Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:27

Tip van een oude wijze vrouw;
Natmaken en dan paardenvet erop.

Heel lang niks mee gedaan tot ik Duo protection hoef vond!

Questie van volhouden en je gaat echt wel effect merken na enkele weken.

Gelukkig gaan we de goede tijd weer op!

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 18:46

Super pony : foto's zijn gemaakt, helemaal in orde.
Roos:thx!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:00

Toevallig heb ik het er van de week met mijn smid over gehad,mijn paard heeft hele harde hoeven en ook droog.Ik wilde ook advies over smeersels.Volgens hem is de buitenkant van een hoef hoorn dus dood weefsel ,dus daar kan je opsmeren wat je wilt maar helpen doet dat niet.Een gezonde hoef krijg je alleen van binnenuit ,goede voeding en veel beweging.De meeste hoefproblemen ziet hij ook bij paarden die te veel op stal staan.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:14

Gewoon olie en vet erop smeren haalt niets uit,juist het tegenovergestelde.
Vet stoot water af,en natspuiten en daarna smeren is ook zinloos,op die paar minuten water wordt amper iets opgenomen.

Gewoon nu in de weide gooien 's nachts.
Weidegras wordt nu 's avonds al nat en ook al regent het niet,blijft altijd vochtig.
Dan loopt hij 12 uur met vochtige hoeven rond.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:48

De wand die naar beneden groeit is hetgeen oud is, je kan er veel aan aflezen, maar waar het nu om draait is daar het groeit. Als je al iets wilt doen zou ik dat masseren en insmeren. De kroonrand dus.
Maar ik denk dat het probleem in de basis zit. Voordroog/kuil is heel mooi gefermenteerd spul maar toch maar in een enkel geval beter voor een paard als onverpakt goed hooi. Enkel bij stofallergie waarbij stomen/natmaken geen optie is bijvoorbeeld. Maar in de andere gevallen heb ik gemerkt dat het voor de paarden meet ballast is als onverpakt hooi. Elke baal uit plastic heeft ook een andere verhouding in zijn bacteriën dit geeft schommelingen in de darmflora en in het lijf. Sinds ik zelf geen verpakt voer meer voer heb ik bijna geen last meer van verkoudheden, luizen, etc bij mijn pony's. Een gezonde darmflora zorgt voor de juiste vertering en aanmaak/omzetting van belangrijke stoffen.

Het voeren van krachtvoer waar veel suiker/zetmeel in zit (en meestal ook nog andere rotzooi) zorgen ook weer voor belasting voor het lijf die niet nodig is. Teveel suiker kan niet in de dunne darm worden verteerd en zal dus in de blinde en dikke darm terecht komen waar het voor groei van bepaalde bacterie stammen kan zorgen waardoor andere stammen het niet overleven. Dit zorgt dus ook weer voor een vertering die niet optimaal functioneert.

En dan heb ik altijd het idee dat het verkeerd voeren ergens anders problemen geeft. Ik heb een oudje gehad die gaf ik 1x equilin balancer de halve dosering, dag erna jeuk. Dus dagje niet gegeven. Dag daarna nog eens een halve dosering. Dag daarna op meer plekken jeuk. Weer dagje niets, dag daarna weer een keer halve dosering (misschien was het toeval?) nou toen wist ik het zeker, nog veel meer jeuk en wilde alleen maar gekrabt worden. Gestopt en toen zakte de jeuk weet.
Zelfde pony, handje pavo sportfit in de ochtend en handje sportfit in de avond. Na 2 weken kon ze niet meer lopen van de zere voeten. Het handje (echt een handje) werd gemengd door 4 scheppen wiesen fasern (gehakseld gras/kruiden spul waarvan ze 16 scheppen per dag kreeg), gewoon voor de lekker dan had ze wat te doen (lekkere korreltjes zoeken).

Ik wil je smid en arts niet tegenspreken, maar een dierenarts die ik ken gaf zelf de gastro maar paard kreeg er bulten van en de anderen deden het er achteraf ook niet zo geweldig op.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Vochtgehalte in hoef weer omhoog krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:59

Het hooi kan ik niet veranderen, staan op pension en hooi komt van eigen land. Eigen hooi voeren is niet toegelaten. Ook 's nachts buiten mag niet.

Smid zegt idd ook dat we de kroonrand moeten insmeren en vochtig houden, niet de hoorn zelf.

Ik geef ook een handje Bix peq voor een goede darmflora. Hij krijgt de gastro omdat hij gevoelig is voor maagzweren. Werd aangeraden door verschillende DA. De sportmuesli krijgt hij al zijn hele leven, nooit rare klachten van gehad.
Hij ziet er voor de rest echt top uit, perfect op gewicht, blinkend, geen klachten voor de rest. Gewoon een happy sportpaard. Ook energie voor 10, zowel in vrijheid als in het werk. Ik geef soms een supplement voor wat spieropbouw en ondersteunend voor Vit en mineralen, maar daar heeft hij geen "bijwerkingen" van.

Ik ben er zeker van dat het "probleem' van binnenuit moet worden opgelost, maar waar begin je. Hij is op de foto's goed, bloed goed, geen klachten, paard ziet er top uit. Maar altijd gevoelig in de voeten. Hij is wel erg bloedgemaakt en "dun" qua benen.

Hij loopt op het moment wel terug goed, het zooltje helpt wel. Ook is het ijzer nu wat afgerond zoals bij paarden met hoefkatrol (wat hij overigens echt niet heeft) en dat gaat goed. Hopelijk gaan we de goede kant uit zo.