Gevoelig op het harde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 18:49

Hoi Bokkers!

Ik heb jullie advies nodig, en ik wil het voor mezelf even van me aftypen en het op een rijtje zetten.
Ik heb een haflinger merrie, en die loopt zolang als ik haar heb al soms wat gevoelig op het harde (met de keuring goedgekeurd op t harde maar wel wat kort). Soms is het wat erger (met name de winter) en soms minder.
Afgelopen winter heb ik hoefschoenen aangeschaft voor de voorhoeven, deze deed ik om als ik naar de bak stapte (15 min stappen waarvan ong 5 min over verharde weg). Dit hielp redelijk en we zijn de winter goed doorgekomen.
Maar nu vind ik het de laatste tijd wel heel erg.
Ze staat 24/7 buiten, heeft een schuilstal met rubberen matten met daaraansluitend de hooiruif waar ze ook op rubberen matten staan. Vanaf daar kunnen ze de wei in, maar dat wilt ze eigenlijk niet meer omdat dat (volgens mij) ook pijn doet. Vandaag had ik springles dus ik ging richting de bak met de hoefschoenen om de voorhoeven maar ik vond dat ze toch nog heel gevoelig liep, ook achter, en ook een beetje wegglijden/struikelen. Ik ben doorgestapt want dit was wel vaker en in de bak is er dan niks meer aan de hand. Maar nu kreupelde ze zelfs wat in de bak, deze was ook wel wat hard ivm de vorst maar niet knoeperd hard (was halfuurtje daarvoor gesleept).
Na instappen ene stukje gedraafd maar ik vond t niks hoe gevoelig ze liep dus afgestapt en naar huis teruggestapt.
Nu twijfel ik wat ik ga doen. Het is namelijk zo dat haar hoeven altijd aan de korte kant zijn, de hoefsmid zegt altijd ze zijn kort maar niet té kort. En dat is elke keer dus ze slijten net zo snel als dat ze groeien.
Ijzers heb ik liever niet ivm 24/7 buiten en dus blubber, en omdat ze nogal belachelijk kan doen in de wei en met rijden en nog wel eens uithaalt naar haar weidemaatje, ik ben bang dat verwondingen dan sneller op de loer liggen.
Ik wil eigenlijk de dierenarts morgen bellen, puur om andere dingen uit te sluiten maar ik zou jiet weten wat ze kunnen doen. De hoefsmid kan er ook weinig mee verwacht ik, dus ik ben een beetje ten einde raad.
Hoefbevangenheid heb ik aan gedacht, maar op hun wei staat zo goed als geen gras meer, hier en daar een sprietje tussen de modder, verder krijgt ze een vitamine brokje en soms wat muesli, ze loopt verder 5 a 6 keer per week intensief. Hoeven voelen niet (bijzonder) warm en pulseren niet. Ik verwacht dus geen hoefbevangenheid. Ze is ook niet te zwaar.

Ik zou er best een keer ijzers onder willen slaan maar ik ben bang dat zodra die eronderuit gaan de hoeven dan weer afbrokkelen bij de nagelgaten. Daarom zit ik nu aan plakijzers te denken maar dan moet wel eerst de blubber weg zijn.

Wat vinden jullie? Dierenarts morgen bellen? Hoefsmid om advies vragen? Een andere oplossing?

Dit is de recentste foto die ik heb van de hoeven, dit was 9 augustus, na een bekapbeurt.
Afbeelding

Afbeelding

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:19

Op bevroren grond lopen ze allemaal gevoelig,dus daar niet op gaan rijden. Heb je geen foto van opzij van de hoef?Want zo lijkt hij wel wat kort maar ik ben geen deskundige helaas.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:24

Zou je de hoeven schoon kunnen spoelen en dan nog een keer een foto maken? Ik zie wel een paar dingen waar ze last van zou kunnen hebben. Steunsels lijken over de zool gegroeid o.a Maar door het zand is het niet met zekerheid te zeggen. Ik zou sowieso de hoefschoenen blijven gebruiken met dit weer

Anjali echt niet hoor, een paard met gezonde hoeven loopt prima ook met dit weer.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 19:32

anjali schreef:
Op bevroren grond lopen ze allemaal gevoelig,dus daar niet op gaan rijden. Heb je geen foto van opzij van de hoef?Want zo lijkt hij wel wat kort maar ik ben geen deskundige helaas.

Gister door de wei liep haar weidemaatje alsof hij niet anders gewend is, zelfs een sprintje getrokken, mijn haf staat bomvol met energie maar ging niet harder lopen dan absoluuy nodig was door de weide. Met de les vandaag liepen alle andere pony’s helemaal prima en was er niks aan de hand. Dus je hebt misschien wel gelijk dat paarden wat sneller gevoelig lopen nu, maar niet zo extreem als dit denk ik. Hoef is idd wat te kort, foto van opzij ga ik even zoeken.


WesternWay schreef:
Zou je de hoeven schoon kunnen spoelen en dan nog een keer een foto maken? Ik zie wel een paar dingen waar ze last van zou kunnen hebben. Steunsels lijken over de zool gegroeid o.a Maar door het zand is het niet met zekerheid te zeggen. Ik zou sowieso de hoefschoenen blijven gebruiken met dit weer

Anjali echt niet hoor, een paard met gezonde hoeven loopt prima ook met dit weer.

Ik zal vanavond of morgen een foto proberen te maken! Steunsels zijn idd een tijdje te lang geweest maar sinds ik er een opmerking over heb gemaakt werkt de hoefsmid ze wel netjes bij naar mijn idee. Hoefschoenen blijven we zeker gebruiken! Ik heb ze nu ook opgelaten zodat als ze toch de wei in wilt, dit misschien wat verzacht. Zijn hoefschoenen waarmee dit ook kan.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:45

Ik zou idd toch een ijzertje proberen, vaak helpt dat super goed. En dat brokkelen zou ik me niet zo druk over maken, als je ze steeds op tijd laat beslaan dan gebeurd dat niet heel snel, en de hoeven zien er zo bloedvoets prima uit qua kwaliteit

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 21:56

Net even een paar foto’s gemaakt, hoop dat ze een beetje duidelijk zijn. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:34

Ik durf op dit deel van bokt nooot zo mijn mening te geven omdat je vaak omderuit gehaald word door de 'natuurlijke' brigade, maar mijn pony had eigenlijk hetzelfde. Ik heb hem rondom op ijzers gezet, had ik veel eerder moeten doen. Hij loopt al jaren als een zonnetje nu en nooit meer gevoelig. Wel kritisch zijn op je smid, na 2 de deur te hebben gewezen heb ik nu een fijne die netjes beslaat en heel fijn is in de omgang. Kwestie van even navragen aan mensen uit de buurt, en vooral ook eventjes kijken bij die paarden die door die smid zijn beslagen. Voor mij en mijn pony werkt dit echt het fijnste!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:38

De zool ziet er heel plat uit, klopt dat?

Mijn merrie had een hele platte zool. Met natuurlijk bekappen heb ik dit kunnen verbeteren.

Is het trouwens ook erger met vorst? Zoja google dan eens op winterbevangenheid.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:42

Gewoon een ijzertje eronder, desnoods springschoenen in het begin en dan ben je er zo vanaf. Zeker als je stukken over het harde moet is het eigenlijk echt niet fair om dat zonder te doen als haar hoeven zo traag groeien.

mirim

Berichten: 4407
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:07

Ik ben erg voor ijzerloos.
Maar als een paard niet rad loopt wil een ijzer ( met eventueel een zooltje en siliconen ) nog wel eens een uitkomst zijn.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 23:21

@Horse_Driver, jaa ik ken het, ik heb altijd weer buikpijn als ik een topic open omdat er altijd wel iemand is die het voor elkaar krijgt om het te laten lijken alsof ik Mn paard mishandel. Heb jij nu nogsteeds ijzers? Of heb je eenmalig ijzers laten zetten zodat de hoeven tijd hadden om te groeien en ze er toen onderuit gehaald?

@Gypsy, de zool is inderdaad redelijk plat, wat zou dat moeten zijn dan? Hij loop wel erg rond af aan de voorkant, dus daardoor loopt ze redelijk veel op de zool. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk “erger” is met vorst aangezien het uberhaubt al erg wisselt per dag, maar zo erg als vandaag ( dus ook echt kreupel in de bak) heb ik het nog niet gehad.

@liekec, een deel van mij is het met je eens, het zou haar geen pijn mogen doen om te lopen, maar een andere kant is dat ik het niet gezond vind als een paard zijn hele leven op ijzers moet, zou er echt geen (pijnloze) mogelijkheid zijn zonder?
Zo moeilijk omdat hoefsmeden vaak ook pro-ijzer of anti-ijzer zijn, maakt het moeilijk om te bepalen of de hoefsmid nou ook echt alle opties overweegt.

@mirim, ik denk dat het zeker een uitkomst is, maar ik ben zelf ook pro ijzerloos en ben bang dat als je eenmaal aan ijzers begint je er niet meer vanaf komt. Kan iemand mij uitleggen wat de werking is van zooltjes/siliconen?

Ik wil uiteraard de beste oplossing voor haar, dus ik wil haar echt geen ijzers ‘ontzeggen’ als dit dé oplossing is, maar dan wil ik wel weten dat ik alle opties overwogen heb.

Een natuurlijk bekappen, kan iemand me daar ervaringen over vertellen? En wat moet ik er precies bij verwachten? Ik meende ooit gelezen te hebben dat die ook heel vaak moet komen? Dat lijkt me eerlijk gezegd geen doen, iemand die dit kan verduidelijken?

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:50

Hier toevallig het zelfde met 1 van mijn paarden. Beide worden natuurlijk bekapt. Maar 1 staat er 24/7 buiten en slijt harder dan dat ze groeien. Zij staat sinds vrijdag op plak ijzers. Bevalt tot nu toe echt top. Misschien het overwegen waard?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 23:52

malih schreef:
Hier toevallig het zelfde met 1 van mijn paarden. Beide worden natuurlijk bekapt. Maar 1 staat er 24/7 buiten en slijt harder dan dat ze groeien. Zij staat sinds vrijdag op plak ijzers. Bevalt tot nu toe echt top. Misschien het overwegen waard?

plakijzers heb ik zelf ook aan zitten denken inderdaad, echter moet er dan wel iemand in de buurt zitten die dit doet. Wat zijn de nadelen van een plakijzer ten opzichte van een gewoon ijzer?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:57

Plakijzers ervaar ik persoonlijk als drama. Bleven nooit zitten, met tot gevolg dat ik niet op buitenrit durfde uit angst er een te verliezen.

Ook ik zou er voor kiezen er een ijzertje onder te zetten. Zonde om zo aan te pappen met iets wat met een ijzertje heel makkelijk te verhelpen is.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:06

Ik heb mijn paard voor op duplo’s staan ( kunststof ijzers)
Bevalt goed en blijven top zitten.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:18

Wat voer je haar? Hooi, voordroog, brok? Ik vind op de bovenste foto's de hoefwand heel erg dun. En daar is ze ook niet al te best bekapt. Van de onderste foto's valt weinig te zeggen, daar zit te veel zand op, behalve dat ze scheef staat.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 00:31

Lindsey_99 schreef:
Wat voer je haar? Hooi, voordroog, brok? Ik vind op de bovenste foto's de hoefwand heel erg dun. En daar is ze ook niet al te best bekapt. Van de onderste foto's valt weinig te zeggen, daar zit te veel zand op, behalve dat ze scheef staat.

ze krijgt zo goed als onbeperkt hooi (slowfeeder net), verder krijgt ze het vitamine/mineralenbrokje van vitalbix, en een half bekertje muesli per dag.
Ze is overigens niet te zwaar

Afbeelding

Afbeelding

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:43

Wat een leuk dier! Als een paard al wat gevoelig is, is het logisch dat het vandaag niet echt fijn was! Bevroren grond (ook al is er gespleept) doet echt zeer.
Ik heb mijn oude merrie met gevoelige zolen af en toe op ijzers gehad. Alleen als het nodig was en dat ging prima. Dat je 'er nooit meer af komt' is dus een fabeltje .

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 00:58

Kendra schreef:
Wat een leuk dier! Als een paard al wat gevoelig is, is het logisch dat het vandaag niet echt fijn was! Bevroren grond (ook al is er gespleept) doet echt zeer.
Ik heb mijn oude merrie met gevoelige zolen af en toe op ijzers gehad. Alleen als het nodig was en dat ging prima. Dat je 'er nooit meer af komt' is dus een fabeltje .

hier ben ik het mee eens, ik denk dat ik morgen de dierenarts gewoon bel, het complete verhaal voorleg en dan vraag of ik misschien iets over het hoofd gezien heb of dat ze misschien toch iets kunnen controleren, zodat ik niet later kan zijn zovan pff had ik toch de dierenarts er maar even naar laten kijken. Waarschijnlijk zal de dierenarts ook beginnen over ijzers, dan laat ik er denk ik inderdaad een keer een ijzertje onder slaan en kijken we dat even aan. Het liefste zou ik dan s'winters een ijzertje eronder en zomers die er lekker af, in de zomer is het probleem meestal ook niet/nauwelijks aanwezig, en dan hopelijk kunnen we snel ook in de winter blootvoets.
Ik vind het een heel fijn idee als ze gewoon zonder al dat gehinkel en gestruikel over de weg kan binnenkort.

Ik vroeg me ook nog af of ik heel extreem ben als ik beenbescherming oplaat op de weide als ze ijzers heeft? Ik ben als de dood dat ze zichzelf flink aantikt, ze kan zo gek doen op de wei, ik zou ook de eerste weken even bescherming om kunnen doen zodat ze eraan kan wennen ( de ijzers ) en dan die later gewoon aflaten. (of ben ik nu extreem overprotective?)

Ik rij overigens altijd met peesjes voor en achter omdat ze aantikt/strijkt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 07:00

Faitherr schreef:
Kendra schreef:
Wat een leuk dier! Als een paard al wat gevoelig is, is het logisch dat het vandaag niet echt fijn was! Bevroren grond (ook al is er gespleept) doet echt zeer.
Ik heb mijn oude merrie met gevoelige zolen af en toe op ijzers gehad. Alleen als het nodig was en dat ging prima. Dat je 'er nooit meer af komt' is dus een fabeltje .

hier ben ik het mee eens, ik denk dat ik morgen de dierenarts gewoon bel, het complete verhaal voorleg en dan vraag of ik misschien iets over het hoofd gezien heb of dat ze misschien toch iets kunnen controleren, zodat ik niet later kan zijn zovan pff had ik toch de dierenarts er maar even naar laten kijken. Waarschijnlijk zal de dierenarts ook beginnen over ijzers, dan laat ik er denk ik inderdaad een keer een ijzertje onder slaan en kijken we dat even aan. Het liefste zou ik dan s'winters een ijzertje eronder en zomers die er lekker af, in de zomer is het probleem meestal ook niet/nauwelijks aanwezig, en dan hopelijk kunnen we snel ook in de winter blootvoets.
Ik vind het een heel fijn idee als ze gewoon zonder al dat gehinkel en gestruikel over de weg kan binnenkort.

Ik vroeg me ook nog af of ik heel extreem ben als ik beenbescherming oplaat op de weide als ze ijzers heeft? Ik ben als de dood dat ze zichzelf flink aantikt, ze kan zo gek doen op de wei, ik zou ook de eerste weken even bescherming om kunnen doen zodat ze eraan kan wennen ( de ijzers ) en dan die later gewoon aflaten. (of ben ik nu extreem overprotective?)

Ik rij overigens altijd met peesjes voor en achter omdat ze aantikt/strijkt


1 van mijn 3 paarden staat buiten ook met peesjes, die kan zo gek doen en al 3 x een dik been met wondje gehad omdat ze onvoorzichtig is. Voordat ze zich echt een keer blesseert gaat er bij mij toch echt een peesje om. Sindsdien geen problemen. Ik zou het dus geen probleem vinden om dit even een paar weken te proberen en dan evt af te bouwen

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:07

Faitherr schreef:
Kendra schreef:
Wat een leuk dier! Als een paard al wat gevoelig is, is het logisch dat het vandaag niet echt fijn was! Bevroren grond (ook al is er gespleept) doet echt zeer.
Ik heb mijn oude merrie met gevoelige zolen af en toe op ijzers gehad. Alleen als het nodig was en dat ging prima. Dat je 'er nooit meer af komt' is dus een fabeltje .

hier ben ik het mee eens, ik denk dat ik morgen de dierenarts gewoon bel, het complete verhaal voorleg en dan vraag of ik misschien iets over het hoofd gezien heb of dat ze misschien toch iets kunnen controleren, zodat ik niet later kan zijn zovan pff had ik toch de dierenarts er maar even naar laten kijken. Waarschijnlijk zal de dierenarts ook beginnen over ijzers, dan laat ik er denk ik inderdaad een keer een ijzertje onder slaan en kijken we dat even aan. Het liefste zou ik dan s'winters een ijzertje eronder en zomers die er lekker af, in de zomer is het probleem meestal ook niet/nauwelijks aanwezig, en dan hopelijk kunnen we snel ook in de winter blootvoets.
Ik vind het een heel fijn idee als ze gewoon zonder al dat gehinkel en gestruikel over de weg kan binnenkort.

Ik vroeg me ook nog af of ik heel extreem ben als ik beenbescherming oplaat op de weide als ze ijzers heeft? Ik ben als de dood dat ze zichzelf flink aantikt, ze kan zo gek doen op de wei, ik zou ook de eerste weken even bescherming om kunnen doen zodat ze eraan kan wennen ( de ijzers ) en dan die later gewoon aflaten. (of ben ik nu extreem overprotective?)

Ik rij overigens altijd met peesjes voor en achter omdat ze aantikt/strijkt

Ik zou dan wel kijken naar luchtdoorlatende peesbeschermers. Als je haar met gewone BR kappen op de weide zet is dat vragen om problemen :) daarnaast kunnen springschoenen in de eerste week handig zijn, zodat het ijzer even mooi kan hechten aan de hoef.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:14

liekec schreef:
Faitherr schreef:
hier ben ik het mee eens, ik denk dat ik morgen de dierenarts gewoon bel, het complete verhaal voorleg en dan vraag of ik misschien iets over het hoofd gezien heb of dat ze misschien toch iets kunnen controleren, zodat ik niet later kan zijn zovan pff had ik toch de dierenarts er maar even naar laten kijken. Waarschijnlijk zal de dierenarts ook beginnen over ijzers, dan laat ik er denk ik inderdaad een keer een ijzertje onder slaan en kijken we dat even aan. Het liefste zou ik dan s'winters een ijzertje eronder en zomers die er lekker af, in de zomer is het probleem meestal ook niet/nauwelijks aanwezig, en dan hopelijk kunnen we snel ook in de winter blootvoets.
Ik vind het een heel fijn idee als ze gewoon zonder al dat gehinkel en gestruikel over de weg kan binnenkort.

Ik vroeg me ook nog af of ik heel extreem ben als ik beenbescherming oplaat op de weide als ze ijzers heeft? Ik ben als de dood dat ze zichzelf flink aantikt, ze kan zo gek doen op de wei, ik zou ook de eerste weken even bescherming om kunnen doen zodat ze eraan kan wennen ( de ijzers ) en dan die later gewoon aflaten. (of ben ik nu extreem overprotective?)

Ik rij overigens altijd met peesjes voor en achter omdat ze aantikt/strijkt

Ik zou dan wel kijken naar luchtdoorlatende peesbeschermers. Als je haar met gewone BR kappen op de weide zet is dat vragen om problemen :) daarnaast kunnen springschoenen in de eerste week handig zijn, zodat het ijzer even mooi kan hechten aan de hoef.


Ik train altijd met speciale luchtdoorlatende beschermers, maar buiten staan ze gewoon met simpele br peesjes. Omdat ze alleen maar scharrelen en stilstaan worden pezen daar echt niet warmer onder. Problemen beginnen als het warmer dan 41 graden wordt, en als ze rustig buiten staan haal je dat nooit. Zeker niet in de wintermaanden.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:25

Als ze alleen maar scharrelen en stilstaan hoef je toch geen peesbeschermers om te doen :+ TS haar paard doet juist wild in de wei (zo vatte ik het in ieder geval op), dan zou ik er geen normale peesjes om doen. Maar hey, ik gebruik die dingen sowieso nooit. Ben er geen fan van. Alleen bijvoorbeeld die compositi beschermers lijken mij persoonlijk prima afdoende voor in de wei en loop je ook geen kans op natte/warme beschermers.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:01

@superzodiaX jaa, ik denk dat ik zeker begin met peesjes en dan kijk hoe dat gaat en indien mogelijk ze na een tijdje aflaat. Springschoenen hou ik er dan sowieso gewoon omheen denk ik.
@liekec ik denk dat dat in de winter wel losloopt toch? Bij warmere tempraturen zal ik daar inderdaad zeker op letten, ik denk dat ik eerst gewoon de peesjes die ik heb omdoe en dan een paar keer per dag voel, mocht dat wel warm zijn eronder dan doen we er uiteraard beter ventilerende om.
Ze doet inderdaad veel belachelijk op de wei, maar niet zo dat ze echt een halfuur lang rent, meer dat ze soms ineens een dolle 5 minuten krijgt, met de bijhorende gekke sprongen en glijers.
Ik ga het sowieso allemaal nog ecen goed uitzoeken ALS er ijzers onder komen.
Mijn ouders willen toch graag dat de dierenarts er even naar kijkt en daar ben ik alleen maar blij mee, ik heb er een hard hoofd in dat ze iets kunnen (en of ze uberhaubt langs willen komen als ik het verhaal aan de telefoon uitleg), maar alle controle is welkom uiteraard.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:58

In de winter is het beter te doen dan in de zomer, beter gezegd in de zomer sowieso niet doen. Maar zoals ik al zei, zulke beschermers komen sowieso niet om mijn paard zijn beentjes dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld :)