Hoefschoenen, net ijzers eraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Hoefschoenen, net ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 09:34

Ik heb een Welsh Cob en had hem rondom op ijzers staan. Dat beviel eigenlijk hartstikke goed, behalve dat we een natte wei hebben,de prijs en iedere keer een afspraak maken bij de smid tussen werk, kind en andere dingen door.

Ik ben momenteel zwanger en het rijden is wat minder. Ik men met hem, zo'n twee maal per week. Ook ohz rijd ik maar nu even niet. Een vriendin heeft net hoefschoenen voor haar paard en die vond ik echt zo goed bevallen dat dit me het leek. Nu lijkt een goed moment om over te stappen.

Ik heb zijn ijzers er af laten halen en wil eigenlijk weten, wat nu.

Wanneer kan ik zijn hoeven gaan meten? Hij staat nu ietsje langer omdat hij dan wat slijtspeling heeft. Hoe lang moet ik wachten of zal het niet uitmaken qua maat? Wat is wijsheid? Kan ik rijden zonder ijzers en schoenen, een kort ritje per week? Of is dat juist onverstandig?


Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: Hoefschoenen, net ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:45

Een ritje per week kan prima zonder ijzers of schoenen. Misschien loopt hij de eerste paar keer ietwat gevoelig omdat hij moet wennen aan blote voeten. Ik heb op maat gemaakte hoefschoenen van Smit voor mijn paard en daar werd aanbevolen om 2 weken na het bekappen de maat op te nemen. Ik gebruik ze alleen maar als we meerdere keren per week rijden of een lange rit met veel asfalt of als ik weet dat er veel stenen op de route liggen. Een gewoon ritje waarbij we ook in de graskant kunnen rijden doe ik ze niet voor aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:46

Om een gezonde hoef te krijgen zou ik ze netjes op de juiste lengte gaan bekappen, dan kun je ook meteen voor schoenen kijken. Hoofwear heeft een passervice met veel verschillende modellen.

Of dat ritje per week lukt hangt echt heel erg af van hoeveel asfalt je meepakt en hoe hard de hoeven zijn.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:53

Heb je hem wat langer op de hoeven laten staan vanwege de gevoeligheid, of ben je zo bang dat de hoeven te veel slijten?
In principe krijgt de hoef pas een seintje om weer goed te gaan groeien zodra die ver genoeg afgesleten of juist bekapt is en de straal net de grond raakt. Is de hoef te lang, dan zal hij gaan brokkelen en scheuren, wat natuurlijk sowieso al sneller gebeurt door de nagelgaten.
Je kan hem best nog heel even laten wennen aan het lopen zonder ijzers door de hoef nog iets langer te laten, maar ik zou dan toch binnenkort de smid even laten komen en de hoeven tot op de goede lengte laten bekappen, en ook mooi rond laten vijlen. Dat scheelt brokkels en scheuren vanwege de nagelgaten, maar is ook inderdaad belangrijk om de goede maat voor de hoefschoenen te kunnen opmeten.
De meest ideale manier is om de hoef vervolgens zelf een klein beetje bij te houden, dus de hoefwand af en toe rond te vijlen. Dan kun je namelijk een hoefschoen kopen die precies past. Wacht je elke keer totdat de hoef te lang is voordat je de smid laat komen, dan zul je een grotere maat schoen nodig hebben en dat is eigenlijk niet zo fijn.

Elke week een korte rit zonder ijzers is echt geen probleem. Bij gezonde hoeven is het zelfs geen probleem om meerdere lange ritten te maken zonder ijzers.
Men je op straat of ook op onverharde wegen en in het bos? Bij die laatste twee kun je het best eerst zonder schoenen/ijzers proberen. Een gezonde hoef slijt meestal veel minder dan je verwacht.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 10:02

Bedankt voor de tips, erg nuttig!
Ik rijd voornamelijk over asfalt. De smid liet ze ietsje langer zodat hij niet gevoelig zou lopen. Ik zit te denken gewoon morgen een ritje te maken en dan eens te meten, en een week later weer.

Ik vijl mijn andere ponys zelf dus dat lukt wel, ben indd nu bang voor brokkelen en scheuren bij de nagelgaten. Logisch eigenlijk dat ze pas groeien als ze kort genoeg zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefschoenen, net ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:10

Wij rijden 10-20 km per week over asfalt zonder schoenen. Na een overgangsperiode kunnen alle paarden zonder schoenen. Mits je ze buiten huisvest.

denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Hoefschoenen, net ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 16:21

Hij staat altijd buiten, maar niet op de weide nu het nat wordt.

Hij heeft met zn maatje een stal van 3x6 met een matras en vlas, datzelfde stuk betegeld en een paddock van 20x20. Omat ze veel op dat betegelde stuk hooi staan te eten vraag ik me af of dat nadelig gaat werken. Ze zullen daarvan ook slijten toch of went dat?

Hoefschoenen lijken me sowieso nuttig voor de komende tijd tot zijn hoevel weer op volle sterkte zijn denk ik?

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoefschoenen, net ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 07:33

Ik zou het eerst eens aankijken. Daarnaast kan je biotine bijvoeren om de hoefgroei te stimuleren: 0.1mg/kg paard eens per dag.

Ik gebruik daar zelf subli biotine mix voor omdat deze het meest geconcentreerd is: 10g voor een paard van 550kg (meestal zijn ze 10g voor 200kg paard). Biotine zorgt tot 20% snellere hoefgroei en een wat betere bouwkwaliteit. De doseringen op de verpakkingen wisselen, ik bepaal echt met het biotinegehalte de dosering indien dat als werkzame stof wordt aangedragen (dus een biotinesupplement). Sommige fabrikanten doseren extreem laag, 5mg voor een paard van 500kg, sommige nog steeds echt te laag, maar minder met 20mg/500kg. Maar de enige manier waarop ik consequent verbetering heb gevonden is met 50mg/500kg paard, dus 0.1mg/kg paard.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoefschoenen, net ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 03:56

Ik zou even aankijken hoe het gaat mocht je merken dat hij gevoelig gaat lopen met rijden dat je dan hoefschoenen neemt?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, OmgiliBot en 5 bezoekers