar hij is al 8 weken niet naar de smid geweest dus het wordt is sowieso hoogtijd. Verder zien de hoeven er voor 8 weken niet bekappen nog behoorlijk goed uit vind ik zelf.
Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:56

Die hoornzuil zie je ook de foto toch ? die zien se dan toch gewoon ipv "verdenking" op kleine hoornzuil....
of vergis ik me daarin nou...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 11-03-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 14:57

Ja hij kon het niet zo heel duidelijk zien. Hij zag een lijn maar kon niet zien of dat een vertekening was of niet. Dus toen heeft hij een tweede collega er naar laten kijken. Hij is gekeurd in Wolvega trouwens.

MarcoV92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:00

Gewoon advies van de dierenarts volgen, dierenartsen studeren niet voor niets.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:05

De advies van je veearts , zou ik aannemen als ik jou was
Hij is deskundig en veel paarden staan voor op ijzers .Dat ken geen kwaad.

.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:05

In de studie van een DA zou ook aandacht besteed moeten worden aan hoeven en hoeffunctie.
Het is tenslotte de basis van het paard.
Het is vandaag de dag allang (wetenschappelijk)
bewezen dat ijzers het O zo belangrijke hoeffunctie ernstig belemmeren
De kennis van de hoef bij de bestaande autoriteiten is mi ernstig beperkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:10

HorseTimeXL schreef:
Ja hij kon het niet zo heel duidelijk zien. Hij zag een lijn maar kon niet zien of dat een vertekening was of niet. Dus toen heeft hij een tweede collega er naar laten kijken. Hij is gekeurd in Wolvega trouwens.

Wolvega is goed!
Ik zou naar de dierenarts en hoefsmid luisteren. Een hoornzuil is ook niet zomaar iets.
Mijn paard staat ook weer op ijzers voor. Ik heb het (weer) geprobeerd toen ik was verhuisd en een andere smid moest zoeken. Deze vond dat in principe alle paarden op blote voeten moesten kunnen.
Nou niet dus -O- ze bleef gevoelig lopen (korte pasjes en steentjes en verharde wegen liefst mijden) ook nog na een half jaar en werd toen kreupel. Dus dierenarts, foto's, advies: terug op ijzers en het was meteen over.

Een goede hoefsmid en dierenarts hebben echt meer verstand van zaken dan iedereen hier op Bokt vanaf zijn schermpje.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:14

En dan nog zijn er alternatieven zoals hoefschoenen

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:15

De paarden waar ik mee rij(reed) hebben altijd ijzers gehad, nog nooit problemen mee gehad. 1 is 22 geworden en er staat er nu nog 1 van 27 met pensioen (inmiddels zonder ijzers). Met de jongere paarden ook geen problemen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:18

Jord schreef:
De paarden waar ik mee rij(reed) hebben altijd ijzers gehad, nog nooit problemen mee gehad. 1 is 22 geworden en er staat er nu nog 1 van 27 met pensioen (inmiddels zonder ijzers). Met de jongere paarden ook geen problemen.

En dan Kun je stellen; is dat “dankzij” of “ondanks” de ijzers

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:23

Ik zou zeker het advies van je dierenarts en hoefsmid meenemen in deze beslissing, als die allebei ijzers adviseren zou ik daar voor gaan.

Die van mij stond rondom op dik (men)beslag toen ik haar kocht, mijn hoefsmid adviseerde mij om achter lekker bloot te doen en haar voor op een dun ijzertje te zetten, en daar doet ze het heel goed op! Zonder ijzers loopt ze op eieren, en met rondom ijzers gaat ze teveel glibberen op de stenen.

Horonae• M1 + 1
Mijn paard is goed opgevoed: ze stopt altijd keurig voor overstekende bakkabouters.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:26

Yesss Clasical na 4 berichten in dit topic is je argument duidelijk. ;)

OT: Ik zou ook op het advies van je dierenarts en goede hoefsmid af gaan, zij hebben er immers voor geleerd! Mocht het uiteindelijk niet bevallen dan kun je altijd nog iets anders kiezen toch?

Eigenwijs is ook wijs.