Rood in de witte lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Rood in de witte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 20:43

Mijn shet, 10jaar, altijd gezond een nooit hoefproblemen gehad: heeft in alle 4de hoeven rode streepjes en stukjes in de witte lijn.
Staat al vanaf november op de paddock met alleen hooi als voer.

Geen dag kreupel geweest en ook niet. Loopt niet gevoelig. Heeft keurige hoedjes om te zien. Niet gevoelig bij op de hoeven tikken. Ze zijn niet warm en ik voel geen puls.

Betekenen rode plekken in de witte lijn altijd hb of kan dit ook iets anders zijn?
Ik zal binnenkort foto's maken

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:49

Ik denk dat,je bij dit soort dingen beter je hoefsmid kunt belken en die even laten kijken?

Anoniem

Re: Rood in de witte lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:02

Sowieso in het advies van ellepel het beste.
Rode plekken hebben over het algemeen echter niets met hoefbevangenheid te maken; het kunnen ook zoolkneuzingen zijn, bloedinkjes waar ze onhandig op een steen zijn gestapt of teveel druk doordat de hoefstand verkeerd is. Shetten staan vaak wat stijl op de hoeven, en dan kunnen ze teveel op de voorkant van de hoef drukken waardoor je daar rode plekken in de witte lijn krijgt.
Uit hooi alleen halen paarden trouwens niet voldoende vitamines omdat die vergaan tijdens het droogproces, dus als je je pony alleen op hooi wilt houden dan zul je iets van een vitaminebrokje toe moeten voegen (pavo vital, je paard gezond & fit, vitalbix enz), die extra dosis vitaminen en mineralen komt de hoefkwaliteit ook ten goede. :)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 21:22

Ze krijgt ook idd wel een pony brok bij hoor. En er hangt een mineralen blok
Maar ik bedoelde meer met alleen hooi, geen gras nu