nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:15

Hoi allemaal

Ik heb al wat gezocht maar vind veel over rotstraal, maar zoek eigenlijk iets om dit te voorkomen VOOR mijn paarden rotstraal zouden hebben.


Ik huur een weide een straat van mijn huis en dit is het meest ideale + betaalbare voor mijn situatie.

Ze hebben twee schuilstallen die altijd droog zijn maar de weide is aflopend en oneffen en net op deze plekken staan de stallen.

Ze staan dus 24/7 buiten waarbij ik ze s'avonds van het gras afhaal en in het zand gedeelte zet waar de stallen zijn. Overdag mogen ze weer het gras op en kunnen ze rondlopen.

Ik huur deze weide sinds de zomer en het leek allemaal ideaal, maar vandaag schrok ik me een hoedje met de hoeveelheid water die er staat na een nacht regenen...

ik heb nu bang voor de hoeven van mijn paard en veulen.

Ik wil iets wat ik op hun hoeven en zolen kan doen dat helpt het water GOED te weren maar liefst niet dagelijks toegepast moet worden, want in de winter moet ik alles met een hoofd of loperslampje doen daar ik pas thuiskom als het donker is.

bovendien heb ik geen beton in of rond de weide dus als ik ze insmeer en ik zet hun hoef neer komt er gelijk zand aan.


verder had ik nog een vraagje:

zou het een goed idee zijn om in hun schuilstal afspanlint te voorzien dat ik ze eigenlijk verplicht s'avonds IN hun stal te blijven staan zodat ze eigenlijk een hele avond op droge grond staan? of is dit geen goed idee?

ze staan gewoon lekker in de regen als ik aankom en zie ze eigenlijk alleen in hun stal staan als het voedertijd is.



ik hang nu al hun hooinetten op in hun stal zodat ze ook heel die tijd op het droge gaan staan.


ik heb gelezen over:
hoefteer
dry feet van cavalor
hoofsolution
equisolid
hypozin

maar de meeste dingen zijn voor als ze al rotstraal hebben?


LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:23

Rotstraal krijgen ze niet perse door water, maar door vuilheid en vocht, en gebrek aan beweging. Door bewegen wordt bloedsomloop gestimuleerd en dat remt rotstraal (aldus mijn hoefsmid).
Ken genoeg paarden die 24/7 op zo'n soort wei staan, die krijgen geen rotstraal.
Op stal is die kans veel groter. Dus ik denk niet dat het heel aannemelijk is dat die van jouw rotstraal krijgen.
Mest je de paddock uit? Dan is de kans op rotstraal namelijk al veel kleiner. Dat is wel belangrijk in dit geval.
Verder is het handig om een groter stuk te verharden dan enkel de stal, dan hebben ze net wat meer ruimte om droog te wandelen.
Ik denk niet dat je heel veel moet veranderen trouwens :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:28

de mest wordt regelmatig gesleept, niet echt eruit geschept. Daar zou ik dan een oplossing voor moeten zoeken.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:34

Rotstraal wordt veroorzaakt door een anaerobe bacterie. Hoe meer je de hoef afdicht, hoe lekkerder die bacterie het vindt. Zolang er zuurstof bij kan komen kan de bacterie niet goed overleven.

Hoeven af en toe uitkrabben (ook niet te vaak) is meer dan genoeg.
Kortom, doe niet zo panisch over rotstraal :+

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:39

Ik zou zelf hypozin in de straalgroeven doen. En in het middenstuk als dat geen volledig gesloten kussen is (maar eigenlijk is er dan al droge rotstraal). De hoefkussens horen ook aan elkaar te zitten. Als dat niet zo is, daar ook hypozin tussen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de duidelijkheid: deze beide hoeven hebben dus al droge rotstraal. De foto is zeer oud, paard is ondertussen al dood dus opmerkingen over de hoeven hoeven verder niet, maar deze had ik nog bij de bokt upload staan.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:43

Red Horse heeft een pot wat Field Paste heet. Mijne staat ook 24/7 buiten in een aflopende wei en ik doe dat regelnatig over de gehele zool, straal en in de groeves smeren. Het plakt aan de hoef, het heeft natuurlijke inredienten en de volgende dag zie je in de straalgroeves nog wat residu. Ik vind het ideaal!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:46

De bacterie die Ibbel noemt slaat ook pas toe wanneer je paarden een verminderde weerstand hebben. TS ik kan me het verhaal van je palomino herinneren en ik begrijp dat je er over in zit. Overigens heb ik sinds ik paarden heb maar 1 keer rotstraal aan de hand gehad en dat was toen ik nog in pension stond en mijn paard ongeschikt ruwvoer (voordroog) kreeg. Weerstand komt vanuit de darmen, als je gezond hooi voert ben je al een heel eind.

Zoals je nu doet zou ik ook doen. Hooi binnen hangen zodat ze meer tijd droog op stal staan. Ter voorkoming zou ik gaan voor geschikt ruwvoer en binnen voeren, en dat doe je al. Mochten ze toch problemen krijgen dan zou ik je NT dry willen aanbevelen. Dat is een poeder wat je onder de hoeven kunt doen (zit in een fles met een tuut in de dop waardoor je het heel handig kunt aanbrengen). Toen mijn paard rotstraal kreeg stond hij op een weide waar het extreem modderig werd en toch werden met de NT dry de symptomen een stuk minder. Maar echt over was het pas toen hij weer fatsoenlijk hooi kreeg.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:54

merci voor jullie reacties!

Ik ben niet panisch over rotstraal, maar het trok mijn aandacht toen ik mac zn hoeven uitkrabte omdat hij licht mank liep (wat achteraf een steentje bleek te zijn) maar links voor vond ik zijn hoef ruiken... nu weet ik niet hoe rotstraal ruikt maar heb wel gelezen dat het echt stinkt. en omdat ik vond zijn hoef echt wel stonk had ik wat bang daar ik het niet herken enzv.
Na het rijden heb ik de hoeven afgespoeld en toen was de geur helemaal weg wat me gerust stelde maar het blijft in mijn achterhoofd. Toen ben ik gaan google hoeveel "kwaad" natte weiden kunnen doen voor hoeven

(ik heb u echte zwembade aan de stal ... en daar staat hij in als hij mij verwacht met voer) en met dat ik googelde op bokt en google zelf, kwam ik steeds vaker rotstraal enzv tegen... ja dan ga je uiteraard licht in paniek...

:)

mijn paarden staan nooit vast op stal, en kunnen dus altijd rondlopen. eerst hadden ze altijd de hele weide maar deze heb ik nu opgesplitst zodat ik ze van stukjes kan wisselen om de weides tijd te geven te groeien, herstellen en als ik kalk of mest stof heb gebruikt dat ze er een paar weken vanaf kunnen blijven.

ik voer de paarden bij voor hun weerstand
nl de weerstand kruidenmix
en cavalor support korrel.
Laatst bijgewerkt door MacKai op 30-10-18 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:57

Paarden kunnen best door een beetje modder heen lopen, maar het is wel belangrijk dat ze de grootste tijd droog staan. Dus handig om waar je voert (dus ook hooi) goed droog te hebben, daar staan ze het meeste.
Ook de mest goed opruimen zodat ze daar niet in staan te trappen.

Vooral voor als t straks gaat vriezen dan vinden ze t niet fijn om over de opgevroren modder te lopen. Tenminste, mijn mieperds..

Het mooiste is om een deel beton/bestraat te hebben en een deel goed gedraineerd zand. Maar dat moet wel mogelijk zijn.

Mijn paard heeft veel minder rotstraal sinds hij 24/7 buitenstaat juist.
Vroeger spoot ik altijd cavalor dry feet, dat hielp goed tegen het stampen in z'n volgeplaste stal... Nu niet meer nodig

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:02

Als je nu al schrok van de hoeveelheid water zou ik me toch eens achter de oren gaan krabben, want het is droger dan ooit en het moet nog november worden. Ik zou me daar meer zorgen over maken dan over eventuele rotstraal. Hier bereiken we meestal rond de jaarwisseling een moment waarop we toch wel balen van de blubber, maar het is hier nu nog zo ontzettend droog dat ik denk dat we dat 'omslagpunt' pas een paar weken later gaan bereiken. Als het bij jou nu al nat is ga je nog heel wat beleven vrees ik.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 10:11

mijn idee was om de paarden die nu s'avonds elk apart in een stal stukje staan (voor voernijd van de grootste en de angst dat hij het veulen gaat trappen) toch samen te zetten op het hoogstliggende gedeelte en dan als ze in de winter praten over erge vrieskou, die avond met een wals of dergelijke over de modder te gaan zodat ze weer gelijkmatig aanvriest en zo om en om te zetten. in putje winter blijft de ondergrond vrij goed bevroren waardoor ik denk dat dit wel zou kunnen helpen?

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:21

Misschien dat paddock roosters je kunnen helpen op een of meerdere voerplekken?

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:28

Vergeet niet dat dit de eerste goeie regenbui sinds tijden was. Op wel plekken is de grond zo dicht geslagen dat het langer duurt voor het erin trekt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:30

Dan moet het eerst winter worden, als we al winter krijgen. Reken er maar op dat het voorlopig vooral nog heel veel natter zal worden. Vanaf een graad of 10 en kouder groeit het gras niet meer. Omweiden heeft dan weinig zin, hooguit verspreid je de blubber dan nog meer. Heb je een grote weide? Hier lopen ze 's winters gemakkelijk een halve hectare bijna volledig zwart.

Volwassen paarden zijn over het algemeen juist erg tolerant naar veulens, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Zeker niet als je onbeperkt hooi voert en dat raad ik je absoluut aan. Ik las dat je een weide in het bos hebt, staan er toevallig esdoorns in de buurt? Want dan zou ik al helemaal voor onbeperkt hooi zorgen.

Sorry, ik wil niet negatief doen of je ongerust maken, maar als je het nu al over een zwembad hebt zou ik als ik jou was zeker over een plan B gaan nadenken.

belle_boef schreef:
Vergeet niet dat dit de eerste goeie regenbui sinds tijden was. Op wel plekken is de grond zo dicht geslagen dat het langer duurt voor het erin trekt.

Hopelijk is dat het.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:31

TinkerTak schreef:
mijn idee was om de paarden die nu s'avonds elk apart in een stal stukje staan (voor voernijd van de grootste en de angst dat hij het veulen gaat trappen) toch samen te zetten op het hoogstliggende gedeelte en dan als ze in de winter praten over erge vrieskou, die avond met een wals of dergelijke over de modder te gaan zodat ze weer gelijkmatig aanvriest en zo om en om te zetten. in putje winter blijft de ondergrond vrij goed bevroren waardoor ik denk dat dit wel zou kunnen helpen?

En hoe ga je je paddock vlakken als het weken heeft geregend, de boel verzopen is en je met je kruiwagen al diepe sporen achterlaat, laat staan met een trekker? Dan kun je beter ergens op een hoger stuk een deel afzetten voor als het gaat vriezen en daar hooi bijvoeren. Een stuk voor nat weer en een stuk voor vorst is sowieso onontbeerlijk voor paarden die de hele winter buiten staan. Mijne staan nu nog op het stuk voor vorst omdat daar nog voldoende gras staat maar daar moeten ze af als het natter gaat worden (het stuk waar ze nu staan wordt het natst).

Een hoef ruikt altijd, hij ruikt dan naar hoef. De stank van rotstraal is echt anders, maak je maar geen zorgen dat je het verschil niet zult ruiken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:09

TinkerTak schreef:
de mest wordt regelmatig gesleept, niet echt eruit geschept. Daar zou ik dan een oplossing voor moeten zoeken.

Waarom schep je de mest niet uit de paddock? Dat zou ik zeker wel doen. Is het wel een zandpaddock of is het kaalgelopen weide?


TinkerTak schreef:
ik heb u echte zwembad aan de stal ...

Er is geen goedje wat daar tegenop kan. Ik zou echt zorgen dat je een oplossing vindt voor het afvoeren van het water en eventueel het ophogen van het gedeelte voor de stallen. Heb je een foto? Dan kunnen we misschien nog wat beter meedenken.

koeien op de weg...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:53

een berg zand storten en als berg laten liggen....

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:27

Mest uit elkaar slepen is bij mijn weten alleen verstandig als het goed droog is. Eventuele wormeitjes drogen dan uit. Om diezelfde reden is het onder natte omstandigheden juist helemaal niet goed om te doen. Zo sleep je een wormbesmetting je hele weiland door. Het is niet voor niets dat paarden als ze de kans krijgen niet eten daar waar ze gemest hebben.

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:55

Ik heb mijn paarden al 13 jaar 24/7 buiten. Sinds 2 jaar heb ik een zandpaddock voor de winter. Voor ik mijn paddock had was het af en toe in de winter echt nat en blubber. Ik zorgde er wel voor dat ze droog konden staan en liggen. Maar op de voerplekken kan je geen modder voorkomen. Ik heb nog nooit mok, rotstraal of andere problemen gehad. Ik schep wel dagelijks de mest eruit. Ik zou me er niet al te druk over maken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:05

goeroe schreef:
Mest uit elkaar slepen is bij mijn weten alleen verstandig als het goed droog is. Eventuele wormeitjes drogen dan uit. Om diezelfde reden is het onder natte omstandigheden juist helemaal niet goed om te doen. Zo sleep je een wormbesmetting je hele weiland door. Het is niet voor niets dat paarden als ze de kans krijgen niet eten daar waar ze gemest hebben.

Sowieso moet je het alleen doen als het om een grote oppervlakte gaat en op een grasmat. In een paddock ben je alleen maar de boel aan het vervuilen, daar moet je de mest gewoon verwijderen.

koeien op de weg...

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 05:47

Kevin bacon’s hoofsolution kun je preventief 1x per week smeren. Wij zweren erbij! Mocht je paard wel rotstraal hebben kun je het ook ter behandeling van gebruiken.

Gebruik de zoekfunctie op bokt maar wordt heel veel aangeraden dit spul.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 05:51

Wat hier werkt is regelmatig bekappen en meteen na de bekapping de hoeven preventief insmeren met dit spul: https://www.turbohoof-solutions.nl/a-45 ... met-kwast/ plus de weerstand zo hoog mogelijk houden.

Een van mijn paardjes had zomer en winter last van een diepe middengroeve, oftewel droge rotstraal. Sinds deze aanpak niet meer.

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: nattigheid-24/7 buiten: hulpmiddelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:23

De Hoofgel hebben wij ook. Werkt super! De laatste keer hebben we hem op Agradi besteld, kwam veel goedkoper uit (is van Kanters)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers