Bokkers met hoefkennis? Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 22:45

De hoeven van mijn verzorgpaardje zijn nooit echt geweldig geweest, maar de hoefvorm heb ik tot zover redelijk goed weten te corrigeren door regelmatig bij te vijlen. Meer dan vijlen durf ik alleen niet te doen, dus geen snijwerk in de straal of bekappen met een nijptang. Op het moment vind ik dat de hoornige steunsels te groot worden, ze groeien over de zool heen. Maarja ik ben zelf geen hoefsmid, dus ik kan er ook helemaal naast zitten :+

Ik heb geprobeerd een foto van de onderkant van zijn hoef bij te voegen, achteraf niet zo handig om foto in t donker te maken 8)7 . Het is daar niet helemaal goed te zien, maar de hoornige steunsels steken uit boven de zool en groeien er ook overheen. Het bruine randje is modder die vast komt te zitten onder de hoornige steunsels, tussen de zool. Wat is jullie ervaring daarmee? Horen die wel weg geknipt te worden? Of is dit zo normaal?


Afbeelding


(Ik had de eigenaren al gevraagd de hoesmid te laten komen, maar bij mijn weten heeft de smid er niks aan gedaan)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:49

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:51

Ja steunsels moet je wel (laten) bijwerken. Steunsels moeten niet te lang worden, want dat voelt voor een paard als een ingegroeide teennagel zeg maar, maar ze moeten ook zeker niet uitgepeld worden zoals sommige Strasser bekappers nog weleens doen. Deze hoef heeft inderdaad wel weer even een bekapbeurt nodig :j

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:53

Zo vanaf de foto lijken de hoeven ook veel te lang, daar zou volgens mij een flink stuk af mogen. Daarmee dus ook van de steunders..
Ik zou hier niet zelf meer aan prutsen maar echt even een smid bij proberen te halen. En dan zelf daarna weer bijhouden. Maar dit gaat probleem geven als dat verder groeit..

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 23:00

Arabesk schreef:
Ja steunsels moet je wel (laten) bijwerken. Steunsels moeten niet te lang worden, want dat voelt voor een paard als een ingegroeide teennagel zeg maar, maar ze moeten ook zeker niet uitgepeld worden zoals sommige Strasser bekappers nog weleens doen. Deze hoef heeft inderdaad wel weer even een bekapbeurt nodig :j


Okee, top! Dankje, ik wist 't zelf even niet meer zeker :D


Pluttersput schreef:
Zo vanaf de foto lijken de hoeven ook veel te lang, daar zou volgens mij een flink stuk af mogen. Daarmee dus ook van de steunders..
Ik zou hier niet zelf meer aan prutsen maar echt even een smid bij proberen te halen. En dan zelf daarna weer bijhouden. Maar dit gaat probleem geven als dat verder groeit..


De lengte van de hoeven vallen opzich mee, ik kan morgen wel even proberen een standfoto toe te voegen als je geinteresseerd bent. Ik geef je helemaal gelijk hoor, ik kan geen grote veranderingen maken aan de hoef. Punt is dat de hoefsmid nog best recent is geweest.
Maarja hij had de steunsels ook niet aangepakt en heeft ook nooit de flare in zijn hoeven goed weten te corrigeren. Heb dus wel een beetje mijn vraagtekens bij die hoefsmid haha... :?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:05

Ja sommige smeden doen niets aan de steunsels, want ja daar steunt een paard op 8)7. Op www.hoefnatuurlijk.nl kun je veel info vinden over bekappen en hoe wel en hoe niet.

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 23:13

Oja, ik ken die site van een stalgenootje! Ik probeer het bijvijlen ook een beetje volgens die gedachtegang te doen. Zijn de steunsels ook goed zelf bij te werken dan? Heb namelijk ook wat horror verhalen op bokt gehoord dat mensen zelf waren bezig gegaan na een cursus en toen een paard met ernstige pees overbelasting hadden. Wil niet iets fout doen, omdat ik er te weinig kennis van heb :+

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:30

Als je twijfels hebt bij de huidige Smit kun je er altijd een goed aangeschreven andere smid bij halen.
Dat is verstandiger dan zelf aan de slag gaan :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:39

Vanaf een zool foto kan niet echt de lengte van de hoef beoordeeld worden maar de steunsels mogen wel wat naar beneden ja, dat moet eigenlijk met een mesje maar er schijnt ook een speciaal raspje voor te zijn. Steunsels zijn niet anders dan gewoon hoefwand dat omgekruld is en langs de straal loopt. Vanaf de zool zou je met je vinger over de steunsel moeten kunnen glijden zonder een randje te voelen alhoewel een klein randje geen ramp is hoor. Maar de steunsel moet zeker niet zo lang zijn dat het omklapt en de zool gaat bedekken (of omhoog rondom de straal gaat groeien wat ook bestaat).

Hoefsmid erbij of een goeie natuurlijke bekapper :)

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:19

Ik zal inderdaad gaan rondkijken naar een goed aangeschreven hoefsmid! (en dan kijken of de eigenaren daarmee akkoord willen gaan O:) )


woepsie90 schreef:
dat moet eigenlijk met een mesje maar er schijnt ook een speciaal raspje voor te zijn.

Dat raspje klinkt eigenlijk best handig om de steunsels wat bij te kunnen houden tussen de bezoekjes van de hoefsmid in. Ik denk dat zelf met een mesje aan de slag gaan nog wat te hoog gegrepen is voor mij :')

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:48

Los van t feit dat ik zeker vind dat er wat aan de hoeven gedaan mag worden, weer de eigenaar van je verzorg paard er van? Ik zou echt niet blij zijn als een van mijn bijrijdsters aan de hoeven gaat zitten.

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:56

malih schreef:
Los van t feit dat ik zeker vind dat er wat aan de hoeven gedaan mag worden, weer de eigenaar van je verzorg paard er van? Ik zou echt niet blij zijn als een van mijn bijrijdsters aan de hoeven gaat zitten.


Haha ja hoor ik doe alles in overleg, het is hun paard dus zij beslissen. Sterker nog, ze hebben me zelf de beginselen geleerd, zodat ik de hoeven voor hun kon gaan bijwerken :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bokkers met hoefkennis? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:14

Die hoeven mogen wel weer een bekap-beurt hebben :j

De steunsels mogen inderdaad korter dan ze nu zijn, maar ze horen wel hun functie nog te kunnen vervullen. Die functie is dat ze iets gewicht dragen wanneer de hoef zich uitzet (bij het neerkomen tijdens het bewegen bijvoorbeeld). Ze horen dus wat korter te zijn dan de hiel; die draagt gewicht als het paard stil staat. Zodra de steunsels omklappen, zoals hier, verliezen ze hun functie. Ze lopen tot ongeveer de helft van de straal normaal gesproken.

Hier zou dus inderdaad wat vanaf mogen